سولاريوم و مكافات

نور خورشيد از طيف‌هاي مختلفي تشكيل شده است كه با توجه به طول موج‌هاي متفاوت از هم متمايز مي‌شوند. خوشبختانه قسمت اعظم امواجي كه طول موج‌هاي پايين‌تري دارند و پرخطرتر هستند، توسط اتمسفر جذب و به ويژه توسط لايه ازن فيلتر مي‌شوند. از طرفي امواج بيولوژيكي كه ما آنها را به نام UVA و UVB مي‌شناسيم نيز تا حد زيادي در اتمسفر جذب مي‌شوند و فقط 10 درصد اشعه uv به زمين مي‌رسد كه همين مقدار جزيي
پنجشنبه، 22 دی 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سولاريوم و مكافات

سولاريوم و مكافات
سولاريوم و مكافات


 





 
نور خورشيد از طيف‌هاي مختلفي تشكيل شده است كه با توجه به طول موج‌هاي متفاوت از هم متمايز مي‌شوند. خوشبختانه قسمت اعظم امواجي كه طول موج‌هاي پايين‌تري دارند و پرخطرتر هستند، توسط اتمسفر جذب و به ويژه توسط لايه ازن فيلتر مي‌شوند. از طرفي امواج بيولوژيكي كه ما آنها را به نام UVA و UVB مي‌شناسيم نيز تا حد زيادي در اتمسفر جذب مي‌شوند و فقط 10 درصد اشعه uv به زمين مي‌رسد كه همين مقدار جزيي نيز مي‌تواند باعث ايجاد آثار مخربي در پوست شود. متاسفانه بعضي افراد بر اين باورند منابع مصنوعي نور كه براي برنزه كردن پوست مورداستفاده قرار مي‌گيرند و عموما به نام سولاريوم ناميده مي‌شوند حاوي اين اشعه‌هاي مضر نيستند، در صورتي كه بايد گفت اين دستگاه‌ها از لحاظ نوع اشعه تفاوت چنداني با اشعه تابيده شده از منابع طبيعي دارند و حتي گاهي شديدتر از نور معمولي آفتاب هم هستند. بنابراين سولاريوم، سالم‌تر و كم‌عارضه‌تر از حمام آفتاب نيست.
اين روزها انواع و اقسام دستگاه‌هاي سولاريوم در مكان‌هاي مختلف نظير سالن‌هاي زيبايي، استخرها، آرايشگاه‌ها و باشگاه‌هاي بدن‌سازي يافت مي‌شود و از آنجا كه وزارت بهداشت اين موضوع را ممنوع اعلام كرده است بنابراين نظارتي هم بر آنها اعمال نمي‌شود و همه اين اماكن به صورت غيرقانوني از دستگاه سولاريوم استفاده مي‌كنند و نمي‌توان اين ادعا را تاييد كرد اما نكته مهم اين است كه امروزه دستگاه‌هايي ساخته شده است كه 5 برابر شدت معمولي نورآفتاب را در يك بازه‌زماني خاص به پوست مي‌تابانند و حتي اگر حاوي اشعه‌هاي uv نباشند كه بعيد به نظر مي‌رسد باز هم به پوست آسيب مي‌رسانند. البته اين تغييرات پوستي در لايه‌هاي فوقاني يا عميقي‌تر از پوست قابل‌مشاهده است و باعث بروز مشكل‌هاي جبران‌ناپذير پوستي مي‌شود. البته پوست‌هاي روشن بيشتر در معرض خطر قرار دارند.

افرادي كه پوست روشني دارند دچار عوارض پوستي بيشتري مي‌شوند
 

واضح‌ترين آسيب در اين گونه پوست‌ها سوختگي است كه به صورت قرمزي و التهاب پوستي چند ساعت بعد از تماس با اشعه بروز مي‌كند. البته شدت سوختگي از خفيف تا شديد، متغير است و با توجه به مدت زمان تماس و انرژي حاصله از يك قرمزي و سوزش خفيف پوست تا تاول‌هاي بزرگ پوستي را دربرمي‌گيرد. در مقابل پوست‌هاي تيره‌تر كه اكثر پوست‌هاي آسيايي هم در اين گروه‌ قرار مي‌گيرند، ممكن است به جاي قرمزي و سوختگي واضح دچار افزايش تيرگي پوست شوند كه اين واكنش تا حدودي تاخيري است و 48 تا 72 ساعت بعد از تماس با اشعه بروز مي‌كند و با ايجاد لكه‌هاي تيره و روشن همراه است. البته سولاريوم چه در افرادي كه پوست تيره و چه در افرادي كه پوست روشن دارند، به هيچ عنوان روش كم‌خطري براي برنزه كردن پوست نيست و تحقيقات علمي ثابت كرده است كه استفاده از اين روش عامل مهم ايجاد سرطان‌هاي پوستي در سنين بالاتر محسوب مي‌شود.

خطرات ديگر سولاريوم غير از افزايش احتمال سرطان پوست
 

علاوه بر افزايش احتمال ابتلا به سرطان‌هاي پوستي، سولاريوم قدرت ايمني پوست را نيز كاهش مي‌دهد و اين موضوع افزايش عفونت‌ها و بدخيمي‌ها را به دنبال خواهد داشت؛ واكنش‌هاي گذرايي مانند كهير ناشي از نور، خارش‌هاي شديد، تغيير رنگ‌هاي نامرتب و پراكنده، در ماتيت‌هاي پايدار و مزمن نوري و پيري زودرس پوست نيز از واكنش‌هايي هستند كه نبايد از وجود آنها غافل شد و خانم شهره در صحبت‌هاي‌شان به اين نكته اشاره كردند كه بعد از چند جلسه سولاريوم علاوه بر ايجاد لك‌هاي تيره و روشن و خارش پوست، دچار خشكي شديد پوست هم شده‌اند بايد گفت كه يكي از مهم‌ترين عوارض ديگر سولاريوم، خشن شدن، خشكي و افزايش چين و چروك‌هاي سطحي پوست است. اين حالت همراه با باز شدن عروق سطحي در طولاني‌مدت باعث ايجاد شيارهاي عمقي و ثابت پوستي مي‌شود كه هر روز در مراكز درماني با آن مواجه هستيم.

آيا لكه‌هاي پوستي ناشي از سولاريوم درمان مي‌شوند؟
 

درمان آنها زمان‌‌بر و هزينه‌بر است اما هيچ تضميني هم وجود ندارد كه همه اين لكه‌هاي تيره‌ و روشن به طور كامل محو ‌شوند و از بين بروند. به علاوه چه لزومي دارد كه افراد سراغ سولاريوم بروند و بعد بخواهند عوارض ناشي از آن را درمان كنند؟ شايد داشتن پوست شكلاتي و برنزه زيبا باشد ولي آيا ابتلا به سرطان‌ پوست و عوارض بدخيم پوستي، عوارض كوچكي براي اين مد خطرناك به شمار مي‌آيد؟
آيا مي‌شود به افرادي كه قصد برنزه كردن دارند، توصيه كرد كه از گرفتن حمام آفتاب و رفتن به سولاريوم خودداري كنند؟
نمي‌توان جوانان را از پيروي از مد منع كرد اما مي‌توان به آنها توصيه كرد كه هشدارها را جدي بگيرند. خانم شهره به نكته خوبي اشاره كردند، اينكه به عوارض سولاريوم آگاه بودند اما فكر نمي‌كردند خودشان به آن دچار شوند. هر فردي مختار است با دانستن عواقب هر كاري، به سراغ آن برود اما افرادي كه علاقه‌مند به برنزه كردن هستند، بايد بدانند اگر تنظيمات دستگاه سولاريوم مناسب نباشد و علاوه بر احتمال آسيب‌هاي پوستي مي‌تواند باعث ايجاد عوارض چشمي، سردرد، مشكلات گوارشي و.... شود بنابراين زمان قرارگيري در معرض اشعه و ميزان طول موج‌ها بسيار مهم است. بنابراين افرادي كه به صورت مدام سولاريوم مي‌كنند حتي اگر هم به سرطان پوست مبتلا نشوند، نسبت به همسن و سال‌هايشان پوستي پيرتر، خشك‌تر، پرچين و چروك‌‌تر و بيمار‌تر خواهند داشت.
منبع:pezeshki.net
ارسال توسط کاربر محترم سایت :omid_a98S




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط