مثل يک مدير عامل سطح بالا فکر کنيد!

ممکن است هنوز مدير عامل نشده باشيد، اما دليل بر اين نيست که نمي توانيد دو، سه چيز هم از رئيس تان ياد بگيريد. اگر ياد بگيريد که چطور مثل يک مدير عامل رده بالا فکر کنيد، هيچ وقت عقب نخواهيد ماند. در اينجا به چند طرز تفکر مدير عاملي اشاره مي کنيم. باز به ياد داشته باشيد: حتي اگر مدير عامل هم نباشيد، اين طرز تفکرها مي تواند به شما کمک کند.
دوشنبه، 17 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مثل يک مدير عامل سطح بالا فکر کنيد!

مثل يک مدير عامل سطح بالا فکر کنيد!
مثل يک مدير عامل سطح بالا فکر کنيد!


 






 
ممکن است هنوز مدير عامل نشده باشيد، اما دليل بر اين نيست که نمي توانيد دو، سه چيز هم از رئيس تان ياد بگيريد. اگر ياد بگيريد که چطور مثل يک مدير عامل رده بالا فکر کنيد، هيچ وقت عقب نخواهيد ماند.
در اينجا به چند طرز تفکر مدير عاملي اشاره مي کنيم. باز به ياد داشته باشيد: حتي اگر مدير عامل هم نباشيد، اين طرز تفکرها مي تواند به شما کمک کند.

1 ـ تصوير بزرگ را ببينيد
 

اسير کارهاي روزمره نشويد. اگر هر روزتان مثل ديروز است، بايد فکري به حال آن کنيد. هيمشه به خود يادآوري کنيد که دليل کار کردن تان چيست ؟ براي خود هدف بسازيد ( وقتي به اهداف خود رسيديد، براي خود جايزه تعيين کنيد) سعي کنيد مسئوليت هاي مختلفي در اداره بگيريد تا کارتان از يکنواختي درآيد.
براي مثال اگر چند روز در هفته کار مي کنيد، اين برنامه کاري ممکن است براي تان خسته کننده شود. اما ديدن نتايج مثبت پاياني و گاهي به خود مرخصي دادن، از يکنواختي و خسته کنندگي آن کمتر مي کند. نکته اينجاست که در کار هميشه بايد تصوير بزرگ را ببينيد نه هيچ چيز ديگري.

2 ـ انجام کارها را اولويت بندي کنيد
 

شما نمي توانيد همه کارها را در يک زمان انجام دهيد. بنابراين بايد انجام کارهاي خود را اولويت بندي کنيد. هيمشه يک يا دو کار را در رأس بقيه بگذاريد. براي همه کارهاي خود زمان تعيين کنيد.

3 ـ خلاقيت داشته باشيد
 

حتي چند ساعت هم که شده در هفته وقت بگذاريد و خلاقانه فکر نماييد. سعي کنيد براي توسعه دادن کارتان راه هاي جديدي پيدا کنيد. خلاقيت هميشه خوب است، چه سر کار و چه در خانه. با خلاقيت مي توانيد دنياي جديدي بسازيد و ديگر کارها براي تان يکنواخت و خسته کننده هم نخواهد بود.

4 ـ مسئوليت پذير باشيد
 

مسئوليت هميشه به معناي قدرت نيست، به معناي داشتن تصميم گيري هاي هم خوب و هم بد است. يک رئيس خوب کسي است که به جاي گذشتن از اشتباهات، با آنها سر و کله بزند.
اگر شما رئيس هستيد و شرکت تان در يک پروژه شکست مي خورد، اين شکست متعلق به شماست، نه متعلق به افراد پايين دست شما!
مسئوليت پذير بودن همان قدر که در کار مهم است، در زندگي خصوصي تان هم مهم است. اگر سعي کنيد مسئوليت اشتباهات تان را بپذيريد و درصدد جبران آنها برآييد، هميشه موفق تر خواهيد بود و احترام بيشتري نيز کسب خواهيد کرد.

5 ـ به دقت براي کارهاي تان نماينده تعيين کنيد
 

از آنجا که شما نمي توانيد همه کارهايتان را خودتان انجام دهيد، يا بگيريد که به کارمندان تان اطمينان کرده و مسئوليت انجام بعضي کارهايتان را به آنها واگذار کنيد. اگر مي بينيد يکي از کارمندان تان مي داند که چطور امور مالي شرکت را اداره کند، بگذاريد امتحان کند و شما به ساير کارهايتان برسيد. روي توانايي هاي کارمندان تان به آنها واگذار کنيد، مطمئناً وضعيت شرکت را بسيار بهتر خواهيد کرد. بعضي از اين تصميم گيري هاي شما ممکن است باعث علاقه افراد به شما نشود، اما آينده شرکت را مثبت تر خواهد کرد.

6 ـ عملکردتان را نشان دهيد:
 

نشان دادن توانايي هايتان به اندازه داشتن اين توانايي ها مهم است. اگر يک متخصص هستيد، انتظار مي رود که طريقه لباس پوشيدن تان هم مثل يک متخصص باشد. البته نمي گويم که طريقه لباس پوشيدن تان باعث مي شود بهتر کار کنيد، اما مي تواند به شما اعتماد به نفس دهد. در مورد مهارت ها حرف زدن نيز وضع به همين منوال است. اگر مرتباً در حرف زدن تان اشتباه داشته باشيد، کم کم کسي ديگر به حرف هايتان گوش نخواهد کرد.

7 ـ از عهده کارهاي سخت هم برآييد
 

اگر رئيس شما نيستيد، از انجام کارهاي سخت ابا نداشته باشيد و هر کاري که به شما واگذار مي شود را بدون شکوه و شکايت انجام دهيد. اما اگر رئيس هستيد، باز هم همين طور عمل کنيد. اگر گاهي کار يکي از زيردستان تان به شما مي افتد و مجبور به انجام آن کار هستيد، ابايي نداشته باشيد. از نظر منافع شرکت در آن مقطع زماني خاص، انجام آن کار مهم است. پس دست به کار شويد.

8 ـ کار افراد بالا دست تان را هم ياد بگيريد.
 

هر کسي براي خود رئيس دارد. اگر مدير عامل شرکت هم شما باشيد، باز هم کسي بالا دست شما هست. بايد ياد بگيريد که بالادستي هاي شما چطور کارهاي شان را انجام مي دهند. تا آنجا که مي توانيد در اين زمينه اطلاعات جمع آوري کنيد. اگر بدانيد که چطور کار افراد بالاتر از خود را انجام دهيد، به ديگران اين تفکر را مي دهد که بعد از او شما بهترين فرد براي دستيابي به آن پست هستيد.

9 ـ موفقيت هاي تان را جشن بگيريد
 

همه مدير عامل ها اين کار را نمي کنند، اما بايد بکنند. موفقيت چيزي نيست که همه به دست آورند و بسيار نادر است. يک مدير عامل خوب بايد اين خوشحالي را با بقيه افراد و کارکنانش سهيم شود و به آنها نيز پاداش دهد. اينکار به آنها انگيزه اي قوي براي ادامه کار خواهد داد. پس اگر موفقيتي عايدتان شد يا ترفيع رتبه گرفتيد، فراموش نکنيد که همکاران تان را يک شب شام مهمان کنيد.

10 ـ هدفمند جلو برويد
 

آسان است که موقعيت فعلي خود را با موقعيت ايده آل تان مقايسه کنيد. ببينيد الان کجا هستيد و در آينده به کجا مي خواهيد برسيد. اين کار به شما انگيزه مي دهد. براي خودتان ايجاد هدف کنيد و بعد درصدد رسيدن به آن هدف برآييد. ابزار و امکانات لازم براي رسيدن به هدف تان را فراهم کنيد و با انگيزه و ايمان جلو برويد و بدانيد که خدا با شماست.
منبع: نشريه راه موفقيت، شماره 18



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.