آغاز سنت تاریخ فلسفه نویسی در اسلام

ابن فاتک ( قرن پنجم هجری/ یازدهم میلادی) از شاگردان ابن الهیثم که اصلا عرب و از سرزمین دمشق بود و در مصر اقامت داشت، مجموعه ی مهمی موسوم به مختارالحکم بجای
دوشنبه، 10 مهر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آغاز سنت تاریخ فلسفه نویسی در اسلام
 آغاز سنت تاریخ فلسفه نویسی در اسلام

نویسنده: هانری کوربن با همکاری سید حسین نصر و عثمان یحیی
مترجم: سید اسد الله مبشری


 
ابن فاتک ( قرن پنجم هجری/ یازدهم میلادی) از شاگردان ابن الهیثم که اصلا عرب و از سرزمین دمشق بود و در مصر اقامت داشت، مجموعه ی مهمی موسوم به مختارالحکم بجای گذاشته که به حکیمان باستان منسوب است و شرح حال آن حکیمان کم و بیش افسانه وار است. به عقیده ی ناشر جدید این کتاب عبدالرحمن بدوی، بسا که منشأ این اثر، از زندگانی فیلسوفان تألیف دیوژن لایرس (1) فراهم شده باشد ( اثر ابن فاتک به زبان اسپانیولی و لاتینی و فرانسوی بوسیله ی گیوم دوتین یون ویل (2) متوفی به سال 1414 میلادی، ترجمه گردید. او برای ترجمه ی اثر به لاتین کوشش فراوان کرد. نیز از آن کتاب، ترجمه ی قسمتی بزبان محلی و دو ترجمه به زبان انگلیسی در دست بوده است). بهرحال بدواً آن رساله در کتاب مهمی که شهرستانی ( متوفی به سال 547 هجری/1153 میلادی) در تاریخ ادیان و اصول عقاید نوشت در قسمتی که به فلیسوفان قدیم تخصیص داد، مورد استفاده قرار گرفت، پس از او شهرزوری (3) ( متوفی در حدود680 هجری/1281 میلادی) شاگرد و مفسر آثار سهروردی فصول بسیاری از آن کتاب اقتباس کرد. به همین ترتیب می توان سنت شارحان آرای فلسفی یونانی را در اسلام تا قطب الدین اشکوری شاگرد میرداماد در کتاب محبوب القلوب تعقیب نمود.

پی نوشت ها :

1. Diogene Laierce.
2. Guillaume de Thignonville.
3. شهر زور واقع در کردستان از رشته کوههای اورامان.

منبع: کوربن، هانری، (1371)، تاریخ فلسفه ی اسلامی، با همکاری سید حسین نصر و عثمان یحیی، دکتر اسدالله مبشری، تهران، امیرکبیر، پنجم /1389.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.