بزرگ ترين پارک هاي دنيا

بيشتر پارک هاي دنيا- به خصوص پارک هايي که در آسيا و خاورميانه وجود دارند- تنها براي يک منظور ساخته شده اند؛ براي مثال فقط پارک آبي، شهربازي يا پارک تفريحي هستند، اما به تازگي فاز اول بوستان ولايت در تهران افتتاح شده که نه تنها بزرگ ترين پارک خاورميانه لقب گرفته، بلکه تمام امکانات ورزشي، تفريحي و فرهنگي را نيز در خود
جمعه، 9 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بزرگ ترين پارک هاي دنيا

بزرگ ترين پارک هاي دنيا
بزرگ ترين پارک هاي دنيا


 

نويسنده: ندا بهجتيان




 

در فهرست بزرگ ترين پارک هاي دنيا، پارک ولايت به عنوان بزرگ ترين پارک خاورميانه مي درخشد
 

بيشتر پارک هاي دنيا- به خصوص پارک هايي که در آسيا و خاورميانه وجود دارند- تنها براي يک منظور ساخته شده اند؛ براي مثال فقط پارک آبي، شهربازي يا پارک تفريحي هستند، اما به تازگي فاز اول بوستان ولايت در تهران افتتاح شده که نه تنها بزرگ ترين پارک خاورميانه لقب گرفته، بلکه تمام امکانات ورزشي، تفريحي و فرهنگي را نيز در خود جاي داده است. البته بايد در نظر داشت که اين پارک ها بزرگ ترين پارک هاي شهري هستند ولي بين پارک هاي جنگلي دنيا که اغلب در اطراف شهرها قرار دارند، ممکن است پارک هايي به مراتب وسيع تر نيز به چشم بخورند.
بزرگ ترين پارک هاي دنيا

پارک ولايت
 

پارک ولايت که در واقع مجموعه اي بزرگ از امکانات فرهنگي و تفريحي است، در تهران ساخته شده و فاز اول آن به تازگي افتتاح شده است. اين پارک با مساحتي بالغ بر 300 هکتار بزرگ ترين پارک خاورميانه شناخته شده که شامل امکاناتي از قبيل شهر بانو- مخصوص بانوان است- دو پارکينگ با ظرفيت 3000 خودرو و شهربازي به مساحت 10 هزار متر مربع و با مدرن ترين دستگاه هاي بازي و فضايي سرپوشيده که حدود 4 هزار متر مکعب خواهد بود. دو مجموعه به مساحت 1500 متر که يکي براي کودکان و ديگري براي نوجوانان است، نيز در اين شهربازي ساخته خواهد شد. همچنين شهربازي شامل دستگاه هاي کامپيوتري و ويدئويي ديجيتال، بازي هاي بادي و سينماي چند بعدي، دوربين مدار بسته و سيستم هاي پيشرفته اطفاي حريق مي شود. شهر بانو در متراژ 60 هزار متر مکعبي ساخته شده که داراي امکاناتي مانند ورزشگاه، مجموعه فرهنگي، کارتينگ و مجموعه آموزشي است که تنها مختص بانوان است. در شهر ورزش نيز پيست موتور سواري، دوچرخه سواري و اسکيت، بانجي جامپينگ، زمين هاي ورزش مختلف مانند فوتبال و واليبال ساخته خواهد شد. اين پارک همچنين داراي يک ورزشگاه با مکاني براي تماشاچيان، سالن سينما و تئاتر و حتي يک زورخانه است. پارک ولايت مجهز به يک ايستگاه آتش نشاني هم هست.
بزرگ ترين پارک هاي دنيا

هايد پارک لندن
 

اين پارک که يکي از بزرگ ترين پارک هاي دنيا و وسيع ترين پارک انگلستان به حساب مي آيد، مساحتي حدود 253 هکتار دارد. هايد پارک در سال 1536 و توسط هنري پنجم تاسيس شد. از برخي از مکان هاي ديدني اين پارک مي توان به درياچه بسيار بزرگش که مي شود در آن شنا يا قايقراني کرد، جاده هاي سرسبز و بسيار زيبا که از هنگام غروب غرق در نور مي شوند و فواره اي که براي يادبود پرنسس ديانا در اين پارک ساخته شده است، اشاره کرد. يکي از جالب ترين بخش هاي هايد پارک، گوشه سخنراني آزاد پارک است که در اين مکان هر کسي بخواهد مي تواند آزادانه در مورد هر موضوعي که مي خواهد براي ديگران سخنراني کند. بناهاي يادبود و تنديس هايي که در سراسر پارک به چشم مي خورند، از سران، هنرمندان و دانشمندان برجسته انگليسي هستند و برخي از آنها بيش از 50 سال قدمت دارند. اين تنديس ها از ملکه اليزابت، پرنس آلبرت، پرنسس ديانا و همچنين مربوط به کشورهايي هستند که روزگاري تحت سلطه انگلستان بوده اند. باغ گل هاي رز که در سال 1994 به اين پارک اضافه شد، با انواع و اقسام گل هاي رز و در رنگ هاي بسيار جالب و زيبا که حتي ممکن است در هيچ جاي ديگري از دنيا ديده نشوند، يکي ديگر از جاذبه هاي گردشگري هايد پارک به شمار مي رود. اين پارک سالانه حدود 25 ميليون نفر بازديد کننده دارد.
بزرگ ترين پارک هاي دنيا

پارک استنلي
 

پارک استنلي در شهر ونکور کانادا با داشتن مساحتي بالغ بر 404 هکتار يکي از بزرگ ترين پارک هاي دنياست. اين پارک که در سال 1888 افتتاح شده، به غير از توريست هايي که از کشورهاي ديگر براي ديدن آن مي آيند، به طور متوسط سالانه 8 ميليون نفر بازديد کننده کانادايي دارد. به خاطر موقعيت جغرافيايي، اين پارک در احاطه دريا قرار گرفته است. نيمي از اين پارک نيز بيشتر شبيه به پارک هاي جنگلي بوده و تقريبا 500 هزار اصله درخت در آن کاشته شده است که ارتفاع بعضي از آنها به بالاي 70 متر مي رسد و قدمتي صد ساله دارند.
بزرگ ترين پارک هاي دنيا
اين پارک شامل قسمت هايي مانند پيست دوچرخه سواري و اسکيت است. پارک استنلي با داشتن فضايي آرام و خانوادگي، يکي از بهترين پارک هاي دنيا محسوب مي شود.
 
از پرطرفدارترين بخش هاي اين پارک، باغ وحش آن است که بيش از 50 نوع حيوان مختلف در آن زندگي مي کنند. پارک استنلي به خاطر تنديس هايي با طراحي خاص که براي يادبود بزرگان و مشاهير کشور در آن قرار داده شده است، نيز بسيار شهرت دارد.

پارک مرکزي نيويورک
 

اين پارک با 342 هکتار مساحت يکي از بزرگ ترين پارک هاي دنياست که در سال 1857 در منهتن تاسيس شد. اين پارک در سال 1963 بازسازي شده و تزئيناتي به آن اضافه شده که حدود 25 ميليون دلار هزينه دربر داشت. طرح اصلي پارک مرکزي از يک معمار انگليسي به نام فردريک لاواولمستد بود. اين پارک نيز با داشتن 25 ميليون بازديد کننده در سال يکي ديگر از پربازديدکننده ترين پارک هاي دنيا به حساب مي آيد. از ديدني هاي اين پارک مي توان به کلبه پرندگان که شامل 100 نوع پرنده مختلف مي شود، باغ گل ها با 25 هزار درخت و 1700 گونه گل مختلف، قسمت زمين شناسي که شامل تعداد زيادي سنگ از دوره هاي مختلف زمين است و برخي از آنها مربوط به ميلياردها سال قبل مي شوند اشاره کرد. همچنين تنديس هاي مختلفي از فرشتگان، جنگجويان و پادشاهان دنيا و شخصيت هاي افسانه اي مانند آليس در سرزمين عجايب در قسمتي از اين پارک خودنمايي مي کنند. تفريحات اين پارک نيز شامل قايق سواري، سوارکاري و صخره نوردي مي شود. درياچه اين پارک 60 هکتار مساحت دارد که براي قايقراني مناسب است.
بزرگ ترين پارک هاي دنيا

پارک آبي دوبي
 

اين پارک با 11 هکتار مساحت بزرگ ترين پارک آبي خاورميانه ناميده شده و در دوبي قرار دارد. اين پارک شامل 50 استخر و بازي هاي آبي مختلفي مي شود. همچنين پارک يخي اي با 50 هکتار که در کنار آن ساخته شده که مخصوص بازي هاي هاکي، اسکي روي يخ و مجسمه سازي يخ است و در اوايل سال 2012 افتتاح خواهد شد. هزينه خريد دستگاه هايي که براي توليد يخ در اين شهربازي لازم است، 100 ميليون دلار و ميزان آب لازم براي آن 525 هزار گالن برآورد شده است. همچنين ميزان آبي که روزانه در استخرها و سرسره هاي آبي اين پارک پمپ مي شود، چيزي حدود 100 هزار گالن است. از ديگر جاذبه هاي ديدني اين پارک مي توان به ساحل مرجان هاي رنگارنگ، غارهاي متعدد و آتشکده هاي آن اشاره کرد. اين پارک روزانه بيش از هزار نفر بازديد کننده دارد که نيمي از آنها را توريست ها تشکيل مي دهند.
بزرگ ترين پارک هاي دنيا

پارک گلدن گيت
 

اين پارک که در سانفرانسيسکو قرار دارد، مساحتي حدود 421 هکتار را دربر گرفته و به شکل مستطيل ساخته شده است و سالانه 13 ميليون بازديدکننده دارد. درختان بسيار زياد اين پارک آن را به پارک هاي جنگلي شبيه ساخته است. از سال 1876 تا به حال 60 هزار درخت در انواع مختلف در اين پارک کاشته شده است. اين مساحت درختکاري شده حدود سه چهارم کل پارک را دربر گرفته است. از بخش هاي ديدني اين پارک مي توان به آسياب بادي که کار پمپ کردن آب کل پارک را بر عهده دارد، استاديوم ورزشي اي که تا به حال حتي ميزبان بازي هاي المپيک هم بوده است، باغ گل ها، سالن موزيک، موزه هنرهاي زيبا، آکادمي علوم که بزرگ ترين آکواريوم کاليفرنيا نيز در آن قرار دارد، باغ ژاپني، تپه توت فرنگي، آبشار، دروازه طلايي، فضاي قايق سواري و مکاني براي چادر زدن خانواده ها و کمپينگ اشاره کرد.
بزرگ ترين پارک هاي دنيا

پارک گوئل
 

اين پارک که آميزه اي از باغ هاي سرسبز و هنرهاي انتزاعي است، با مساحتي بيش از 1000 هکتار يکي از بزرگ ترين پارک هاي دنياست به جاي اينکه از سبزه و درختان باشد، از مجسمه هاي رنگارنگ ساخته شده در آن است. تنديس هاي اين پارک بين سال هاي 1900 تا 1914 توسط هنرمند مجسمه ساز آنتوني گودي ساخته شدند و هم اکنون جزو ميراث جهاني سازمان يونسکو به حساب مي آيند. به غير از تنديس هاي بسيار زيبا، اين پارک شامل زمين هاي بازي براي سنين مختلف، آبشار، مکان هايي براي پيک نيک و چادر زدن، کافي شاپ، آب نما، سه درياچه قايق سواري، مسيرهاي مخصوص اسکيت و دوچرخه و سالن تئاتر 3200 نفري نيز مي شود که در مسير تمام آنها با همان تنديس ها تزئين شده اند. در قسمت ورزشي اين پارک چندين ميز پينگ پنگ، زمين بسکتبال، فوتبال و حتي محوطه اي براي ورزش هاي رزمي وجود دارد. زمين بازي خردسالان زير شش سال شامل انواع تاب و سرسره مي شود.
بزرگ ترين پارک هاي دنيا

پارک لينکلن
 

پارک لينکلن که در مقابل درياچه ميشيگان و در کنار ساحل شيکاگو قرار گرفته است، با 490 هکتار مساحت يکي از بزرگ ترين پارک هاي دنيا و بزرگ ترين پارک شيکاگو بوده و با داشتن 20 ميليون بازديدکننده در سال يکي از پربازديدکننده ترين پارک هاي دنياست. طول اين پارک حدود 11 کيلومتر و از خيابان اوهايو در جنوب تا خيابان آردمور در شمال و در امتداد خيابان هاليوود قرار گرفته است. اين پارک شامل 15 زمين بيسبال، 6 زمين بسکتبال و 35 زمين فوتبال، تنيس، سوارکاري و سافت بال مي شود. همچنين داراي يک بندرگاه با امکان قايق سواري است.
بزرگ ترين پارک هاي دنيا

پارک الخور
 

پارک الخور قطر که پس از پارک ولايت يکي از بزرگ ترين پارک هاي خاورميانه به حساب مي آيد، بيش از سه دهه از عمرش مي گذرد. اين پارک 24 هکتار مساحت داشته و مدتي است که بازسازي آن آغاز شده و قرار است در ماه اکتبر 2011 افتتاح شود. در اين بازسازي ها زمين فوتبال، زمين بازي کودکان، باغ پرندگان، سالن سينما و تئاتر، موزه، مسجد و مسير پياده روي به اين پارک اضافه شد. همچنين چندين رستوران و کافي شاپ در مناطق مختلف پارک، آب نما، باغ درختان کهنسال و پارکينگ اتومبيل با گنجايش 1011 خودرو از ديگر امکاناتي هستند که در پارک ساخته شده اند. قرار است يک باغ وحش کوچک، کتابخانه و موزه نيز به اين پارک اضافه شود.
بزرگ ترين پارک هاي دنيا

دنياي فراري
 

در نوامبر سال 2010 شرکت فراري بزرگ ترين شهربازي سرپوشيده دنيا را با 200 هزار متر مکعب مساحت در ابوظبي ساخت که البته به عنوان بزرگ ترين پارک سرپوشيده دنيا در گينس ثبت شد. سالن بازي هاي کامپيوتري اين شهربازي 86 هزار متر مکعب بوده و شامل پيشرفته ترين بازي هاي کامپيوتري دنيا مي شود. همچنين ترن هاي هوايي اين شهربازي سريع ترين ترن هاي هوايي دنياست. سقف سالن سرپوشيده اين پارک با علامت شرکت فراري تزئين شده است. کارتينگ اين شهربازي که اتومبيل هاي آن از مدل هاي مختلف خودروهاي فراري الگوبرداري شده، يکي از پرطرفدارترين بخش هاي پارک است.
بزرگ ترين پارک هاي دنيا
منبع:نشريه همشهري سرنخ شماره 97




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.