چگونه خود و خانواده‌هايتان را از آتش حفظ كنيد؟

كسي كه به حكم "الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ "(34/نساء) مسئوليت اداره خانه و خانواده را بر عهده دارد بايد بداند كه مسئوليت او تنها خريد آذوقه و تهيه پوشاك و مسكن نيست؛ هر چند اين وظايف اگر با نيت الهي انجام شود عبادت است و چنين تلاشگري در رديف مجاهدان در راه خداست " الْكَادُّ عَلَى عِيالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اللَّه " (كافي
سه‌شنبه، 15 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه خود و خانواده‌هايتان را از آتش حفظ كنيد؟

چگونه خود و خانواده‌هايتان را از آتش حفظ كنيد؟
چگونه خود و خانواده‌هايتان را از آتش حفظ كنيد؟


 

نويسنده:اميد پيشگر




 
كسي كه به حكم "الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ "(34/نساء) مسئوليت اداره خانه و خانواده را بر عهده دارد بايد بداند كه مسئوليت او تنها خريد آذوقه و تهيه پوشاك و مسكن نيست؛ هر چند اين وظايف اگر با نيت الهي انجام شود عبادت است و چنين تلاشگري در رديف مجاهدان در راه خداست " الْكَادُّ عَلَى عِيالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اللَّه " (كافي5/88) اما مسئوليتي بس سنگين وجود دارد كه در مقايسه با آنچه گفته شد به مراتب مهمتر و حساس تر است.
خداوند متعال مي فرمايد: "يا أَيهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ " اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! خود و خانواده‏ى خود را از آتشى كه هيزم آن، انسانها و سنگ‏ها هستند حفظ كنيد.(6/تحريم)
اين دستور به منزله سر فصلي است كه در آن مسئوليتهاي متعددي براي مدير خانواده تعريف شده است. در اين نوشتار به برخي از آنها اشاره مي كنيم:

1. خودتان را از آتش حفظ كنيد
 

از "يا أَيهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ ... ناراً " فهميده مي شود كه ابتدا بايد خود فرد مقيد به رعايت احكام شرعي باشد؛ يعني تلاش كند تا در حد توان احكام و آداب اسلامي را در زندگي پياده كند تا بتواند قسمت دوم آيه را اجرا كند و الگويي باشد مناسب براي اعضاء خانواده خود.

2. خانواده خود را از آتش حفظ كنيد
 

در عمل به اين دستور دو كار بايد كرد؛ يكي امر به واجبات است و ديگري نهي از محرمات.

الف. امر به واجبات:
 

مدير خانواده وظيفه دارد كه خانواده خود را امر به واجبات كند. نمونه اي از اين امر را مي توان در آيه "وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ " مشاهده كرد كه فرمود: "و خانواده‏ات را به نماز فرمان بده "(132/طه) اما اين امر تنها منحصر در نماز نمي شود بلكه نماز تنها يك نمونه از واجباتيست كه سرپرست خانواده بايد اهل خود را به آن امر كند.
البته اين امر كردن مراتبي دارد كه چاشني شدت، مرتبه آخر آن است. آن روند عمومي و سيره فراگير كه مورد توصيه اسلام است استفاده از لحني نرم و برخوردي دلنشين است. (44/طه-83/بقره)
حفظ اهل خانه از آتش دوزخ به اين است كه انسان نه اجازه گناه به خانواده بدهد و نه زمينه ساز بساط گناه شود. به عبارت ديگر در مورد گناه نه تاييد كند نه اجازه دهد و نه زمينه ساز شود
يك خاطره آموزنده
دكتر افروز در يك برنامه تلويزيوني خاطره اي قديمي از حضرت آيت الله سبحاني نقل كرد كه در اين زمينه بسيار آموزنده است. ايشان فرمود: به همرا ايشان عازم سفر به شهرستاني دور دست شديم كه در اين سفر آقازاده ايشان هم كه نوجواني 15 ساله بود با ما همسفر شد. شب از نيمه گذشته بود كه خسته و كوفته به مقصد رسيديم و به خواب رفتيم. دو سه ساعت بعد بانگ اذان صبح بلند شد. حضرت آيت الله پس از آنكه نماز صبحشان را خواندند بر بالين فرزندشان نشستند. من ديدم كه ايشان براي بيدار كردن اين نوجوان براي نماز چطور شانه هاي او را به نرمي مي ماليدند و با چه عبارتهاي محبت آميزي قربان صدقه او مي رفتند تا اينكه او براي نماز بلند شود و وضويي بسازد. بالاخره بعد از لحظاتي نوجوان از بستر بلند شد و با رغبت تمام، نماز را اقامه كرد.
شما خود مقايسه كنيد و ببينيد كه اين طرز برخورد كجا و برخوردهاي ايذايي و تنفرانگيز برخي از والدين كجا!

