شهر نراق

شهر كوچك و زيباى نراق از نظر تقسيمات كشورى بخشى از شهرستان دليجان و در محدوده استان مركزى است. اين شهر، حد فاصل شهرستانهاى قم، كاشان و دليجان قرار دارد و از مناطق كوهستانى و سردسير مى‏باشد.
شنبه، 20 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شهر نراق

شهر نراق
شهر نراق


 

نويسنده:سيد محمدرضا حسينى




 
ويژه ‏نامه كنگره بزرگداشت فاضلين نراقى 1
شهر كوچك و زيباى نراق از نظر تقسيمات كشورى بخشى از شهرستان دليجان و در محدوده استان مركزى است. اين شهر، حد فاصل شهرستانهاى قم، كاشان و دليجان قرار دارد و از مناطق كوهستانى و سردسير مى‏باشد.
برخى مى‏گويند: نراق به معناى «نر» يا «نره» كه به معناى برآمدگى و بلندى زمين است. شايد به لحاظ اينكه سلطان‏آباد (اراك) را به نام عراق مى‏شناختند و شهر نراق در بلندترين نقطه عراق (اراك) قرار داشت آن را «نر عراق» يا نره عراق» نام نهادند و به مرور زمان، «نر عراق» به «نراق» تغيير نام يافت.
اين شهر كوچك در گذشته از موقعيتى خاص برخوردار بود، زيرا در مسير جاده ابريشم قرار داشت و داراى موقعيت استراتژيك اقتصادى و تجارى بود و از ديرباز مورد توجه مردم شهرهاى اطراف قرار گرفته بود.
نراق از شهرهاى قديمى و تاريخى كشور اسلامى ايران به شمار مى‏رود. ابن بطوطه قدمت اين شهر را به 700 سال گفته است. صاحب «بستان السياحه» يكصد و ده سال پيش درباره اين شهر گفت: نراق بر وزن عراق قريه‏اى است قصبه مانند و محلى است خاطرپسند از توابع كاشان، آبش كم و باغاتش فراوان. آن قريه در دامن كوه اتفاق افتاد و سه طرفش فى الجمله گرفته و سمت مغربش به غايت گشتاده است. قرب هزار باب خانه در اوست و چند مزرعه مضافات اوست و مردمش شيعى مذهب و... مولانا مهدى صاحب تصانيف مفيده از آنجا بوده است. (1)

بناهاى تاريخى
 

نراق بناهاى تاريخى بسيارى دارد از جمله آن بناى مسجد جامع، بناى ساختمان و بقعه امامزاده يحيى و امامزاده سليمان كه از فرزندان امير المؤمنين عليه السلام به شمار مى‏روند و ساختمان و بقعه امامزاده زبيده خاتون كه دختر امام جواد عليه‏السلام مى‏باشد و همچنين بناى ساختمان و بقعه امامزاده سلطان على كه فرزند امام محمدباقر عليه‏السلام مى‏باشد در آن منطقه قرار دارد كه در اين مجال جاى پرداختن به آنها نيست.

مردم اين ديار
 

مردم اين سامان از ابتداى گرايش ايرانيان به اسلام، دين حنيف را پذيرفته‏اند و مذهب تشيع را انتخاب كردند و بر آن استوار ماندند. مردم اين شهر داراى ويژگيهاى بسيار خوبى‏اند، از آن جمله: انفاق و كمك به همنوعان مى‏باشد. آنان در سطح وسيعى به افراد كم درآمد كمك مى‏كنند و آن را نيز پوشيده نگه مى‏دارند. همچنين مهربانى، خونگرمى، صميميت و مهمان‏نوازى آنان است به طورى كه هيچ تازه واردى احساس غريبى ندارد، بلكه خود را در محيطى كاملا دوستانه، صميمى و باصفا مى‏بيند.
مردم اين ديار به مسائل اخلاقى و ارزشهاى اسلامى بسيار اهميت مى‏دهند. شايد آن هم به بركت انفاس قدسيه عالمان دين آن منطقه و آثار معاشرت مردم با آنان باشد هرجا عالم دين، در بين مردم حضور داشت مردم آن محل با اسلام آشناتر و به مسائل ارزشى و احكام اسلام حساستر و پايبندتر بودند كه مردم آن منطقه از اين نعمت و توفيق همواره برخوردار بودند .

مردم و انقلاب اسلامى
 

مردم اين منطقه همانند ساير ملت مسلمان ايران در پيدايش و حركت انقلاب اسلامى نقش درخور ستايشى داشتند و در صحنه‏هاى انقلاب اسلامى حضورى چشمگير داشتند.
آنان در دوران دفاع مقدس بسيار فعال بودند جوانان سلحشور اين ديار همانند ساير جوانان غيور اسلامى ايران در قالب كاروانهايى به مناطق عملياتى اعزام مى‏شدند و در جنگ حضورى فعال داشته و حماسه‏هايى از خود به يادگار گذاشتند و در اين راستا تعدادى شهيد، جانباز و آزاده به اسلام عزيز تقديم كردند. كمكهاى نقدى و جنسى آنان در هشت سال دفاع مقدس و شرافتمندانه ملت مسلمان ايران به جبهه‏ها، چشمگير و درخور تقدير بود.

نراق، مهد عالمان بزرگ
 

بزرگان مذهبى بسيارى، از اين منطقه برخاسته‏اند كه شهرتشان مرزهاى ايران را هم درنورديده و در جهان اسلام نيز زبانزد عامه و خاصه است و از آثار به جاى مانده از آنان بهره مى‏برند . در اين رهگذر ملا محمد مهدى و ملا احمد با عنوانهاى محقق و فاضل از مفاخر حوزه‏هاى علميه و نوابغ دهر و جامع علوم عقلى و نقلى بودند و كتابهاى ارزنده‏اى به يادگار گذاشته‏اند . همچنين ملا محمد باقر و ملا ابو الحسن و ميرزا ابو القاسم و ملا مهدى فرزندان ملا محمد مهدى نراقى و ملا محمد معروف به عبد الصاحب فرزند ملا احمد و ميرزا ابو القاسم ملقب به نجم الدين و ميرزا فخر الدين كه اين دو فرزندان ملا محمد و نوه ملا احمد نراقى بودند و بسيارى از عالمان، فضلا، نخبگان و پژوهشگران را مى‏توان نام برد كه از آن نام‏آوران، آثار بسيار گرانسنگى به يادگار مانده است.

پي نوشت ها :
 

1) بستان السياحه، زين العابدين شيروانى، ص‏603 ، تأليف 1310 هجرى قمرى.
 

منبع:www.naraqi.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
چگونه ترجمه را به یک حرفه درآمدزا تبدیل کنیم؟
چگونه ترجمه را به یک حرفه درآمدزا تبدیل کنیم؟
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
play_arrow
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
play_arrow
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
play_arrow
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
play_arrow
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
play_arrow
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
کاهش انرژی با عایق نانویی
play_arrow
کاهش انرژی با عایق نانویی
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
play_arrow
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
play_arrow
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
play_arrow
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
play_arrow
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
play_arrow
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
play_arrow
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
play_arrow
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)