بررسي عملكرد چهار روتر بي‌سيم با رده‌بندي‌هاي متفاوت در گروه SOHO

معمولاً انتخاب يك ابزار کارآمد در رده SOHO و متناسب با نياز كاربر در دنياي ارتباطات شبكه‌اي كار مشكل و پيچيده‌اي است. علاوه بر تنوع اين محصولات از نظر شركت توليد كننده، قيمت و طراحي ظاهری، تفاوت‌هاي ساختاري از لحاظ سخت‌افزاري مانند نوع و تعدد درگاه‌ها، تعداد آنتن‌ها، امكانات رمزگذاري، اينترفيس و... نكاتي هستند كه حتي كاربر حرفه‌اي را براي خريد آن‌ها دچار سردرگمي خواهند كرد.
يکشنبه، 10 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسي عملكرد چهار روتر بي‌سيم با رده‌بندي‌هاي متفاوت در گروه SOHO

بررسي عملكرد چهار روتر بي‌سيم با رده‌بندي‌هاي متفاوت در گروه SOHO
بررسي عملكرد چهار روتر بي‌سيم با رده‌بندي‌هاي متفاوت در گروه SOHO


 





 
معمولاً انتخاب يك ابزار کارآمد در رده SOHO و متناسب با نياز كاربر در دنياي ارتباطات شبكه‌اي كار مشكل و پيچيده‌اي است. علاوه بر تنوع اين محصولات از نظر شركت توليد كننده، قيمت و طراحي ظاهری، تفاوت‌هاي ساختاري از لحاظ سخت‌افزاري مانند نوع و تعدد درگاه‌ها، تعداد آنتن‌ها، امكانات رمزگذاري، اينترفيس و... نكاتي هستند كه حتي كاربر حرفه‌اي را براي خريد آن‌ها دچار سردرگمي خواهند كرد.
برای آن که شما را با عملکرد این ابزارها آشنا کنیم تصمیم گرفتیم که تعدادی از این ابزارها را در شرایط یکسان تحت بررسی قرار دهیم. در واقع هدف از انجام این آزمایش رسیدن به یک نتیجه مطلوب برای انتخاب یک روتر SOHO است و ما قصد مقایسه هیچ یک از ابزارهای مورد بررسی در این آزمایش را با یکدیگر نداریم زیرا نه تنها از لحاظ امکانات و ویژگی‌های ساختاری با یکدیگر متفاوت هستند بلکه از نظر هزینه نیز در یک رده قرار نمی‌گیرند. هرچند که هیچ یک از این تفاوت‌ها را نمی‌توان دلیل ضعف و یا قوت این ابزارها قرار داد زیرا مخاطبان هریک نیازهای متفاوتی دارند و همین تفاوت‌ها جهت‌گیری انتخاب را تغییر خواهد داد. در حقیقت این مقاله به شما کمک خواهد کرد که بتوانید براساس نیاز شبکه داخلی خود و میزان امکاناتی که یک روتر در مقابل صرف یک هزینه معقول در اختیار شما قرار خواهد داد، یک تصمیم کاربردی و صحیح بگیرید.
ما براي تست هر يك از روترها مراحل مشابهي را در شرايط يكسان پشت سر گذاشتيم. پس از اتصال هر روتر به يك سيستم واحد از طریق یک کابل Cat6، وارد اینترفیس هر روتر شده و مراحل تنظیم و پيكربندي آن را طی کردیم. توجه داشته باشید که پیکربندی این ابزارها هم به کمک دیسک درایور و هم از طریق اینترفیس تحت وب امکان پذیر است و در صورتی که آشنایی لازم با نحوه پیکربندی از طریق اینترفیس آن ها را ندارید می‌توانید به راحتی مراحل نصب آن را با درایور ابزار انجام دهید. پس از این مرحله، تنظیمات لازم برای برقراری یک ارتباط بی‌سیم میان روتر و یک لپ‌تاپ را نیز انجام دادیم. در نتیجه برای آزمایش یک اتصال کابلی و یک اتصال بی‌سیم با هر روتر در شرایط مشابه برقرار شد. ما این آزمایش را در چهار نقطه و در فواصل صفر ( براي سنجش حداكثر توان روتر) ، 2 متر، 6 متر و 12 متر برای اندازه‌گیری ميزان سرعت انتقال داده مابين کامپیوتر و به کمک نرم افزار Passmark Performance Test 7 اجرا كرديم. همچنين ما برای انجام این آزمایش زمان 60 ثانیه را انتخاب كرديم. پس از گذشت زمان تعیین شده نمودار نرخ انتقال داده با كليك روي گزينه View Graph به نمایش در خواهد آمد. نمودار قرمز رنگ نشان دهنده اطلاعات ارسالی با واحد کیلوبیت برثانیه است و نمودار زرد رنگ مقدار متوسط آن را در هر لحظه نشان می دهد. از طرفی به کمک این نمودار می‌توانید اطلاعاتی در خصوص میزان متوسط داده‌های منتقل شده، اندازه هر بلوک از داده و همچنین نوع پردازنده سیستم را نیز بدست آورید. برای به اجرا در آوردن مراحل آزمایش این نرم‌افزار در هر دو سیستم نصب شد و براي رسيدن به يك پاسخ دقيق و قابل قبول هر مرحله از تست در دفعات متوالي تكرار شد و نتايج به‌دست آمده به ثبت رسید. ما تصمیم گرفتیم برای آن که با جزيیات بیشتری در خصوص هر یک از روترها و نتیجه آزمایشات انجام شده بیشتر آگاه شوید اطلاعات مربوط به هریک را به صورت جداگانه بیان کنیم. بنابراین در ادامه مقاله با این ابزارها و عملکردشان بیشتر آشنا می‌شوید. بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم با وجودی که ترجیح می‌دادیم تصاویر تمامی مراحل آزمایش و نمودارها را در مقاله قرار دهیم اما تنها به درج نمودار به‌دست آمده در مرحله اول اکتفا کردیم.
روتر ایسوس بدنه‌اي سفید رنگ دارد و در یک بسته‌بندی آبی رنگ مشابه با سایر محصولات این شرکت ارایه می‌شود. در پنل جلويي LEDهایي براي نشان دادن وضعيت درگاه‌ها و همچنين اتصال بي‌سيم ابزار در نظر گرفته شده‌است که در زمان روشن کردن ابزار به رنگ آبی دیده می‌شوند. پنل پشتي شامل چهار درگاه اترنت گيگابيتي به رنگ زرد، يك درگاه WAN آبی رنگ، کليد ريست، دو درگاه USB 2.0، كليد WPS و ورودي پاور است. سه آنتن سفید رنگ نیز با قابليت جداسازي با فواصل منظم نيز در پنل پشتي قرار دارند. در خصوص ویژگی‌های ساختاری RT-N16 باید بگوییم که حداکثر سرعت انتقال اطلاعات از طریق این روتر به 300 مگابیت بر ثانیه می‌رسد و دارای قابلیت پشتیبانی از استانداردهای 802.11 b/g/n بوده و همچنین فركانس عملياتي آن در محدوده 2,4 گيگاهرتز تا 2,48 گيگاهرتز است.
این روتر با داشتن قابلیت DHCP قادر است تا 253 آدرس IP را به كاربران اختصاص دهد. از دیگر امکاناتی که روتر ايسوس از طریق دو درگاه USB خود در اختیار شما قرار می‌دهد می‌توان به قابليت ادامه دادن به فرآیند دانلود فایل حتي پس از خاموش كردن كامپيوتر و به اشتراك گذاري پرينتر و اسكنر برای تمامی کاربران بدون وابسته بودن این ابزارها به یک کامپیوتر اشاره کرد.بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که ما در زمان برقراری ارتباط بی سیم روتر با لپ‌تاپ با مشکل مواجه شدیم به‌طوری‌که لپ‌تاپ برای مدت طولانی قادر به دریافت آدرس IP از روتر نبود. بنابراین تا زمان ایجاد این ارتباط مجبور شدیم مراحل پیکربندی را برای دفعات متعدد تکرار کنیم. البته این موضوع در دنیای شبکه یک اتفاق معمولی است و عوامل متعددی دارد و از آن‌جایی که ترجیح می‌دهیم شما نیز از تمام جزئیات این آزمایش آگاه باشید ذکر این گونه مورد را نیز در خصوص هر یک از روترها از قلم نینداختیم.

بررسي عملكرد چهار روتر بي‌سيم با رده‌بندي‌هاي متفاوت در گروه SOHO

اينترفيس
در صفحه اصلي اينترفيس روتر كه Network Map نام دارد يك الگوي گرافيكي از اتصال روتر به اينترنت و كاربران نشان داده‌ می‌شود. در همين بخش مشخصات هر يك از كاربران و آدرس‌هاي IP اختصاص داده شده به هر يك از آن‌ها را نیز مي‌توانيد مشاهده كنيد. همچنین مي‌توانيد اولویت هر یک از سیستم‌های متصل به روتر را به دلخواه خود تغییر داده و یا ارتباط آن ها را به روتر مسدود (Block) کنید. با انتخاب گزینه UPnP Media Server از پنل سمت چپ اینترفیس، به تنظیمات اتصال روتر به كنسول‌هاي بازي مانند PS3 و يا مديا پلير ديجيتال دسترسی خواهید یافت. سومین گزینه در این پنل AiDisk نام دارد. در صورتي كه يك درایو USB به روتر متصل باشد برای شما این امکان وجود دارد تا عمليات به اشتراك گذاري فايل‌ها را از طریق آن به اجرا در‌آوريد. مدیریت دسترسی به فایل های موجود در درایو USB بسیار آسان بوده و درنتیجه نوع و میزان دسترسی هریک از کاربران با اعمال نام کاربری و رمز عبور به راحتی قابل تنظیم خواهد بود. چهارمين منو از سمت راستBandwidth Management EzQoS نام دارد و همانطور كه از نام آن پيداست به شما اين امكان را مي‌دهد تا تنظيمات QoS را به راحتي به اجرا در آوريد. تا اينجا تنها با پيكربندي امكانات جانبي روتر صحبت كرديم اما اگر بخواهيد وارد تنظيمات اصلي روتر شويد بايد گزینه Advanced Settings را انتخاب كنيد. در اين حالت به تمامي تنظيمات روتر براي قسمت‌هاي LAN، WAN، Wireless، فايروال و... دسترسي خواهيد يافت و مي‌توانيد تنظيمات پيش‌فرض روتر را بر اساس نيازهايتان تغيير دهيد. نكته ديگري كه در خصوص اينترفيس RT-N16 باید به آن اشاره کرد وجود يك آيكون كارتوني شبيه به يك پزشك است كه پيغام‌هايي متناسب با تغييراتي كه در شرايط اتصال و پيكربندي روتر روي مي‌دهد را اعلام مي‌كند.

بررسي عملكرد چهار روتر بي‌سيم با رده‌بندي‌هاي متفاوت در گروه SOHO

آزمايش

بررسي عملكرد چهار روتر بي‌سيم با رده‌بندي‌هاي متفاوت در گروه SOHO

از آنجایی که روتر ایسوس به سه عدد آنتن مجهز است و حداکثر پهنای باندی که پشتیبانی می‌کند به 300 مگابیت بر ثانیه می‌رسد انتظار می‌رود که عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد. در اولین مرحله آزمایش یعنی در حالتی که لپ‌تاپ در کنار روتر قرار داشت میانگین سرعت انتقال داده به 65 مگابیت بر ثانیه رسید. در فاصله 2 متری از روتر این مقدار کاهش چندانی نداشت و مقدار 63 مگابیت برثانیه بدست آمد. در مرحله سوم و در فاصله 6 متری سرعت انتقال داده به 45 مگابیت برثانیه رسد و هنگامی که لپ‌تاپ با روتر فاصله‌ای در حدود 12 متر داشت توانست با سرعت 30 مگابیت بر ثانیه به انتقال داده بپردازد.
منبع:http://www.shabakeh-mag.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.