تلفيق جراحي زيبائي با جراحي سرطان

سرطان بيماري است که از ساليان دور بشر با آن دست به گريبان بوده و براي درمان آن کوشش بسياري کرده است.تاريخچه درمان سرطان بازگوکننده زمان هايي است که درمان اين بيماري با وسيع ترين اعمال جراحي همراه بود که علاوه بر برداشتن تومور بدخيم، مقدار زيادي از نسوج و حتي عضو سالم را نيز براي اطمينان از عدم عود سرطان برمي داشتند و بيمار در صورت بهبودي تا آخر عمر از نقص عضو يا ناتواني بزرگ رنج مي برد. يکي از اين موارد، درمان سرطان سينه با برداشتن کامل سينه بود که ابتدا عضلات جدار قفسه سينه کاملاً برداشته مي شد.
چهارشنبه، 16 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تلفيق جراحي زيبائي با جراحي سرطان

تلفيق جراحي زيبائي با جراحي سرطان
تلفيق جراحي زيبائي با جراحي سرطان


 

نويسنده: دکتر نسرين السادات علوي




 
سرطان بيماري است که از ساليان دور بشر با آن دست به گريبان بوده و براي درمان آن کوشش بسياري کرده است.
تاريخچه درمان سرطان بازگوکننده زمان هايي است که درمان اين بيماري با وسيع ترين اعمال جراحي همراه بود که علاوه بر برداشتن تومور بدخيم، مقدار زيادي از نسوج و حتي عضو سالم را نيز براي اطمينان از عدم عود سرطان برمي داشتند و بيمار در صورت بهبودي تا آخر عمر از نقص عضو يا ناتواني بزرگ رنج مي برد. يکي از اين موارد، درمان سرطان سينه با برداشتن کامل سينه بود که ابتدا عضلات جدار قفسه سينه کاملاً برداشته مي شد؛ اما پس از مدتي به برداشتن کامل سينه و غدد لنفاوي منتهي شد و از حدود 30 سال قبل با توجه به شناخت بهتر بيماري و امکان تشخيص و درمان در مراحل اوليه که موفقيت بيشتري را در درمان اين بيماري در پي داشت، جراحان به فکر افتادند با عمل هاي جراحي محدودتر شانس بيمار را براي ادامه زندگي با کيفيت بالاتر و بدون نقص عضو بيازمايند. با انجام مطالعات گسترده ثابت شد که عمل جراحي محافظه کارانه براي سرطان سينه که محدود به برداشتن توده سرطاني و حاشيه اي باريک از نسج سالم پستان است، بدون کاستن از نتيجه درمان، تأثير بهتري از نظر زيبايي دارد. در حال حاضر، عمل جراحي با حفظ سينه، در سراسر دنيا کاملاً پذيرفته شده است. اين عمل در ابتدا به صورت ساده و با برداشتن توده به همراه حاشيه اي از نسج سالم انجام مي گرفت، اما چون در برخي موارد به دليل مشکلاتي مانند بزرگ بودن يا محل قرار گرفتن توده يا بزرگي بيش از حد سينه ها، به بدشکلي و عدم قرينگي سينه ها پس از عمل جراحي مي انجاميد. بنابراين سعي شد از طريق تلفيق روش هاي جراحي پلاستيک با عمل جراحي سرطان، بدشکلي هاي ناشي از عمل جراحي به حداقل برسد و در حال حاضر بسياري از بانواني که در مراحل اوليه سرطان سينه مراجعه کرده و تحت درمان جراحي قرار مي گيرند، از نتيجه عمل خود کاملاً راضي هستند. براي مثال، در بيماري که سينه هاي بزرگ دارد، مي توان علاوه بر برداشتن تومور با حاشيه کافي، در صورت تمايل بيمار، سايز هر دو سينه را کوچک کرد؛ به طوري که بيمار پس از عمل جراحي نه تنها از درمان سرطان خود احساس رضايت مي کند، بلکه در بسياري موارد از بهبود کيفيت زندگي به دليل کاهش حجم سينه ها خشنود است.
اين در حالي است که چنين بيماري در صورت ماستکتومي يکطرفه( که مدت ها تنها درمان سرطان پستان محسوب مي شد)، تا آخر عمر از قرينه نبودن شديد در دو طرف تنه و عوارض استخواني ناشي از آن رنج مي برد. مورد ديگري که درمان جراحي صحيح براي بيمار مبتلا به سرطان پستان اهميت ويژه اي پيدا مي کند، هنگامي است که بيمار يک تومور سرطاني در سينه با افتادگي شديد دارد. در اين موارد اگر با روش هاي معمول توده و حاشيه آن برداشته شود، نتيجه خوبي از نظر زيبايي نخواهد داشت و انجام راديوتراپي نيز در اين بيماران با مشکلاتي همراه است؛ لذا در بعضي موارد خاص مي توان از طريق تلفيق روش ماستوپکسي( تصحيح افتادگي سينه) با جراحي سرطان، در يک عمل جراحي هم تومور را به طور کامل برداشت و هم افتادگي سينه را تصحيح کرد که موجب بازيافتن زيبايي و رضايت بيمار و فراهم شدن شرايط براي درمان راديوتراپي بدون عوارض جانبي خواهد شد.
آنچه بايد در پايان اين بحث به آن اشاره کرد، اين است که تمامي روش هاي جديد درمان در سرطان سينه که با استقبال بانوان در سراسر دنيا مواجه شده است، وقتي به طور کامل و نتيجه بخش قابل اجرا خواهد بود که مبتلايان به اين بيماري در مراحل اوليه و به محض اطلاع از بيماري خود براي درمان و عمل جراحي اقدام کنند؛ زيرا در بعضي موارد ديده مي شود که بانوان به خاطر ترس از دست دادن عضو خود درمان را به تعويق مي اندازند که اين تعلل خود باعث از دست رفتن شانس آنها در درمان همراه با حفظ زيبايي خواهد شد.
منبع:نشريه دنياي زنان، شماره 54.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط