گوجه فرنگي

شما به هر شکلي که گوجه فرنگي را برش بزنيد، در هر حال با يک ماده ي غذايي جالب و پيچيده روبرو هستيد. دراين متن شما نظرات تعدادي کارشناس و علاقه مند به گوجه فرنگي را خواهيد خواند.
سه‌شنبه، 26 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گوجه فرنگي

گوجه فرنگي
گوجه فرنگي


 

تهيه و تنظيم و ترجمه: ليلا رحماني




 
شما به هر شکلي که گوجه فرنگي را برش بزنيد، در هر حال با يک ماده ي غذايي جالب و پيچيده روبرو هستيد. دراين متن شما نظرات تعدادي کارشناس و علاقه مند به گوجه فرنگي را خواهيد خواند.

گوجه فرنگي ميوه است يا سبزي؟!
 

دو مدعي در اين باره وجود دارد که هر يک بر ادعاي خود پافشاري مي کنند و هر دو نيز درست مي گويند، از نظر گياه شناسان گوجه فرنگي يک ميوه است؛ اما از نظر قانوني از دسته ي سبزيجات محسوب مي شود. با وجودي که از نظر گياهي يک ميوه است، اما چون به عنوان ماده اي در غذاهاي روزمره مصرف مي شود و به عنوان دسر استفاده نمي شود، از سبزيجات است.
سرد کردن به مدت طولاني اکثر مردم تازه ترين و آب دار ترين گوجه فرنگي ها را انتخاب مي کنند و به خانه مي برند؛ در خانه، گوجه فرنگي ها را يک جا در يخچال قرار مي دهند و با اين کار رايحه و طعم گوجه فرنگي را از بين مي برند.
به جاي اين کار، بهتر است گوجه فرنگي را در دماي معمول محيط قرار دهيم. سر آشپز " متيولاو" (Matthew Lowe) که ميزبان جشنواره ي ساليه ي گوجه فرنگي ها نيز هست مي گويد." شما با قرار دادن گوجه فرنگي در يخچال، عطر گوجه فرنگي را از دست مي دهيد و رايحه و طعمي که به اين صورت از بين مي رود، ديگر قابل بازگشت نيست."

گوجه فرنگي

گوجه فرنگي هاي سمي
 

گوجه فرنگي از خانواده ي گياهان تاجريزي مانند فلفل و بادنجان است. عده اي درگذشته بر اين باور بوده اند که اين گياه سمي است؛ ولي واقعيت اين است که چون قرار نيست که ما برگ هاي گوجه فرنگي را بخوريم، گوجه فرنگي ضرري به انسان وارد نمي کند.
قرمز بودن گوجه فرنگي نشانه ي رسيده بودن آن است.
گوجه فرنگي در شکل و رنگ هاي گوناگون از سفيد تا قرمز تيره موجود است. "گيل هارلند" (Gail Harland) نويسنده ي کتاب " گوجه فرنگي: يک راهنما براي لذت بردن از انتخاب، کاشت و پخت و پز" مي گويد:" من مجذوب تنوع گوجه فرنگي ها مي شوم؛ گوجه فرنگي هاي سياه، زرد، سفيد و گاهي راه راه در شکل و اندازه هاي گوناگون ديده مي شوند."
بهترين زمان چيدن گوجه فرنگي، هنگامي است که کاملاً رسيده باشد؛ بنابراين اگر شما به فروشنده هاي محلي دسترسي داريد، گوجه را از آن ها خريداري کنيد و يا اگر خوش شانس تر باشيد، مي توانيد خودتان بهترين و آب دارترين گوجه را بچينيد.
از نظر صنايع غذايي، بسته بندي گوجه فرنگي ها بايد به شکلي طراحي شود که هنگام حمل و نقل آسيبي به گوجه ها نرسد. گوجه فرنگي ها اغلب پيش از آن که رسيده شوند چيده مي شوند؛ يعني زماني که هنوز سفت هستند و اگر روي هم انباشته شوند و مسافت طولاني در ماشين حمل باشند، آسيب نمي بينند. اين گوجه فرنگي ها پس از انتقال به مقصد، در معرض گاز اتيلن قرار مي گيرند تا رسيده شوند. شما نيز در خانه مي توانيد چنين کاري را انجام دهيد، به اين صورت که گوجه فرنگي هاي نارس را در يک پاکت کاغذي به همراه چند موز يا سيب قرار دهيد تا گاز اتيلن متصاعد شده از اين ميوه ها باعث رسيده شدن گوجه فرنگي شود.
"تيم هارتز" (Tim Hartz)، کارشناس بخش علوم گياهي دانشگاه کاليفرنيا مي گويد: " گوجه فرنگي هاي کنوني که شما خريداري مي کنيد، بزرگ تر از گوجه فرنگي هاي 15 يا 20 سال پيش هستند. من تعجب مي کنم که مي بينم بعضي از مردم اين قدر در مورد بزرگي گوجه فرنگي ها حساس هستند." گوجه فرنگي هاي زمستان چندان جالب نيستند؛ آن ها در فصلي غير از فصل واقعي خود به بازار مي روند. حتي سرمايي که بيرون از گلخانه ها به آن ها وارد مي شود، روي طعم گوجه فرنگي ها اثر مي گذارد.
منبع: نشريه بانو شماره 32



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.