تفاوت‌ها و تشابهات انتخابات در ۳۲ سال حیات انقلاب

انتخابات در آینه تاریخ

«مردمسالاری دینی با حرف ایجاد نمی‌شود بلکه نیازمند شرکت و حضور و اراده ملت و ارتباط» فکری، عقلانی و عاطفی مردم» با تحولات کشور است و تحقق این مسئله جز با انتخابات صحیح، همگانی و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست»
شنبه، 26 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انتخابات در آینه تاریخ
انتخابات در آینه تاریخ ؛ تفاوت‌ها و تشابهات انتخابات در ۳۲ سال حیات انقلاب
 


 





 
«مردمسالاری دینی با حرف ایجاد نمی‌شود بلکه نیازمند شرکت و حضور و اراده ملت و ارتباط» فکری، عقلانی و عاطفی مردم» با تحولات کشور است و تحقق این مسئله جز با انتخابات صحیح، همگانی و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست»
«انتخابات سرمایه گذاری عظیم و سپرده گذاری ملت برای اداره صحیح کشور و دستیابی به آینده‌ای روشن است، و هر رأیی که به صندوق ریخته می‌شود اهمیت دارد وبه این سرمایه گذاری ملی می‌افزاید».
این‌ها بخش‌هایی از سخنان مقام معظم رهبری درباره اهمیت انتخابات و مشارکت مردمی است که نشان دهنده توجه ویژه ایشان به امر انتخابات به عنوان یکی ازابزارهای اصلی دموکراسی است که در جمع زائران حریم رضوی و مردم مشهد ایراد نمودند.
انقلاب اسلامی ایران که نتیجه انقلاب درونی مردم کشور در برابر طغیان سردمداران رژیم طاغوت بود پس از پیروزی از‌‌ همان ابتدا برای تشکیل نظام حکومتی و اداره کشور بر آراء مردم تکیه داشت و مبتنی بر رای ملت بود.
اولین انتخابات بعد پیروزی انقلاب، انتخاب جمهوری اسلامی بعنوان نظام حکومتی و اداره کشور بود که با مشارکت بالای مردم برگزار شد و مردم رای بیش از ۹۸ درصدی به جمهوری اسلامی دادند تا پایه‌های نظام بار رای مردم رقم زده شود.
بعد از آنهم انتخابات قانون اساسی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان و ریاست جمهوری تابه به امروز برگزارشده است که باتوجه به نوپا بودن انقلاب و مردم سالاری دینی در کشورمان درصد مشارکت مردم نسبت به کشورهای غربی که مدتهاست دمکراسی را تمرین می‌کنند به مراتب بیشتر و در واقع شگفت آور است.
در هر حال از اولین انتخابات برگزار شده در کشور که نتیجه آن آری به جمهوری اسلامی بود تا آخرین انتخابات در کشور که امروز در حال برگزاری است و انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی است هم در نحوه انتخابات و هم در شرایط انتخابات، تفاوت‌های آشکاری وجود داردهر چند که اشتراکاتی نیز هنوز موجود است.

تبلیغات و نقش آن در انتخابات‌ها
 

یکی از ابزارهایی که از ۳۲ سال پیش تا کنون تغییر کرده است رسانه‌ها هستند که نقش مهمی در تبلیغات انتخاباتی دارند. در اوایل انقلاب رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی مثل امروز پیشرفته و توسعه یافته نبود و حتی انقلاب اسلامی ایران با توزیع شب نامه‌ها، تریبون مساجد و پخش نوار کاست موفق به اطلاع رسانی به اقشار مختلف مردم و در ‌‌نهایت پیروزی شد.
در اوایل انقلاب نیز خبری از وسایل پیشرفته ارتباط جمعی مثل اینترنت، روزنامه‌های مختلف، رادیو و تلویزیون به شکا فعلی نبود و در واقع امروز که عصر ارتباطات نامیده می‌شود، شیوه و رفتارهای انتخاباتی را تغییر داده است.
در هر حال، رسانه‌های جمعی در رونق بخشیدن به انتخابات نقش بسزایی دارند. رسانه‌ها می‌توانند آراء و نیازهای واقعی مردم را دسته بندی کرده و منعکس کنند تا هم مسئولین از خواست عموم مطلع شده و سیاستهای کشور را برآن اساس تنظیم و اجرا کنند و هم مردم یقین کنند که آراء آن‌ها به درستی به مسئولین منتقل شده است.
از جهتی دیگر رسانه‌ها می‌توانند چهره‌های مردمی و مومن را به مردم معرفی کنند و همچنین درباره عملکرد مسئولین کشور که قصد شرکت در رقابت انتخابات را دارند، نقد منصفانه انجام دهند تا مردم در انتخابشان واقع بین بود و اسیر تبلیغات کاذب نشوند هر چند در این میان اگر انتقال اطلاعات به درستی انجام نشود، نتیجه سوء خواهد داشت.
آنچه مسلم است، تبلیغات سیاسی بیشتر باعث تقویت تصمیم کسانی که قصد رأی دادن داشته‏اند، می‌شود، و همچنین تاثیر مستقیم بر تعداد رأی دهندگان دارد و در نتیجه بسیار حایز اهمیت است. با گذشت زمان شیوه تبلیغات سیاسی بر اساس پیشرفت وسایل ارتباط جمعی کار رقابت را برای کاندیدا‌ها در انتخابات مختلف راحت‌تر کرده است.

تاثیر شرایط بر انتخابات
 

از طرفی هر برهه از زمان، شرایط و مقتضیات خود را در امر انتخابات طلب می‌کند. به عنوان مثال انتخاباتی که طی ۸ سال جنگ تحمیلی برگزار می‌شود مسلما با انتخابات در دوره سازندگی تفاوت دارد چرا که شرایط تغییر کرده است و مشکلات و معضلات کشور به طبع آن متفاوت است.
در این دوره از انتخابات نیز بعد از بحران‌های به وجود آمده در انتخابات سال ۸۸ و بروز فتنه در کشور، شرایط بسیار حساس بود. از سوی دیگر بروز انحراف در دولت و روشن شدن اهداف و مقاصد جریان انحرافی بر حساسیت این انتخابات اضافه می کردتا آنجا که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات درباره این انتخبات گفته بود: «انتخابات امسال با انتخابات‌های ۳۲ سال گذشته تفاوت فاحش دارد، از جمله اینکه جریان‌های غیرهمسو با رهبری و گروه‌های فتنه، انحرافی و اصلاحات آمریکایی با وجود اینکه خواسته‌ها و نغمه‌های متفاوتی با هم دارند اما در یک ‌سری مسائل با همدیگر تشابه دارند و خطی که دنبال می‌کنند خط مقابله با رهبری است.»
به این ترتیب بسیاری از بزرگان نظام درباره وضعیت انتخابات مجلس نهم و حساسیت آن پیش از برگزاری سخن گفته‌اند چرا که با توجه به جو سازی‌های رسانه‌های غربی برای پایین اوردن مشارکت مردمی، اهمیت این انتخابات واضح و روشن بود و شرکت مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار بود که این اتفاق افتاد و مردم بار دیگر نشان دادند فریب غرب را نمی خورند.
در حالی که در آستانه انتخابات رسانه‌های غربی و عوامل داخلیشان دست بکار شده بودند تا درصد مشارکت مردم را پایین بیاورند، حضور میلیونی مردم در انتخابات پاسخ محکمی بر ادعاهای واهی این رسانه‌ها بود.
البته این امر در طی ۳۲ سال که از حیات انقلاب اسلامی می‌گذرد، همچنان اتفاق افتاده، اما در این دوره با توجه به وقوع فتنه ۸۸ و انحراف در دولت دهم، دست مایه بیشتری برای جو سازی‌های رسانه‌های غربی وجود داشت که همین امر این انتخابات را با انتخابات‌های دوره‌های گذشته متمایز می‌کرد.
در هر حال آنچه مسلم است، هر چه از زمان انقلاب شکوه‌مند اسلامی بیشتر می‌گذرد، اهمیت مشارکت مردم در انتخابات بیشتر و بیشتر می‌شود چرا که با توجه به پیشرفت‌های رسانه‌های جمعی تبلیغات منفی بر علیه جمهوری اسلامی افزایش می یابد و آگاهی و مشارکت مردم، مشت محکمی بر دهان سلطه گران غربی خواهد بود همچنان که تا امروز چنین بوده است.
منبع:سایت شفاف
ارسال توسط کاربر محترم سایت : salmanjavan




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.