آموزگار ايثار

شاعران و نويسندگان جواني كه امروز به سنگرداري از ارزشهاي ديني و انقلابي همت گمارده اند و دوران نوجواني خود را در نشستهاي فرهنگي و جشنواره هاي ادبي طي كرده اند، بي شك با كلام و انديشه دكتر محمدرضا سنگري دل آشنايند.
سه‌شنبه، 11 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آموزگار ايثار

آموزگار ايثار
آموزگار ايثار


 






 

دكتر محمدرضا سنگري، آموزگار ايثار
 

شاعران و نويسندگان جواني كه امروز به سنگرداري از ارزشهاي ديني و انقلابي همت گمارده اند و دوران نوجواني خود را در نشستهاي فرهنگي و جشنواره هاي ادبي طي كرده اند، بي شك با كلام و انديشه دكتر محمدرضا سنگري دل آشنايند.
او در اول آبان 1333 در شوش به دنيا آمد. هنوز در كلاس چهارم ابتدايي درس مي خواند كه به شعر روي آورد و از آن پس نيز تمامي تلاش خود را مصروف مطالعه ادبيات فارسي كرد تا سرانجام موفق به كسب دكتراي زبان و ادبيات فارسي از دانشگاه تهران شد. او كه مسئول گروه زبان و ادبيات فارسي در سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي است، دين را نظام زندگي مي داند و مي گويد:
«مهارتهاي ديني براي بهتر زيستن و تعالي انسان و در جهت بهبود روابط انسانها با خود، ديگران، طبيعت، خدا و تاريخ آمده است. آموزش مباني و مباحث ديني بايد با در نظر گرفتن تغييرات و تحولات جامعه و نيز ويژگي هاي زماني و مكاني صورت پذيرد، به اين مفهوم كه آموزش بايد مبتني بر ساخت محيط و فرهنگي باشد كه فرد در آن قرار مي گيرد. اگر دين، نوعي قانون براي سلامت جسم و روح و انديشه باشد، وارد كردن آموزش مهارتهاي ديني در برنامه ريزي ها، متضمن سلامت جسم و روح خواهد بود. در متون ديني آمده است كه انسانها از طريق شناخت و نگاه دقيق و كامل خود مي توانند با طبيعت و اطرافيان خويش ارتباط برقرار كنند و بدين نحو، چگونگي برقراري ارتباط با خداوند به شكل يك مهارت مطرح مي شود و اين كه فرد به چه شكل با خداي خود ارتباط برقرار كند و چگونه از خدا و قرآن مدد بگيرد.»
دكتر سنگري در سالهاي پس از انقلاب، در كسوت معلمي دلسوخته و هنرشناسي بي بديل، تمام وقت و توان خود را در پژوهش نسل نو، شاعران و نويسندگان كشور صرف كرد. جوانان و نوجوانان، او را چون نگيني در بر مي گرفتند و از عشق و اخلاص و آگاهي او بهره مي بردند. او در مورد برقراري ارتباط با ديگران مي گويد:
«مهارت ارتباط با ديگران از مهم ترين مهارتهاي ديني است و اخلاق فردي و اجتماعي را شامل مي شود و در اين مورد در دين برنامه هاي اساسي و جدي وجود دارد.»
سنگري با ذوق سليم و قلم تأثيرگذار خود در طول سالهاي پس از انقلاب توانست ميان انديشه هاي اصيل و آرمانهاي اسلامي و انقلاب از سويي و فرم و قالب مدرن ادبيات امروز از سوي ديگر، پلي بنيادي بسازد، پلي كه نوگرايي جوانان هنرمند امروز را با انديشه هاي ماندگار و ارزشمند ديني گذشته آشتي داد و به دگرگوني شگفت آوري در عرصه ادبيات منجر شد. او در مورد تأثير تربيتي قرآن و عبرت آموزي از تاريخ مي گويد:
« از آنجا كه آيات قرآني بر عبرت گرفتن از تاريخ تأكيد دارند و اين موضوع را زمينه اي براي ساختن آينده اي بهتر مي دانند، اهميت ارتباط انسان با تاريخ آشكار مي گردد. دين كاملا با فطرت انسان سازگار است، زيرا از جانب خداوند نازل شده و خداوند بر تمام ابعاد وجودي آدمي اشراف دارد.»
دكتر سنگري با روح متواضع، صبور و زلال خويش، راه بسياري از اغواگريهاي توطئه آميز در حوزه ادبيات را بست و نوقلمان جوان را به شاهراه هدايت و نقد فراخواند و آنان را آموزش داد.
او در اين زمينه مي گويد:
«برخي از آموزشهاي نادرست در رسانه ها اثرات نامطلوبي دارند، در حالي كه آموزشهاي سنجيده و برنامه ريزي شده و مبتني بر ارزشهاي ديني و اخلاقي، امكانات لازم را در اختيار نهادهاي آموزشي و تربيتي ما قرار مي دهند و كار را بر آنان آسان مي گردانند.»
عشق به اهل بيت و به ويژه سالار شهيدان،امام حسين (ع)، زبان و قلم دكتر سنگري را در آثار ارجمندش آتشين ساخته به واژه ها، صلابت شمشير و لطافت باران را عطا نموده است. اشعار او تاكنون به صورت پراكنده در برخي از نشريات چاپ شده اند. او پيوسته در همايشهاي سراسري شعر دفاع مقدس و شبهاي شعر دفاع و مقاومت حضور داشته و به نقد و بررسي شعر دفاع مقدس و ادبيات پايداري پرداخته و در همين زمينه كتاب «بررسي ادبيات منظوم دفاع مقدس» را در سه جلد نوشته است كه به عنوان برترين كتاب سال دفاع مقدس شناخته شده است.

آموزگار ايثار

منبع:ماهنامه شاهد یاران، شماره 19



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.