انسان به كار كردن نياز دارد

افراد موفق معمولاً شيوه هايي را برمي گزينند كه آنها را به هدف نزديكتر مي سازد. يكي از اين راهها استفاده از دفترچه ساعتي يا همان دفترچه يادداشت است. دفترچه ساعتي وسيله اي است كه اهداف تعيين شده را پيش مي برد. امروزه مديران شركتها، بازاريابها، كارمندان فعال، تجار و ... همگي با استفاده از اين روش به كارهاي روزمره
چهارشنبه، 2 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انسان به كار كردن نياز دارد

 انسان به كار كردن نياز دارد
انسان به كار كردن نياز دارد


 

نويسنده: دكتر علي اصغر كيهان نيا




 
افراد موفق معمولاً شيوه هايي را برمي گزينند كه آنها را به هدف نزديكتر مي سازد. يكي از اين راهها استفاده از دفترچه ساعتي يا همان دفترچه يادداشت است. دفترچه ساعتي وسيله اي است كه اهداف تعيين شده را پيش مي برد. امروزه مديران شركتها، بازاريابها، كارمندان فعال، تجار و ... همگي با استفاده از اين روش به كارهاي روزمره خويش نظم و ترتيب مي بخشند. منشيان نيز موظفند ساعات ملاقات رؤساي خود را در چنين دفترچه اي منعكس كنند. واضح است كه هر يك از ما در زندگي مسوول انجام كارهايي هستيم كه همچون كيسه اي پر از قلوه سنگ بر دوشمان سنگيني مي كند و به ثمر رساندن هر يك از اين كارها دقيقاً مانند خارج كردن يكي از قلوه سنگهاست، اما آنچه در اين ارتباط حائز اهميت مي باشد، نحوه انجام كارها و خلاصي از اين بار گران است. يكي از بهترين راههاي انجام صحيح و دقيق كارها، ثبت آنها در دفترچه روزانه است.
استفاده از دفترچه روزانه خود شرايطي دارد كه رعايت آنها به سهولت كارها مي انجامد. نحوه عمل بدني صورت است كه شما بايد كارهاي آينده را به ترتيب تقدم و تأخر زماني و درجه اهميت در دفترچه اي بنويسيد و سپس آنها را با توجه به امكان تحققشان، صرفه جويي در وقت و كسب منافع احتمالي رده بندي كنيد.
پس از انجام هر كار، علامت مثبتي جلو آن بگذاريد و آن را تمام شده تلقي كنيد و كارهايي را كه به هر دليلي انجام نشده، همراه كارهاي جديد به صفحه بعد منتقل كنيد و اين شيوه را تا اجراي كامل برنامه هايتان ادامه دهيد.
خب، تا اينجا مطلب تازه اي گفته نشد، زيرا همه شما كماكان با چند و چون اين روش آشناييد و به گونه اي آن را به كار مي گيريد. موضوعي كه بايد بدان توجه داشت ويژگيها و مزاياي اين روش است:

الف- يادداشت كارها و برنامه ريزي براي انجام آنها به آسايش خيال مي انجامد.
 

ب- داشتن نظم و ترتيب و تعيين وقت مناسب براي انجام كارها بر سرعت و دقت ما در روند كار مي افزايد.
 

اما مواقعي هم پيش مي آيد كه شما به رغم برنامه ريزي صحيح از انجام برخي كارها طفره مي رويد و مرتباً آنها را به روزهاي بعد موكول مي كنيد كه البته اين خود دلايل پيچيده تري دارد:
* نگران عدم موفقيت در انجام آن كار هستيد.
* هراس داريد كه مبادا اوضاع از آنچه هست، وخيم تر شود.
* به تواناييها و قابليت هاي خود اطمينان نداريد.
* از شكست احتمالي و تحقير شدن مي ترسيد.
اينها بخشي از عواملي هستند كه همواره ميل و اشتياق به انجام كار را در نطفه خفه مي كنند و مانع پيگيري اهدافمان مي شوند.

