راهنماي خريد و استفاده از دهان‌شويه‌ها

اگر به يكي از داروخانه‌هاي سطح شهر سري بزنيد، انواع و اقسام دهان‌شويه‌ها را خواهيد يافت كه ممكن است در انتخاب دهان‌شويه مناسب سردرگم شويد. برخي از آنها حس طراوت و تازگي به دهانتان مي‌بخشند و بوي بد دهان...
چهارشنبه، 27 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهنماي خريد و استفاده از دهان‌شويه‌ها

راهنماي خريد و استفاده از دهان‌شويه‌ها
راهنماي خريد و استفاده از دهان‌شويه‌ها


 

نويسنده:شکوفه شجاعي




 
اگر به يكي از داروخانه‌هاي سطح شهر سري بزنيد، انواع و اقسام دهان‌شويه‌ها را خواهيد يافت كه ممكن است در انتخاب دهان‌شويه مناسب سردرگم شويد. برخي از آنها حس طراوت و تازگي به دهانتان مي‌بخشند و بوي بد دهان را از بين مي‌برند. برخي ديگر نيز به دليل داشتن ماده فلورايد مي‌توانند از پوسيدگي دندان‌ها جلوگيري كرده و پوسيدگي‌هاي اوليه دندان‌ها را ترميم كنند. برخي ديگر از دهان‌شويه‌ها نيز اثرات درماني دارند و در كنترل بيماري‌هاي لثه مؤثرند.
به‌طوركلي دهان‌شويه‌ها را مي‌توان به دو گروه تقسيم كرد: خوش‌بوكننده و درماني.

دهان‌شويه‌هاي خوش‌بو كننده
 

اين دهان‌شويه‌ها را شما مي‌توانيد بدون تجويز پزشك و بدون نسخه از داروخانه‌ها تهيه كنيد. اگر گرفتار بوي بد دهان هستيد، خريد يك بطري از اين دهان‌شويه‌ها را به شما پيشنهاد مي‌كنيم، چرا كه اين دهان‌شويه‌ها مي‌توانند نفس شما را طراوت و تازگي ببخشند. برخي انواع اين دهان‌شويه‌ها مي‌توانند باكتري‌هاي دهان را كاهش دهند. فراموش نكنيد اثر اين دهان‌شويه‌ها كوتاه‌مدت است و بيش از 10 تا 15 دقيقه باقي نمي‌ماند.
بنابراين اگر از بوي بد دهان رنج مي‌بريد به فكر پوشاندن آن با دهان‌شويه نباشيد. شما بايد علت اصلي بوي بد دهان را به كمك پزشك و دندانپزشك كشف كنيد و در پي رفع مشكل باشيد. بيماري‌هاي لثه، پوسيدگي دندان‌ها، سينوزيت مزمن و مشكلات دستگاه گوارش از دلايل اصلي ايجاد بوي بد دهان هستند.
اگر از بوي بد دهان رنج مي‌بريد، به فكر پوشاندن آن با دهان‌شويه نباشيد. شما بايد علت اصلي بوي بد دهان را به كمك پزشك و دندانپزشك كشف كنيد و در پي رفع مشكل باشيد.

دهان‌شويه‌هاي درماني
 

اين دهان‌شويه‌ها علاوه بر آثاري كه دهان‌شويه‌هاي خوش‌بوكننده در دهان ايجاد مي‌كنند، اجزايي دارند كه در درمان بيماري‌هاي دهان و دندان مؤثر هستند. اين دهان‌شويه‌ها را حتماً پزشك يا دندانپزشك براي شما تجويز مي‌كند. استفاده از اين دهان‌شويه‌ها دستورالعمل ويژه‌اي دارد و شما نبايد بيش از اندازه مجاز از آنها استفاده كنيد چون عوارضي مانند سوختگي و سوزش مخاط، تغيير رنگ دندان‌ها و مسموميت را به دنبال دارند. دهان‌شويه‌هاي درماني به دو گروه تقسيم مي‌شوند: يك گروه از اين دهان‌شويه‌ها كه ضد باكتري است براي درمان بيماري‌هاي لثه و پس از جراحي دهان تجويز مي‌شود و گروه دوم از اين دهان‌شويه‌ها كه با هدف پيشگيري از پوسيدگي دندان‌ها استفاده مي‌شوند.
اين دهان‌شويه‌ها حاوي فلورايد هستند و مي‌توانند پوسيدگي را در مراحل اوليه متوقف كرده و ترميم كنند و نيز از پوسيدگي بقيه دندان‌ها جلوگيري كنند. به كساني كه پوسيدگي دندان‌هايشان به كندي پيشرفت مي‌كند، توصيه مي‌شود هفته‌اي يك بار، دهانشان را با دهان‌شويه فلورايد بشويند ولي اگر پوسيدگي دندان‌هايتان بسيار سريع پيشرفت مي‌كند، بد نيست يك شب در ميان از اين دهان‌شويه استفاده كنيد.

انتخاب دهان‌شويه
 

شما مي‌توانيد دهان‌شويه‌هاي متفاوتي را انتخاب كنيد. آب نمك ساده ترين دهان‌شويه‌‌اي است كه مي‌توانيد در منزل تهيه كنيد و براي تهيه آن كافي است نصف قاشق چاي‌خوري نمك را در يك ليوان آب ولرم بريزيد. اين دهان‌شويه فقط براي ضدعفوني دهان استفاده مي‌شود. در داروخانه‌هاي ايران، دهان‌شويه‌هاي ايراني و خارجي در دسترس شما هستند. دهان‌شويه‌هاي خارجي قيمتشان نسبت به انواع ايراني گران‌تر است. در توليد دهان‌شويه‌هاي ايراني گام‌هاي بلندي برداشته شده است و دهان‌شويه‌هاي متنوعي در بازار هستند كه مي‌توانيد آنها را امتحان كنيد و يكي را به سليقه خودتان انتخاب كنيد. نكته مهم اين است كه، شما از دهان‌شويه استفاده كنيد. نوعش، بيشتر به سليقه خودتان بستگي دارد. در تركيبات دهان‌شويه‌هاي گياهي، از گياه مسواك و گياهاني مثل بومادران و نعناع استفاده مي‌شود.
گياه مسواك به دليل ميزان بالاي كلرايد موجب كاهش تشكيل پلاك ميكروبي روي دندان‌ها مي‌شود و عصاره بومادران نيز اثر ضدباكتريايي دارد، به علاوه در كاهش خون‌ريزي لثه موثر است. بعضي دهان‌شويه‌ها براي ضدعفوني دهان و كاهش پلاك باكتريايي هستند و تركيبات ضدعفوني‌كننده دارند و بعضي هم حاوي فلورايد بيشتري هستند.

طرز استفاده
 

استفاده صحيح از دهان‌شويه‌ها هم راه و رسمي دارد بنابراين براي اينكه بهترين نتيجه را از استفاده از دهان‌شويه‌ها ببريد، مراحل زير را به ترتيب اجرا كنيد.
1 مسواك بزنيد. اولين قدم قبل از استفاده از دهان‌شويه‌ها، مسواك زدن است. مسواك زدن غذاها و پلاك ميكروبي را از سطح دندان‌ها و لثه‌ها برمي‌دارد و سطح آنها را آماده پذيرش مواد دهان‌شويه مي‌كند.
2 مقدار كافي از دهان‌شويه را مطابق دستور روي بطري يا تجويز دندانپزشك، درون در بطري دهان‌شويه بريزيد (معمولا از در بطري دهان‌شويه به عنوان پيمانه استفاده مي‌شود) و در دهان بريزيد.
3 دهان‌شويه را با فشار در دهانتان بچرخانيد تا با تمام سطوح دندان‌ها و لثه‌ها و سطوح بين دنداني تماس يابد.
4 معمولاً 30 ثانيه تا 1 دقيقه زمان براي نگه‌داشتن دهان‌شويه در دهان كافي است. پس از پايان اين زمان باقي‌مانده دهان‌شويه را به بيرون تف كنيد.
5 پس از مصرف دهان‌شويه، حداقل به مدت نيم ساعت دهانتان را نشوييد. غذا نخوريد و مايعات ننوشيد تا مواد مؤثر آن در تماس با سطح دندان‌ها و لثه‌هايتان باقي بماند.
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط