اگزما در بهار

فرا رسيدن بهار از افزايش شيوع اگزماهاي پوستي خبر مي‌دهد؛ به خصوص اگزماهاي پوستي در زنان خانه‌دار به علت افزايش تماس با مواد شوينده و همچنين اعمال زيبايي پوست مثل برطرف کردن چروک صورت، موي زايد و برطرف کردن لک‌ها افزايش مي‌يابد.
شنبه، 30 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اگزما در بهار

اگزما در بهار
اگزما در بهار


 

نويسنده: دکتر محمدعلي نيلفروش زاده*




 
متخصص پوست و مو
فرا رسيدن بهار از افزايش شيوع اگزماهاي پوستي خبر مي‌دهد؛ به خصوص اگزماهاي پوستي در زنان خانه‌دار به علت افزايش تماس با مواد شوينده و همچنين اعمال زيبايي پوست مثل برطرف کردن چروک صورت، موي زايد و برطرف کردن لک‌ها افزايش مي‌يابد.
در صورتي که اگزما فرم حاد داشته باشد با بروز تاول، خارش و قرمزي پوست نمايان مي‌شود، در حالي که در نوع مزمن، پوسته‌پوسته شدن، ترک پوست و سوزش ديده مي‌شود. اگزما انواع مختلفي دارد و در برخي از موارد آن ارث نقش مهمي دارد. خوشبختانه اين بيماري مسري نيست و درمان آن نيز بستگي به شدت بيماري و ميزان استعداد فرد دارد زيرا افرادي که مستعد هستند و زمينه ژنتيکي دارند طول درماني بيشتري دارند، در حالي که در افرادي که زمينه ارثي ندارند درمان با رعايت نکات بهداشتي 2 تا 3 هفته طول مي‌کشد. تشديد ضايعات اگزما با انجام چند فاکتور ساده قابل پيشگيري است. دستوراتي که مي‌تواند از تشديد ضايعات بکاهد يا تعداد دفعات آن را کاهش دهد شامل موارد زير است:
• به طور مکرر پوست را مرطوب کنيد.
• از تغييرات ناگهاني حرارت و رطوبت در محيط بپرهيزيد.
• از تعريق يا گرماي بيش از حد پيشگيري کنيد، استرس را کاهش دهيد.
• از تماس با مواد ايجادکننده خارش مثل پشم يا ساير محرک‌ها دور بمانيد.
• از فاکتورهاي آلرژن محيطي مثل زوايد حيوانات، زباله و... اجتناب کنيد.
• غذاهايي که باعث تشديد ضايعات مي‌شوند را ميل نکنيد.
اولين قدم در درمان اگزما پيشگيري از خارش است. بهتر است از محلول‌ها يا کرم‌هاي موضعي براي برطرف کردن خارش پوست استفاده کنيد. اين راه بسيار موثر است خصوصا اگر پس از استحمام (در عرض 2 دقيقه پس از استحمام) انجام شود. استفاده از کمپرس سرد روي ضايعات خارش‌دار باعث بهبودي خارش مي‌شود. اگر شرايط موجود بدتر شد يا به‌طور رضايت‌بخشي برطرف نشد، استفاده از کرم‌ها يا پمادهاي کورتيکواستروييد موضعي بدون تجويز پزشک براي کاهش التهاب لازم است. در شرايطي که استفاده از ترکيبات کورتيکوستروييد قوي‌تر لازم است بايد با تجويز پزشک استفاده شود چرا که عوارض جانبي در بردارد. در موارد تشديد ضايعات استفاده از کورتيکوستروييد خوراکي لازم است ولي با قطع درمان خوراکي امکان تشديد دوباره ضايعات وجود دارد. پوستي که تحت تاثير اگزما قرار دارد ممکن است دچار عفونت شود که در اين موارد تجويز موضعي يا خوراکي آنتي‌بيوتيک لازم است. به طور کلي شيوع اگزماهاي پوستي در فصل بهار 5/1 تا 2 برابر افزايش مي‌يابد که با رعايت اصول فوق مي‌توان تا حد زيادي اين بيماري را کنترل نمود.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.