سه راه هوشمندانه براي محافظت از اطلاعات

با دانستن چند نکته نه چندان پيچيده مي شود از يک کاربرآسيب پذير به کاربري تبديل شد که به راحتي نمي توان به اطلاعات او دست پيدا کرد.خيلي از هکرها با اهداف مختلف ممکن است سعي در دستيابي به محتويات رايانه شما داشته باشد.شما بايد با تدابيرمختلف، راه هاي نفوذ آنها را ببنديد و کارآنها را سخت ترو تقريبا غيرممکن کنيد.
شنبه، 30 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سه راه هوشمندانه براي محافظت از اطلاعات

سه راه هوشمندانه براي محافظت از اطلاعات
سه راه هوشمندانه براي محافظت از اطلاعات


 

نويسنده:علي شيرزاد




 
گام به گام براي حرفه اي شدن
با دانستن چند نکته نه چندان پيچيده مي شود از يک کاربرآسيب پذير به کاربري تبديل شد که به راحتي نمي توان به اطلاعات او دست پيدا کرد.خيلي از هکرها با اهداف مختلف ممکن است سعي در دستيابي به محتويات رايانه شما داشته باشد.شما بايد با تدابيرمختلف، راه هاي نفوذ آنها را ببنديد و کارآنها را سخت ترو تقريبا غيرممکن کنيد.

روتر خود را با گره ببنديد
 

اينترنت و ايرلس بدون پسورد، شکار خوبي براي هکرها محسوب مي شود و اين کار دردسرهاي فراواني براي شما ايجاد خواهد کرد.با استفاده از يک SSID مخصوص به خود، از ورود افراد ناخواسته جلوگيري کنيد و با انتخاب پسورد خوب، روترخود را امن کنيد.براي دسترسي به روترخود(1/1، 165، 192)را در بروز خود (يا براي راه هاي ديگر به دستورالعمل روتر خود مراجعه کنيد)استفاده کنيد. از شما درخواست يک پسورد مي شود.کلمه Admin را براي هر دو درخواست وارد کنيد يا اگر اين کارتأثيرگذارنبود، مي توانيد با تأمين کننده اينترنت خود دراين باره مشورت کنيد.بعد ازاين به بخش امنيت برويد.اين بخش با توجه به مدل و ساخت روتر شما متفاوت خواهد بود.به عنوان مثال اگر شما روتر«Link sys» داشته باشد، به Wireless و بعد از آن به Wireless security برويد و قدرتمندترين رمز(encryption)که نت ور کتان آن را پشتيباني مي کند را مثل WPA2 انتخاب کنيد. يک پسورد قوي که ترکيبي از عدد و حروف باشد را انتخاب کنيد و آن را به صورت موقت در جايي يادداشت کنيد يا آن را به حافظه بسپاريد. اين پسورد را بايد با اتصال هر دستگاهي به روتر اينترنت خود وارد کنيد.

اطلاعات حساس خود را امن کنيد
 

هيچ گاه فکر نکنيد که اطلاعات حذف شده شما ديگر قابل دسترسي نيست.هر هکري با حداقل اطلاعات مي تواند با يک جست و جوي ساده درگوگل به فهرستي ازنرم افزارهايي دسترسي پيدا کند که قول مي دهند که اطلاعات از دست رفته شما را بازيابي کنند.از ايريزر (Eraser)براي پاک کردن اطلاعات مهم خود استفاده کنيد.اگرشما تصميم داريد که کل اطلاعات هاردديسک خود را از بين ببريد، از Kill Disk استفاده کنيد که تمام آثار اطلاعات شما از بين خواهد برد و در پايان با اطمينان کامل تمام اطلاعات خود را روي True Crypt بگذاريد واطلاعات باقيمانده را رمز گذاري کنيد.

هکرها را با پسوندهاي قوي سردرگم کنيد
 

استفاده ازاسم نزديکانتان به عنوان پسورد با وجود اينکه يک کار دوست داشتني است، با اين حال ريسک بزرگ امنيتي محسوب مي شوند از انتخاب پسوردهايي که به آساني قابل حدس زدن هستند، خودداري کنيد و به جاي آن از ترکيب حروف و سمبل استفاده کنيد.حداقل از عدد و سمبل به جاي حروف مثل @،3،!يا صفراستفاده کنيد.اگر پسورد شما اهميت فراواني دارد، مي توانيد از نرم افزارهاي توليد پسورد استفاده کنيد.

نت ورک ويندوز
 

مهارت گشتن درلايه هاي مختلف ويندوز جزو مهارت هاي اساسي محسوب مي شوند.با دسترسي سريع تربه اطلاعاتتان زندگي شما لذت بخش ترمي شود.

نقشه برداري از درايو نت ورک
 

نقشه برداري ازدرايوي که از آن به صورت مکرر استفاده مي کنيد، راهي براي کاهش اتلاف زمان و انرژي شماست.
نقشه برداري درويندوز(7)کارآسان و سريع است.تنها لازم است My computer را باز کنيد و.درايو مورد نظرخود را مشخص کنيد (آن را هاي لايت کنيد).ازمنوي Tool در تول بار، Map Network Drive را انتخاب کنيد.در صفحه اي که ظاهرمي شود، حرف درايو خود را انتخاب کنيد.ازدکمه فولدرمورد نظرخود را انتخاب کنيد و مطمئن شويد که کليلکReconnectat logon box حتما چک شده باشد.تنها کار باقي مانده کليک روي واژه finish است.الان شما بايد قادر باشيد که فولدر مورد نظر خود را روي My computer مشاهده کنيد.

ساختن يک ارتباط امن از راه دور
 

دسترس از راه دور به يک کامپيوتر مهارت جدانشدني يک کاربر حرفه اي کامپيوتر محسوب مي شود.زماني که يکي از عزيزان شما به مشکلي با کامپيوترش برمي خورد و به کمک شما نياز دارد، معمولا راهنمايي از طريق تلفن غيرممکن است و سعي در کمک کردن ناکارآمد است.معمولا اين کمک ها عصبانيت زياد همراه است وبدون نتيجه گيري به اتمام مي رسد.پس چه کاري بايد انجام داد؟ وقتي شما سر کار هستيد و سرشما بسيارشلوغ است ومادر شما براي ديدن چند صفحه بر روي کامپيوتر خود نياز به کمک شما دارد، شما زمان زيادي را صرف رفت و آمد به خانه مادرمي کنيد و بنزين زيادي هم مصرف مي کنيد.
براي دفعه بعد که مادرتان به کمک شما نيازداشت، به خودتان لطفي بکنيد و وقتي به خانه مادر رفتيد، تنها نرم افزار Team Viewr را روي کامپيوتر مادرتان نصب کنيد.به اين ترتيب دفعه بعدي که مادر به کمک شما نياز داشت.شما مي توانيد به پشت رايانه خود برويد و کنترل رايانه مادر را به دست بگيرد و مشکل مورد نظر را از خانه به محل کار برطرف کنيد.
Team Viewr به آساني دانلود و نصب مي شود وبه شما امکان دسترسي به کامپيوتر خود را از هرجايي که هستيد تنها از طريق اينترنت مي دهد.
زماني که نرم افزار نصب مي کنيد، فقط کافي است که Team Viewr برويد.شما بايد بک اکانت باز کنيد و مي توانيد به صورت رايگان ازاين خدمات استفاده کنيد.اين نرم افزارمنبع بازانجام تمام کارهايي را که شما با کاميپوترتان به طورمعمول انجام مي دهيد، امکان پذيرمي کند.
زماني که شما نرم افزار Team Viewr را نصب مي کنيد و آن را اجرا مي کنيد، نرم افزاربعد از چند مرحله و درخواست شما براي Remote Access يک نام کاربري و يک پسورد را به شما مي دهد که شما با گفتن آن به شخص مقابل امکان دسترسي او را به کامپيوترخود مي دهيد.اگر پسورد طرف مقابل خود را داشته باشيد، مي توانيد با تعيين ميزان دسترسي کنترل شخص مقابل را براي کامپيوتر شخصي تان محدود کنيد يا آنکه کنترل کامل کامپيوتر طرف مقابل را به دست بگيريد.با اين کار شما مي توانيد اطلاعات را تغيير داده يا ذخيره کنيد.

ايجاد يک دسترسي از راه دور و مطمئن
 

درزمان هاي قديم نصب يک نت ورک داخل خانه به همراه پرينتر و به اشتراک گذاشتن فايل به تماشاي از خط خارج شدن يک شباهت داشت اما با ويندوز(7)و ظهور HomeGroup ويندوز، بسياري از مشکلات اشتراک گذاري فايل ها از بين رفته است.
HomeGroup فقط با کامپيوترهايي که ويندوز(7)روي آنها نصب است، کارمي کند و کاربران ويندوز XPو Vista را دست خالي گذاشته است.براي نصب HomeGroup بايد به contorol panel\Network and internet\ choose HomeGroup and shading option برويد.تيک نوع فايل هايي که شما نياز به اشتراک گذاشتن آنها را داريد مثل عکس، ويدئو يا متن و پرينتر را علامت بزنيد.درمرحله بعد شما بايد رمزي حساس به بزرگي و کوچکي حروف را انتخاب کنيد.دربه خاطرسپردن اين رمز دقت کنيد.چون زماني که شما کامپيوتري را به رايانه خود اضافه مي کنيد بايد اين رمز را وارد کنيد.
براي اضافه کردن کامپيوترجديد شما بايد همين مسير را طي کنيد و دکمه thejoin now button را کليک کنيد.دراين زمان شما بايد پسورد را وارد کنيد و ويندوز، باقي کارها را انجام خواهد داد.
ازطريق اين صفحه شما مي توانيد به آساني فايل هاي مدنظرخود را در نت ورک داخلي تان به اشتراک بگذاريد ممکن است شما تمايلي به به اشتراک گذاشتن گذاري تمام فايل هايتان نداشته باشيد.دراين صورت بهتر است که به صورت انتخابي فايل هاي مدنظرتان را به اشتراک بگذاريد.
براي جدا کردن يک فولدر يا يک فايل از نت ورکتان، ويندوز اکسپلورر را باز کنيد و گزينه Share را از نوار انتخاب کنيد و روي گزينه Nobody کليک کنيد.درغيراين صورت شما مي توانيد گزينه Read و يا Read and write را براي اينکه کاربران ديگر فقط توانايي خواندن يا هم خواندن و هم توانايي تغييرفايل را داشته باشند يا فقط فايل مورد نظر را فقط با افراد خاص در نت ورکتان به اشتراک بگذاريدو افراد مدنظرخود را انتخاب کنيد.
منبع:دانستنيها شماره 23..



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.