هرپس تناسلى

زخم‏هاى سوزناكى روى اندام جنسى‏تان به وجود آمده است و ضعيف و تب‏دار شده‏ايد. پزشكان از شما آزمايش به عمل آوردند و گفتند كه دچار هرپس تناسلى شده‏ايد كه به نام هرپس سيمپلكس 2 هم شناخته مى‏شود. پزشك‏تان مى‏گويد: اين بيمارى درمان ناپذير است و شما آن را براى هميشه خواهيد داشت.
يکشنبه، 30 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هرپس تناسلى

هرپس تناسلى
هرپس تناسلى


 






 

17 روش براى كنترل بيمارى
 

زخم‏هاى سوزناكى روى اندام جنسى‏تان به وجود آمده است و ضعيف و تب‏دار شده‏ايد. پزشكان از شما آزمايش به عمل آوردند و گفتند كه دچار هرپس تناسلى شده‏ايد كه به نام هرپس سيمپلكس 2 هم شناخته مى‏شود. پزشك‏تان مى‏گويد: اين بيمارى درمان ناپذير است و شما آن را براى هميشه خواهيد داشت.

سرتان را بالا بگيريد.
 

چرا كه نه؟ زمانى كه اولين حمله تمام شود، شما مثل بقيه مردم خواهيد بود )معمولا دو تا سه هفته طول مى‏كشد( حملات بعدى غير متناوب است و به شدت اولين حمله نخواهد بود. ثانيا اگر ظاهرا جزء افرادى هستيد كه هرپس آنها را بدبخت مى‏كند، در حال حاضر دارويى به نام آسيكلووير آمده است كه مى‏تواند دفعات حملات را تا 90% كاهش دهد. به طور خلاصه چه با بهبود طبيعى بيمارى و چه با دارو درمانى، اكنون هرپس به عنوان يك بيمارى بدون درمان نيست.

سيستم ايمنى‏تان را تقويت كنيد.
 

متخصصان دقيقا نمى‏دانند كه چه عاملى باعث مى‏شود كه ويروس نتواند به مدت طولانى غيرفعال باقى بماند و به طور غير منتظره دوباره فعال و باعث آسيب و خرابى شود. اما خيلى‏ها معتقدند سيستم ايمنى ضعيف بدن، مى‏تواند يكى از علل آن باشد. هر چقدر اين ارتباط درست باشد، معقولانه است كه سيستم ايمنى را با تغذيه صحيح، استراحت كافى و ورزش منظم تقويت كنيد.

از محلول آب و صابون استفاده كنيد.
 

شايد براى از بين بردن زخم‏هاى تناسلى، مجبور به خوردن انواع داروها شويد. اما شما اين كار را نكنيد. همانند ديگر زخم‏ها شما بايد نگران عفونت باكتريال ثانويه باشيد. اما آنچه براى ضد ميكروب كردن منطقه نياز داريد، آب و صابون است. با هيچ داروى موجود در كابينت خود نمى‏توانيد ويروس را بكشيد و حتى ممكن است وضعيت را بدتر كنيد. آسيكلووير تنها دارويى است كه اثرات مفيدى براى بيماران هرپس دارد.

از ماليدن پمادها پرهيز كنيد.
 

زخم‏هاى تناسلى براى بهبودى به هواى كافى نياز دارند. وازلين و پمادهاى آنتى‏بيوتيكى جلوى هوا را مى‏گيرند و فرآيند التيام را كند مى‏كنند. هرگز از كرم‏هاى كورتونى كه سيستم ايمنى را ضعيف مى‏كنند استفاده نكنيد؛ اين كرم باعث رشد ويروس مى‏شود.

از گرما براى تسكين استفاده كنيد.
 

در طول حمله اوليه و يا حملات شديد ثانويه، حمام و دوش آب گرم روى مناطق تناسلى، سه تا چهار بار در روز، داراى اثرات تسكين دهنده است )خيلى از مردم اين كار را مى‏كنند ولى بعضى‏ها خوش‏شان نمى‏آيد(.
هنگامى كه از دوش آب گرم بيرون آمديد، سشوار را روى درجه پايين يا سرد تنظيم كنيد و ناحيه تناسلى را خشك كنيد. جريان هواى حاصل از سشوار با خشك كردن زخم‏ها داراى اثرات تسكين دهنده است و مى‏تواند روند التيام را تسريع ببخشد.

از زيرپوش‏هاى پنبه‏اى و گشاد استفاده كنيد.
 

به علت اينكه هوا براى التيام زخم‏ها لازم است، لباس‏هايى بپوشيد كه اجازه‏ى تنفس به پوست‏تان بدهد. لباس‏هاى پنبه‏اى بپوشيد نه مصنوعى - مثلا اگر جوراب ساق بلند نايلونى مى‏پوشيد مطمئن شويد كه ناحيه روى كشاله ران از پنبه درست شده است - اگر مى‏خواهيد مطابق مد، لباس شنا بپوشيد يك قطعه به اندازه‏ى كشاله ران‏تان از زيرپوش پنبه‏اى ببريد و به لباس شنا بدوزيد.

راحت ادرار كنيد.
 

ادرار كردن براى افرادى كه دچار اولين حمله هرپس شده‏اند، مى‏تواند همراه با درد شديد باشد، چرا كه ادرار اسيدى از روى زخم‏هاى باز عبور مى‏كند. اين موضوع مخصوصا در مورد زن‏ها صادق است؛ با لوله كردن يك كاغذ توالت، جريان ادرار خود را از زخم‏ها دور نگه داريد و يا بعد از حمام مى‏توانيد در وان حمام ادرار كنيد.

دست نزنيد.
 

اگر چه اسم بيمارى هرپس تناسلى است ولى ممكن است با دست زدن به ناحيه تناسلى و انتقال آن به چشم يا دهان، به بخش‏هاى ديگر بدن نيز آن را منتقل كنيد؛ به همين دليل به زخم‏ها دست نزنيد. اگر احتمال مى‏دهيد كه در شب آن را بماليد، محل زخم را با ماده‏ى محافظ و عبور دهنده‏ى هوا مثل گاز بپوشانيد.

از اين مكمل‏ها مى‏توانيد استفاده كنيد.
 

بعضى از مردم و بعضى از پزشكان مى‏گويند كه پمادهاى حاوى روى و يا كپسول‏هاى حاوى آمينو اسيدليزين مى‏تواند در برابر حملات هرپس از بدن دفاع كند اما على‏رغم مطالعات پراكنده درباره‏ى تأثير اين مواد، بسيارى از پزشكان به اين‏ها اعتقاد ندارند. اگر مى‏خواهيد از اين مكمل‏ها استفاده كنيد، بايد بدانيد كه مقادير بالاى اين مكمل‏ها مى‏تواند خطرناك باشد و بايد تحت نظر پزشك از اين داروها استفاده كنيد.

اين ويروس را به ديگران منتقل نكنيد.
 

به ياد بياوريد كه چگونه دچار هرپس شديد. شما مسؤوليت داريد كه از ديگران محافظت كنيد.
زخم ناحيه‏ى تناسلى، بسيار مسرى است، پس بايد از تماس جنسى اجتناب كنيد. هنگامى كه زخم‏ها ناپديد شد، احتمالا ويروس را انتقال نمى‏دهيد ولى براى آرامش فكر و محافظت بيشتر از كاندوم استفاده كنيد. اين كه قبلا هرپس گرفته‏ايد، دليل نمى‏شود كه دچار نوع ديگرى از آن نشويد.

ارتباط فكرى - بدنى
 

چرا بعضى از افراد ويروس هرپس را براى سال‏ها به طور غير فعال در خود دارند، در حالى كه ديگران دچار حملات منظم هرپس مى‏شوند؟
دكتر كريستوفر استوت »PHD روان شناسى بالينى و متخصص روان ايمنى از دنور« به اين سؤال پاسخ مى‏دهد: جواب آن عمدتا به فكر شما باز مى‏گردد. افراد عصبانى‏تر و افسرده‏تر به راحتى دچار حملات مى‏شوند. اين نوع طرز فكرها، باعث سركوبى سيستم ايمنى مى‏شود. جودى هرس مى‏گويد: من اهميت نمى‏دهم كه در هزار سال آينده چقدر تحقيق صورت خواهد گرفت، ولى مطمئنم كه استرس هميشه عامل شماره يك است.
اما اگر شما قبل از دچار شدن به اين بيمارى استرس نداشته‏ايد اكنون مطمئنا احساس استرس داريد، اين حالت، باعث كمك به حملات هرپس مى‏شود و اين حملات، استرس بيشترى در شما ايجاد مى‏كند. براى خلاص شدن از دست اين سيكل ناقص چه كار بايد كرد؟

هشدار پزشكى
دارويى براى كمك به روند بهبودى
 

اگر دچار نوع مقاوم هرپس شده‏ايد و حملات عود كننده‏ى زيادى داريد، شايد بخواهيد كه پزشك آسيكلووير را تجويز كند. دارويى كه ثابت شده باعث تسريع التيام و محدود كردن شدت حملات مى‏شود. اگر دچار اولين حمله شده‏ايد و يا مرتبا دچار حملات مى‏شويد، شايد پزشك‏تان بتواند به شما كمك كند. اگر باردار هستيد اطلاع بدهيد، چرا كه هرپس مى‏تواند روى جنين اثر بگذارد.
ارتباط نزديكى بين هرپس تناسلى و سرطان گردن رحم وجود دارد. پس عاقلانه است كه زنان سالانه نمونه آزمايش پاپ اسمير بدهند.

راهى ديگر
آيا با روغن كرچك مى‏توانيد با هرپس مقابله كنيد؟
 

بسته‏ هاى روغن را روى شكم‏تان قرار مى‏دهيد؟ چرا؟ به اين علت كه يك سيستم ايمنى قوى مى‏تواند از فعال شدن ويروس هرپس جلوگيرى كند و بسته‏هاى روغن كرچك اين كار را مى‏كند. دكتر نورمن شلى »رئيس انستيتو دردهاى شديد و مراقبت‏هاى بهداشتى در ميسورى« مى‏گويد: كه با يك فنجان روغن كرچك شروع كنيد و دو پارچه فلافل ضخيم را داخل آن خيس كنيد و پارچه‏ها را روى شكم‏تان قرار دهيد و روى آن را با پلاستيك بپوشانيد. روى پلاستيك از پد گرمازا استفاده و روى درجه‏اى كه راحت هستيد آن را ضخيم كنيد و يك ساعت به همين حالت بگذاريد؛ در آغاز، يك بار در روز به مدت يك ماه اين كار را انجام دهيد. سپس سه بار در هفته ادامه دهيد. در طول حملات هرپس، استفاده از بسته‏ها را افزايش دهيد.

هر چه مى‏توانيد بياموزيد؟
 

درباره‏ى هرپس مطالعه كنيد؛ با پزشكان مشورت كنيد؛ سعى كنيد تا آنجا كه مى‏توانيد كنترل كافى بر بيمارى داشته باشيد.

درمان‏هاى كوتاه مدت را در نظر بگيريد.
 

علاوه بر ياد گرفتن درباره‏ى هرپس، شايد دچار افسردگى، غمگينى، عصبانيت، احساس گناه و مقصر بودن شويد. يك روان‏شناس مى‏تواند در چند جلسه براى به دست آوردن ديدگاه جديد به شما كمك كند.
منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا ،مترجمان : دکتر حسن کریمی یزدی و دکتر پدرام مصطفایی ،انتشارات سپهر اندیشه - 1387



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.