مشارکت در انتخابات و دستاوردهای آن

مهمترين مؤلفه تشكيل و تداوم نظامهاي دموكراسي، مشاركت مردم است. مردم نقشي تعيين كننده در استقرار و استمرار حكومتها دارند و در صورت كم رنگ شدن حضور آنان در عرصه هاي سياسي، دولتها با بحران روبه رو خواهند شد. بدون شك، نظامهاي سياسي
دوشنبه، 21 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مشارکت در انتخابات و دستاوردهای آن

مشارکت در انتخابات و دستاوردهای آن
مشارکت در انتخابات و دستاوردهای آن


 

نويسنده:* غلامرضا قلندريان




 
مهمترين مؤلفه تشكيل و تداوم نظامهاي دموكراسي، مشاركت مردم است. مردم نقشي تعيين كننده در استقرار و استمرار حكومتها دارند و در صورت كم رنگ شدن حضور آنان در عرصه هاي سياسي، دولتها با بحران روبه رو خواهند شد. بدون شك، نظامهاي سياسي
مبتني بر مردم سالاري، ضريب مشروعيت خويش را با معيار حضور مردم در مشاركت سياسي، مورد سنجش و ارزيابي قرار مي دهند. نظام سياسي در ايران بر دو پايه جمهوريت و اسلاميت بنا شده است. اگرچه وجه اسلاميت، اين نظام را از ساير نظامهاي سياسي جهان متمايز مي سازد؛ اما نقطه تلاقي با نظامهاي دموكراسي، جمهوريت نظام است.
جمهوري اسلامي با ابتناء به نقش مشاركت مردم در حوزه هاي مختلف، مردمي بودن خويش را به اثبات رسانده است. حضور و مشاركت مردم در انتخابات، دستاوردهاي قابل توجهي را در بردارد؛ و به دليل اهميت اين موضوع، دشمن معمولاً در زمان برگزاري انتخابات سعي در تخدير اذهان و مسموم نمودن فضاي حاكم بر انتخابات را دارد؛ تا از اين طريق در اراده مصمم مردم خلل ايجاد نمايد، هرچند تاكنون در تعقيب اين هدف ناكام مانده است. مشاركت و حضور مردم در فعاليتهاي انتخاباتي دستاوردهاي مهمي در پي دارد كه به برخي از آنها اشاره مي شود:
1- ثبات و اقتدار نظام
جبهه استكبار كشورهايي را در تيررس اهداف خود قرار مي دهد كه در آنها مناسبات و تعاملات حقوقي- سياسي مردم و حاكمان به حداقل رسيده باشد. واژه انقلابهاي مخملين كه در سالهاي اخير وارد ادبيات سياسي و بين المللي گرديده، در مورد كشورهايي به كار مي رود كه با يك حركت كم عمق سياسي، گروه اپوزيسيون و اپورتونيستها دچار براندازي شدند. اما كشورهايي كه از ثبات و پايداري برخوردارند، هيچ گاه راهبردهاي خاكستري در مورد آنها مؤثر واقع نشده است.ايران اسلامي يكي از جلوه ها و مظاهر اقتدار خويش را در پيوند وثيق ملت و دولتي مي داند كه مكانيسم عملياتي شدن آن، پروسه سياسي بخصوص انتخابات و صندوق رأي است. مشاركت تحسين برانگيز مردم از لحاظ كميت و كيفيت در جريان انتخابات گذشته، حيرت جهانيان را برانگيخت. حضور مردم در انتخابات، پويايي و ارتباط ارگانيك مردم و نظام سياسي را منعكس مي نمايد. بررسي مشاركت مردم و نقش آن در حيات سياسي، ساحتهاي گوناگوني از تعاملات و علايق دولت- ملت را متأثر مي سازد كه تبلور آن در ثبات و اقتدار نظام مشهود است.
2- نااميدي و يأس دشمنان
دشمنان قسم خورده ملت فهيم ايران كه همواره مترصد فرصتهاي مغتنمي براي دست يافتن به اهداف شوم خويش هستند، هر ساله در مقطع انتخابات با يك پروپاگاندا سعي در القاي يأس و نااميدي در مردم دارند تا از اين رهگذر بر حضور مردم در پاي صندوق رأي تأثيرگذار باشند. دشمن با حمله به اركان نظام و جنگ رواني سعي مي نمايد مردم را از حضور در انتخابات دلسرد نمايد تا سوژه و خوراك تبليغاتي خود را بر تحليل رفتن پايگاههاي مردمي نظام متمركز نمايند و از طريق بنگاههاي سخن پراكني خود، با يك راهبرد نرم افزاري، اهدافي را كه نتوانستند از طريق برنامه هاي سخت افزاري به آنها دست يابند، با راهكار كم هزينه فرهنگي به دست آورند. اما مردم آگاه و هوشمند ايران اسلامي ضمن شناختن ترفندهاي دشمن و براي مقابله جدي با آنان، با حضور در انتخابات برگه رأي خود را جايگزين گلوله هايي آتشين مي نمايند كه سينه بدخواهان نظام را نشانه مي رود. سازمان منافقين طي اطلاعيه اي كه از طريق راديو آمريكا پخش شد، اعلام نموده است: «شوراي ملي مقاومت در آستانه برگزاري انتخابات مجلس خبرگان، تمام مردم ايران را به تحريم اين انتخابات قلابي و خالي گذاشتن حوزه هاي رأي گيري فراخواند.» اين اظهارات نشانه ضعف و عجز گروههاي محارب و معاندي است كه به هر شكل ممكن درصددند نقش مردم در انتخابات را ضعيف جلوه دهند. پرواضح است، حضور پررنگ و با صلابت مردم در عرصه هاي مشاركت سياسي، گشودن جبهه اي ديگر در مقابل مخالفان نظام است. همانگونه كه مقام معظم رهبري در آستانه برگزاري سومين دوره انتخابات مجلس خبرگان فرمودند: «الان ببينيد تمام راديوهاي بيگانه و مطبوعات خارجي و خبرگزاريها دست به هم داده اند براي اين كه انتخابات مجلس خبرگان را سست كنند... در درجه اول آنچه براي آنها اهميت دارد اين است كه مردم پاي صندوقها حاضر نشوند، انسان آگاه در جامعه ما داراي هر فكري، هر جناحي و هر جهتي اين را مي فهمد؛ خوب، بايد در مقابل اين بايستد.» بنابراين، به نظر مي رسد براي مقابله با تبليغات پوچ و جنگ رواني طراحي شده توسط دشمنان و مخالفان نظام اسلامي، بايد حضوري پرشور را به نمايش گذاشت و برگ زرين ديگري را در پرونده قطور تاريخ انقلاب اسلامي ثبت و ضبط نمود.
3- سهيم شدن مردم در حاكميت
مردم با شركت در انتخابات، در حقيقت در تعيين سرنوشت خود سهيم مي شوند. اصل ششم قانون اساسي، ركن مردم سالاري اين نظام را چنين بيان مي كند: «در جمهوري اسلامي ايران، امور كشور بايد به اتكاي آراي عمومي اداره شود، از راه انتخابات، انتخاب رئيس جمهور، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، اعضاي شوراها و نظاير اينها يا از راه همه پرسي، در مواردي كه در اصول ديگر اين قانون معين مي گردد.» بنابراين، بر اساس قانون اساسي، تجلي و تبلور اراده عمومي از طريق ساز و كار انتخابات است. به عبارت ديگر، مردم در نظام مردم سالار ديني مي توانند با حضور در پاي صندوق رأي نقش خود را در اداره نظام اسلامي تثبيت نمايند.
بدين لحاظ، قانون اساسي زمينه چنين مشاركتي را در تمام مراحل تصميم گيريهاي سياسي و سرنوشت ساز براي همه افراد اجتماع فراهم مي سازد تا همه ملت بتوانند حقوق شهروندي خويش را اعمال نمايند. خوشبختانه، تاكنون آحاد جامعه اسلامي نسبت به اين مهم بي تفاوت نبوده و در راستاي سهيم شدن در حاكميت كوتاهي ننموده اند، بلكه با حضور مؤثر خود، پيوند مستحكم ملت و دولت را به نمايش گذاشته اند. بنابراين، با توجه به شرايط منطقه اي و بين المللي موجود، شايسته است مردم غيور ايران اسلامي با حضور گسترده و مشاركت هدفمند و نقش آفرين، حماسه اي جديد در عرصه جبهه فرهنگي خلق نمايند تا بار ديگر شاهد ناكامي دشمن در دستيابي به اهداف شوم خويش باشيم.
منبع:روزنامه قدس
ارسال توسط کاربر محترم سایت : salmanjavan




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.