چگونه از هنگ کردن کامپیوتر خود جلوگیری کنیم؟

تا به حال اصطلاح فریز شدن به گوشتان خورده است؟ البته منظور ما از این سوال، فریزشدن گوشت و مرغ نیست! بلکه فریز شدن سیستم‌عامل را می‌گوییم. یکی از اصطلاحاتی که در مواقع بروز مشکل برای رایانه به کار می‌رود فریزشدن یا هنگ‌کردن کامپیوتر است.
پنجشنبه، 21 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه از هنگ کردن کامپیوتر خود جلوگیری کنیم؟

چگونه از هنگ کردن کامپیوتر خود جلوگیری کنیم؟
چگونه از هنگ کردن کامپیوتر خود جلوگیری کنیم؟


 





 
تا به حال اصطلاح فریز شدن به گوشتان خورده است؟ البته منظور ما از این سوال، فریزشدن گوشت و مرغ نیست! بلکه فریز شدن سیستم‌عامل را می‌گوییم. یکی از اصطلاحاتی که در مواقع بروز مشکل برای رایانه به کار می‌رود فریزشدن یا هنگ‌کردن کامپیوتر است. هر کاربری در خلال کار با کامپیوتر خود مطمئنا حداقل یک بار با هنگ کردن آن مواجه شده است. در چنین شرایطی یا سرعت عملکرد برنامه‌ها به شدت کاهش می‌یابد یا سیستم‌عامل به طور کامل از ادامه فعالیت باز می‌ایستد و کاربر مجبور به راه‌اندازی مجدد رایانه می‌شود.
حالا فرض کنید کامپیوتر شما مدام هنگ می‌کند و به اصطلاح فریز می‌شود. به نظر شما راه‌اندازی مجدد رایانه دردی را دوا می‌کند؟ مطمئنا کنار آمدن با این مشکل چندان ساده نیست و حتی اگر سعی کنید که قناعت‌ پیشه کنید و انتظار اجرای سریع برنامه‌ها را نداشته باشید نیز باز هم در مواقعی که به انجام کارهای مهمی ‌می‌پردازید و یکباره با هنگ کردن سیستم‌عامل مواجه می‌شوید، اعصابتان به هم می‌ریزد! از آنجا که بسیاری از کاربران با این مشکل مواجهند و نمی‌دانند برای رفع این مشکل چه کاری انجام دهند و تنها راه‌حل را نصب مجدد ویندوز می‌دانند، قصد داریم برخی از عمومی‌ترین و بهترین روش‌های رفع این گونه مشکلات را معرفی کنیم:

پشتیبان‌گیری
 

پیش از هر چیز توجه داشته باشید که در این شرایط، پشتیبان‌گیری مقدمه کار به حساب می‌آید. پس بدون اتلاف وقت و بدون آن که حتی به روش‌های رفع مشکل فکر کنید و بخواهید از آنها استفاده کنید، حتما یک نسخه پشتیبان از اطلاعات مهم خود تهیه کنید چرا که ممکن است این آخرین باری باشد که اطلاعات‌تان را صحیح و سالم می‌بینید!
برای انجام این کار می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلفی استفاده کنید که برخی از بهترین ابزارهای رایگان مخصوص این کار عبارتند از:
Comodo Backup: نرم‌افزاری فوق‌العاده سبک و قدرتمند با قابلیت پشتیبان‌گیری از اطلاعات مختلف و ذخیره‌سازی آنها در دیسک‌های نوری، شبکه و سرورهای آنلاین.
Hinx Backup Easy: نرم‌افزاری دیگر با امکاناتی در حد نرم‌افزار Comodo Backup و برخورداری از مزیت اجرا در تمام سیستم‌عامل‌های مجهز به جاوا!
SyncBack: این نرم‌افزار در ۲ نسخه رایگان و قابل فروش عرضه می‌شود که نسخه رایگان آن نیز تمام امکانات مورد نیاز برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات شما را در اختیارتان قرار می‌دهد. محیط کار این نرم‌افزار بسیار ساده طراحی شده است و هر کاربری می‌تواند به راحتی از آن استفاده کند.

مرحله اول: بررسی نرم‌افزاری
 

هنگ کردن سیستم‌عامل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما عمده‌ترین این دلایل می‌تواند به مشکلات نرم‌افزاری مربوط باشد. برای فهمیدن این مورد می‌توانید به عنوان اولین اقدام، رایانه را در حالت Safe Mode بوت کنید. در این حالت تنها فایل‌های پایه و درایورهای ضروری برای راه‌اندازی سیستم‌عامل فراخوانی می‌شوند و سیستم‌عامل در محدودترین حالت نرم‌افزاری بوت می‌شود. چنانچه در این حالت رایانه شما عملکرد خوبی داشت و از هنگ خبری نبود، مطمئنا مشکل به وجود آمده مربوط به یک اشکال نرم‌افزاری است. حالا این اشکال می‌تواند از یک درایور باشد که مربوط به نرم‌افزاری باشد که به تازگی نصب کرده‌اید یا حتی مربوط به یک بدافزار باشد! برای بررسی کامل‌تر و رفع برخی مشکلات رایج نرم‌افزاری، می‌توانید از روش‌های پیشنهادی زیر کمک بگیرید:
ـ سخت‌افزارها و درایورهای مربوط به آنها را که بتازگی روی سیستم‌عامل نصب کرده‌اید، حذف کنید.
ـ مطمئن شوید که رایانه مجهز به یک ویروس‌یاب قدرتمند و به روز است.
ـ ویندوز خود را به روزرسانی کنید.
ـ نرم‌افزارهایی که عموما از آنها استفاده می‌کنید را به روزرسانی کنید.
ـ اگر با اجرای یک نرم‌افزار خاص، کامپیوتر شما فریز می‌شود، سعی کنید نرم‌افزار را به روز کنید، آن را حذف کنید یا مجددا آن را نصب کنید.
ـ در محیط Safe Mode کامپیوتر را ویروس‌یابی کنید.
نرم‌افزارهای Piriform CCleaner ، Revo Uninstaller و Malwarebytes’ Anti-Malware از جمله برنامه‌هایی هستند که می‌توانند در رفع مشکلات نرم‌افزاری به شما کمک کنند.

مرحله دوم: بررسی سخت‌افزاری
 

یکی از مشخصه‌های اشکالات سخت‌افزاری، نمایش صفحه خطای آبی رنگ است! این صفحه که به آن (BSOD (Blue Screen Of Death گفته می‌شود، در بسیاری از موارد نشان‌دهنده آن است که یک اشکال سخت‌افزاری منجر به هنگ کردن و فریز شدن رایانه شما شده است. چنانچه کامپیوتر شما با هنگ‌های متوالی همراه باشد و صفحه خطای آبی را نیز مشاهده نکنید ممکن است خطاهای سخت‌افزاری دیگری در پیش باشند. مشکلاتی همچون گرمای زیاد، آسیب فیزیکی سخت‌افزارها، آسیب‌دیدگی کابل‌های اتصالی و… برخی از عواملی هستند که در بروز اشکالات سخت‌افزاری نقش موثری دارند.
برای رسیدگی به مشکلات سخت‌افزاری نیز می‌توانید از پیشنهادات زیر کمک بگیرید:
ـ گرد و غبار را از سخت‌افزارهایی همچون فن‌های خنک کننده پاک کنید.
ـ تمام کابل‌های اتصالی را چک کنید تا قطعی یا هرگونه آسیب فیزیکی در آنها به وجود نیامده باشد.
ـ کارت گرافیک، صدا و دیگر سخت‌افزارهای متصل به مادربورد را بررسی کنید تا بدرستی در جای خود مستقر شده باشند.
ـ ترجیحا قطعاتی همچون حافظه‌های رم را جابجا یا تعویض کرده و رایانه را پس از اعمال تغییرات بوت کنید.

مرحله سوم: بازگشت به گذشته!
 

همان‌طور که می‌دانید یکی از ابزارهای موجود در سیستم‌عامل ویندوز System Restore نام دارد که به کمک آن می‌توانید سیستم‌عامل را به زمان‌های گذشته که حالت پایدار و فاقد هنگ داشته است بازگردانید. پس از بررسی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، نوبت به این ابزار می‌رسد. در این مرحله پیشنهاد می‌کنیم رایانه خود را به زمانی بازگردانید که سیستم‌عامل بدون هنگ کردن و به طور پایدار عمل می‌کرده است.

نصب مجدد
 

در نهایت نیز ذکر این نکته ضروری است که گاهی اوقات، تمام مشکلات و هنگ‌های سیستم‌عامل تنها با نصب مجدد ویندوز رفع می‌شود. از این رو چنانچه برنامه‌های زیادی روی ویندوز کامپیوتر نصب نکرده‌اید و نصب مجدد ویندوز برایتان دشوار نیست پیشنهاد می‌کنیم با انجام این کار خیال خودتان را راحت کنید! همچنین طبق بررسی‌های به عمل آمده و توصیه‌های اهالی فن، بهتر است هر ۶ ماه تا ۲ سال یکبار، ویندوز را مجددا نصب کنید. پس اگر بیش از ۲ سال است که به ویندوز کامپیوتر خود دست نزده‌اید وقتش رسیده است که نسبت به نصب مجدد آن اقدام کنید!
توجه: نرم‌افزارهای معرفی شده در این مقاله را می‌توانید از سایت‌های زیر دریافت کنید:
منابع:
Comodo Backup: http://backup.comodo.com
Hinx Backup Easy: http://www.hinxsoft.com/index.php?page=bueasy
SyncBack: http://www.2brightsparks.com/downloadـsyncback.html
Piriform CCleaner: http://www.ccleaner.com
Revo Uninstaller: http://www.revouninstaller.com
Malwarebytes’ AntiـMalware: http://www.malwarebytes.org/mbam.php




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.