مهارت‌هاي موفقيت در کنکور

هدف: موضوع يا جايگاهي است که براي رسيدن به آن فکر و تلاش مي‌کنيم اگر ندانيم به کجا مي‌رويم رسيدن به مقصد دشوار و به تعبيري ناممکن است. شايد به جرات بتوان گفت يکي از مهم‌ترين دلايلي که دانش‌آموزان در کنکور موفق نمي‌شوند، نداشتن هدف است. پاسخ بسياري از دانش‌آموزان به اين سوال که دوست داري در چه رشته‌
يکشنبه، 15 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مهارت‌هاي موفقيت در کنکور

مهارت‌هاي موفقيت در کنکور
مهارت‌هاي موفقيت در کنکور


 

نويسنده:دکتر حسن ضياءالديني




 
از نظر صاحب‌نظران و کارشناسان آموزشي مهم‌ترين نکاتي که توجه به آنها مي‌تواند منجر به موفقيت تحصيلي شود به قرار زير است:
هدف: موضوع يا جايگاهي است که براي رسيدن به آن فکر و تلاش مي‌کنيم اگر ندانيم به کجا مي‌رويم رسيدن به مقصد دشوار و به تعبيري ناممکن است. شايد به جرات بتوان گفت يکي از مهم‌ترين دلايلي که دانش‌آموزان در کنکور موفق نمي‌شوند، نداشتن هدف است. پاسخ بسياري از دانش‌آموزان به اين سوال که دوست داري در چه رشته‌ دانشگاهي قبول شوي؟ اين است که فرقي نمي‌کند، فقط يک رشته خوب باشد پس براي موفقيت اولين گام انتخاب هدف است.
برنامه‌ريزي: برنامه‌ريزي حرکتي هوشمندانه، منطقي و مرحله‌بندي شده براي رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده است. صاحبنظران علم مديريت معتقدند: اگر 20 درصد از زمان خود را صرف برنامه‌ريزي کنيم، 80 درصد باقي‌مانده را با اطمينان بيشتري قدم برخواهيم داشت.
مطالعه: نتيجه تحقيقات بيانگر آن است که بيشترين اطلاعات از طريق مطالعه به دست مي‌آيد، بنابراين مطالعه مهم‌ترين شيوه يادگيري است که با خواندن، يادداشت‌برداري، مرور کردن و تمرکز همراه است. مطالعه بدون شناخت و به کارگيري روش صحيح مطالعه ممکن است نه تنها موفقيت تحصيلي را به همراه نداشته باشد چه بسا زمينه‌ بي‌علاقگي فرد را از درس و تحصيل نيز فراهم نمايد. به کار بردن فنون منظم مطالعه، مطالعه را آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر مي‌نمايد و در نتيجه علاقه به مطالعه را افزايش مي‌دهد.
حافظه: مغز انسان داراي ميلياردها سلول زنده است و در صورتي که روش صحيح استفاده از اين توانايي نامحدود را بياموزيم از موفقيت خود لذت خواهيم برد. مغز انسان از دو نيمکره چپ و راست تشکيل شده است، نيمکره چپ مربوط به حفظيات، فرمول و محاسبات است و نيمکره راست مربوط به تصوير، رنگ، خلاقيت و نمايش است. بيشتر انسان‌ها تنها از نيمکره‌ چپ خود استفاده مي‌کنند در حالي که حافظه بلندمدت در نيمکره راست انسان قرار دارد. آشنايي با انواع حافظه و روش انتقال مطالب به حافظه بلندمدت، به ما کمک خواهد کرد که در مطالعه و يادگيري دروس احساس موفقيت بيشتري داشته باشيم.
تغذيه و استراحت: کسب موفقيت تحصيلي مستلزم توجه به تمامي نيازها از جمله نياز جسمي، عاطفي، اجتماعي و... مي‌باشد. آگاهي از روش‌هاي تغذيه و استراحت صحيح مي‌تواند در موفقيت تحصيلي موثر باشد. براي مثال اينکه بدانيم: مصرف چه مواد غذايي حافظه را تقويت مي‌کند، کدام موادغذايي خستگي را کاهش داده و بازدهي بيشتري ايجاد مي‌کند، شب قبل از امتحان کنکور، صبح امتحان کنکور مصرف چه مواد غذايي مناسب‌تر است، ميزان و فواصل خواب و استراحت در برنامه‌ريزي درسي تا چه حد است و در نهايت چگونه مي‌توان با کنترل عوامل محيطي و به کار بردن راهبردهاي رفتاري بيشتري انرژي را در هنگام خواب دريافت کرد؟
امتحان: در امتحان معمولا چيزي بالاتر از معلومات شخصي فرد را مورد آزمايش قرار مي‌دهند. در امتحان فکر، آرامش، نظم، توانايي انتقال و ميزان دريافت و درک مطلب فرد نيز مورد سنجش و اندازه‌گيري قرار مي‌گيرد. کسب فنون و مهارت‌هاي (قبل از امتحان حين امتحان بعد از امتحان) به دانش‌آموزان کمک مي‌کند تا بر موفقيت تحصيلي خود بيفزايند.
آرامش: هر پديده و موقعيت جديدي با اضطراب و نگراني همراه است. درس پاسخ دادن، امتحان، کسب رتبه برتر در کلاس، کنکور و... همه اينها به ميزاني که در تجربه نيامده باشد اضطراب‌‌آور است. از آنجايي که داشتن آرامش باعث مي‌شود تا بتوانيم از تمامي توانايي‌هايمان به صورت کامل استفاده کنيم، آگاهي از تکنيک‌هاي کسب آرامش در مواقع بروز اضطراب نقش موثري در موفقيت تحصيلي دارد.
مديريت زمان: موفقيت تحصيلي در گروي توجه ويژه دانش‌آموزان به عامل «زمان» است. زمان صحيح براي برنامه‌ريزي، مطالعه، استراحت، مرور درس‌ها و از همه مهم‌تر مديريت زمان در جلسات آزمون. دانش‌آموزاني هستند که با داشتن اطلاعات علمي بسيار بالا به دليل عدم «مديريت زمان» در جلسه آزمون فرصت نمي‌کنند به همه سوالات پاسخ دهند. به خاطر داشته باشيم حتي کسب رتبه‌هاي برتر در کنکور فقط با داشتن اطلاعات علمي ميسر نيست، زيرکي و استفاده درست از وقت نيز نکته مهمي است که بايد به آن توجه کرد.
کنکور: با اذعان به اينکه ورود به دانشگاه به هيچ وجه به منزله موفقيت در زندگي محسوب نمي‌شود؛ ولي از نظر مراحل تحصيلي رسيدن به قله تحصيل در مدارس، شرکت در آزمون کنکور ورود به دانشگاه‌ مي‌باشد بايد باور داشته باشيم که: «اگر کوهنورد بداند که مي‌خواهد به کدام قله برسد حتما فاتح آن خواهد شد.»
منبع: http://www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.