نقش عدالت در سلامت جامعه (2)
نقش قوه قضاييه در سلامت جامعه
1.آشنايي با نيازهاي فردي و اجتماعي مردم
2.قوه قضاييه و مبارزه با منكرات اجتماعي
3.پاسدار از حقوق بشر
4.برقراري امنيت و آرامش
قوه قضاييه در كلام بزرگان
امام خميني (رحمهالله)
-قوه قضاييه بايد توجه بكند كه سر و كارش با جان و مال مردم است (و) نواميس مردم و بايد افراد صالح در آنجا باشند، سالم باشند و توجه بكنند كه خطاي قاضي بزرگ است، عمدش مصيبتبار است، خطايش هم بزرگ است.
-در صورتي كه حكمي از قضات صادر شد... احدي حق دخالت در امر قضا را ندارد و دخالت كردن خلاف شرع و جلوگيري از حكم قضا هم برخلاف شرع است.
-قاضي اگر چنانچه در حال غضب باشد نبايد حكم بدهد، براي اينكه حكم در حال غضب، حكمي است كه از منشأ عقلي و شرعي صادر نميشود. (4)
-منصب قضا، از مناصب بزرگ و ثابتي است كه از سوي خداوند متعال براي پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و از طرف آن حضرت براي امامان معصوم (عليهمالسلام) و از آن حضرات براي فقيه جامعالشرايط. (5)
-قوه قضاييه كه ملجأ و پناهگاه مردم ستمديده است، قوهاي است مستقل و هيچ مقامي حق دخالت در آن را ندارد. اگر كساني پيدا شوند كه در امور قضايي دخالت ميكنند، بايد بدانند برخلاف دستورات شرع و نظام جمهوري اسلامي عمل كردهاند. مجلات و روزنامهها و رسانههاي گروهي توجه داشته باشند كه تضعيف قوه قضاييه، برخلاف موازين اسلامي است. (6)
-دستگاه قضايي و قضات محترم توجه داشته باشند كه در حساسترين مكان نظام، خدمت ميكنند. سعي كنند با كمال دقت و مهرباني و قاطعيت با تمام افراد مواجه گردند تا مردم از آنان راضي گردند كه رضايت مردم، رضايت خداوند را به دنبال دارد. (7)
-قاضي امروز مسئول حيثيت اسلام است، مسئول حيثيت جمهوري اسلامي است، و مثل قضات در طول تاريخ نيست كه فقط مسئول باشد نسبت به قضاوتي كه در مورد شخص ميكرد. (8)
-در اجراي حدود نبايد از آن حدودي كه حقتعالي فرموده است پايينتر عمل بشود و نبايد زيادتر (9)
مقام معظم رهبري
-قوه قضاييه در پيشرفت كشور به سمت هدفهاي اسلامي نقش تعيينكننده دارد.
-در واقع قوه قضاييه ضامن صحت عمل مسئولان نظام و آحاد مردم و تأمين حقوق آنها در نظام اسلامي است.
-هيچكس از تضعيف قوه قضاييه در كشور سود نميبرد، بلكه دشمنان نظام سود ميبرند؛ آنهايي كه ميخواهند هيچ كار نظام سامان پيدا نكند و نظام اسلامي به صورت مطلوب شكل نگيرد. (10)
-اگر قوه قضاييهاي سالم و دقيق و عامل به عدل و انصاف و مقررات اسلامي وجود داشته باشد، به مرور تمام دستگاههاي كشور و جامعه اسلامي اصلاح خواهند شد. (11)
-كارهاي خوب، كارهاي برجسته، قضات شريف انصافاً در قوه قضاييه خيلي هستند؛ البته نقصهايي هم هست. (12)
-تكليف اصلي قوه قضاييه عبارت از اقامه قسط و عدل است.
-قوه قضاييه با صلابت، با اقتدار، با تصميمگيري درست و به هنگام ميتواند جلوي پيدايش و رشد جرايم و توسعه خلاف در دستگاههاي مختلف را سد كند، از ظلم به مظلومان و مستضعفان جلوگيري كند، از قدرتنمايي كساني كه به زر و زور مسلحند جلوگيري كند. (13)
-مسئولان دستگاه قضا و كساني كه سرنوشت قضاياي مشكل مردم در دست آنهاست بايد از تضلّع در امور سياسي و از دخالت دادن گرايش سياسي در آن كار مهمي كه بر دوششان است يعني قضا به شدت پرهيز كنند. (14)
-هر جا قوه قضاييه قاطعيت به خرج داد، دشمن عليه آن به تبليغات شديد راديويي و روزنامهاي در اطراف دنيا دست زد. هر جا قوه قضاييه در اجراي احكام اسلامي و قوانين پافشاري كرد، دشمن همان جا جنجال خودش را شروع كرد. (15)
-اگر دستگاه قضايي سالم نباشد، دستگاههاي ديگر هم به تدريج به فساد خواهند گراييد.
-اگر قوه قضاييه نباشد، عدالت، ميزان و مبنايي نخواهد داشت.
-قوه قضاييه ميتواند مظهر عدالت در نظام اسلامي باشد.
-دفاع شجاعانه و قدرتمندانه از عدالت در جامعه وظيفه قوه قضاييه است.
-تحرك و تلاش قوه قضاييه بحمدالله خوب و محسوس است، اما شما الگو را دستگاه اميرالمؤمنين علي (عليهالسلام) قرار بدهيد.
-حقيقتاً دستگاه قضايي بايد ملجأ و مأمن مردم به حساب آيد.
-روال كلي بايستي بر اين باشد كه استقلال قوه قضاييه به معناي حقيقي كلمه حفظ شود.
-قوه قضاييه نبض دستگاه اداري و وضعيت عمومي كشور است.
-هر چه ممكن است سعي كنيد دستگاه قضا را اسلاميتر كنيد.
-دستگاه قضايي، بايد با رعايت ضوابط و مقررات، جلب روز افزون اعتماد مردم، و اطلاعرساني به افكار عمومي، انجام وظايف بسيار مهم خود را در تحقق عدالت و حفظ تأمين حقوق و امنيت مردم، با قاطعيت و قدرت ادامه دهد. (16)
-دلگرم بودن ملت به رعايت عدالت در كليه مراكز قضايي و در سرتاسر كشور، بسيار مهم است. بنابراين، حتي از يك تخلف قضايي نيز نبايد چشمپوشي كرد. (17)
عدالت در كلام شهيد بهشتي
-در جامعهاي كه به راستي اسلام باشد، هيچ ضد عدلي نبايد وجود داشته باشد. اين فاصله فراوان درآمدها و زندگيها به هيچ عنوان با عدل اسلامي سازگار نيست.
-عدالت اجتماعي و اقتصادي و سياسي و عدالت معنوي در جامعه، تنها بر اساس حاکميت ضابطه ها و صداقت ها به وجود مي آيد و نه بر اساس رفاقت ها و رودربايستي ها.
- جمهوري اسلامي تا زماني که موفق به ايجاد عدل اقتصادي و عدل سياسي و اجتماعي بشود، اين بعد از رسالت انبيا را تحقق نداده است.
- تمام فسادها در هر اجتماعي که باشد، در درجه اول به خاطر نداشتن يک نظام مقتدر و عادل است که نام آن حکومت صالح است. مشکل را بايد آنجا حل کرد.
- محور جامعه اسلامي، عدل است، آن هم نه فقط عدل اقتصادي و سياسي و اجتماعي، بلکه عدل اقتصادي و عدل سياسي بر پايه اعتدال بينشي و اخلاقي در جامعه اسلامي، زير بناي همه عدل ها عدل اخلاقي است.
- بايد امکانات زندگي و امکانات کار در اين جامعه طوري تقسيم شود که همه مردم ما احساس عدالت اقتصادي و اجتماعي بکنند، و الا با شعار مسائل حل نمي شود.
- وقتي خواستيم از موضع صدق و حق و عدل که روح اسلام است، با هم برخورد کنيم، گاهي هم تلخي است، ولي من اين تلخي ناشي از برخورد صادقانه را بر آن شيريني کاذب ناشي از برخورد منافقانه و مجامله آميز ترجيح مي دهم. زندگي در آن حالت است که نوراني است و از فروغ الهي بهره مند است.
- باز هم تکرار مي کنم تا مسئله تقسيم عادلانه و برادرانه امکانات زندگي در اين کشور بر همه مردم و امکانات کار بر همه مردم حل نشود، ساير مسائل انقلاب ما حل شدني نيست.
- هر چه ميزان مسئوليت بالاتر برود، درجه عدالت بايد بيشتر شود.
- کار قضا و داوري، بي شک بايد بر اساس حقيقت خواهي و عدالت خواهي و به دور از هرگونه شايبه و دخالت عوامل منحرف کننده صورت گيرد تا منشأ اعتماد اجتماعي و تأمين امنيت واقعي و عدالت گردد.
- عدل در درجه اول، عدل خود انسان است که عدل اخلاق، عدل فرهنگ، عدل معرفت، عدل ايمان و عدل در عمل است.
- مسئوليت انسان ها اين است که در پرتو قرآن و بيانات الهي، قسط را بر پا دارند. بنابراين، در جامعه اسلامي هيچ چيزي ضد عدل نبايد وجود داشته باشد عدل بايد در روابط اجتماعي ما تجلي کند.
- بي شک، بدون قسط معنوي و قسط اخلاقي، قسط اقتصادي و قسط سياسي، تحقق پيدا نخواهد کرد و بر عکس، بدون قسط اقتصادي و قسط سياسي، قسط اخلاقي و معنوي، تحقق پيدا نخواهد کرد و دوام نخواهد داشت.
پينوشتها:
1. محمد محمدي ري شهري، فرازهايي از سيستم قضايي اسلام، صص 98 و 9.
2. همان.
3. قضا و قضاوت در انديشه امام خميني (رحمهالله) ص 19.
4. روحالله موسوي خميني، كلمات قصار، ص 137.
5. روحالله موسوي خميني، تحريرالوسيله، كتاب القضاء، ج 2، صص 404 و 405.
6. روحالله موسوي خميني، صحيفه امام، ج 18، صص 339 و 340.
7. همان.
8. كلمات قصار، صص 137 و 138.
9. همان.
10. سخنراني، 5 /4 /1381.
11. همان، 7 /4 /1368.
12. همان، 12 /6 /1377.
13. همان، 7 /4 /1379.
14. همان، 4/4 /1368.
15. سخنراني، 7 /4 /1378.
16. روزنامه جمهوري اسلامي، 8 /4 /1382.
17. همان.
18. حديث ولايت، ج 7، ص 175، مركز چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامي، تهران، 1376.
1.اردشيري لاجيمي، حسن. 1387. گزيدهاي از ديدگاههاي شهيد بهشتي. قم: بوستان كتاب.
2. اسلام و مقتضيات زمان از ديدگاه شهيد بهشتي. 1385. تهران: بقعه.
3. امين نباتي، ويلم ظور. 1388. نظام قضايي عصر قاجار و پهلوي. ترجمه و تحقيق: حسن زنديه. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
4. اندرسون، نورمن. 1376. تحولات حقوقي جهان اسلام. ترجمه: محمدرضا ظفري و فخرالدين اصغري. قم: بوستان كتاب.
5. او به تنهايي يك امت بود. 1361. تهران: واحد فرهنگي بنياد شهيد انقلاب اسلامي.
6.بازشناسي يك انديشه. 1380. تهران: بقعه.
7. بررسي مباني فكري آيتالله شهيد دكتر بهشتي. 1372. تهران: بقعه.
8. بهشتي، سيد مظلوم امت. 1361. دفتر سوم. تهران: واحد فرهنگي بنياد شهيد انقلاب اسلامي.
9. توانايي، مجيد. 1386. صد دقيقه تا بهشت. تهران: فرهنگسراي پايداري، مستند.
10. حسيني بهشتي، محمد. 1386. بانكداري، ربا و قوانين مالي اسلام. تهران: بقعه.
11.ــــــــ. 1363. خدا از ديدگاه قرآن. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
12. ــــــــ. 1360. طرح لايحه قصاص. قم: ناصر.
13. ــــــــ. 1378. مباني نظري قانون اساسي. تهران: بقعه.
14. ــــــــ 1378. ارزشها در نگاه شهيد بهشتي. تهران: انتشارات روزنامه اسلامي.
15. ــــــــ 1368. اقتصاد اسلامي. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
16. ــــــــ1360. آموزش و مواضع. تهران: انتشارات حزب جمهوري اسلامي.
17. ــــــــ 1374. اهميت شيوه تعاون. تهران: انتشارات وزارت تعاون.
18. ــــــــ 1379. بايد و نبايدها. تهران: بقعه.
19. ــــــــ بيتا. پنج گفتار. قم.
20. ــــــــ 1367. حج در قرآن. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
21. ــــــــ 1378. حق و باطل. تهران: بقعه.
22. ــــــــ 1369. ربا در اسلام. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
23. ــــــــ 1385. روش برداشت از قرآن. تهران: بقعه.
24. ــــــــ 1384. شب قدر. تهران: بقعه.
25. ــــــــ بيتا. قشر جديد در جامعه ما. تهران: جهانآرا.
26. ــــــــ 1341. مبارزه پيروز. تهران: سهامي انتشار.
27. ــــــــ 1368. محيط پيدايش اسلام. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
28. ــــــــ 1359. مكتب و تخصص. تهران: حزب جمهوري اسلامي.
29. ــــــــ 1386. موسيقي و تفريح در اسلام. تهران: بقعه.
30. ــــــــ 1386. ويژگيهاي انقلاب اسلامي ايران. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
31. خالد مسعود، محمد. 1382. فلسفه حقوق اسلامي. ترجمه: محمدرضا ظفري و فخرالدين اصغري. قم: بوستان كتاب.
32. خسروشاهي، قدرتالله. 1380. فلسفه قصاص از ديدگاه اسلام. قم: بوستان كتاب.
33. دادگستري كل استان قم. 1379. بخشنامههاي رياست محترم قوه قضاييه حضرت آيتالله هاشمي شاهرودي. تهران: مركز مطبوعات و انتشارات.
34. دانشپژوه، مصطفي، 1383. فلسفه حقوق. قم: مؤسسه امام خميني (رحمهالله)
35. رجايي، غلامعلي. 1382. سيره شهيد دكتر بهشتي. تهران: شاهد.
36. زرنگ، محمد. 1381. تحول نظام قضايي ايران. تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامي.
37. سخنراني و مصاحبه هاي دکتر بهشتي. 1386. تدوين: محمدرضا سرابندي، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامي.
38. سخنراني هاي شهيد مظلوم آيت الله بهشتي. بي تا. تهران: سيد جمال.
39. شب زنده دار، محمد. 1360. انديشه هاي شهيد بهشتي. تهران: کانون ابلاغ انديشه هاي شهيد بهشتي.
40. شريعتي، روح الله. 1381. حقوق و وظايف غير مسلمانان در جامعه اسلامي قم: بوستان کتاب.
41. صحيفه عدالت: مجموعه بيانات حضرت آيت الله هاشمي شاهرودي. 1381. تدوين: مرکز مطبوعات و انتشارات، معاونت اجتماعي و اطلاع رساني. تهران: قوه قضاييه، معاونت اجتماعي و اطلاع رساني. تهران: قوه قضاييه، معاونت اجتماعي و اطلاع رساني مرکز مطبوعات و انتشارات.
42. طاهرنيا، ناصر. 1384. شهيد بهشتي. تهران: مدرسه.
43. عباس ولدي، محمد حسين. 1384. افلاکيان زمين. تهران: شاهد.
44. عظيمي، زهرا. 1386. نگاهي به حقوق زن در اسلام. قم: مرکز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما.
45. علي زاده، علي. 1374. شهيد بهشتي (عقل ملکوتي). تهران: سازمان تبليغات.
46. فولاد زاده، عبدالله. شهيد مظلوم آيت الله دکتر بهشتي. تهران: اعلمي.
47. قاسمي، صديقه. 1384. شناخت انديشه هاي اجتماعي شهيد بهشتي (مصاحبه ها). تهران: بقعه.
48. قاسمي، علي رضا، 1387. عدالت و توسعه قضايي در دهه سوم: گزارش عملکرد قوه قضاييه. تهران: قوه قضاييه، اداره کل اجتماعي و فرهنگي.
49. قنواتي، جليل. 1377. نظام حقوقي اسلامي. قم: مرکز جهاني علوم اسلامي.
50. کريمي نيا، محمد مهدي. 1385. حقوق بشر و قانون اساسي. قم: جلوه کمال.
51. مرکز مطبوعات و انتشارات قوه قضاييه. 1381. منشور توسعه قضايي: رهيافت ها، راهبردها تهران: معاونت اجتماعي و اطلاع رساني.
52. مصباح يزدي، محمدتقي. 1380. نظريه حقوق اسلام. قم: مؤسسه آموزشي – پژوهشي امام خميني (رحمه الله).
53. مطهري، مرتضي. 1378. نظام حقوق زن در اسلام. تهران: صدرا.
54. مظفري، اکبر. 1385. جفاي دوست. قم: شاکر.
55. مهاجري، مسيح. 1361.بهشتي و انقلاب. تهران: اوج.
56. نظري، مرتضي. 1378. خاطرات ماندگار. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
57. ــــــــــــ . 1377. داستان هاي شيرين. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
58. نگاهي به کارنامه شهيد مظلوم دکتر بهشتي. 1361. تهران: حزب جمهوري اسلامي.
59. هاشمي رفسنجاني، علي اکبر. 1371. روايت هجران. تهران: شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي
60. وفا، افسانه، 1385. سيد محمد حسيني هاشمي. تهران: روايت فتح.
حسيني ايمني، سيد علي؛ اشارات، قم: مرکز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما، تابستان 1391.
/ج