روز دانش‌آموز و دانش‌آموز روز(1)

13 آبان، روز ملی مبارزه استکبار جهانی، یادآور سه حادثه و حماسه بزرگ در ایران است که همگی به نوعی با سلطه‌جویی مستبدان و روش برخورد ملت ایران با آنها مرتبط است.
دوشنبه، 6 آذر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روز دانش‌آموز و دانش‌آموز روز(1)
روز دانش‌آموز و دانش‌آموز روز(1)

نویسنده: فاطمه عسکری



 

اشاره

13 آبان، روز ملی مبارزه استکبار جهانی، یادآور سه حادثه و حماسه بزرگ در ایران است که همگی به نوعی با سلطه‌جویی مستبدان و روش برخورد ملت ایران با آنها مرتبط است. شاه در سیزدهم آبان 1343، امام را به ترکیه تبعید کرد. در سیزدهم آبان 1357 نیز حدود 60 نفر از دانش‌آموزان در تظاهرات علیه رژیم پهلوی، در مقابل دانشگاه تهران به خاک و خون کشیده شدند. در سیزده آبان 1358، ملت غیور ایران، به توطئه‌های مستکبران به ویژه امریکا پاسخی شایسته داد و با تسخیر لانه جاسوسی امریکا در تهران، به اهمیت سیزده آبان افزود و به تعبیر حضرت امام، انقلاب دوم را رقم زد. وقوع این سه رخداد بزرگ، نمایندگان مجلس را به نام‌گذاری این روز با عنوان «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» رهنمون شد. این نوشتار نیز با هدف گرامی‌داشت این روز بزرگ و به یادمانی نگاشته شده است.

ویژگی‌های دانش‌آموز امروز

1. پیش‌گام قیام ملی یا خوداتکایی

بی‌گمان، دانش‌آموزان آگاه و رشید ما در مبارزه با استکبار جهانی، همواره نقشی فعال و فراموش‌ناشدنی ایفا کرده‌اند. این عزیزان بودند که در 13 آبان 1357 از آیینه احساس و شعور مردم انقلابی و مسلمان ایران غبار برگرفتند و هویت مسلمانی، خوداتکایی و مبارزه با استکبار را به همگان ‌آموختند. این نوجوانان دانش‌دوست بودند که با شعارهای کوبنده و مشت‌های گره خورده، پایه‌های حکومت مزدور پهلوی را سست کردند و لرزه بر اندام زمام‌داران کاخ‌های کفر انداختند. این جوانان شجاع بودند که با قیام خویش، به مستضعفان آموختند که برای به دست آوردن حقوق از دست رفته خود باید با ستم‌گران جهانی بستیزند. اینک و با توجه به آن رشادت‌ها و حماسه‌آفرینی‌ها، بر دانش‌آموزان ماست که سهم مهمی در مبارزه با استکبار بر عهده گیرند و همچون گذشته، از پیش‌گامان این قیام ملی باشند.

2. مبارزه با انحرافات فکری و اعتقادی

نقش دانش‌آموزان و تشکلات اسلامی و دانش‌آموزی در جلوگیری از انحراف، کج‌روی‌ها و نفوذ احتمالی دشمن دارای اهمیت بسیار است. آنان اگر به وظیفه اسلامی خود عمل کنند، جلوی هرگونه انحراف و توطئه گرفته خواهد شد. در مدارس و مراکز آموزشی ممکن است افرادی باشند که با طرح مسائل منحرف‌کننده، باعث پیدایش مشکلات فکری و اعتقادی در دانش‌آموزان شوند. پس دانش‌آموزان باید عکس‌العمل نشان دهند و با اقدام سریع و زیرکانه در رفع آن بکوشند. دانش‌آموزان، آینده‌سازان این کشورند و باید همواره باعث افتخار و سربلندی این مردم باشند و از نظام اسلامی و ارزش‌های آن پاسداری کنند.

3. عشق به اهل بیت علیهم السلام

عشق و علاقه به ائمه اطهار علیهم السلام نشانه دین‌داری است و سبب سعادت و خوش‌بختی انسان در دنیا و آخرت می‌گردد. سزاوار است که دانش‌آموزان با آن احساسات پاک و زیبایشان، از این دوران استفاده کنند و قلبشان را از محبت ائمه اطهار علیهم السلام سرشار بسازند؛ زیرا محبت آنان، نجات‌بخش انسان و مایه سعادت و کمال او خواهد شد. اگر شور و حال نوجوانی با عشق و علاقه به اولیای خدا عجین شود، چنان‌ لذت‌بخش و امیدآفرین خواهد بود که وصف‌ناپذیر است. به همین دلیل، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «فرزندانتان را به سه چیز پرورش دهید: دوستی پیغمبرتان، دوستی اهل بیت علیهم السلام و تلاوت قرآن». (متقی هندی، علی بن حسام‌الدین، 1409: ج16، ص456: ح45409)

4. هویت ضداستکباری، استقلال‌طلبی و آزادی‌خواهی

سیزده آبان در مبارزه و قیام دانش‌آموزان متعهد و بیدار بر ضد رژیم شاه و حامیان آن به ویژه استکبار جهانی ریشه دارد و نشانه آن است که این قشر آگاه و متعهد، در راه رسیدن به اهداف والا و عظیم انقلاب اسلامی، چه در زمان طاغوت و چه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، از هیچ کوششی فروگذار نکرده است. دانش‌آموزان مسلمان و متعهد همواره در روند رشد و شکوفایی حرکت اسلامی و انقلابی جامعه مؤثر بوده‌اند و هویت ضد استکباری و ستم‌ستیزی‌شان هویت جدانشدنی آنها به حساب می‌آید. امروزه هیچ کس در نقش راهبردی دانش‌آموزان در انقلاب اسلامی شکی ندارد و نمی‌‌توان نقش آنان را در پیروزی انقلاب اسلامی، ولایت‌مداری، استقلال‌طلبی و آزادی‌خواهی، خاموشی فتنه‌های داخلی و خارجی، اداره هشت سال صحنه‌های سلحشورانه جنگ تحمیلی و حضور در عرصه‌های سازندگی نادیده گرفت.

استکبار جهانی از نگاه رهبری

ـ «حقیقت این است که دنیای اسلام هیچ چاره‌ای ندارد که خط ایران اسلامی و راه امام را در پیش بگیرد. هدف، عالی است. هدف، نجات انسانیت است. هدف، نجات ملت‌ها و کشورها از این ابتذالی است که امروزه دنیای استکبار برای مردم عالم پیش آورده است». (سخنرانی مقام معظم رهبری، 13/3/1371)
ـ «بزرگ‌ترین و لجوج‌ترین دشمن ملت‌ها، رژیم ایالات متحده امریکاست و زیر بال او رژیم غاصب و غیر مشروع صهیونیستی در فلسطین است». (جمهوری اسلامی، 27/7/1376، در: )
ـ «امریکا صلاحیت هدایت حرکت جهانی برای مبارزه با تروریسم را ندارد. امریکا جنایت‌کار و منفور است. همین زورگویی‌هاست که امریکا را منفور کرده است و هر روز شاهد به آتش کشیدن پرچم امریکا در نقاط مختلف دنیا هستیم». (دیدار جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران نیروهای مسلح با رهبر انقلاب، 4/7/138)
ـ «ملت ما کاری کرده که امریکا نمی‌‌تواند در او طمع کند. نیروهای مسلح ما باید کاری کنند که هیچ دشمنی نتواند در استقلال و استحکام، یک‌پارچگی و تمامیت ارضی ما طمع کند». (خامنه‌ای، 1376: ج4: 214)
ـ «ما نمی‌‌توانیم چشممان را ببندیم و نسبت به مصیبت‌های دنیای اسلام و تجاوز دشمنان اسلام ساکت بنشینیم. این ملت، سرباز اسلام است. این ملت برای اسلام قیام کرد و دشمنان اسلام را از این مملکت بیرون کرد و پای امریکا را قطع نمود». (همان: ج7: 275)
ـ «روح فرعون خبیثی که در طول تاریخ، ملت‌ها و انسان‌ها را همواره لگدمال کرده و مورد ظلم قرار داده، امروزه در کالبد همین قدرت‌ها حلول کرده است. آنها هرگونه نرمشی را دلیلی بر اقتدار خودشان می‌گیرند». (سخنان مقام معظم رهبری در مراسم بیعت دانشجویان، 23/3/1368) ـ «ملت ایران، شعار مبارزه با استکبار را باید به عنوان پرچم و مشعلی حفظ کند. مبارزه با استکبار؛ یعنی هر جا که در سطح جهان، دستمان برسد، نسبت به استکبار افشاگری خواهیم کرد. هر جایی که مظلومی، از ظلم استکبار دچار آسیب است و به جان آمده، ما هر طور بتوانیم، طرف آن مظلوم را خواهیم گرفت». (خامنه‌ای، پیام به مناسبت روز مبارزه با استکبار جهانی، 9/8/1375)
ـ «مبارزه با استکبار؛ یعنی اینکه هر جایی در سطح جهان، اگر امریکا‌یی‌ها علیه ملتی، علیه اصلی از اصول اسلامی و علیه حقیقتی که ما به آن پای‌بند هستیم، حیله و ترفندی به کار ببندند، ما آن حیله را برملا و خنثی خواهیم کرد و تا به حال هم کرده‌ایم». (همان: 9/8/1375)
ـ «شعار مبارزه با استکبار، یک شعار زنده است، بر خلاف آنچه که خود مستکبران تبلیغ کرده‌اند، مبارزه با استکبار هم ممکن است، هم دارای آینده است و هم امروز برای ملت ایران، یک فریضه به حساب می‌آید». (همان: 9/8/1375)
ـ «اگر این ملت مبارزه با استکبار را رها کند، معنایش این است که به دخالت بیگانه، به ذلت‌پذیری و به وضعیت بسیار تهدید‌آمیز قبل از انقلاب تن دهد! همه آحاد ملت، این احساس و این درک را از مسئله مبارزه با استکبار دارند». (در دیدار دانشجویان و دانش‌آموزان به مناسبت سال‌روز تسخیر لانه جاسوسی امریکا (روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، 12/8/1378)
ـ «مقابله ملت ما با استکبار، ریشه دینی هم دارد. کلمه استکبار و مستکبر و در مقابلش استضعاف و مستضعف در قرآن هست. وقتی ملت ما با این روحیه در مقابل امریکا و دستگاه فاسد وابسته به امریکا ایستاد، یک پشتوانه عظیم از اعتقادات و ایمان دینی پشت سرش بود و همین هم توانست او را موفق کند و پیش ببرد». (همان: 12/8/1378)
ـ «تا وقتی که نظام جمهوری اسلامی در خط صحیح حرکت می‌کند و تا وقتی که آرمان‌ها و اهداف قرآنی و الهی و اسلامی بر ما و بر این نظام حاکم است، این نفرت و مقابله با سردمداران استکبار جهانی و در رأس همه، امریکا، به قوت خود باقی است». (در آستانه سال‌روز تسخیر لانه جاسوسی امریکا (روز ملی مبارزه با استکبار)، 11/8/1373)
منبع : فصلنامه اشارت، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، شماره 148.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.