نوروزنامه
نويسنده: معصومه صفرآبادي
اي گرداننده ي قلب ها و ديده ها! اي تغيير دهنده ي حال و احوال! اي مدير و مدبر شب و روز! حال ما را به نيکوترين حال بگردان. اي خدايي که هستي ما در سيطره ي قدرت توست و دل هاي ما چکيده اي از مهرباني توست حال ما را به نيکوترين حال برسان و دل ها و چشم هاي ما را به معرفت خويش نزديک گردان و به کمال و بصيرت روشن کن.
پيامبر اکرم(ص) مي فرمايند:«صله الرَّحم تعمُر الديار و تَزِيَه في الاعمار و اِن کانَ اَهلها غير أخيار؛(2) پيوند با خويشاوندان شهرها را آباد مي سازد و بر عمرها مي افزايد گرچه انجام دهندگان آن از نيکان هم نباشند.» صله ي رحم نه تنها پاداش اخروي بلکه نتايج دنيوي آن نيز باعث سامان بندگان صالح خداوند در دنيا مي شود موجب مي شود تا کارهاي انسان از نقص به دور باشد، و کارهاي نيک انسان مورد قبول پروردگار قرار گيرد، ثروت و روزي انسان زياد شود و بلاها و گرفتاري هاي دنيوي از او دور شود حساب اموال و اعمالش در قيامت آسان شود و عمرش طولاني گردد. در اين ديد و بازديدها، از بيماران هم عيادت مي شود که موجب شادي آن ها خشنودي خداوند مي گردد. رسول خدا(ص) فرمودند:«أحبَّ الاعمال اِلَي الله ادخال السّرور علي المؤمنين.(3) محبوب ترين اعمال نزد خداوند وارد کردن شادي در دل مؤمنين است.» و در جايي ديگر ابوالجارود گويد: ابو جعفر باقر(ص) فرمود:«در ضمن مناجات هاي موسي(ص) با خدا اين بود که گفت:«پروردگارا مرا از ثواب عيادت مريض آگاه ساز که چقدر است.» خداوند عز و جل فرمود:«فرشته اي بگمارم که او را در قبر تا هنگامي که به صحراي محشر وارد شود عيادت کند.»(4) زيارت اهل قبور نيز همواره مورد تأکيد قرار گرفته است اين که انسان در مواقع سختي و فشار مشکلات و نيز در لحظه هاي شادماني به زيارت اهل قبور برود تا تلنگر و آگاهي باشد و مصائب و شادي اين دنيا را جدي نگيرد که دوام و پايداري در آن نيست. از رسوم پنج شنبه ي آخر سال محسوب مي شود که در آستانه ي سال جديد به زيارت اهل قبور و شهدا و علما و بزرگان خود مي روند و دعا و تلاوت قرآن را نثار روح عزيزان خفته در دل خاک مي کنند که تذکر و يادآوري از قيامت نيز براي اهل دنيا باشد. امام رضا(ع) مي فرمايند:«انّه مَن زار قَبرَ مؤمن فقرا عندَهُ سَبَعَ مُرّات اِنّا انزلناه غفر الله لَهُ و لِصاحِبِ القبر(5): هرکس قبر مؤمني را زيارت کند و هفت بار سوره ي قدر را تلاوت کند، خداوند او و صاحب قبر هر دو را بيامرزد.»
نوروز آئيني ديني و ملي است که باعث ترويج روح همبستگي و عشق و محبت بين مسلمانان و هم چنين مسلمانان جهان مي شود و روح اعتماد و برادري بين کشورهاي اسلامي تقويت مي گردد، چرا که قرآن مجيد مي فرمايد:«و اعتصمول بحبل الله جميعاً و لا تفرقوا؛ همگي به ريسمان خدا(قرآن و اسلام با هرگونه وسيله وحدت) چنگ زنيد و پراکنده نشويد».(6)
اگر خلاف اين براي بنده اي اتفاق بيفتد، گرچه ظاهراً روز عيد باشد اما در واقع عيد و خوشي براي او نيست چون رضايت خداوند را کسب نکرده است.
در روايتي از امام صادق(ع) نقل شده که امام صادق(ع) به مَُعلي بن خنيس که در روز نوروز خدمت ايشان رسيد فرمود:«آيا مي داني عيد نوروز چه روزي است» عرض کرد:«فدايت شوم اين روزي است که ايرانيان آن را گرامي مي دارند و در آن به يک ديگر هديه و عيدي مي دهند.» امام(ع) فرمود:«سوگند به آن خانه ي کهن که در مکه است، اين روز ريشه اي کهن دارد که برايت توضيح مي دهم تا آن را بداني. اي معلي روز نوروز همان روزي است که خداوند در آن از بندگان پيمان گرفت که او را بپرستند و هيچ انبازي برايش نياورند و به فرستادگان و حجت هاي او و به امامان ايمان بياورند. نوروز نخستين روزي است که خورشيد در آن طلوع کرد و هيچ نوروزي نيست مگر اين که ما در آن روز منتظر فرج هستيم زيرا نوروز از روزهاي ما و شيعيان ماست. ايرانيان آن را حفظ کردند و شما آن را از دست نهاديد. نوروز نخستين روز از سال ايرانيان است. آنان در حالي که تعدادشان سي هزار نفر بود زنده ماندند و زيستند و ريختن آب در نوروز سنت شد.»(8)
عيد قدم مبارک نوروز مژده داد که امسال تازه از پي هم فتح ها شود.(10)
و بيان شده که خداوند تعالي در اين روز عالم را آفريد و خداوند در اين روز حضرت آدم(ع) را آفريد و مطالب بسياري ديگر در اين باره ذکر شده است.(11)
نوروز روز اول ماه فروردين و لحظه ي رسيدن آفتاب به منطقه و جاي گاه اول خودش يعني حَمَل است و آن روز اول بهار باشد و اين نوروز را به عنوان کوچک و نوروز عامه و نوروز صغير ناميدند(رشيدي از جهانگيري).
به معني روز نو است و آن دو باشد يکي نوروز عامه و ديگري نوروز خاصه.(12)
در چگونگي پيدايش عيد نوروز نقل هاي بسياري بيان شده و اين که چگونه در اول بهار قرار گرفته است. بنا بر يکي از اقوال، ايراني هاي قديم پانزده روز از پاييز رفته را عيد نوروز خود قرار مي دادند چون در آن، روز و شب يک سان مي شود اما در زمان يکي از پادشاهان سلجوقي به نام سلطان جلال الدين ملک شاه سلجوقي، تاريخ عيد نوروز تغيير کرد به اين صورت که سلطان جلال الدين از ديدن نوروز و عيد در فصل خزان اعتراض کرد که چگونه عيدي است که مصادف با مرگ طبيعت و خزان و زردي برگ درختان است بنابراين گروهي از منجمين را جمع کرد. آنان پس از بررسي و مطالعات فراوان، اولين روز فروردين را به عنوان عيد نوروز انتخاب کردند که در آن نيز شبانه روز يک سان مي شود يعني ساعت تاريکي شب و روشني روز برابر است؛ و نيز آغاز زندگي و شادابي و سرسبزي طبيعت و درختان است. بر اين اساس عيد نوروز در بهار هر سال مقارن تحويل آفتاب به برج حمل تثبيت شد و مقرر گرديد که هر چهار سال، يک روز بر تعداد ايام سال افزوده شود و سال چهارم را سيصد و شصت و شش روز حساب کنند و نام آن را سال کبيسه گذاشتند.(13)
از خرافات ديگري که در ميان برخي افراد رواج دارد فال بد زدن است. پيغمبراکرم(ص) در کمال صراحت فرمودند:«رُفعَ عَن اُمَّتي الطَّيرهَ؛ (16) در امت من طيره و فال بد وجود ندارد.» خود پيغمبر اکرم(ص) اشياء و حوادث را به فال نيک مي گرفتند و هرگز فال بد نمي زدند و مردم را از اين کار منع مي کردند.
برخي بيرون رفتن در روز چهارشنبه ي آخر ماه يا آخر سال را و يا عدد سيزده و روز سه شنبه را بد و نحس مي دانند. امام صادق(ع) در اين باره مي فرمايند:«تِطَيُّر چيزي است که اگر سخت بگيري بر تو سخت مي گيرند و آن وقت که سخت مي گيري خودت هستي که سخت گرفته اي اما اگر سست بگيري بر تو سست مي گيرند و اگر اعتنا نکني خواهي ديد که هيچ نبوده است.» پيامبر اکرم(ص) مي فرمايند:«کفار الطيره التوکلَّ؛ اي مردم کفّاره ي طيره(يعني کفاره گناه اگر بخواهيد اين گناه از بين برود) توکل است» وقتي پيامبر اکرم(ص) مي خواستند به مسافرت بروند مي فرمودند:«خدايا طير و فال بدي نيست مگر آن چه از ناحيه تو است. من اگر حسنات را مي خواهم از ناحيه تو مي خواهم و نيز اگر دفع سيئات را مي خواهم از تو مي خواهم.»(17) تطير و فال بد زدن در دين مقدس اسلام محکوم است و چنين چيزي در سراسر تعليمات اصيل اسلامي وجود ندارد.
«سيزده به در» هم از رسومي است که در روز سيزدهم بهار در دامان طبيعت برگزار مي شود. اين برنامه نيز مانند چهارشنبه سوري. ريشه در خرافات دارد اما چون هم راه با نتايج پسنديده اي است قابل دفاع است. در روز سيزدهم فروردين رفتن به دامان طبيعت با خانواده مي تواند خاطراتي زيبا به جا بگذارد و وسيله اي مي شود براي تجديد قوا و تقويت روحي براي اعضاي خانواده براي شروع سالي پر کار. نيز حضور در دامان طبيعت باعث تداعي هر چه بيش تر نعمت خداوندي و شگفتي هاي آفرينش در ذهن آدمي مي شود، البته برخي افراد به علت انجام کارهاي ناشايست باعث آلودگي و معصيت در اين روز مي شوند. از ديگر آداب خرافي که در روز طبيعت به چشم مي خورد. گره زدن سبزه در طبيعت براي حل مشکلات يا بيرون ريختن سبزه، انداختن سيزده سنگ به داخل آب، پختن سمنو براي از بين رفتن نحسي روز سيزدهم و نيز عقيده بر اين مطلب است که ماندن در خانه در روز سيزدهم نحس است.
در حديثي آمده است که يکي از ياران امام دهم حضرت علي بن محمد الهادي(ع) مي گويد:« خدمت حضرت(ع) رسيدم در حالي که در مسير راه انگشتم مجروح شده بود چون سواري از کنارم گذشت و به شانه ام صدمه زد و من در وسط جمعيت گرفتار شدم و لباسم پاره شد. گفتم:« اي روز خدا مرا از شر تو حفظ کند. عجب روز شومي هستي.» امام فرمودند:«با ما ارتباط داري و باز چنين مي گويي. روز که گناهي ندارد که او را گناه کار مي شماري.» آن مرد از شنيدن اين سخن به هوش آمد و به خطاي خود پي برد و عرض کرد اي مولاي من! من استغفار مي کنم و از خدا آمرزش مي طلبم امام(ع) افزودند: ما ذَنَبَ الايام حتّي صِرتُم تتشائمون بها اِذا جوزيتُم بأعمالکم فيها؛ روزها چه گناهي دارند که شما آن ها را شوم مي شمريد هنگامي که کيفر اعمال شما در اين روزها دامان تان را مي گيرد.»(18)
رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي درباره ي عيد گرفتن نوروز مي فرمايند: در اصل عيد گرفتن اشکالي نيست اما بايد از کارهاي حرام احتراز شود.(19)
منابع:
1. صحيفه امام خميني، ج 17، ص 215.
2. تفسير نمونه، ج 1، ص 105-106.
3. درج گهر، ص 6.
4. ثواب الاعمال- شيخ صدوق(ره)، ص 432.
5. همان.
6. آل عمران. آيه ي 103.
7. نهج البلاغه، محمد دشتي(ره) حکمت، 428، ص 524.
8. نفس المهموم، ص 234؛ ترجمه ميزان الحکمه، ج 9، ص 4205-4203.
9. لغت نامه دهخدا، ج 15، ص 22833.
10. همان، ج 11، ص 1641.
11. همان، ص 22832.
12. لغت نامه دهخدا، ص 22832.
13. اقتباس از روزها و رويدادها، هيأت نويسندگان دفتر عقيدتي- سياسي فرماندهي معظم کل قوا، ج 1، لغت نامه دهخدا، ج 15، ص 22833.
14. تفسير نمونه، ج 5، ص 131.
15. لغت نامه دهخدا، ج 5، ص 7980.
16. اقتباس از جزوه دفاع از سيزده، شهيد مطهري، ص 21و 20.
17. همان.
18. تفسر نمونه،ج 23، ص 45-46.
19. نظرات مراجع محترم تقليد سيدمحسن محوري، ج 1-2.
ماهنامه ي پيام زن، شماره 217.
/ج
سخن امام خميني(ره) در باب نوروز:
اسلام و اعمال نوروز:
پيامبر اکرم(ص) مي فرمايند:«صله الرَّحم تعمُر الديار و تَزِيَه في الاعمار و اِن کانَ اَهلها غير أخيار؛(2) پيوند با خويشاوندان شهرها را آباد مي سازد و بر عمرها مي افزايد گرچه انجام دهندگان آن از نيکان هم نباشند.» صله ي رحم نه تنها پاداش اخروي بلکه نتايج دنيوي آن نيز باعث سامان بندگان صالح خداوند در دنيا مي شود موجب مي شود تا کارهاي انسان از نقص به دور باشد، و کارهاي نيک انسان مورد قبول پروردگار قرار گيرد، ثروت و روزي انسان زياد شود و بلاها و گرفتاري هاي دنيوي از او دور شود حساب اموال و اعمالش در قيامت آسان شود و عمرش طولاني گردد. در اين ديد و بازديدها، از بيماران هم عيادت مي شود که موجب شادي آن ها خشنودي خداوند مي گردد. رسول خدا(ص) فرمودند:«أحبَّ الاعمال اِلَي الله ادخال السّرور علي المؤمنين.(3) محبوب ترين اعمال نزد خداوند وارد کردن شادي در دل مؤمنين است.» و در جايي ديگر ابوالجارود گويد: ابو جعفر باقر(ص) فرمود:«در ضمن مناجات هاي موسي(ص) با خدا اين بود که گفت:«پروردگارا مرا از ثواب عيادت مريض آگاه ساز که چقدر است.» خداوند عز و جل فرمود:«فرشته اي بگمارم که او را در قبر تا هنگامي که به صحراي محشر وارد شود عيادت کند.»(4) زيارت اهل قبور نيز همواره مورد تأکيد قرار گرفته است اين که انسان در مواقع سختي و فشار مشکلات و نيز در لحظه هاي شادماني به زيارت اهل قبور برود تا تلنگر و آگاهي باشد و مصائب و شادي اين دنيا را جدي نگيرد که دوام و پايداري در آن نيست. از رسوم پنج شنبه ي آخر سال محسوب مي شود که در آستانه ي سال جديد به زيارت اهل قبور و شهدا و علما و بزرگان خود مي روند و دعا و تلاوت قرآن را نثار روح عزيزان خفته در دل خاک مي کنند که تذکر و يادآوري از قيامت نيز براي اهل دنيا باشد. امام رضا(ع) مي فرمايند:«انّه مَن زار قَبرَ مؤمن فقرا عندَهُ سَبَعَ مُرّات اِنّا انزلناه غفر الله لَهُ و لِصاحِبِ القبر(5): هرکس قبر مؤمني را زيارت کند و هفت بار سوره ي قدر را تلاوت کند، خداوند او و صاحب قبر هر دو را بيامرزد.»
نوروز آئيني ديني و ملي است که باعث ترويج روح همبستگي و عشق و محبت بين مسلمانان و هم چنين مسلمانان جهان مي شود و روح اعتماد و برادري بين کشورهاي اسلامي تقويت مي گردد، چرا که قرآن مجيد مي فرمايد:«و اعتصمول بحبل الله جميعاً و لا تفرقوا؛ همگي به ريسمان خدا(قرآن و اسلام با هرگونه وسيله وحدت) چنگ زنيد و پراکنده نشويد».(6)
ديدگاه ائمه و نوروز
اگر خلاف اين براي بنده اي اتفاق بيفتد، گرچه ظاهراً روز عيد باشد اما در واقع عيد و خوشي براي او نيست چون رضايت خداوند را کسب نکرده است.
در روايتي از امام صادق(ع) نقل شده که امام صادق(ع) به مَُعلي بن خنيس که در روز نوروز خدمت ايشان رسيد فرمود:«آيا مي داني عيد نوروز چه روزي است» عرض کرد:«فدايت شوم اين روزي است که ايرانيان آن را گرامي مي دارند و در آن به يک ديگر هديه و عيدي مي دهند.» امام(ع) فرمود:«سوگند به آن خانه ي کهن که در مکه است، اين روز ريشه اي کهن دارد که برايت توضيح مي دهم تا آن را بداني. اي معلي روز نوروز همان روزي است که خداوند در آن از بندگان پيمان گرفت که او را بپرستند و هيچ انبازي برايش نياورند و به فرستادگان و حجت هاي او و به امامان ايمان بياورند. نوروز نخستين روزي است که خورشيد در آن طلوع کرد و هيچ نوروزي نيست مگر اين که ما در آن روز منتظر فرج هستيم زيرا نوروز از روزهاي ما و شيعيان ماست. ايرانيان آن را حفظ کردند و شما آن را از دست نهاديد. نوروز نخستين روز از سال ايرانيان است. آنان در حالي که تعدادشان سي هزار نفر بود زنده ماندند و زيستند و ريختن آب در نوروز سنت شد.»(8)
عيد نوروز در کلام بزرگان:
عيد قدم مبارک نوروز مژده داد که امسال تازه از پي هم فتح ها شود.(10)
و بيان شده که خداوند تعالي در اين روز عالم را آفريد و خداوند در اين روز حضرت آدم(ع) را آفريد و مطالب بسياري ديگر در اين باره ذکر شده است.(11)
نوروز روز اول ماه فروردين و لحظه ي رسيدن آفتاب به منطقه و جاي گاه اول خودش يعني حَمَل است و آن روز اول بهار باشد و اين نوروز را به عنوان کوچک و نوروز عامه و نوروز صغير ناميدند(رشيدي از جهانگيري).
به معني روز نو است و آن دو باشد يکي نوروز عامه و ديگري نوروز خاصه.(12)
در چگونگي پيدايش عيد نوروز نقل هاي بسياري بيان شده و اين که چگونه در اول بهار قرار گرفته است. بنا بر يکي از اقوال، ايراني هاي قديم پانزده روز از پاييز رفته را عيد نوروز خود قرار مي دادند چون در آن، روز و شب يک سان مي شود اما در زمان يکي از پادشاهان سلجوقي به نام سلطان جلال الدين ملک شاه سلجوقي، تاريخ عيد نوروز تغيير کرد به اين صورت که سلطان جلال الدين از ديدن نوروز و عيد در فصل خزان اعتراض کرد که چگونه عيدي است که مصادف با مرگ طبيعت و خزان و زردي برگ درختان است بنابراين گروهي از منجمين را جمع کرد. آنان پس از بررسي و مطالعات فراوان، اولين روز فروردين را به عنوان عيد نوروز انتخاب کردند که در آن نيز شبانه روز يک سان مي شود يعني ساعت تاريکي شب و روشني روز برابر است؛ و نيز آغاز زندگي و شادابي و سرسبزي طبيعت و درختان است. بر اين اساس عيد نوروز در بهار هر سال مقارن تحويل آفتاب به برج حمل تثبيت شد و مقرر گرديد که هر چهار سال، يک روز بر تعداد ايام سال افزوده شود و سال چهارم را سيصد و شصت و شش روز حساب کنند و نام آن را سال کبيسه گذاشتند.(13)
عيد نوروز در مسيحيت:
اعمال نادرست و خرافي در نوروز:
از خرافات ديگري که در ميان برخي افراد رواج دارد فال بد زدن است. پيغمبراکرم(ص) در کمال صراحت فرمودند:«رُفعَ عَن اُمَّتي الطَّيرهَ؛ (16) در امت من طيره و فال بد وجود ندارد.» خود پيغمبر اکرم(ص) اشياء و حوادث را به فال نيک مي گرفتند و هرگز فال بد نمي زدند و مردم را از اين کار منع مي کردند.
برخي بيرون رفتن در روز چهارشنبه ي آخر ماه يا آخر سال را و يا عدد سيزده و روز سه شنبه را بد و نحس مي دانند. امام صادق(ع) در اين باره مي فرمايند:«تِطَيُّر چيزي است که اگر سخت بگيري بر تو سخت مي گيرند و آن وقت که سخت مي گيري خودت هستي که سخت گرفته اي اما اگر سست بگيري بر تو سست مي گيرند و اگر اعتنا نکني خواهي ديد که هيچ نبوده است.» پيامبر اکرم(ص) مي فرمايند:«کفار الطيره التوکلَّ؛ اي مردم کفّاره ي طيره(يعني کفاره گناه اگر بخواهيد اين گناه از بين برود) توکل است» وقتي پيامبر اکرم(ص) مي خواستند به مسافرت بروند مي فرمودند:«خدايا طير و فال بدي نيست مگر آن چه از ناحيه تو است. من اگر حسنات را مي خواهم از ناحيه تو مي خواهم و نيز اگر دفع سيئات را مي خواهم از تو مي خواهم.»(17) تطير و فال بد زدن در دين مقدس اسلام محکوم است و چنين چيزي در سراسر تعليمات اصيل اسلامي وجود ندارد.
«سيزده به در» هم از رسومي است که در روز سيزدهم بهار در دامان طبيعت برگزار مي شود. اين برنامه نيز مانند چهارشنبه سوري. ريشه در خرافات دارد اما چون هم راه با نتايج پسنديده اي است قابل دفاع است. در روز سيزدهم فروردين رفتن به دامان طبيعت با خانواده مي تواند خاطراتي زيبا به جا بگذارد و وسيله اي مي شود براي تجديد قوا و تقويت روحي براي اعضاي خانواده براي شروع سالي پر کار. نيز حضور در دامان طبيعت باعث تداعي هر چه بيش تر نعمت خداوندي و شگفتي هاي آفرينش در ذهن آدمي مي شود، البته برخي افراد به علت انجام کارهاي ناشايست باعث آلودگي و معصيت در اين روز مي شوند. از ديگر آداب خرافي که در روز طبيعت به چشم مي خورد. گره زدن سبزه در طبيعت براي حل مشکلات يا بيرون ريختن سبزه، انداختن سيزده سنگ به داخل آب، پختن سمنو براي از بين رفتن نحسي روز سيزدهم و نيز عقيده بر اين مطلب است که ماندن در خانه در روز سيزدهم نحس است.
در حديثي آمده است که يکي از ياران امام دهم حضرت علي بن محمد الهادي(ع) مي گويد:« خدمت حضرت(ع) رسيدم در حالي که در مسير راه انگشتم مجروح شده بود چون سواري از کنارم گذشت و به شانه ام صدمه زد و من در وسط جمعيت گرفتار شدم و لباسم پاره شد. گفتم:« اي روز خدا مرا از شر تو حفظ کند. عجب روز شومي هستي.» امام فرمودند:«با ما ارتباط داري و باز چنين مي گويي. روز که گناهي ندارد که او را گناه کار مي شماري.» آن مرد از شنيدن اين سخن به هوش آمد و به خطاي خود پي برد و عرض کرد اي مولاي من! من استغفار مي کنم و از خدا آمرزش مي طلبم امام(ع) افزودند: ما ذَنَبَ الايام حتّي صِرتُم تتشائمون بها اِذا جوزيتُم بأعمالکم فيها؛ روزها چه گناهي دارند که شما آن ها را شوم مي شمريد هنگامي که کيفر اعمال شما در اين روزها دامان تان را مي گيرد.»(18)
رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي درباره ي عيد گرفتن نوروز مي فرمايند: در اصل عيد گرفتن اشکالي نيست اما بايد از کارهاي حرام احتراز شود.(19)
منابع:
1. صحيفه امام خميني، ج 17، ص 215.
2. تفسير نمونه، ج 1، ص 105-106.
3. درج گهر، ص 6.
4. ثواب الاعمال- شيخ صدوق(ره)، ص 432.
5. همان.
6. آل عمران. آيه ي 103.
7. نهج البلاغه، محمد دشتي(ره) حکمت، 428، ص 524.
8. نفس المهموم، ص 234؛ ترجمه ميزان الحکمه، ج 9، ص 4205-4203.
9. لغت نامه دهخدا، ج 15، ص 22833.
10. همان، ج 11، ص 1641.
11. همان، ص 22832.
12. لغت نامه دهخدا، ص 22832.
13. اقتباس از روزها و رويدادها، هيأت نويسندگان دفتر عقيدتي- سياسي فرماندهي معظم کل قوا، ج 1، لغت نامه دهخدا، ج 15، ص 22833.
14. تفسير نمونه، ج 5، ص 131.
15. لغت نامه دهخدا، ج 5، ص 7980.
16. اقتباس از جزوه دفاع از سيزده، شهيد مطهري، ص 21و 20.
17. همان.
18. تفسر نمونه،ج 23، ص 45-46.
19. نظرات مراجع محترم تقليد سيدمحسن محوري، ج 1-2.
ماهنامه ي پيام زن، شماره 217.
/ج