ورزشکاران بايد چقدر آب بخورند؟

ورزشکاران در روز قبل از مسابقه به همراه غذاهايي كه مي‌خورند بايد مايعات كافي هم بنوشند تا در روز مسابقه بدنشان مايعات كافي داشته باشد. همچنين در ساعات منتهي به زمان گرم كردن براي آغاز مسابقه بهتر است آب و مايعات محتوي كربوهيدرات بنوشند (معمولا توصيه مي‌شود كه تقريبا 40 تا 70 سي‌سي مايعات ظرف 1 تا 2 ساعت مانده به مسابقه مصرف شود، اين فاصله، زمان كافي جهت دفع ادرار را در اختيار فرد قرار مي‌دهد.) در مسابقات طولاني‌تر از يك ساعت و مواردي كه ورزشكار زياد عرق مي‌كند.
پنجشنبه، 11 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ورزشکاران بايد چقدر آب بخورند؟

ورزشکاران بايد چقدر آب بخورند؟
ورزشکاران بايد چقدر آب بخورند؟


 

نويسنده:دکتر پويا دانشور




 
دريافت مايعات توسط ورزشكاران، فصل و شرايط محيطي خاصي نمي‌شناسد و ورزشکاران در فصول گرم و سرد، اهل هر ورزشي که باشند، نياز جدي به نوشيدن مايعات دارند. در واقع، مصرف مايعات قبل، حين و بعد از تمرين يا مسابقه لازم و ضروري است؛ البته با توجه به نكاتي كه در ادامه تشريح خواهم كرد:
مصرف مايعات قبل از ورزش
ورزشکاران در روز قبل از مسابقه به همراه غذاهايي كه مي‌خورند بايد مايعات كافي هم بنوشند تا در روز مسابقه بدنشان مايعات كافي داشته باشد. همچنين در ساعات منتهي به زمان گرم كردن براي آغاز مسابقه بهتر است آب و مايعات محتوي كربوهيدرات بنوشند (معمولا توصيه مي‌شود كه تقريبا 40 تا 70 سي‌سي مايعات ظرف 1 تا 2 ساعت مانده به مسابقه مصرف شود، اين فاصله، زمان كافي جهت دفع ادرار را در اختيار فرد قرار مي‌دهد.) در مسابقات طولاني‌تر از يك ساعت و مواردي كه ورزشكار زياد عرق مي‌كند و در عين حال فرصت كافي براي مصرف مايعات ندارد، نوشيدن 30 تا 60 سي‌سي مايعات درست 15 دقيقه قبل از شروع مسابقه براي او سودمند خواهد بود.
مصرف مايعات حين ورزش
خوشبختانه اغلب ورزشكاران به اهميت مصرف مايعات حين ورزش وقوف كامل دارند ولي سوالاتي كه مطرح است و بد نيست ورزشكاران با پاسخ آنها آشنا باشند، اين است كه ميزان مصرف مايعات چقدر بايد باشد؟ چه نوع مايعاتي نوشيده شود؟ چه هنگامي از ورزش اين اقدام به انجام رسد؟ بسته به شرايط محيطي (محيط گرم يا سرد) ميزان و نوع نوشيدني‌ها چه تفاوتي دارند؟ در پاسخ به اين پرسش‌ها بايد گفت در واقع ميزان مايعات مصرفي حين تمرين‌ يا مسابقه‌ بايد در حدي باشد كه جبران مايعات از دست رفته از طريق تعريق را بکند و از بروز خطر كم‌آبي بدن (دهيدراتاسيون) و كاهش وزن جلوگيري كند. البته مقداري كاهش وزن، معمول و بي‌اشكال بوده ولي مرز آن 2درصد وزن بدن است (مثلا 5/1 كيلوگرم براي فرد 75 كيلوگرمي) ولي مقادير بيش از آن بايد حتما جبران شود.

ورزشکاران بايد چقدر آب بخورند؟

مصرف مايعات بعد از ورزش
گاهي بهتر است ورزشكاران از نوشيدني‌هاي ورزشي تجاري كه حاوي 4 تا 8 درصد قند و كمي نمك هستند نيز استفاده كنند (مثلا در ورزش‌هايي كه بيش از يك ساعت طول مي‌كشد يا فرد به شدت عرق مي‌كند).
بالاخره ذکر اين نكته مهم است كه پس از تمرين يا ورزش، جايگزيني مايعات از دست رفته از راه تعريق، يك جزء اصلي در فرآيند بازگشت به حالت اوليه خواهد بود.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.