بيكاري كشنده تر است يا كار كردن؟
 

اغلب افراد مي گويند كه از كار زياد خسته شده اند و احتياج به مدتي استراحت دارند. حق با آنهاست. كار مداوم و خالي از تفريح، بخصوص اگر علاقه اي نيز به انجامش نداشته باشيم، توانفرساست. اما اين را بايد در نظر داشت كه استراحت بيش از حد و تا مرز بيكاري نيز بسيار كسل كننده تر از كار كردن است. محور بحث ما دستيابي به موفقيت و پيروزي در هدف است و براي رسيدن به هدف نيز بايد كار كرد و اين كار چنانچه با لذت توأم باشد و در ما اشتياق ايجاد كند، رضايت خاطري فراهم مي سازد كه به نوبه خود اساس نيكبختي و سعادت است.

اثر كار كردن
 

حضرت محمد(ص) مي فرمايد: «كار صيقل روح است.» معناي عبارت فوق آن است كه انسان با كار كردن مي تواند به روح و روان خود آرامش ببخشد. برخلاف نظر عده اي كه به آسايش و بيكاري معتقدند، حركت و هيجان به جسم نيرو مي بخشد و روح را سرزنده و شاداب مي كند. امروزه علم روان شناسي، بيكاري و بي هدفي را عارضه اي تلقي مي كند كه يا به مرگ زودرس مي انجامد و يا اينكه دلمردگي و محنت مي آفريند. احساس بيهودگي ناشي از بيكاري همچون خوره اي به جان انسان مي افتد و امكان هر شور و نشاطي را از بين مي برد.

احساس بيهودگي
 

اگر به من و شما ثابت شود كه به درد هيچ كاري نمي خوريم و يا جرأت اقدام به عملي را نداريم، در خود حالت نامطلوبي حس مي كنيم كه در اصطلاح روان شناسي به آن احساس بيهودگي مي گويند. اين احساس نابود كننده آدمي است. كساني كه به جاي كار خلاق و پويا سرمايه خود را به بانكها مي سپارند و از سود آن امرار معاش مي كنند، گرچه هميشه در حال استراحتند، اما از روحيه شادي برخوردار نيستند. در خاطرتان گشت و گذاري كنيد و روزي را به ياد آوريد كه از انجام كار مفيد خوشحال شده ايد، حتي اگر آن كار تعمير پايه صندلي منزلتان بوده باشد. داشتن كار و ميل رسيدن به اهداف و آرزوها نيروي حيات را در شما تقويت و صد چندان مي كند.

يك روز را 365 مرتبه تكرار نكنيد!
 

براي موفقيت در زندگي سعي كنيد هر روز سال را با آموختن مطالبي تازه، خواندن كتابي مفيد، به كارگيري مهارت و خلاقيت در كار و حرفه و سرانجام كسب تجربه اي جديد سپري سازيد. چنانچه بخواهيد يك روز را 365 بار يا به عبارتي به اندازه عمري يكساله تكرار كنيد، همواره در محدوده اي كوچك دست و پا خواهيد زد. آيا مي توان از كساني كه فارغ از هر مسؤوليتي غرق در دنياي خيالي خود هستند و به جهان و مسائل ديگر بي اعتنايند و به دور از هرحركت خلاق و پويا زندگي مي گذرانند، انتظار پيشرفت داشت؟ لازم است در پايان هر روز و هر هفته فهرستي از كارهاي انجام نشده تنظيم كنيد و از خود بپرسيد كه با انجام دادن آنها به چه نتايجي دست مي يافتيد و يا اگر كاري را انجام داده ايد، در فكر نقشه براي فردا و فرداهاي ديگر باشيد. سرگذشت كساني كه سالها در يك نقطه متوقف مي شوند و در زندگي شغلي به هيچ پيشرفتي نمي رسند همانند سرگذشت آن كارمندي است كه نزد رئيس خود شكايت برد كه چرا ارتقاي مقام پيدا نكرده است. رئيس در پاسخ به او گفت: عيب كار شما اين است كه همچنان تجربه سال اول خدمتتان را تكرار مي كنيد!
منبع: نشريه روزهاي زندگي، شماره 330.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.