صورتگر ايثار و شهادت

استاد جليل رسولي در سال 1326 در شهر همدان به دنيا آمد. قلم خوش تراش او از عطر و بوي روزها و سالهاي انقلاب، آكنده است. او كه از چهره هاي ماندگار اين ديار است، درباره خوشنويسي مي گويد:
سه‌شنبه، 11 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
صورتگر ايثار و شهادت

صورتگر ايثار و شهادت
صورتگر ايثار و شهادت


 






 

استاد جلیل رسولي، صورتگر ايثار و شهادت
 

استاد جليل رسولي در سال 1326 در شهر همدان به دنيا آمد. قلم خوش تراش او از عطر و بوي روزها و سالهاي انقلاب، آكنده است. او كه از چهره هاي ماندگار اين ديار است، درباره خوشنويسي مي گويد:
«خوشنويسي مختص به كشور ايران نيست. خيلي از كشورها هستند كه آن را دنبال مي كنند، مثل بسياري از كشورهاي عربي و تركيه و پاكستان، ولي به حق مي توان گفت كه در نستعليق و نستعليق شكسته، ايران و هنرمند ايراني، حرف آخر را مي زند.»

صورتگر ايثار و شهادت

او بر پايداري و حوصله در راه دستيابي به كمال در خوشنويسي، تأكيد دارد و مي گويد:
«خوشنويسي پايداري مي خواهد. اگر كسي كه مي خواهد خطاطي را پيگيري كند، بخواهد خيلي به ماديات توجه كند با مشكل مواجه مي شود و در واقع به آن چيزي كه در خيالش بوده، نمي رسد و اين باعث مي شود كه در هنر عقبگرد كند. كسي كه مي خواهد هنرش ماندگار شود، بايد رياضت بكشد. خطاط بايد روحيه اش قوي باشد، چون اگر ضعيف باشد، حتي اگر خط هم بلد باشد، نمي تواند كار خوبي انجام بدهد.» رسولي در دوران انقلاب از جمله فعال ترين و مؤثرترين خوشنويساني بود كه مي كوشيد تا پيامها و شعارهاي انقلاب را در هنر خوشنويسي ماندگار كند. او رسيدن به سر منزل مقصود را كه همانا خداوند است با عشقي كه به سرانگشتانش مي آيد، براي خلق يك اثر پيوند مي زند و رسيدن به هنر والا را مثل رسيدن به قله كوه مي داند و مي گويد :
«زماني كه به قله رسيدي، تازه اول راه است.»
برپايي نمايشگاههاي موضوعي و خلق آثار هنرمندانه در موضوع ايثار،شهادت و مضامين مذهبي و عقيدتي از جمله سوابق روشني است كه همواره كارنامه ي وي را درخشان مي سازد. او چهل و پنج سال است كه در حوزه خوشنويسي فعاليت مي كند ودر طي اين سالها موفق به برگزاري 31 نمايشگاه انفرادي در داخل ايران و 16 نمايشگاه انفرادي در كشورهاي خارج شده است. يكي از برجسته ترين نمايشگاه هاي او، نمايشگاه «باغ ملكوت» بود كه در آن 40 تابلوي بزرگ در ابعاد 100 در 100 به نمايش گذاشته شد. اين چهل تابلو مضمون يكساني داشتند.
استاد جليل رسولي كه در محضر اساتيد بزرگي چون سراج الكتاب و سيد حسن ميرخاني تلمذ كرده، معتقد است، «خط هنر رستگاري و اصالت است.» و او تنها، كلامي را مي نويسد كه به محتواي آن ايمان دارد.
زيباترين نقاشي خطي هاي موجود در گنجيه شهدا با عنوانهاي «اي ماه بني هاشم : خورشيد لقا عباس» و «ان الحسين مصابح الهدي و سفينه النجاه» پرورده كلك هنرمند اوست. خلق يكصد تابلو با موضوع «الله اكبر»، باغستاني از توحيد است كه تماشاگر را به جهان مهرباني ها و الطاف خداوندي ميهمان مي كند. آثار مكتوب استاد عبارتند از :«جان جانان»، «چهارفصل»، «يادگار عشق»، و «مرقع برگ سبز». استاد جليل رسولي معتقد است كه خوشنويسي پيوندي ناگسستني با ادبيات سترگ ما دارد و دستمايه بسياري از آثار خوشنويسي امروز ما را اشعار حافظ، سعدي، مولانا و ديگران تشكيل مي دهد. او شخصا شعر سنتي را بيشتر مي پسندد و در آثارش نيز از آنها بهره مي گيرد. او مي گويد:
«معتقدم كه خوشنويسي پيوسته پويا بوده است. خوشنويسي كار دشواري است كه فقط به ظاهر ساده مي نمايد. دستيابي به تعالي و ترقي در اين راه، مستلزم تلاش فراوان است تا هنرمند بتواند اثري قابل قبول را به مخاطب ارائه دهد.»
استاد رسولي، غير از عنوان پرافتخار چهره ماندگار، افتخار برگزيده شدن به عنوان خادم قرآن كريم را نيز دارد. ديگر آثار ارزشمند او در حوزه خط ونقاشي خط بدين قرار دارند:

صورتگر ايثار و شهادت

ـ ساخت تابلوهاي نقاشي خط با موضوع رمز عملياتهاي مختلف مانند يا زهرا (س) و...
ـ كتابت ترجمه فارسي نهج البلاغه
ـ كتابت اشعار ديوان امام خميني (ره)
ـ برگزاري نمايشگاه سياه مشقهاي انقلاب با مضامين شعائر و جلوه هاي انقلاب
ـ نگاشتن كتيبه مدور با موضوع ولايت علي بن ابيطالب و نگاشتن كتيبه 70 متري به خط نستعليق براي نماي بيروني گنبد حضرت معصومه (س)
ـ تابلوي معروف «هي العليا» او از آثار فخر آفرين وي است و همواره به هنگام ايراد سخنراني توسط امام راحل، در حسينيه جماران و بالاي سر ايشان نصب بود و چشمنوازي مي كرد.
منبع:ماهنامه شاهد یاران، شماره 19



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.