سلوليت

سلوليت عبارت است از يك نماي پوست پرتغالي در سطح پوست همراه با برجستگي ها وفرورفتگي هاي نامنظم كه اكثرا در ناحيه پشت ران و باسن شايع است، ولي در ناحيه بالاي بازوها، زير شكم و حتي سينه نيز قابل مشاهده است.البته...
چهارشنبه، 17 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سلوليت

 سلوليت
سلوليت


 






 
سلوليت عبارت است از يك نماي پوست پرتغالي در سطح پوست همراه با برجستگي ها وفرورفتگي هاي نامنظم كه اكثرا در ناحيه پشت ران و باسن شايع است، ولي در ناحيه بالاي بازوها، زير شكم و حتي سينه نيز قابل مشاهده است.
البته نام اين كلمه (سلوليت دلالت بر وجود هيچ گونه عفونت پوستي ندارد. بلكه از متون قديمي فرانسوي استخراج شده است.)
اين بيماري در خانم ها بسيار شايع تر از آقايان بوده و معمولا سن شروع آن بعد از رسيدن به سن بلوغ است و متاسفانه اكثرا تا آخر عمر بيمار نيز همچنان پايدار باقي مي ماند.

علت اصلي بيماري
 

بروز اختلال در سوخت و ساز چربي علت اصلي بروز اين پديده است. البته اين به اين معني نيست كه سلوليت تنها در افراد چاق ديده مي شود، در واقع اين فرو رفتگي ها را در افراد با وزن مناسب يا حتي افراد لاغر نيز مي شود مشاهده كرد. در اين شرايط توده هاي چربي در نواحي ران ها، كفل ها، كشاله ران، باسن و بازوها رسوب كرده باعث ناهموار شدن و دانه هاي بد شكلي در اين نواحي مي شوند. اين پديده عمدتا در خانم ها ديده مي شود و بروز آن در آقايان به دليل استحكام بيشتر بافت همبند، به ندرت اتفاق مي افتد.
بروز اختلالات هورموني در بانوان و حتي برخي تغييرات طبيعي هورموني در خانم ها مثل بلوغ جنسي، عادت ماهيانه و يائسگي نيز مي تواند زمينه ساز بروز سلوليت باشند.

پيشگيري
 

رعايت نكات زير به دليل بهبود جريان گردش خون بافت همبند زير پوست و همچنين اصلاح روند سوخت و ساز چربي در بدن در پيشگيري از سلوليت سودمند خواهد بود:
1 ـ تحرك بدني و فعاليت ورزشي مرتب.
2 ـ مصرف مقادير زياد مايعات در شبانه روز.
3 ـ پرهير از رژيم هاي غذايي چرب و شيرين.
4ـ پرهيز از قرار گرفتن طولاني مدت در معرض آفتاب شديد.
5 ـ پرهيز از استعمال دخانيات.
6 ـ پرهيز از غذاهاي شور و مصرف زياد نمك در رژيم غذايي.
درمان
متاسفانه درمان قطعي و كاملا موثري براي سلوليت وجود ندارد. البته طبق مطالعاتي كه به ويژه طي دهه اخير انجام شده است، راه هاي مختلف دارويي، جراحي و ليزرتراپي پيشنهاد شده است كه هر يك داراي نتايج نسبي بوده و اثرات متفاوتي در افراد مختلف داشته است، ولي هيچ يك از اين روش ها با پاسخ صد در صد همراه نبوده است.

تاثير كرم ها و ژل هاي موضعي ليپوساكشن و...
 

از جمله روش هايي كه براي درمان اين حالت به كار مي رود، استفاده از كرم ها و ژل هاي موضعي است. اين كرم ها به رغم تنوع مارك آن ها عمدتا حاوي رتنيوئيد، اسيد لاكتيك و گرانتين هستند. بسته به نوع كرم ممكن است عصاره هاي گياهي يا دريايي متنوعي نيز در اين محصولات به كار رفته باشند ولي هيچ يك از اين مواد، اثرات قطعي و ثابت شده اي نداشته و حتي بعضي از آن ها ممكن است باعث ايجاد حساسيت هاي پوستي هم شوند.
ليپوساكشن در برخي از افراد به بهبود بيماري كمك كرده است، وليكن قبلا بايد به بيمار توضيح داده شود كه اولا اين عمل صد در صد موفق نخواهد بود، ثانيا در برخي از موارد ممكن است ناصاف كردن سطح پوست باعث بدتر شدن نماي ظاهري آن شود.

ورزش
 

ورزش و ماساژ موضعي در ناحيه در اكثر بيماران نتايج خوبي داشته و در ضمن عوارض روش هاي ديگر را هم ندارد.
جراحي؛ روشي است كه در آن تحت بي حسي موضعي به وسيله سوزن هاي خاصي، ديواره توده هاي چربي زير پوستي در مناطق مورد نظر برش داده مي شود. اين روش نيز علاوه بر داشتن درد و كبودي و احتمال اسكار جوشگاهي (به جا ماندن جاي زخم) بعد از عمل، ممكن است با نتايج متوسط يا ضعيفي همراه باشد.
ليزر درماني؛ در اين روش با استفاده از اشعه ليزر سعي بر آن است كه تغييراتي در فرم قرارگيري و نحوه توزيع چربي در ناحيه مورد نظر ايجاد گردد، البته هر يك از روش هاي فوق بايد به دفعات متعدد براي بيمار انجام شود. همچنين اثر بخشي هر يك از اين روش ها در افراد مختلف، تفاوت هاي قابل ملاحظه اي دارند.
توصيه: بنا به نظر پزشكان متخصص پوست، تركيبي از روش هاي كاهش وزن همراه با ماساژ موضعي و عميق ناحيه و در برخي از بيماران ليزر درماني بيشترين و بهترين نتايج را داشته است.
منبع: جوانان امروز شماره 2106



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط