استامينوفن، آسم کودکان را شعله‌ور مي‌کند

در همه خانه‌هايي که فرزند خردسال و يا نوزاد دارند به‌خصوص در فصل پاييز که احتمال سرماخوردگي بيشتر است، قطره‌هاي داروي استامينوفن با طعم‌هاي متعدد پيدا مي‌شود و پدر و مادرها گاهي با کوچک‌ترين علايم سرماخوردگي مانند آب‌ريزش‌ بيني آن را به کودک‌شان مي‌دهند اما با توجه به مطالعات اخير به نظر مي‌رسد بايد پدر و
يکشنبه، 1 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
استامينوفن، آسم کودکان را شعله‌ور مي‌کند

استامينوفن، آسم کودکان را شعله‌ور مي‌کند
استامينوفن، آسم کودکان را شعله‌ور مي‌کند


 

ترجمه: دکتر سيداحسان بيکايي




 
در همه خانه‌هايي که فرزند خردسال و يا نوزاد دارند به‌خصوص در فصل پاييز که احتمال سرماخوردگي بيشتر است، قطره‌هاي داروي استامينوفن با طعم‌هاي متعدد پيدا مي‌شود و پدر و مادرها گاهي با کوچک‌ترين علايم سرماخوردگي مانند آب‌ريزش‌ بيني آن را به کودک‌شان مي‌دهند اما با توجه به مطالعات اخير به نظر مي‌رسد بايد پدر و مادرها کمي درباره مصرف اين دارو احتياط کنند.
يک مطالعه وسيع با بررسي کودکان زير هفت سال در بيش از 31 کشور دنيا نشان داد که دادن داروي مسکن پاراستامول يا همان استامينوفن به نوزادان مي‌تواند موجب افزايش احتمال ابتلاي آنان به بيماري آسم يا اگزما در سنين شش تا هفت سالگي شود.
نتايج اين مطالعه که در مجله پزشکي لانست منتشر شد، مشخص کرد کودکاني که در سنين نوزادي آب‌ريزش بيني و سرفه بيشتري داشته‌اند و بيشتر اين دارو را گرفته‌اند احتمال ابتلا به آسم در آنها بيشتر است. در اين مطالعه حدود 205 هزار کودک مورد بررسي قرار گرفتند و مشخص شد کودکاني که در نوزادي از استامينوفن استفاده کرده‌اند 47 درصد بيشتر از کودکان ديگر احتمال ابتلا به آسم دارند.
از داروي استامينوفن به‌‌طور‌معمول در مواقع تب خفيف، دردهاي ملايم و سردردها استفاده مي‌شود. استفاده معمولي از استامينوفن حدود 61 درصد احتمال ابتلا به آسم را افزايش مي‌دهد اما مصرف دوزهاي بالا در سال اول زندگي حتي اگر ماهي يک بار هم باشد احتمال خطر را تا سه برابر افزايش مي‌دهد.
استفاده معمولي از اين دارو به مصرف سالي يک بار يا متوسط کمتر از ماهي يک بار گفته مي‌شود. شک به ارتباط بين اين دارو و آسم کودکان به دليل افزايش هم‌زمان اين بيماري و مصرف دارو در سال‌هاي اخير به وجود آمد و تحقيقات صحت اين ادعا را اثبات کرد‌ه‌اند. يکي از فرضيه‌ها اين است که استامينوفن ميزان آنتي‌اکسيدان‌ها را در بدن کاهش مي‌دهد. اين آنتي‌اکسيدان‌ها با جلوگيري از به وجود آمدن راديکال‌هاي آزاد آثار مفيدي براي بدن دارند و جلوي آسيب‌هاي اين مولکول‌ها را مي‌گيرند. «با کاهش آنتي‌اکسيدان‌ها در بدن به‌وسيله اين دارو، ريه‌ها در معرض استرس اکسيداتيو قرار مي‌گيرند و آسم به وجود مي‌آيد.»
اين نظر دکتر بيزلي يکي از محققان اين پژوهش است. به عقيده ايشان استامينوفن به غير از آسم، کودک را در سنين شش تا هفت سالگي در معرض بيماري‌هايي مانند اگزما و حساسيت فصلي (آب‌ريزش بيني، عطسه و التهاب مخاطات) هم قرار مي‌دهد.
با اين همه محققان تاکيد کرده‌اند که استامينوفن همچنان بايد به‌عنوان داروي اصلي درمان سرماخوردگي‌هاي اطفال و بيماري‌هاي خفيف نوزادان مصرف شود چون تنها داروي جايگزين آن آسپرين، ممکن است عوارض خطرناکي مانند نشانگان نادر و خطرناک‌تري را به دنبال داشته باشد و مدت‌هاست که مصرف آن توصيه نمي‌شود. به همين دليل بايد از همان داروي استامينوفن اما به اندازه کافي استفاده و مصرف آن را کنترل کرد.
يک نکته مهم ديگر که در جريان اين مطالعه مشخص شد ارتباط بين حساسيت فصلي و آب‌ريزش بيني در کودکان و احتمال ابتلا به آسم بزرگسالي در آنان است. بررسي 6461 نفر در 14 کشور دنيا نشان داد که کساني که در کودکي دچار آب‌ريزش بيني و حساسيت و رينوره بودند 5/3 برابر بيشتر احتمال دارد که در بزرگسالي گرفتار آسم شوند.
اين مساله با توجه به تاثير مصرف استامينوفن در بروز آب‌ريزش‌هاي فصلي بيني و حساسيت فصلي نشان مي‌دهد والديني که اين دارو را بيش از اندازه به کودک خود مي‌دهند بايد نگران بيماري‌هاي آسم کودکي و حتي در سنين بزرگسالي باشند.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.