باشگاه مخ ها

شیمیدان ۱۰۱ ساله سوئیسی و احتمالا پیرترین آدم این فهرست و محتمل ترین فرد برای اولین خروج از فهرست! (شاید بپرسید چرا؟ یک کم فکر کنید دیگر. حداقل از هوش و ذکاوت این ۱۰ نفر خجالت بکشید!!). LSD معروف (اولین توهم زای تاریخ) از ساخته های دست این شیمیدان است. یعنی یک جورایی دوستان فضانورد، مدیون آقای هافمن هستند!
شنبه، 9 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
باشگاه مخ ها

باشگاه مخ ها
باشگاه مخ ها


 





 

● نابغه ترین ها
 

۱۰ نابغه برتر دنیا کی اند و چه کاره اند. شاید هم می خواهید ببینید اسم تان در بین آن ها به چشم می خورد یا نه...

۱) آلبرت هافمن
 

شیمیدان ۱۰۱ ساله سوئیسی و احتمالا پیرترین آدم این فهرست و محتمل ترین فرد برای اولین خروج از فهرست! (شاید بپرسید چرا؟ یک کم فکر کنید دیگر. حداقل از هوش و ذکاوت این ۱۰ نفر خجالت بکشید!!). LSD معروف (اولین توهم زای تاریخ) از ساخته های دست این شیمیدان است. یعنی یک جورایی دوستان فضانورد، مدیون آقای هافمن هستند!

۲) تیم برنرز
 

دانشمند و محقق علوم کامپیوتر. این www که اول تمام سایت ها خودنمایی می کند، از ابداعات این آقاست که در حال حاضر در بهار ۵۲ سالگی به سر می برند.

۳) جورج سوروس
 

سرمایه دار۷۷ ساله آمریکایی که ثروت او حدود ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

۴) مت گرونینگ
 

انیمیتور آمریکایی و خالق همان شاهکار دوست داشتنی؛ «سیمپسون ها» که زمان خودش حسابی ترکاند این انیمیشن.

۵) نلسون ماندلا
 

بعید می دانم که این آقا نیاز به معرفی داشته باشد. در عین حال برای کسانی که نمی دانند باید بگویم ایشان رهبر آفریقای جنوبی است.

۶) فردریک سنگر
 

شیمیدان انگلیسی و برنده ۲ جایزه نوبل در شیمی. ملت بعد از سال ها دود چراغ خوردن در حسرت یک نوبل از دنیا می روند، آن وقت این آقا ۲ تا نوبل برده تا به حال! واقعا که!

۷) داریو فو
 

طنز نویس و نمایش نویس ایتالیایی که سال ۹۷ برنده جایزه نوبل ادبیات شد. اگر اهل ادبیات باشید حتما او را می شناسید.

۸) استیفن هاوکینگ
 

فیزیکدان انگلیسی که البته شهرتش در بین عامه مردم، بیش از آن که به خاطر فعالیت های علمی و تحقیقاتی اش باشد، به خاطر معلولیت عجیب و غریبش است.

۹) اسکار نیه مه یر
 

معمار ۱۰۰ ساله برزیلی و از پیشگامان اختراع بتن مسلح. ایشان خیلی روزگار پر باری را پشت سر گذاشته اند طوری که یک دوجین ساختمان از ایشان با معماری های خفن مدرن و پست مدرن در شهرهای مختلف برزیل خودنمایی می کنند؛ از ساختمان موزه بگیر تا پارلمان.

۱۰) فیلیپ گلس
 

آهنگساز آمریکایی که ۳ بار نامزد جایزه اسکار شده است. او را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین آهنگسازان اواخر قرن بیستم می شناسند.
تو هم که این جایی....!!

● چهره های آشنای فهرست ۱۰۰ نفره
 

طبیعتا وقتی خیلی باهوش باشی، خیلی هم معروف خواهی بود. فهرستی هم که موسسه creators synectics انتخاب کرده، پر از آدم های معروف است؛ آدم هایی که عکس تعدادی از آن ها را در زیر می بینید. به خاطر کمبود جا فقط رفتیم سراغ بعضی های این فهرست؛ یعنی از هر کدام که خوشمان آمد، اسمش را این زیر نوشتیم. امیدواریم شما هم از همین ها خوش تان بیاید! ضمنا، شماره کنار هر فرد، جایگاه او در لیگ نوابغ است!!

▪ لری پیج و سرگئی برین
 

این دو نفر آن قدر با هم صمیمی و رفیق هستند که موسسه creators synectics آن ها را سر جمع، یک نفر حساب کرده. به هرحال خیلی بی انصافی بود اگردر این فهرست نامی از این ۲ جوان نابغه روس و آمریکایی که با اختراع گوگل دنیا را زیر و رو کردند، آورده نمی شد. اصلا اگر این ۲ نفر نابغه نیستند، پس نابغه کیست؟؟!
در بین کارگردان های در قید حیات، انتخاب بدی به حساب نمی آید. البته حیف است که نامی از برادران کوئن برده نشده است.

▪ نوام چامسکی
 

زبان شناس و فیلسوف معروف از دانشگاه MIT. حمایت بی حد و حصرش از آزادی بیان، زبانزد خاص و عام است. او حتی چند سال پیش حاضر شد با طرفداری از حق آزادی بیان فوریسون (یک استاد دانشگاه فرانسوی و از منتقدان جدی هولوکاست) روی محبوبیت خود ریسک کند.

▪ بیل گیتس
 

از سرمایه های او افسانه ها ساخته اند؛ مثلا این که اگر از جیبش یک ۱۰۰۰ دلاری به زمین بیفتد، برایش صرف نمی کند که خم شود و آن را بردارد، چون در زمان لازم برای انجام این کار، بیش از این مبلغ را درمی آورد! به راست و دروغ این حرف ها کاری نداریم اما بیل گیتس را همه به عنوان یک نابغه و یکی از سردمداران عصر جدید می شناسند.

▪ محمد علی کلی
 

شاید دیدن این اسم در این جا کمی عجیب به نظر برسد. خصوصا با توجه به این که زمان بسیار زیادی از دورانی که او در اوج شهرت و محبوبیتش بود، گذشته است. اما به هرحال چندین سال قهرمان بوکس سنگین وزن جهان بودن هم چیزی نیست که یک آدم معمولی از پس آن بر بیاید.

▪ مریل استریپ
 

تنها بازیگر این فهرست. ۱۴ بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده و ۲ بار هم آن را برده است. استریپ جزو معدود بازیگران زن موفق هالیوود است که برای موفقیتش از جذابیت های ظاهری خود استفاده نکرده است. یه همین دلیل هنوز هم در سن ۵۸ سالگی، نقش های درجه یک زیادی را بازی می کند و کاندید اسکار می شود. البته نبوغ هنری عجیب او نیز تاثیر زیادی داشته است.

نوابغ زیر ذره بین
 

آلبرت هافمن، تیم برنرز، جرج سوروس، مت گرونینگ، نلسون ماندلا، فردریک سنگر، داریو فو، استیفن هاوکینگ، اسکار نیه مه یرو فیلیپ گلس؛ این ۱۰ نفر (که احتمالا نصفشان را نمی شناسید یا حتی اسمشان به گوشتان نخورده تا به حال) ۱۰ نابغه زنده و حی وحاضر در این دنیا هستند؛ یعنی این که اگر مثلا اجدادتان افتخار می کردند که در عصر نیوتن و ارشمیدس! زندگی می کرده اند، شما هم می توانید افتخار کنید به زندگی در عصری که این چند نفر مخ هایشان بودند! این اسامی که برای تان پشت سرهم ردیف کردم به انتخاب موسسه creators synectics بود که یک موسسه مشاوره بین المللی در لندن است. البته این طور فکر نکنید که این دوستانمان در creators synectics خدای نکرده از این شرکت های در پیتی و صدتا یک غاز تشریف دارند که این روزها مثل قارچ در همه جای دنیا پیدا می شوند و یک پول ناقابلی می گیرند و اسم تان را در لیست بلند بالای مخ های جهان در رتبه مناسبی!! قرار می دهند. نخیر داداش، از این خبرها نیست. به قول شاعر گاو نر می خواهد و مرد کهن! یعنی این که همین جوری الکی الکی که نمی شود شما بیایید و بنشینید آن بالا بالاها و آن وقت به قول سید فیلم «گوزن» بگویید: «نمردیم و نابغه هم شدیم!» نحوه انتخاب این لیست هم این گونه بوده که موسسه creators synectics به ۴هزار چهره علمی و فرهنگی در تمام جهان ایمیل زده و از آن ها خواسته ۱۰ نابغه حال حاضر جهان را معرفی کنند.
این چهره ها هم که طبیعتا از سرشناس ترین انسان های روی این کره خاکی بودند، بدون این که از روی دست هم نگاه کنند نظرشان را اعلام کردند! نتیجه این انتخابات، فهرستی شامل هزار و ۱۰۰ نفر از آدم های معروف دنیا در زمینه های مختلف بود که البته حدود ۴۰ درصد از این مخ های عزیز، به رحمت ایزدی رفته بودند و طبق آن ضرب المثل اصیل مشهدی که اذعان دارد: «هرکی که خوابه، هستش به آبه!!» این دوستان نمی توانستند در مرحله بعدی انتخابات نامزد شوند! بعد، موسسه از شرکت کنندگان در این انتخابات خواست که به هر کدام از اعضای این فهرست، در ۵ زمینه مختلف، از ۱ تا ۱۰ امتیاز دهند؛ اعتبار فرهنگی، موفقیت، شهرت، توانایی ذهنی و قابلیت مواجهه نامتعارف با مسائل (ظاهرا این مورد از همه مهم تر بوده است که ما انصافا حتی معنایش را هم نفهمیدیم؛ ما خیلی خنگیم آخه!!). به این ترتیب، در نهایت یک فهرست ۱۰۰ نفره آماده شد.

▪ هموطن سلام!
 

۳ ایرانی در بین ۱۰۰ نابغه جهان
یک ویژگی جالب این فهرست ۱۰۰ نفره این است که فرانسوی ها با آن همه ادعا در هنر و روشنفکری و پست مدرنیسم و قهوه و کافی شاپ! (چه ربطی داشت خدایی!!) هیچ کس را در این فهرست نوابغ ندارند. ایران در این بین، ۳ نماینده دارد. درست است که هیچ کدام از این عزیزان در ایران زندگی نمی کنند اما به هر حال هرجا که باشند ایرانی هستند. حالا عجالتا با این نوابغ ایرانی یا ایرانی الاصل آشنا شوید تا بعد:

۱) دکتر علی جوان
 

رتبه دوازدهم از آن ایشان است. دکتر جوان ۸۰ سال پیش در تهران به دنیا آمد و از فارغ التحصیلان دبیرستان البرز و دانشگاه تهران است. اگر از آن بچه درس خوان ها باشید حتما در کتاب فیزیک دوره دبیرستان به نام دکتر جوان برخورده اید که از ایشان به عنوان مخترع لیزر گازی نام برده شده است. او در دانشگاه های کلمبیا و MIT تدریس کرده و تا به امروز، بالاترین نشان افتخار انجمن اپتیک آمریکا و جایزه جهانی آلبرت انیشتین را برده است.

۲) نیما ارکانی
 

رتبه سی و دوم از آن اوست. ارکانی ۳۵ سال پیش در کانادا و در یک خانواده ایرانی به دنیا آمده است. بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه تورنتو برای ادامه تحصیل به برکلی رفت و در فیزیک دکترا گرفت. ارکانی با حضور در گفت وگوهای تلویزیونی و مطبوعاتی، در مورد مکان و زمان و تئوری های فیزیکی به زبان ساده صحبت می کند. او در سال ۲۰۰۵ به خاطر شیوه نوینش در آموزش فیزیک، در هاروارد مورد تقدیر قرار گرفت.

۳) پردیس ثابتی
 

رتبه چهل و نهم (هم رتبه با مریل استریپ و هنری کیسینجر)؛ زیست شناس و انسان شناس. ثابتی لیسانس خود را از دانشگاه MIT گرفته و سپس در دانشگاه های آکسفورد و هاروارد به ادامه تحصیل پرداخت. ثابتی الگوریتمی ابداع کرده که به کمک آن می توان تاثیر ژنتیک را بر سیر تکاملی امراض انسانی بررسی کرد. او که هم اکنون ۳۲ سال سن دارد، گیتاریست و تک خوان گروه موسیقی «هزار روز» هم هست.

▪ لئونارد کوهن
 

قیافه اش را که نگاه کنی اصلامال این حرف ها نیست اما قضیه، قضیه فلفل نبین چه ریزه است؛ کوهن ترانه هایی دارد که بعضی هایشان به تنهایی برای تمام عمر هنری یک انسان کفایت می کند. البته او تا به حال دستش به نوبل ادبیات نرسیده است و انگار خودش هم بدش نمی آید به همین گوشه نشینی ادامه دهد.

▪ جی.کی رولینگ
 

در نابغه بودن نویسنده ای که داستانی ۷ جلدی با این همه شکوه و عظمت را طی چند سال و با یک طرح از پیش تعیین و فکر شده خلق کرده است، نباید شک کرد. مطمئنا اگر شما هم از طرفداران هری پاتر باشید، این گفته من را تصدیق خواهید کرد

منبع:www.aftabir.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت : msjmsj77




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط