قديمي ترين شهرهاي مسکوني جهان

دمشق پايتخت کنوني کشور سوريه، تاريخچه يي باستاني و حدود دوازده هزار سال قدمت دارد. اين شهر در منطقه يي حاصلخيز و پر آب واقع شده که آب آن از رودخانه يي «برادا» تأمين مي شود. دمشق هدف اصلي و قابل توجه بسياري از پادشاهان و فاتحين در طول تاريخ بوده است. امروزه هم بالغ بر چهار ميليون نفر در مناطق شهري دمشق
جمعه، 25 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قديمي ترين شهرهاي مسکوني جهان

قديمي ترين شهرهاي مسکوني جهان
قديمي ترين شهرهاي مسکوني جهان


 





 

دمشق، سوريه
 

دمشق پايتخت کنوني کشور سوريه، تاريخچه يي باستاني و حدود دوازده هزار سال قدمت دارد. اين شهر در منطقه يي حاصلخيز و پر آب واقع شده که آب آن از رودخانه يي «برادا» تأمين مي شود. دمشق هدف اصلي و قابل توجه بسياري از پادشاهان و فاتحين در طول تاريخ بوده است. امروزه هم بالغ بر چهار ميليون نفر در مناطق شهري دمشق زندگي مي کنند و البته شايد دليل اصلي آن شبکه هاي آبرساني پيشرفته ي به جاي مانده از 3500 سال پيش باشد که منجر به ايجاد فضاي سبز و پارک هاي تفريحي و بسياري شده است. دمشق از سال 1979 به عنوان يکي از مناطق باستاني جهان در يونسکو به ثبت رسيده است.

اريحا، فلسطين
 

شهر باستاني اريحا قديمي ترين شهر ديوار کشي شده ي جهان است، همراه با بقاياي برج و باروهاي سنگي که قدمت شان به حدود 9 هزار سال قبل از ميلاد بازمي گردد. حتي در برخي از کاوش هاي باستان شناسي، نشانه هايي از سکونت انسان در يازده هزار سال پيش از ميلاد يافت شده است. شهر اريحا نه تنها طي چند صد قرن بطور مستمر محل استقرار و زندگي بوده، بلکه دانشمندان چندين لايه ي روي هم را که نشان از زيستگاه هاي مختلف دارد، کشف کرده اند و اين نشان مي دهد که يک ساختمان بر روي بقاياي ساختمان هاي قبلي ساخته شده است.

پلووديف، بلغارستان
 

يکي از راه هاي اندازه گيري قدمت يک شهر تهيه کردن ليست از تعداد نام هايش در طول تاريخ است؛ پلووديف نمونه يي از اين شهرهاست. اين ليست با «اومولپياس» آغاز شده و سال 342 قبل از ميلاد وقتي که توسط پدر اسکندر مقدوني فتح مي شود، به «فيليپوپوليس» تبديل مي شود. قرن ها مي گذرد و «فيليپوپوليس» به «تريمونتيوم» تغيير نام مي دهد. دوباره تبديل به «فيليپوپوليس» مي شود. «پلووديف» دومين شهر بزرگ بلغارستان و يکي از قديمي ترين شهرهاي اروپا محسوب مي شود که اولين آثار شهرنشيني نزديک به 9 هزار سال پيش در آن ديده شده است.

اورشليم، فلسطين
 

اورشليم شهري است که از نظر مذاهب مختلف مقدس و پيش از اين در طول قرن هاي متمادي آباد و مسکوني بوده است؛ حتي خيلي قبل از آن که پيروان مذاهب عقايد خود را روي کاغذ، پاپيروس يا ظروف سفالي بياورند. اورشليم در طول تاريخ دوبار ويران، 23 بار محاصره و 54 بار مورد حمله واقع شده است.

صور، لبنان
 

مورخان، شهر صور را زيربناي شکل گيري تمدن فنيقي ها در امپراتوري مديترانه مي دانند. به درستي که صور يکي از شگفتي هاي جهان باستان محسوب مي شود. اين شهر در جزيره يي ديوار کشي شده و البته با فاصله از ساحل لبنان طوري طراحي شده بود تا هر محاصره و توطئه يي خنثي شود. البته تا زماني که اسکندر مقدوني گذرگاهي ساخت تا سربازانش بتوانند از ديوارهاي اين شهر بگذرند. اين گذرگاه تغييراتي در جريان آب هاي دريا ايجاد کرده و سبب شده که جزيره براي هميشه به زمين هاي خشک مجاورش ملحق شود. امروزه صور چهارمين شهر بزرگ لبنان محسوب مي شود و مردم آن بايد به تاريخچه ي باستاني شهرشان که حدود شش هزار سال قدمت دارد افتخار کنند.

واراناسي، هند
 

شهر انگليسي زبان واراناسي که به آن بنارس هم مي گويند، حداقل از سه هزار سال پيش به عنوان مرکز اصلي فرهنگي و مذهبي هند شناخته شده است. بر اساس افسانه هاي اساطيري اين سرزمين را خداي شيوا، پنج هزار سال پيش بنا کرد. حدود يک ميليون نفر مسافر و زائر هندو سالانه از سراسر جهان براي شرکت در مراسم مذهبي به اين شهر مي آيند و در رود مقدس گنگ شنا مي کنند. واراناسي واقعاً يک «شهر زنده» است و بيشتر از هر شهر ديگري زندگي در آن جريان دارد.

شوش، ايران
 

تاريخ اين شهر در کشور ايران تقريباً به هشت هزار سال قبل از ميلاد باز مي گردد. شوش بارها و بارها در زمان حکومت ايلامي ها، بابليان، هخامنشيان، يونانيان، پارتيان، ساسانيان و ديگر تمدن هاي ايراني جزو مراکز اصلي حکومت و از شهرهاي مهم بوده است.
اين شهر در دوران اوج و افتخار خود کمتر روزهاي آرام به خود ديده است.
شوش شهري است که لوح معروف حمورابي در آن کشف شد؛ لوح يادبود هفت فوتي که قرن دوازدهم قبل از ميلاد به شوش آورده و در سال 1901 کشف شد. اين لوح اکنون در موزه ي لوور پاريس نگهداري مي شود.

آتن، يونان
 

امروزه آتن بيش از چهار ميليون نفر جمعيت دارد و پنجمين پايتخت پرجمعيت اروپا به شمار مي آيد. آتن با «آکروپوليس» سر به فلک کشيده اش و با «پارتنون» باشکوهش سمبل روزهاي طلايي يونان دوره ي کلاسيک و خاستگاه تمدن هاي غربي شمرده مي شود و تقريباً از 3400 سال پيش زندگي در اين شهر جريان داشته است.
اين شهر هميشه غرق امتياز و برتري نبوده، چون در گذشته و تا قرن نوزدهم تقريباً به شهري دورافتاده و فراموش شده و با تعداد اندکي شهروند تبديل شد، اما دوباره وقتي در سال 1834 پايتخت يونان شد، اوضاع تغيير کرد.

چولولا، مکزيک
 

به طور تقريبي مي توانيم «چولولا» را قديمي ترين شهر نيم کره ي غربي بناميم، که زندگي به طور مستمر در آنجا تداوم دارد. تا زمان آخرين دوره ي تمدن «آزتک» بالغ بر صدهزار نفر در اين شهر زندگي مي کردند و امروزه در شهر «پوي بلا» که نزديک اين شهر است نود هزار نفر زندگي مي کنند. اين شهر دوره ي افتخار و اوج خود را در قرن دوم قبل از ميلاد گذرانده است. ساختمان هاي تاريخي شهر که طي حفاري ها کشف شده اند، جزو بزرگ ترين ساختمان هاي جهان محسوب مي شوند. اهرام بزرگ «چوولا» يکي از بزرگ ترين سازه هاي بشر به شمار مي رود که تاکنون ساخته شده است.
منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 102.




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.