امام خميني (ره)و نقد غرب در پرتو آرمان هاي انقلاب اسلامي (4)

ب ـ گفتمان مهدويت ، چالشي بر سر يوتوپياهاي غرب ( نقدي کلان بر نقطه پاياني غرب ) از عصر روشنفکري به بعد که جريان علم و صنعت در غرب بسيار فعال و پيچيده شد و کم کم همه جريان هاي ديگر را از خود متأثر ساخت ، بسياري از انديشمندان غربي گمان کردند که بشر اينک به پايان راه رسيده است و به همه آنچه ممکن بود در دنيا بدان ها دسترسي پيدا کند ، رسيده است . اين انديشه در نوشته هاي برخي از
يکشنبه، 9 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امام خميني (ره)و نقد غرب در پرتو آرمان هاي انقلاب اسلامي (4)

امام خميني (ره)و نقد غرب در پرتو آرمان هاي انقلاب اسلامي (4)
امام خميني (ره)و نقد غرب در پرتو آرمان هاي انقلاب اسلامي (4)


 

نويسنده : علي علوي سيستاني




 

ب ـ گفتمان مهدويت ، چالشي بر سر يوتوپياهاي غرب ( نقدي کلان بر نقطه پاياني غرب ) از عصر روشنفکري به بعد که جريان علم و صنعت در غرب بسيار فعال و پيچيده شد و کم کم همه جريان هاي ديگر را از خود متأثر ساخت ، بسياري از انديشمندان غربي گمان کردند که بشر اينک به پايان راه رسيده است و به همه آنچه ممکن بود در دنيا بدان ها دسترسي پيدا کند ، رسيده است . اين انديشه در نوشته هاي برخي از انديشمندان غربي ، از جمله تافلر ، هانتينگتون ، فوکوياما و ... بسيار صريح و شفاف بيان شده است و در انديشه بسياري از افراد ديگر به بيان هاي مختلف در حاشيه طرح شده است . مهم اين است که اينک ، بشر غربي خود را برتر از همه ابناي بشر مي داند و راه و مسير خود را کمال يافته تر از ديگر راه ها . اين برتري به گونه هاي متفاوت در تئوري جهان واحد امانوئل والرشتاين ، موج سوم الوين تافلر ، پايان تاريخ فرانسيس فوکوياما ، دهکده جهاني مارشال مک لوهان ، نظم نوين جهاني جورج بوش ، برخورد تمدن هاي ساموئيل هانتينگتون و ... ـ که ناظر به مدينه يوتوپيايي (1) هستند ـ بيان شده است . همه اين تئوري ها به گونه اي تبيين شده اند که انسان ها ناگزير از تن دادن به تمدن غرب آن هم در پاياني ترين راه حياتشان باشند .
 

امام با تکيه بر ادبيات دين اسلام ، راهي را فراروي بشر معاصر خود باز کرد که با ايمان به آن ، ديگر نمي توان به راه و مسير غرب ، به عنون آخرين راه معتقد بود . امام غايتي را به بشر معاصر خود معرفي کرد که حتي اگر راه غرب ، راه درستي هم باشد ، تنها مي توانست راه ميانه باشد و نه راه نهايه . امام سخن از مصلح موعود راند و عصر ظهور را مطرح کرد و مردم را با مهدي ( عج ) آشنا نمود . او به جاي اينکه عمر خود را در تبيين دست پنهان بازار آدام اسميت و هايک صرف کند ، به تبيين دست آشکار الهي در ربوبيت و سرپرستي جهان هستي پرداخت و ولي خدا را مجرا و طريق اين ربوبيت معرفي کرد . او سخن از مصلحي راند که در عمق فطرت بشر حضور داشت . او گفتمان مهدويت را مطرح کرد . در گفتمان مهدويت ، مفاهيمي است که به روشني مفاهيم گفتمان غربي را به چالش مي کشاند . به عنوان مثال ، اگر هيچ مفهومي در گفتمان مهدويت وجود نداشت ، تنها مفهوم انتظار براي ايمان نياوردن به غرب و ضرورت گذشتن از آن کفايت مي کرد . ترويج فرهنگ مهدويت که امام آن را رسالت نهايي خود معرفي کرده بود و حتي اساس انقلاب 1357 را معطوف به تحقق و برپايي عدالت اجتماعي ـ که شکل تام و تمام آن در عصر ظهور محقق مي شود ـ قرار داده بود ، نيز مي توانست غايت حرکت تمدن غرب را به چالش کشد .
در حقيقت ، امام با معرفي کربلا به عنوان کانون تحرک تاريخ ، آغاز راه غرب را به چالش کشيد و با معرفي مهدي ( عج ) ، پايان راه غرب را به چالش کشيد .

ج ـ گشودن فضاي معنويت ( نقدي بر بستر و مسير غرب )
 

بر اساس نگرش امام ، تمدن غرب تمدني مادي است . به همين علت هم در بعد نظر و هم در بعد رفتار و عمل بسيار محدود بوده است . امام در عصري که تمدن مادي غرب هر گونه راه ديگري را به روي بشريت مسدود کرده بود ، با طرح فضاي معنويت ، غيب ، راز و ملکوت گسترده حضور آدمي را در اين جهان به مراتب توسعه و افزايش داد . ايشان معتقد بود که چه رفتار فردي و چه رفتار جمعي انسان ، خالي از پرستش نيست ، يعني انسان بدون هدف کار نمي کند و دل به هدفي مي بندد ، حال اگر آن هدف خدا نباشد ، حتما دنياست . پرستش جمعي دنيا همان چيزي است که امام در پيام برائتشان از آن به بت پرستي مدرن تعبير کرد . بنابراين بر اساس نگرش امام ، جريان غرب جريان اقامه گرايش به دنيا و پرستش و معبد سازي آن در حوزه رفتار ، اعتقاد ، تفکر ، اخلاق ، و گرايش هاي انساني است و نتيجه آن در نقطه اوجش اين بوده است که بستر سازي کرده و از طريق بستر سازي ، اخلاق ، اعتقادات و ارزش ها را تحت تأثير قرار داده تا مرزي که اصل کلمه توحيد و اعتقاد به خداي متعال امري غير ارزشي و برخاسته از جهالت يا واژگوني مناسبات اقتصادي تلقي شده است . نتيجه اين اقامه اخلاق مادي به جريان توسعه سرمايه داري و صيانت سرمايه ختم شده است و در مقابل ، صيانت و کرامت انسان ، تابع جريان توسعه سرمايه داري قرار گرفته و عواطف انساني مثل منابع طبيعي خرج توسعه سرمايه داري شده و متناسب با آن عاطفه سازي شده و مفاهيم ارزشي تغيير يافته است . جريان تجدد ، دنيا را معبد قرار داده و از طريق نظام مفاهيمي که توليد کرده ، جامعه و ادبيات اجتماعي را تحت تاثير قرار داده و نياز و ارضاء را متحول کرده و به خصوص از طريق هنر و فلسفه هنر ،زيبا شناسي اجتماعي را تغيير داده است . مفهوم عفت از جمله زيباشناسي هايي است که توسط جريان تجدد تغيير کرده است .
نتيجه اين فکر و رفتار غربي اين شد که تمدن غرب به تمدني تبديل گشت که در همه ارکان و شاخصه هاي آن يک حرکت ضد معنوي حضور يافت تا جايي که منتهي به غروب معنويت شد و به همين علت به حقارت ، ذلت و دنائت انسان منجر گرديد . برخلاف اينکه ادعا شده است تمدن جديد ، تمدني انسان محور است ، کاملا به عکس ، تمدني سرمايه سالار است که انسان را قرباني توسعه کرده و به کرامت انساني ضربه زده است .
اما در نگرش امام ، اولا انسان غير معنوي ، انسان نيست . او تنها حيواني است که برخي از لذايذ پست و پايين دنيايي را مي تواند درک کند ، چنين انساني از عوالم ديگر محروم است و مهم تر از همه اينکه از انسانيتش محروم است . ايشان صريحا مي فرمايد : «ميزان در انسانيت ، معنويت انسان است . »(2)
و دوم ، حيات غير معنوي نيز حيات نيست ، بلکه مرگ است . مهم ترين دغدغه امام احياي حياتي باطني و معنوي براي بشريت بود . به تعبير شهيد آويني :
او حتي يک بار هم نشد که براي تبيين افعال و سياست هاي خويش مردم را به تاريخ هاي مصطلح رجوع دهد . حتي براي يک بار نگفت که من آمده ام تا ايران را به توسعه اقتصادي برسانم ، او خود را در برابر احياي حيات باطني بشر مکلف مي دانست و مي فرمود که چون باطن انسان حيات يابد . امور مربوطه به دنياي او هم اصلاح خواهد شد . (3)
امام با طرح حيات معنوي و باطني براي بشريت ، عملا حيات تک ساحتي و تک بعدي غرب را به چالش کشيد و اعلام کرد که فضاي غير معنوي غرب نمي تواند براي هميشه ادامه داشته باشد و بشر غربي روزي از زندگي در فضاي مادي خسته مي شود و ناگزير دوباره به معنويت روي مي آورد :
در حقيقت بشر امروز دارد به دوران جدايي ماديت از معنويت پايان مي دهد ... ماديت ... کار بشريت را مواجه با بن بست ساخته است . اينک زمان آن است که فعاليت مادي ، آمادگي براي اعتلاي معنوي انسان تلقي شود و همين تلقي است که بشريت امروز و فردا را به مذهب باز مي گرداند . اسلام ديني است که با تنظيم فعاليت هاي مادي ، راه را به اعتلاي معنوي انسان مي گشايد . (4)

3 ـ 2 ) نقد کلان بر مهم ترين دستاوردهاي تمدن غرب
 

امام در گامي ديگر ، پرونده تمدن غرب را از آخر به مطالعه و نقد و بررسي نشست . در اين مرحله درخت غرب را از طريق ميوه هايش مورد ارزيابي قرار داد . طرفداران غرب ، معمولا پنج دستاورد مهم را براي غرب جديد مي شمارند :
1 . تمدن غرب از طريق توليد ابزار تکنولوژي جديد ، قدرت انسان را افزايش داده است . تعميم نتيجه منطقي اين مطلب در حوزه سياست بدين معني خواهد بود که هر کس سهم و بهره بيشتري از ابزار تکنولوژي غربي داشته باشد ، قدرتمندتر است .
2 . تمدن غرب به برکت ابزار و خدمات نرم افزاري و سخت افزاري که ارائه داده است، رفاه و آسايش بشر جديد در نسبت با بشر ما قبل مدرن را به مراتب افزايش داده است .
3 . تمدن غرب از طريق سخت افزارهايي که به جامعه بشريت اهدا کرده است ، آزادي طبيعي و از طريق نرم افزار حکومتي که ارائه داده است آزادي اجتماعي بشر جديد را افزايش داده است .
4 . تمدن غرب از طريق ايجاد فرهنگ تساهل و تسامحي که ايجاد کرده است توانسته است در سه سطح ملي ، منطقه اي و جهاني ضريب امنيت انساني را افزايش دهد .
5 . تمدن غرب با ارائه تعريف جديدي که از انسان داشته است ، به افزايش حقوق انساني به ويژه در قشر بانوان منجر شده است .
امام به همه اين ادعاها پاسخ کلان داده است . از آنجا که اين شبهات پنج گانه شبهاتي رايج در عرف عوام مسلمين مي باشد ، پس از ارائه تحليل هايي درباره آنها ديدگاه امام نيز ذکر مي شود . (5)

قدرت
 

بر پايه نگرش غرب به پديده قدرت ، هم شاخصه هاي قدرت و هم ابزار محاسبه آن مادي است ، اما بر پايه نگرش امام ، قدرت ، تنها به قدرت هاي حسي تعريف نمي شود ، بلکه لايه هاي باطني تري از قدرت ـ که در همه سطوح خود تحت مشيت الهي قرار دارد ـ در جهان وجود دارد که مي شود روي آنها برنامه ريزي کرد و از آنها بهره مند شد . بر پايه اين نگرش ، اساس قدرت به امکان برنمي گردد بلکه به انسان بر مي گردد و انسان است که زمام امکانات اقتصادي و مادي را در اختيار دارد . به عبارت ديگر ، لايحه هاي باطني وجود انسان ، لايحه هاي مادي نيست . بر اين اساس براي تغيير در قدرت موازنه جهاني مي توان بر فطرت انساني انگشت تأکيد گذاشت . البته لايه هاي باطني قدرت مانند لايه هايي رويين آن محسوس و ملموس نيست و طبيعتا ابزار استحصال آنها نيز متفاوت از ابزار استحصال قدرت هاي مادي است . (6) حرکت در اين ساحت بزرگ معنوي ، مرکب خاص خود را مي طلبد ، فارغ از اينکه اين مرکب چيست و چگونه ساخته مي شود امام خود عملا در زندگي فردي ، اجتماعي و تاريخي خويش به جهان معاصرش نشان داد که مي توان با تکيه بر منابع قدرت غير مادي از قدرت مادي گذر کرد و فراتر از آن عمل نمود .
امام بي آنکه مبارزه مسلحانه را تجويز کند ، بر نيروهاي انساني تکيه مي کرد. ايشان با استراتژي پيروزي خون بر شمشير وارد صحنه شد و معتقد بود که مي شود از طريق ريسک خطر و از طريق فداکاري ، وجدان عمومي جهاني را تحت تاثير قرار داد و نيروهاي رقيب داخلي و خارجي را يا جذب خود کرد يا به ترديد کشاند . و اين چنين ، از طريق انقلاب اسلامي موازنه جهاني قدرت را به طور جدي به هم زد . امام راهي جداي از راه تمدن غرب را برگزيد و پيروان خود را بدان راه دعوت کرد .
ايمان به خدا ، ايمان به مبادي اسلامي بود که شما را پيروز کرد ... گمان نکنيد که قدرت مادي اين کار را کرد . روي حساب قدرت مادي ... نبايد شما غلبه کنيد ، آنها بايد با يک يورش شما را از بين ببرند ، لکن همه حساب هايي که حسابگرها مي کردند باطل شد و خودشان هم تصديق کردند که اين نهضت موافق با هيچ حسابي نبود . (7)
اين ايمان بود که اين مردم را به پيروزي رساند که همه حساب ها فاسد از کار در آمد . حساب اينکه دست خالي نمي شود غلبه کرد بر اين سلاح هاي مدرن ، اين حساب ها خلاف در آمد ، چون آنها حساب معنويت را نمي کردند ، حساب ماديات را مي کردند . (8)
انقلاب ما هر چه هم که قوه هاي مادي اش کم باشد ، اين معنويت اسباب پيشرفت مي شود ... اين قوت ايمان ملت ما باعث شد که با مشت و خون بر همه اينها غلبه کرد . (9)
ايشان پيروزي ملت فلسطين را بر اسرائيل نيز منوط به روي آوردن آنها به معنويت مي کند و مي فرمايد :
بايد ملت عزيز فلسطين ما با وحدت کلمه و اتکال به خداي تبارک و تعالي ، توجه به روحانيت ، توجه به معنويت ، توجه به خداي تبارک و تعالي کنند تا پيروز شوند . (10)

پي نوشت ها :
 

1 . دكتر رضا داوري در معني اوتوپي مي نويسد : « اوتوپي در لغت يوناني به معي لامكان است ، يعني هيچ جا نيست و شنيده ام كه « نيست در مكان » هم گفته اند . اوتوپي مدينه رؤيايي است كه اهل آن ديگر تاريخ ندارند و آسوده از هر خوف و هيبت و فارغ از انديشه مرگ در مقامي كه نظام مدينه مقرر داشته است ، به كار خود مشغول اند . در اين تعريف ، رؤيا بيشتر به معني فرويدي لفظ به كار رفته است و چون در نظر فرويد بعضي از انواع رؤيا گريز از واقعيت است ، اوتوپي هم گريز از تاريخ و از دار ابتلاست . وجه مشترك تمام اوتوپي ها اين است كه اهل اين مدينه ها اهل تاريخ و تذكر تاريخي نيستند و غفلتي نسبت به گذشته و آينده دارند . » ( رضا داوري اردكاني ، اتوپي و عصر تجدد ( تهران : ساقي ، 1379 ) ، ص 17 ـ 15 . )
2 . صحيفه امام ج 8 ، ص 462 ( 1358/4/14 ) .
3 . سيد مرتضي آويني ، آغازي بر يك پايان ( تهران : ساقي ،‌1378 ) ، ص 20 .
4 . صحيفه امام ، ج 4 ، ص 359 و 360 ( 1357/8/16).
5 . در تبيين اين مباحث ، از سلسله جلسات حجت الاسلام سيد محمد مهدي مير باقري در مركز پژوهش هاي صدا و سيماي قم ( بهار 1380 ) بهره فراوان گرفته شده است .
6 . براي اطلاع از اين مطالب نك : امام خميني ، چهل حديث ( تهران : مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني ، 1374، چ 6) ، احاديث 1 ، 13 ـ 18 ، 20 ـ 21 ، 27 ـ 28 .
7 . صحيفه امام ، ج 6 ، ص 309
8 . همان ، ج 8 ، ص 426 و 427 .
9 . همان ، ج 6 ، ص 178 ( 1357/11/28 ) .
10 . همان ، ص 469 ( 1357/1/13 ) .
 

منبع: نشريه 15 خرداد شماره 17



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها
play_arrow
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها