ديابتي‌ها خاموش سکته مي‌کنند

«سکته خاموش»؛ اين اصطلاحي است که پزشکان براي سکته قلبي در بيماران ديابتي به کار مي‌برند. لابد مي‌دانيد که سکته قلبي يکي از عوارض بيماري ديابت است. براي آشنايي بيشتر با عارضه اين بيماري به سراغ دکتر منوچهر جزايري، فوق‌تخصص غدد و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران رفتيم تا اطلاعاتمان را در اين خصوص افزايش دهيم.
پنجشنبه، 28 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ديابتي‌ها خاموش سکته مي‌کنند

ديابتي‌ها خاموش سکته مي‌کنند
ديابتي‌ها خاموش سکته مي‌کنند


 

نويسنده: دکتر منوچهر جزايري*




 
«سکته خاموش»؛ اين اصطلاحي است که پزشکان براي سکته قلبي در بيماران ديابتي به کار مي‌برند. لابد مي‌دانيد که سکته قلبي يکي از عوارض بيماري ديابت است. براي آشنايي بيشتر با عارضه اين بيماري به سراغ دکتر منوچهر جزايري، فوق‌تخصص غدد و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران رفتيم تا اطلاعاتمان را در اين خصوص افزايش دهيم.

چه رابطه‌اي بين ديابت و قلب وجود دارد؟
 

ديابت يک عامل خطر مهم براي بيماري عروق قلب به شمار مي‌رود. قلب يک فرد ديابتيک، يک قلب آسيب‌پذير و در واقع يک کاسه ترک خورده است که هر لحظه ممکن است بشکند. هنوز هم شايع‌ترين علت مرگ در بيماران مبتلا به ديابت، سکته‌هاي قلبي است. دو عامل سن و فشارخون بالا، قلب را آسيب‌پذيرتر مي‌کنند. تصلب شرايين، نتيجه دو عامل فوق و در عين حال مسبب فشارخون است. تصلب شرايين از عوارض اصلي ديابت است. سکته‌هاي قلبي به‌نوبه‌خود ديابت را تشديد مي‌کنند و يک دور باطل، بين ديابت و سکته قلبي برقرار مي‌شود.

آيا فرقي بين سکته قلبي در يک فرد ديابتيک و يک فرد غير ديابتيک وجود دارد؟
 

بله. انفارکتوس (سکته قلبي) در مريض‌هاي مبتلا به ديابت از نوع ساکت (بدون درد) است. اين اصطلاح يعني SILENT MI يا سکته قلبي خاموش، گاهي به سرعت به نارسايي قلبي (بطن چپ) منجر مي‌شود و بدون اينکه مريض دردي احساس کند مي‌ميرد، بنابراين اطرافيان بيمار تصور مي‌کنند قلب او سالم بوده و به علت ديگري فوت کرده است!

پس نتيجه بايد گرفت که هر زمان که با يک بيمار مبتلا به ديابت مواجهه شديم، نبايد منتظر درد شديد قلبي باشيم تا تشخيص سکته قلبي بدهيم بلکه هميشه بايد قلب اين بيماران را به طور منظم و دوره‌اي بررسي کنيم و هشدارهاي لازم را بدهيم؟
 

بله. علاج حادثه را قبل از وقوع بايد کرد. يک بيمار ديابتيک نوع 2 همواره در معرض انفارکتوس (سکته قلبي) بدون درد است. اساسا پديده درد، پديده خوبي است! چون درد موجب مي‌شود که بيمار متوجه بيماري خود بشود. درد موهبت است نه مصيبت! البته منظور اين نيست که ما دايما بايد درد بکشيم! منظور اين است که درد مانند سگ نگهبان است و ما را خبر مي‌کند. ضمنا افراد مسن، اصولا از نظر حس درد و يا تب و ساير واکنش‌ها، ضعيفند و در ديابت، ضعيف‌تر.

چرا يک بيمار قلبي ديابتيک درد را خوب احساس نمي‌کند و يا کم احساس مي‌کند؟
 

علت اين پاردوکس، گرفتاري اعصاب خودکار قلب است. گرفتاري اعصاب خودکار مي‌تواند به ناتواني جنسي هم منجر شود که غيرقابل برگشت‌ است. گرفتاري اعصاب خودکار مي‌تواند در حرکات عادي مري و روده اختلال ايجاد کند و اسهال‌هاي شديد و سمج و مقاوم بدهد. انفارکتوس بدون درد، عارضه مبهم گرفتاري اعصاب است.

چه راهکارهايي براي جلوگيري از اين عوارض قلبي توصيه مي‌کنيد؟
 

بايد عوامل خطر را از بين برد. عوامل خطر عبارتند از: چاقي، سيگار، پرفشاري خون، افزايش چربي بد، بي‌تحرکي. آرامش روحي و پرهيز از اضطرابات و استرس‌ها، نيز نقش عمده‌ دارند. کنترل دقيق قندخون، که جاي بحث ندارد و يک بيمار مبتلا به ديابت، بايد قندخون خود را هميشه زير نظر بگيرد وگرنه چهره خشن اين بيماري نمايان‌مي‌شود. چهره خشن ديابت، يعني قطع پا و صندلي چرخ‌دار. چهره خشن ديابت يعني سکته‌هاي قلبي مرگ‌بار. چهره خشن ديابت يعني نابينايي، چهره خشن يعني ناتواني جنسي غيرقابل برگشت. چهره خشن ديابت، يعني ماشين دياليز و نارسايي مزمن کليه.

متجاوز از 200 ميليون نفر در جهان، مبتلا به ديابت‌اند و تا سال 2025 اين رقم ممکن است از 400 ميليون تجاوز کند. آيا تمام اينها سکته‌ قلبي مي‌کنند يا نابينا مي‌شوند؟!
 

خير. بيشتر اينها، يک زندگي عادي دارند و عمر طبيعي مي‌کنند. اين افراد، افرادي منظم و منضبط هستند. قندخون را کنترل مي‌کنند. داروي خود را مصرف مي‌کنند. حداقل سالي يک بار معاينه چشم مي‌شوند. وزن خود را در حد مطلوب حفظ مي‌کنند و چاق نمي‌شوند. از ورزش کردن و پياده‌روي غفلت نمي‌کنند. فشارخون خود را به‌طور منظم کنترل مي‌کنند. سيگار نمي‌کشند. از تغذيه غلط پرهيز مي‌کنند و بالاخره، حرص و جوش نمي‌خورند و استرس‌ها را حتي‌المقدور از خود دور مي‌کنند و لذا يک زندگي عادي و عمر طبيعي مي‌کنند و از مواهب زندگي مثل ديگران لذت مي‌برند. اين است آن چهره ملايم و قابل قبول ديابت.

پي نوشت ها :
 

* فوق‌تخصص بيماري‌هاي غدد

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.