ب. نهي از محرمات
 

حفظ اهل خانه از آتش دوزخ به اين است كه انسان نه اجازه گناه به خانواده بدهد و نه زمينه ساز بساط گناه شود. به عبارت ديگر در مورد گناه نه تاييد كند نه اجازه دهد و نه زمينه ساز شود.
اين نهي هم مانند آن امر است كه با كلامي نرم و دلنشين شروع مي شود و در نهايت و در صورت نياز با شدت همراه مي شود ولي برنامه اصلي، همان نرمي با اقتدار است كه لازمه مديريت هر مدير است.
در اين راستا لازم است تا سرپرست خانواده با هر چه كه مظهر و نمودي از گناه و معصيت است مقابله كند و با ظاهر شدن زمينه هاي آن بلافاصله از خود عكس العمل نشان داده و از آن نهي كند.
در عصر حاضر كه گناه و معصيت با چهره هاي متعددي خودنمايي مي كند و در كمين افراد خانواده هستند بر مدير خانواده لازم است تا با شناخت انواع و شگردهاي جديدِ تباهي در مقابله آنها قد علم كرده و ايستادگي كند.
چند نمونه از مظاهر تباهي
در زير به چند نمونه از مظاهر تباهي اشاره مي كنيم كه در زمان حاضر تمركز دشمنان دين و ايمان، بر روي آنها بيشتر است:
1. نوع پوشش و تركيب ظاهر كه هيچ تناسبي با فرهنگ و دستورات دين ما ندارد.
اسلام به عنوان كامل ترين برنامه زندگي بشر در زمينه نوع پوشش و شكل ظاهر دستوراتي دارد كه رعايت آن مي تواند امنيت فكري و رواني و نيز اجتماعي افراد را تامين كند؛ هم براي مردان و زنان دستور برنامه دارد و هم براي پسران و دختران.
بر پدر و يا مدير خانواده لازم است تا با مراجعه به احكام اسلامي در اين زمينه به كنترل و تطبيق افراد خانواده خود با احكام اسلام اقدام نمايد.(1)
2. تماشاي برنامه هايي كه بر خلاف موازين شرعي اسلام است
با پيشرفت و گسترش صنايع ديداري و شنيداري دشمنان دين و ايمان ما مسلمانان بيكار ننشسته و با استفاده از آخرين فناوريهاي روز دنيا و به كار گيري هنرمندان(!) مبتذل راه به خانه هاي ما گشوده اند كه اگر كنترل و نظارتي از سوي والدين به خصوص پدر خانواده اعمال نشود دشمن پيروز شده و كل خانواده را اسير كرده و به ورطه تباهي مي كشاند.
به عنوان مثال وقتي پدر خانواده اي اجازه داد در خانه‌ شان ماهواره باشد و همه با هم تمام برنامه‌ها را بدون كنترل و مديريت لازم تماشا كنند، تبعاتش را هم بايد بپذيرند؛ بي‌مهري‌ها، سردي‌ها، بي‌ميلي‌ها، دعواها همه از پيامدهاي ناگزير اين دستگاه گيرنده است. به هرحال وقتي پايه خانواده سست شد، زمينه قهر و نزاع و طلاق هم فراهم مي‌شود.
البته مشكلات اين‌چنيني فقط به خاطر بدحجابي و نوع پوشش تصاوير ماهواره‌اي پديد نمي‌آيد. خودتان قضاوت كنيد، وقتي خانواده‌ها روزهاي متمادي سريال‌هايي را دنبال مي‌كنند كه هدفي جز عادي جلوه دادن روابط نامشروع و غيرمجاز ندارند؛ چه بر سر خانواده‌هاي ما خواهد آمد. درست است كه تماشاي فيلم‌هاي مبتذل يا تحريك‌كننده ماهواره‌اي و تبليغات وسوسه‌انگيز آن، تنها عامل بروز مشكلات درون خانوادگي نيست ولي به جرات مي‌توان گفت يك از مهمترين عوامل ويرانگر در اين زمينه همين فيلم‌ها و بلوتوث‌ها و اس‌ام اس‌هاي محرك و نابود كننده است.

3. ارتباط و اختلاط بين نامحرمان
 

يكي ديگر از زمينه هاي گناه و انحراف كه به بركت فيلمها و سريالهاي داخلي و خارجي رو به عادي سازي است ارتباط و اختلاط زنان و مردان نامحرم است. اين ارتباط اگر با حفظ موازين و رعايت حدود شرعي باشد مجاز است و روا؛ اما روي سخن در اين نوشتار با آن ارتباطها و اختلاطهايي است كه در دين و شريعت ممنوعند.
در اسلام هر گونه ارتباط با نامحرم كه باعث تحريك و به گناه افتادن شود حرام است و ممنوع. مقام معظم رهبري به مانند ساير مراجع بزرگوار تقليد مي فرمايند: "هر گونه ارتباطى كه خارج از ضوابط و احكام شرعى باشد و يا مفسده اى بر آن مترتب شود، جايز نيست. " (2)
با توجه به اين اصل مهم بر مدير خانواده واجب است تا با كنترل و مديريت صحيح، مانع از برقراري چنين ارتباط هايي شود كه گاه ديده مي شود به نام ميهماني و جشن تولد و ... به وقوع مي پيوندد.
منبع:سايت تبيان

ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما