قصه سرفه در كودكان

سرفه يكي از علائم عمومي بيماري در كودكان است. سرفه كردن هميشه جدي و خطرناك نيست. در واقع يك عكس العمل مهم و سالم است كه مي تواند از ريه، قفسه سينه و گلو محافظت كند. اغلب مادران با نخستين سرفه هاي فرزند فوراً به پزشك مراجعه مي كنند و علت را جويا مي شوند. ما در اينجا شما را با انواع سرفه ها آشنا مي كنيم تا بتوانيد در مواقع نياز به فرزند خود كمك كنيد.
سه‌شنبه، 12 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قصه سرفه در كودكان

قصه سرفه در كودكان
قصه سرفه در كودكان


 






 

يك علامت مهم در بيماري ها را بشناسيد
 

سرفه يكي از علائم عمومي بيماري در كودكان است. سرفه كردن هميشه جدي و خطرناك نيست. در واقع يك عكس العمل مهم و سالم است كه مي تواند از ريه، قفسه سينه و گلو محافظت كند. اغلب مادران با نخستين سرفه هاي فرزند فوراً به پزشك مراجعه مي كنند و علت را جويا مي شوند. ما در اينجا شما را با انواع سرفه ها آشنا مي كنيم تا بتوانيد در مواقع نياز به فرزند خود كمك كنيد.

سرفه هاي خروسكي
 

اين نوع سرفه در اثر متورم شدن بخش بالايي مجراي هوا ايجاد مي شود و در واقع تورم حنجره و ناي اين وضعيت را به وجود مي آورد. اما چه چيزي باعث تورم اين قسمت مي شود؟ اين تورم در اثر نوعي ويروس يا آلرژي و يا حتي تغيير دماي هوا در طول شب اتفاق مي افتد، كودكان كوچك تر مجاري هواي بسيار تنگي دارند و تورم اين مجاري، تنفس آنها را دشوارتر مي كند.

سياه سرفه
 

سياه سرفه در اثر عفونت مجاري هوا و نوعي باكتري به نام «بوردتلا» ايجاد مي شود. كودكاني كه دچار سياه سرفه مي شوند، پشت سر هم سرفه مي كنند و در ميان سرفه هايشان قادر به نفس كشيدن نيستند. عطسه كردن، آبريزش بيني و تب خفيف نيز از ساير علائم سياه سرفه است. سياه سرفه در هر سني ممكن است به وجود آيد؛ ولي در كودكان زير يك سال كه واكسن سياه سرفه نزده اند، بسيار شديدتر خواهد بود. واكسن سياه سرفه بايد در 2 ماهگي، 4 ماهگي، 6 ماهگي، 15 ماهگي و 4-6 سالگي به كودكان تزريق شود. اين واكسن «Dtap» نام دارد و تركيبي از واكسن ديفتري، كزاز و سياه سرفه است. سياه سرفه به شدت مسري است و باكتري آن مي تواند به راحتي از فردي به فرد ديگر منتقل شود.

سرفه هاي شبانه
 

بيشتر سرفه ها در طول شب تشديد مي شوند. وقتي كه كودك شما سرما خورده باشد، مواد مخاطي موجود در بيني و سينوس ها به سمت گلو سرازير و موجب تشديد سرفه هاي شبانه مي شوند. اين مسأله باعث مي شود كه او نتواند در طول شب به راحتي بخوابد. آسم نيز سرفه هاي شبانه را زياد مي كند؛ زيرا مجاري هوا در اثر اين بيماري بسيار حساس تر و تحريك پذيرتر مي شوند.

سرفه كردن همراه با خس خس
 

اگر كودك شما هنگام نفس كشيدن خس خس مي كند، به اين معناست كه مجراي پايين هوا متورم شده است كه مي تواند در اثر عفونت ويروسي و يا آسم باشد. بعضي اوقات مجراي پاييني هوا در اثر وجود شيء خارجي مسدود شده و اين مسأله موجب خس خس كردن كودك هنگام نفس كشيدن مي شود.

سرفه هاي روزانه
 

هواي سرد و فعاليت و تحرك باعث افزايش تعداد سرفه ها در طول روز مي شود. در چنين مواقعي خانه به هيچ وجه نبايد از مواد تحريك كننده، مثل انواع اسپري ها، حيوانات خانگي و دود سيگار و توتون استفاده كنيد تا سرفه هاي كودك شما بيشتر نشود.

سرفه همراه تب
 

كودكاني كه سرفه هايشان همراه با كمي تب و آبريزش بيني است، احتمالاً دچار سرماخوردگي شده اند. اما تب بالاي 39 درجه سليسيوس مي تواند علامتي از ذات الريه يا سينه پهلو باشد، به خصوص اگر كودك شما ضعيف است و تند تند نفس مي كشد. در چنين مواقعي بايد فوراً به پزشك مراجعه كنيد.

سرفه همراه با استفراغ
 

كودكان معمولاً زياد دچار سرفه كردن مي شوند و اين مسأله باعث تحريك اسيد معده آنها مي گردد. سرماخوردگي با افزايش مواد مخاطي همراه است و اين مواد راهي معده شده و حالت تهوع ايجاد مي كنند.

سرفه هاي مزمن و مداوم
 

سرفه در اثر سرماخوردگي گاه تا چند هفته به طول مي انجامد؛ به خصوص اگر سرماخوردگي هاي پي در پي براي فرزند شما اتفاق بيفتد. آسم، آلرژي ها و عفونت هاي شديد مي توانند منجر به سرفه هاي مزمن شوند. اگر سرفه هاي فرزندتان بيش از سه هفته ادامه يافت، مجدداً به پزشك مراجعه كنيد.

زمان مراجعه به پزشك:
 

سرفه هاي اغلب كودكان جدي و حاد نيست. اما در برخي موارد حتما بايد به پزشك مراجعه كرد اين موارد عبارتند از:
وقتي كه كودك براي نفس كشيدن دچار مشكل مي شود و به سختي نفس مي كشد.
وقتي كه نفس زدن هاي كودك بسيار تندتر از حالت معمول است.
وقتي كه لب هاي او كبود شود و رنگ زبان و صورتش كم كم تغيير كند.
وقتي كودك دچار تب شديد شود.
وقتي كه نوزاد سه ماهه (يا كوچكتر) دچار سرفه هاي پي در پي مي شود.
وقتي كه كودك هنگام نفس كشيدن خس خس مي كند.
وقتي سرفه كردن همراه با خونريزي باشد.
وقتي كه كودك ضعيف و رنجور مي شود.
يكي از بهترين راه ها براي تشخيص نوع سرفه از گوش كردن است و اين كار را پزشك انجام مي دهد. از آنجايي كه اغلب سرفه ها ويروسي هستند، پزشكان معمولاً به بيمار خود آنتي بيوتيك تجويز مي كنند. آنتي بيوتيك ها معمولاً بايد به مدت دو هفته پياپي و كاملا ًسر وقت مصرف شوند.
منبع: نشريه دنياي سلامت شماره 68



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.