بحران‌هاي تأثيرگذار بر پوست زنان

بيشتر خانم‌ها در طول زندگي خود، بحران‌هاي بلوغ، بارداري و يائسگي را تجربه مي‌كنند اما بسياري از خانم‌ها نمي‌دانند که هر يك از اين بحران‌هاي سه‌گانه، چه بحران‌هايي را براي پوستشان به ارمغان مي‌آورد. اين نوشته، نگاهي مي‌اندازد به همين موضوع.
جمعه، 19 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بحران‌هاي تأثيرگذار بر پوست زنان

بحران‌هاي تأثيرگذار بر پوست زنان
بحران‌هاي تأثيرگذار بر پوست زنان


 

نويسنده:بيتا قهرماني




 
تاثير بلوغ و بارداري و يا ئسگي بر پوست
بيشتر خانم‌ها در طول زندگي خود، بحران‌هاي بلوغ، بارداري و يائسگي را تجربه مي‌كنند اما بسياري از خانم‌ها نمي‌دانند که هر يك از اين بحران‌هاي سه‌گانه، چه بحران‌هايي را براي پوستشان به ارمغان مي‌آورد. اين نوشته، نگاهي مي‌اندازد به همين موضوع.
بلوغ و جوش‌هاي سركش
مهم‌ترين دردسر پوستي در دوران بلوغ، جوش‌هاي پوستي هستند که احتمال بروز آنها در نوجواناني که والدين‌شان مبتلا به جوش بوده‌اند، بيشتر است. معمولا بروز جوش‌هاي پوستي از سنين بلوغ آغاز مي‌شود و هورمون‌هاي مترشحه بدن در بروز آنها نقش دارند.
آکنه يا جوش جواني که در سنين بلوغ و پس از بلوغ در جوانان و نوجوانان بروز مي‌کند، داراي شکل‌هاي‌ متفاوتي‌ است و از اين لحاظ به دسته‌هاي مختلفي تقسيم‌بندي مي‌شود.
به نظر مي‌رسد بين استعداد خانوادگي و بروز آکنه، رابطه‌اي وجود داشته باشد؛ به طوري که احتمال بروز اين ضايعه در افرادي که والدين‌شان در جواني مبتلا به جوش بوده‌اند، بيشتر است.
نوجوانان مبتلا به آکنه (جوش) بيشتر داراي پوست چرب هستند و آب و هوا تاثير چنداني روي آنها ندارد اما ممکن است در تابستان، بروز آنها به علت عرق کردن زياد در برخي افراد بيشتر شود. عوامل زيادي مي‌توانند در بروز جوش‌هاي جواني موثر باشند. استرس و تغييرات هورموني ناشي از عادت ماهيانه نيز مي‌تواند زمينه‌ساز آکنه باشد.
بيشتر جوش‌هاي جواني، خود به خود بهبود مي‌يابند اما نکته مهم آن است که بايد از دستکاري و درمان خودسرانه اين نوع جوش‌ها بدون توصيه‌هاي پزشکان خودداري کرد.
بارداري و طغيان پوست
شايد بيشترين تغييرات پوست و مو را بانوان در بحران بارداري احساس كنند. به دليل تغييرات هورموني و افزايش توليد ملانين از سلول‌هاي ملانين‌ساز، درجه‌هاي مختلفي از تيره شدن پوست در اکثر زنان باردار در فاصله هفته‌هاي اول تا نيمه بارداري مشاهده مي‌شود. اين تغييرات در زناني با پوست تيره‌، مشهودتر است. مناطقي از بدن که به طور طبيعي تيره‌ترند، بيشتر دچار اين فرآيند مي‌شوند و تيرگي در اين نواحي بيشتر ديده مي‌شود؛ به خصوص در نوک سينه‌ها و ‌هاله حاشيه آن، نواحي تناسلي و خط مياني ديواره شکم.
ماسک بارداري يا ملاسما در بيشتر از 70 درصد زنان باردار، به خصوص در آنهايي كه پوستي سبزه دارند، در نيمه دوم بارداري به وجود مي‌آيد. اين ماسک يا تيرگي در نواحي مختلف صورت ظاهر مي‌شود و بيشتر در لب بالا، گونه‌ها، چانه، پيشاني و روي بيني ديده مي‌شود و به دنبال تماس با آفتاب شدت مي‌يابد.
بيشتر زنان در زمان بارداري به درجه‌هايي از پرمويي دچار مي‌شوند که در صورت واضح‌تر از نواحي ديگر است. اين پرمويي در نتيجه تغييرات هورموني دوران بارداري است و بعد از زايمان از بين مي‌رود. در سر هم موها پرپشت‌تر مي‌شوند و ريزش طبيعي مو هم کم مي‌شود.
خانم‌هاي باردار معمولا از شکنندگي ناخن و ايجاد شيارهاي عرضي در ناخن شکايت مي‌کنند و در مواردي ممکن است ناخن از بستر جدا شود. اين تغييرات ناخن نيز به تغييرات هورموني نسبت داده مي‌شود.
يائسگي و افتادگي پوست
به طور متوسط، هر خانم يائسه، 1/2 درصد از كلاژن بدنش را در سال از دست مي‌دهد. اين روند در يكي دو سال اول يائسگي، بيشتر از سال‌هاي بعدي است؛ به طوري كه در 5 سال اول يائسگي، كلاژن پوست 20 درصد كاهش مي‌يابد. مطالعات نشان مي‌دهند که مهم‌ترين دليل خشكي و نازك شدن پوست در سنين بعد از 45 سالگي، يائسگي و کاهش كلاژن است كه در مدت كم به صورت خط‌هايي در نواحي صورت، چانه و گونه بروز مي‌كند. مساله مهم ديگري كه در اين زمان بروز مي‌كند، كشيدگي پوست در گونه، اطراف پلك، زير بغل و ناحيه سينه است كه در برخي موارد با خارش شديد همراه است.
كاهش فعاليت غده‌هاي چربي‌ساز و غده‌هايي كه مسووليت تعريق بدن را به عهده دارند نيز در اين نواحي باعث زبر و خشن شدن پوست و حتي تغيير رنگ نواحي زير بغل و كشاله‌هاي ران مي‌شود.
عوارض يائسگي تنها به پوست محدود نمي‌شود. افزايش مو‌هاي نرم و كركي در پيشاني، بالاي لب‌ها، اطراف سينه، كم و شكننده‌شدن مو‌هاي سر و كند شدن روند رشد ناخن‌ها از ديگر تغييراتي است كه به دليل قطع ترشح استروژن و در عوض ترشح هورمون مردانه آندروژن يا به عبارتي عدم تعادل بين هورمون‌هاي مردانه و زنانه در بدن بروز مي‌كند.
منبع:www.salamat.com




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.