نگارگر و نغمه پرداز ايثار

«در پرتو درخشنده آفتاب هشتم آسمان ولايت و امامت، چشم به جهان گشود. رنگين كمان آسمان حرم، نقش و نگار آبي و سبز گنبد تا ضريح، لوح حساس و قلب معصوم او را از كودكي با نقش و نگار آشنا ساخت. او با تركيب رنگ و بي درنگي و قلم و قيام، توانست سفير عطر رضوي باشد در دنياي هنر نقاشي، با برپايي بيش از صد نمايشگاه
سه‌شنبه، 11 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگارگر و نغمه پرداز ايثار

نگارگر و نغمه پرداز ايثار
نگارگر و نغمه پرداز ايثار


 






 

غلامحسين نوري نكاح*
درآمد
 

«در پرتو درخشنده آفتاب هشتم آسمان ولايت و امامت، چشم به جهان گشود. رنگين كمان آسمان حرم، نقش و نگار آبي و سبز گنبد تا ضريح، لوح حساس و قلب معصوم او را از كودكي با نقش و نگار آشنا ساخت. او با تركيب رنگ و بي درنگي و قلم و قيام، توانست سفير عطر رضوي باشد در دنياي هنر نقاشي، با برپايي بيش از صد نمايشگاه جمعي و انفرادي، در عرصه هنر، حضوري شايسته داشت. بي شك چنين روح حساسي نمي توانست از آواي دل انگيز اذان حرم در صبحهاي لطيف خراسان بي تأثير بمان، پس پژواك اين تأثير در هنر وي طنين انداز شد. او هر چند در هنر نمايش، موسيقي، نويسندگي و نقاشي، الگوي بايسته و والاي هنرمندان ميهن اسلامي است، اما بي شك بزرگ ترين هنرش جانبازي است كه مدال آن را در جشنواره مقاومت تا پيروزي از داور داوران جهان دريافت كرده است.»
غلامحسين نوري نكاح، مشهور به حسين نوري در تابستان 1333 شمسي در مشهد مقدس ديده به جهان گشود. در شش سالگي پدر را از دست داد و مادر فداكارش، او و برادرش را كه سه سال از وي بزرگ تر بود، با زحمات طاقت فرسا سرپرستي كرد. حسين تحصيلات ابتدايي را در مشهد گذراند و همزمان هنر نقاشي را نزد استاد هاشم ظريف تبريزيان از نگارگران آستان قدس رضوي و مرحوم عباس دينده فرد فرا گرفت.

نگارگر و نغمه پرداز ايثار

هنرهاي نمايشي و موسيقي را هم تجربه كرد و استعداد خود را در ورزش ژيمناستيك و دو ميداني نيز نشان داد.پس از دوره ي ابتدايي براي گذراندن دوره ي متوسطه با استفاد ه از بورسيه به تهران اعزام شد و در آموزشگاه و هنرستان صنعتي فرح سابق كه وابسته به اشرف پهلوي بود و تحت نظر ساواك و گارد شهرباني اداره مي شد، به تحصيل ادامه داد. ضمن تحصيل، با سوءاستفاده هاي رژيم از محيط هنرستان و هنرجويان براي جشنهاي شاهنشاهي و گاردن پارتي هاي فسادانگيز آشنا شد و مبارزه مخفي روي آورد.
نوشتن يك نمايش و طنز سياسي و كارگرداني و بازي در آن، شناسايي و شكنجه شد و دست پا و حنجره و بعضي از اعضا ي داخلي او دچار نارسايي شدند و به افتخار جانبازي نائل گرديد، اما هيچ گاه از اهداف مقدسش دست نكشيد و با گرفتن قلم ميان دندانها، به خلق آثار هنري پرداخت. در سالهاي 56 و 57 سه نمايشگاه نقاشي در شهرهاي تربت جام، مشهد و تهران برپا ساخت و پس از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي تا سال 1379، بيش از صد نمايشگاه جمعي و انفرادي در مكانهاي گوناگون، از موزه ي هنرهاي معاصر گرفته تا شهرهاي محروم مرزي برگزار كرد. وي پس از تأسيس جهادسازندگي در سال 1358، در بخش فرهنگي آن به امور هنري و سپس توليد فيلم پرداخت ودر ساخت فيلم هاي 16 ميلي متري، ويديويي و برنامه هاي تلويزيوني نقش نويسنده، كارگردان،تهيه كننده و تدوينگر را عهده دار بود و به صورت مستقل نيز باصدا و سيماي مركز خراسان همكاري مي كرد.
حسين نوري در زمينه ي هنرهاي نمايشي هم در جشنواره هاي مختلف به عنوان داور يا عضو هيئتهاي بازبيني و ارزيابي حضور داشته است. افزون بر اينها، در جشنواره ي سراسري تئاتر فجر سال 62 با نمايش «خرقه ي ارغواني» به عنوان بهترين نويسنده انتخاب شد و جوايز ويژه ي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سپاه پاسداران، جهاد سازندگي و حوزه علميه قم را به خود اختصاص داد. در جشنواره سراسري تئاتر سوره سريال 69، در بخش نمايش همراه، ممتاز شناخته شد و در جشنواره سراسري فجر70، اثر ديگرش به نام دلدار به عنوان بهترين كار متناسب با فرهنگ اسلامي برگزيده شد و جوايز ويژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بانك مركزي و هلال احمر را كسب كرد؛ سپس در جشنواره سراسري فجر 72، نمايش شهود وي برگزيده شد.

نگارگر و نغمه پرداز ايثار

ويژگي ديگر آثار نمايشي نوري استقبال گرم مردم از آثار اوست نمايش همراه يازدهمين سال اجراي خود را با بيش از هزار و پانصد اجرا پشت سر مي گذارد و اين به جز اجراهايي است كه توسط كارگردانان ديگر صورت پذيرفته است. اين اثر به دعوت دانشگاهها، حوزه هاي علميه، مجلس شوراي اسلامي، وزارتخانه ها، نهاد رياست جمهوري، مساجد، مدارس در كشور اجرا شده و به دليل محتواي غني، كارگرداني خلاق و بازيگران محدود در حدود يك يا دو نفر در هر زمان و مكان از حرفه اي ترين سالنهاي كشور گرفته تا محروم ترين شهرستانها و روستاهاي مرزي بدون لباسي خاص، گريم، دكور و نور و تجهيزات ويژه، قابل اجراست و تا كنون مورد استقبال اقشار گوناگون قرار گرفته است. در پايان گفتني است كه نوري در مباحث نظري هنر نيز صاحب ديدگاه است و مهم ترين چهارچوب آثار وي، ديدگاه ولايي حضرت امام خميني (ره) است. او معتقد است هيچ طريقتي بي شريعت به حقيقت نمي رسد.

پي نوشت ها :
 

ـ بهترين نويسنده جشنواره تئاتر فجر سالهاي 62،70،72
ـ بهترين نمايش جشنواره تئاتر سوره سال 69
ـ تجليل در اولين كنگره ملي تجليل از ايثارگران (سال 84
 

منبع:ماهنامه شاهد یاران، شماره 19



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.