نظر ديگران را در مورد خود تغيير دهيد!

کسب اعتبار و شهرت شايد 20 سال طول بکشد، اما در عرض 5 دقيقه تمام آن از بين مي رود. اگر روي اين موضوع کمي دقيق تر فکر کنيد، کارهاي تان را طور ديگري انجام خواهيد داد ». ( وارن بافت ) در حيطه شغلي نقطه ديگران نسبت به شما جزو امور پر اهميت شناخته مي شود. تأثير اوليه در عرض چند ثانيه شکل مي گرد، اما شايعات بي پايه و اساس آنچنان صدماتي را به آبروي شما مي زنند که در بسياري از موارد قابل جبران نيستند. آيا مي دانيد ديدگاه همکاران تان نسبت به شما چيست؟
دوشنبه، 17 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نظر ديگران را در مورد خود تغيير دهيد!

نظر ديگران را در مورد خود تغيير دهيد!
نظر ديگران را در مورد خود تغيير دهيد!


 






 
کسب اعتبار و شهرت شايد 20 سال طول بکشد، اما در عرض 5 دقيقه تمام آن از بين مي رود. اگر روي اين موضوع کمي دقيق تر فکر کنيد، کارهاي تان را طور ديگري انجام خواهيد داد ». ( وارن بافت )
در حيطه شغلي نقطه ديگران نسبت به شما جزو امور پر اهميت شناخته مي شود. تأثير اوليه در عرض چند ثانيه شکل مي گرد، اما شايعات بي پايه و اساس آنچنان صدماتي را به آبروي شما مي زنند که در بسياري از موارد قابل جبران نيستند. آيا مي دانيد ديدگاه همکاران تان نسبت به شما چيست؟

کي ؟من؟
 

آيا کسي در مورد شما انتقاد مي کند؟ آيا کارفرماي شما در زمان ارزشيابي خدمه، شما را سرزنش مي کند؟ آيا دوستان در مورد خصوصيات اخلاقي شما چيزهايي مي گويند؟ زبان جسماني انسان ها يا تغيير در لحن صحبت کردن شان، زماني که به آنها مي پيونديد تغيير مي کند؟ شايد هم اصلاً اين طور نباشد و تنها تصور شما مبني بر اين اصل باشد.
اگر مي خواهيد نظر واقعي ديگران را در مورد خودتان بدانيد، بايد از کسي سوال کنيد که واقعاً به او اعتماد داشته باشيد و بدون هيچ گونه احساس رنجشي آنها را تحليل و بررسي نماييد.
شايد ديگران در مورد شما نظر درستي نداشته باشند، اما بهتر است به جاي اين که عرصه را به خودتان تنگ کنيد و از ديدگاه هاي آنها آزرده خاطر شويد، سعي کنيد تا نقطه نظر آنها را نسبت به خودتان تغيير دهيد. فقط بايد به خاطر داشته باشيد برخورد و حرکات شما در اولين ملاقات و در همان ثانيه هاي ابتدايي است که نظر اصلي آنها را در مورد شما تشکيل مي دهد.
در اين بخش 8 تصور اشتباه که ممکن است در ذهن ديگران نسبت به شما به وجود آيد، به همراه راه هاي جلوگيري از آنها را براي تان آورده ايم. دست به کار شويد...

1 ـ تصور مي کنند شما تنبل هستيد !
 

ـ پيشقدم شويد:
درخواست واگذاري مسئوليت هاي بيشتري کنيد و کمي بيشتر از ساعت مقرر کاري، در محل کار خود باقي بمانيد. بدون توجه به برنامه کاري، شما بايد خود را طوري نشان دهيد که سختکوش تر از سايرين به نظر آييد.
ـ کمالات خود را به نمايش بگذاريد:
رجزخواني نکنيد. از خودتان کمي خلاقيت به خرج دهيد تا شايعات بي اساسي که پشت سر شما وجود دارند، تبديل به تشکر و قدرداني شوند. مردم از اين که کسي از آنها تشکر و قدرداني کند لذت مي برند. مي توانيد چيزي شبيه به اين بگوئيد: «از اعداد و ارقامي که در اختيار من گذاشتي، واقعاً ممنونم. آنها به من در گزارشي که براي هيأت مديره مي نوشتيم، جداً کمک کردند».
ـ مراقب حرکات جسماني خود باشيد:
سعي کنيد قوز نکنيد و به ديوار کناري يا ميز خود لم ندهيد. پاهاي تان را با يک فيگور مناسب از ميز دور نگه داريد. با انرژي و اشتياق کامل سر کار حاضر شويد و توانايي رويارويي با کليه فشارهاي کاري را در خود تقويت کنيد.

2 ـ تصور مي کنند شما آماتور هستيد:
 

ـ نحوه آداب و معاشرت خود را تغيير دهيد:
ادب و تواضع همه گير مي باشد.زماني که شما با ديگران با احترام و ادب برخورد کنيد، اين امر کار را براي آنها مشکل مي سازد که هر طور دل شان خواست روي شما قضاوت کنند، کارهاي تان را به باد انتقاد بگيرند و در آخر به شما بي احترامي نمايند.
ـ انتقاد پذير باشيد:
زماني که بازخوردهاي اجتماعي رفتارهاي تان را دريافت کرديد، لازم به رنجش نيست. با روي باز از انتقادها استقبال کنيد و به آن دسته اي که براي تان سازنده است گوش دهيد، چرا که نشانه ي از بلوغ، کمال و حرفه اي بودن شما هستند.
ـ حرف دهان خود را مزمزه کنيد:
براي اين که توي دردسر نيفتيد، پيش از صحبت کردن، به خوبي فکر کنيد. بدون توجه به اين که تا چه حد عصباني هستيد يا کار ديگري تا چه اندازه نامرتب و پراشکال است، خونسردي خودتان را حفظ کنيد. مراقب حرف زدن تان باشيد و دقت کنيد که با چه کسي در حال صحبت کردن هستيد.
ـ به جزئيات دقت کنيد:
لباس هاي مرتب بپوشيد و درست صحبت کنيد. با خط مشي و زبان صنفي که در آن مشغول کار کردن هستيد، آشنايي پيدا کنيد براي جلسات رسمي آماده باشيد و سعي کنيد محل کارتان هميشه مرتب و سازمان يافته به نظر برسد.

3 ـ تصور مي کنند شما لوده ترين فرد هستيد:
 

ـ دهان خود را ببنديد:
شما به دفتر خود مي رويد تا کار کنيد، نه اين که جوک تعريف کنيد و ديگران را بخندانيد. بعد از کار ساعت ها وقت داريد تا با همکاران تان در رستوران بنشينيد و مسخره بازي درآوريد. زماني که همکاران تان شما را تحت فشار قرار مي دهند تا آنها را سرگرم کنيد، توجه آنها را به شخص ديگري جلب کنيد: «من امروز مغزم براي تعريف کردن چيزهاي جالب کار نمي کنه. چطوره تو امروز ما رو کمي بخندوني رامين؟» بدون اين که کسي متوجه شود، حواس آنها را از خودتان پرت کرده و شخص ديگري را مخاطب قرار دهيد.
ـ کمتر بخنديد:
خيلي خوب است که شما به عنوان يک مرد مهربان و خندان شناخته شويد، اما هر چيز اندازه اي دارد. زماني که جمعي از همکاران تان در کنار هم جمع شده و مشغول خنديدن هستند و تمام محدوديت ها را پشت سر گذاشته اند، خيلي راحت به آنها بگوييد که کارتان زياد است و بايد به کار بازگرديد.
ـ مرتب و منظم باشيد:
سعي کنيد محل کارتان کاملاً حرفه اي به نظر برسد. کاريکاتورهاي مضحک را از روي کامپيوتر خود پاک کنيد و تعداد جوک هايي را که براي دوستان تان forward مي کنيد، به حداقل برسانيد.

4ـ تصور مي کنند شما فقط در فکر مهماني رفتن هستيد:
 

ـ اوضاع را آرام کنيد:
در مورد تجربيات خود در اين زمينه با کسي گفتگو نکنيد. اين که تا چه ساعت از شب بيرون از خانه مي مانيد و چه مقدار نوشيدني ميل مي کنيد، چيزي نيست که همه بايد در مورد آن بدانند. در ساعات کاري طوري برخورد نکنيد که تصور شود به مهماني آمده ايد و به اصطلاح در خانه خاله به سر مي بريد.
ـ جدي باشيد:
هيچ گاه ديرتر از زمان مقرر سر کار خود حاضر نشويد مگر اين که بخواهيد ديگران از فعاليت هاي فوق برنامه تان باخبر شوند. به هر حال بهتر است هميشه گوش به زنگ باشيد و نيروي خلاقيت خود را در زمينه ي مختلف به کار گيريد.

5 ـ تصور مي کنند بيش از حد مشتاق به جنس مخالف هستيد:
 

ـ با احتياط عمل کنيد:
در مورد روابط جنسي خود لاف نزنيد. سعي کنيد هيچ گاه با همکاران، کارفرما، خدمه و ارباب رجوع بگو بخند راه نيندازيد.
ـ رفتار خود را بازبيني کنيد:
حرف هاي مربوط به مسايل جنسي را به زبان نياوريد. جوک هاي داراي چنين محتوايي را براي يکديگر نفرستيد.

6 ـ تصور مي کنند شما هميشه تأخير داريد:
 

ـ وقت شناس باشيد:
زودتر از خواب بلند شويد و جزو اولين کساني باشيد که وارد شرکت مي شوند. با برنامه شغلي خود واقع بينانه برخورد کنيد و زمان بيشتري به وجود آوريد. اگر به طور مکرر از برنامه هاي زمان بندي شده عقب بمانيد، خيلي زود از شما انتقاد خواهد شد. تأخير به عنوان نوعي بي احترامي و بي برنامگي به شمار مي رود.
ـ از برنامه جلو باشيد:
يک ليست از کل کارهايي که بايد انجام دهيد، تهيه کنيد و هر چند وقت يک بار آن را از نو چک کنيد. براي اطمينان زمان بيشتري را براي انجام کارهاي مختلف در نظر بگيريد.
هيچ کاري را معوق نگذاريد. اگر زمان خود را به خوبي مديريت کنيد، به راحتي قادر خواهيد بود که تمام پروژه هاي تان را پيش از زمان تحويل به اتمام برسانيد و اصلاً مهم نيست که در طول مسير ممکن است چه اتفاقات غير منتظره اي رخ دهند.

7 ـ تصور مي کنند شما به اخلاقيات پايبند نيستيد:
 

ـ درستکار باشيد:
به پيشنهادهايي که مي دهيد دقت کنيد. هيچ موقع به همکاران خود اين نظر را ندهيد که نتيجه تحقيق فرد ديگر يا ايده هاي ديگران را سرقت کنيد. هر ادعايي که در مورد مسايل مختلف مي کنيد، بايد داراي منبع موثق و اثبات شده باشد.
ـ درستي خود را ثابت کنيد:
از رهنمودهايي که شرکت براي کارمندهاي خود در نظر گرفته پيروي کنيد و هيچ گاه از دارايي هاي شرکت به نفع خود سوء استفاده نکنيد ( براي مثال تماس هاي تلفني راه دور را با استفاده از تلفني که در اختيارتان قرار داده اند و استفاده هاي غيرمجاز از دستگاه کپي موجود در شرکت ). خط مشي شرکت را در مورد دريافت کردن هديه از مشتري ها و فروشنده ها به خوبي مطالعه کنيد تا هيچ گونه شک و شبهه اي باقي نماند.
ـ مسئول باشيد:
اگر اشتباهي از شما سر زد، آن را بپذيريد. به جاي اين که بهانه جويي کرده و اشتباه را به گردن ديگران بيندازيد، مسئوليت کارها را به گردن بگيريد و در جبران آنها بکوشيد.
ـ درست تصميم بگيريد:
اگر از شما درخواست شد تا کاري را انجام دهيد که به نظر خودتان درست نمي آمد و در نهايت تأثيرات منفي روي آينده شغلي تان داشت، مي توانيد به راحتي از انجام آن سرباز زنيد.
ـ به انجمن هاي خيريه کمک کنيد:
در صندوق هاي صدقه پول بينندازيد. پيشنهاد کنيد که در شرکت، گروهي تشکيل دهند و از آن طريق به نيازمندان و انجمن هاي خيريه کمک کنند.

8 ـ تصور مي کنند که در کارهاي گروهي ضعيف ظاهر مي شويد:
 

ـ برخوردي دوستانه از خود نشان دهيد:
اسم هاي افراد را ياد بگيريد و در روابط از آنها استفاده کنيد. در مورد علايق و توانايي هاي شغلي همکاران تان اندکي بيشتر اطلاعات جمع آوري کنيد.
ـ به آنها اتکا کنيد:
از افکار شخصي ديگران کپي برداري نکنيد تا هر کجا که لازم باشد، آنها را بعداً به نفع خود به اتمام برسانيد. هر زمان که مي توانستيد، به همکاران خود در انجام کارهاي شان کمک کنيد و پس از اين که کاري با موفقيت انجام شد، از آنها قدرداني و تشکر کنيد. زماني که مقامات بالا از زبان همکاران تان شنيدند که کار کردن با شما براي شان لذت بخش است، شما خود به خود به يک رهبر تبديل مي شويد.
ـ روي اهداف تان متمرکز شويد:
چه ديدگاه همکاران نسبت به شما درست باشد و چه اشتباه، همين نظرها است که مي تواند شما را به موفقيت نزديک سازد يا موجب شکست خوردن شما در زمينه شغلي شود. از يکي از همکاران قابل اعتماد بپرسيد که ديگران در مورد شما چه مي گويند. اين پرسش را مي توانيد با به جا آوردن مراتب از کارفرماي خود نيز بپرسيد. شما مي توانيد انتقادات منفي را به نظرات مثبت تبديل کنيد. بسياري از نظرات چند منظوره بوده و قابل تغيير هستند. فقط بايد به خاطر داشته باشيد که نبايد از آنها آزرده خاطر شويد.
تلاش کردن براي تغيير نظرات ديگران در مورد خود اصلاً به اين معنا نيست که شما آنها را پذيرفته ايد، بلکه فقط سعي مي کنيد تا کساني که با شما در حال کار کردن هستند، ديد روشن تري نسبت به شما پيدا کنند. پس لازم نيست که کوشش در تغيير شخصيت خودتان داشته باشد. همواره نسبت به ارزش هايتان پايبند باشيد و اگر تمام تلاش هاي تان به بن بست رسيد، با يک نيروي جديد در يک کارخانه ديگر شروع به کار کنيد.
منبع: نشريه راه موفقيت، شماره 18



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.