شرح حال دكتر عبدالعلي گويا

دكتر عبدالعلي گويا در سال 1300شمسي در شهرستان قم پا به عرص وجود نهاد. اما در همان سال‌هاي اول عمر، همراه خانواده به شهر كرمانشاه عزيمت كرد ور در آنجا رحل اقامت افكند. در اين شهر بود كه تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را به اتمام رسانيد و در سال 1317 پس از اخذ گواهي دوره متوسطه (ديپلم) در رشته رياضي، براي ادامه تحصيل راهي تهران گرديد و به تحصيلات دوره عالي در رشته فيزيك و شيمي در دانشكده علوم دانشگاه تهران پرداخت.
پنجشنبه، 27 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شرح حال دكتر عبدالعلي گويا

شرح حال دكتر عبدالعلي گويا
شرح حال دكتر عبدالعلي گويا


 





 
دانشور دانشمدار
دكتر عبدالعلي گويا در سال 1300شمسي در شهرستان قم پا به عرص وجود نهاد. اما در همان سال‌هاي اول عمر، همراه خانواده به شهر كرمانشاه عزيمت كرد ور در آنجا رحل اقامت افكند. در اين شهر بود كه تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را به اتمام رسانيد و در سال 1317 پس از اخذ گواهي دوره متوسطه (ديپلم) در رشته رياضي، براي ادامه تحصيل راهي تهران گرديد و به تحصيلات دوره عالي در رشته فيزيك و شيمي در دانشكده علوم دانشگاه تهران پرداخت.
در سال 1320 موفق به اخذ ليسانس در رشته فيزيك و شيمي شد و سپس براي تدريس به شهرستان همدان رفت و پس از سه سال تدريس در همدان، مجدداً به تهران بازگشته و ضمن تدريس در دبيرستان‌هاي تهران و چند دانشگاه و مدرسه عالي، در سال 1326 ليسانس حقوق در رشته قضايي را نيز كسب نمود.
در يكي از سال‌هاي بين 1326ـ1330 بود كه عده‌اي از طلاب حوزه‌هاي علميه قم جهت تحصيل علوم جديد به تهران آمدند و نظر به اين كه مؤلف در كنار تحصيلات عالي فيزيك، با قواعد و متون عربي و تاريخ اسلام و كتب و احاديث شيعه آشنا و مأيوس بودند، تقدير چنان شد كه براي تدريس به اين طلاب انتخاب گرديده و اداره اين كلاس را نيز كه در محل ثابتي نبود به عهده داشته باشند.

شرح حال دكتر عبدالعلي گويا

در سال‌هاي 1332 الي 1339 در كلاس‌هاي فوق‌ديپلم ويژه‌اي، كه در محل دانشسراي مقدماتي سابق در ابتداي دروازه دولت تشكيل مي‌شد، به تدريس تاريخ اديان (ملل و نحل) مشغول شد و در همين دوران بود كه با تاريخ اديان آسماني نظير يهود و نصارا و فرق مختلف اسلام و ... آشنايي كامل پيدا نمود. نيز ضمن اين سال‌ها موفق به اخذ درجه فوق‌ليسانس در رشته فيزيك گرديد و به دنبال آن در سال 1339 براي ادامه تحصيل، عازم فرانسه شد و پس از اخذ درجه دكترا در رشته «رياضيات فيزيك» در سال 1342 به تهران بازگشت.
پس از بازگشت به تهران، در دانشگاه مشهد (در شهر مشهد) مشغول به تدريس در رشته فيزيك ـ در دانشكده‌هاي علوم و علوم پزشكي و تدريس هيأت‌ و فيزيك در دانشكده الهيات گرديد. روش ايشان در دانشكده الهيات به گونه‌اي بود كه همواره سخن را از هيأت‌ و فيزيك به بحث‌هاي مذهبي مي‌كشانده كه كاملا‌ً تازگي داشته و دانشجويان آن زمان دانشكدة الهيات ـ هر چند سال‌هاي زيادي از آن زمان گذشته است هنوز خاطرات خوش آن دوران را به ياد دارند.
در سال 1350، از طرف دانشگاه مشهد، براي تاسيس دانشكده علوم و چند دانشكده ديگر مأموريت يافت كه به كرمانشاه (وطن اصلي خود) عزيمت نمايد. و در واقع مي‌بايست ايشان را موسس دانشگاه رازي دانست.پس از چهار سال كه از تاسيس چند دانشكده و دو دبيرستان وابسته به آن گذشت، مجدداً به مشهد بازگشته و كمتر از يك سال نگذشته بود كه به مديريت دوره شبانه دانشگاه فردوسي مشهد منصوب و سپس به علت نامعلومي در بهمن ماه 1356 از كار بركنار گرديد و بازنشسته شد.
در سال 1357 (پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران) از طرف مقام توليت آستان قدس رضوي نظر به سوابق طولاني مذهبي كه در تهران و مشهد و كرمانشاه داشت به مديريت كتابخانه و موزه ملي ملك در تهران برگزيده شد و در اين پست مشغول به كار گرديد. ايشان نزديك به پانزده سال در اين سمت باقي ماند تا اينكه در آذر ماه سال 1373 بنا به درخواست خود كه ناشي از عدم توانايي جسمي بود از اين پست نيز كناره گرفت.
يكي از دوره‌‌هاي پراهميت زندگاني ايشان، همين اقامت پانزده ساله در كتابخانه و موزه ملي ملك بود كه باعث گرديد در ادامه مطالعات فشرده و عميق سنوات گذشته عمر، بار ديگر كتب بسياري را در زمينه احاديث و اخبار اهل بيت(ع) و مكتب شيعه از نظر بگذراند و كتب فلسفي را نيز بر خلاف ميل باطني خود مورد مطالعه دقيق و امعان‌نظر مجدد قرار دهد و به آساني بركتب خطي و ناياب در اين زمينه دسترسي داشته باشد. اين امر، خود از جهات بسياري مكمل مطالعات گذشته و زمينه‌اي براي تأليفات آينده ايشان گرديد تا اينكه در همين سال‌هاي اخير تقريباً از سال 1360به بعد به دلايل و انگيزه‌هاي چندي، به خود اجازه داد كه قلم به دست گرفته و نتيجه و ثمره 40 سال مطالعه و غور و تفكر در مكتب شيعه را در قالب كتاب‌هايي به جامعه شيعه تقديم كند.
لذا ابتدا تصميم بر تأليف يك دوره كتاب تحت عنوان دوره «معارف و عرفان معصومين(ع) طي دوازده مجلد گرفت و پس از اتمام آن به تدريج تا سال 1373 كتاب‌هاي ديگري كه در اصل مكمل دوازده مجلد اوليه بوده، يكي پس از ديگري به رشته تحرير درآورد كه همه پيرامون فضايل و مناقب و شناخت هرچه بيشتر انوار قدس الهي و بر مبناي مسأله «تولي و تبري» مي‌باشد.
تاليفات ديگر
دكتر عبدالعلي گويا، در ايام تدريس در دانشگاه مشهد نيز موفق به تأليف شش جلد كتاب پيرامون فيزيك عالي در شاخه الكتريسيته و الكترونيك گرديده است كه سه جلد آن در شمار انتشارات چاپخانه دانشگاه مشهد آمده و دو جلد ديگر آن با كوشش و سرمايه شخصي، اما به همان نحو در چاپخانه دانشگاه مشهد به چاپ رسيده است. جلد آخر (ششم) هم به دلايلي در همان زمان به چاپ نرسيد. اين تأليفات عبارتند از:
1ـ دوره كامل «الكتريسيته»، جلد اول: الكتريسيته ساكن و مغناطيس
2ـ دوره كامل «الكتريسيته»، جلد دوم: الكتريسيته جاري و متناوب
3ـ دوره كامل « الكتريسيته»، جلد سوم: لامپ‌ها حالت جامد و راديو الكترونيك
4ـ دوره كامل حل‌المسائل الكتريسيته و آتميستيك، جلد اول: الكترواستاتيك فيزيك جديد فيزيك اتمي
5ـ دوره كامل حل‌المسائل الكتريسيته و الكترونيك، جلد دوم: الكتريسيته جاري و متناوب
لازم است اشاره شود كه تاكنون، دو مجلد از دوازده مجلد دوره كتاب‌هاي «معارف و عرفان معصومين(ع) تحت عناوين: «علي(ع) و فوج مُقتَحِم» و «علي(ع) و فوج فائزين» چاپ و منتشر شده و كتاب حاضر، «علي‌(ع) و المناقب» مجلد سوم از اين دوره كتابهاست.
وي سرانجام در ظهر روز يكشنبه نهم مهر ماه 1374 چشم از اين جهان فروبست و به سراي باقي شتافت.
منابع:
برگرفته از مقدمه كتاب «علي عليه‌السلام والمناقب» تأليف دكتر عبدالعلي گويا انتشارات زراره، تهران، 1379
http://www.ettelaat.com

ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط