امرار معاش سخت است

گئورک زیمون اُهم از مقام استادی ریاضیات در کالج ژوزوئیت کلنی استعفا داد. این حادثه به سال 1827 هنگام چهل سالگی اُهم اتفاق افتاد. در آن موقع او مقاله ای با عنوان «اندازه گیری های ریاضی جریان های الکتریکی» انتشار داده بود.
جمعه، 15 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امرار معاش سخت است
امرار معاش سخت است

نویسنده: فیلیپ کان
مترجمین: سیّد مهدی امین و عبّاس علی رضایی



 

 


گئورگ زیمون اُهم

گئورک زیمون اُهم از مقام استادی ریاضیات در کالج ژوزوئیت کلنی استعفا داد. این حادثه به سال 1827 هنگام چهل سالگی اُهم اتفاق افتاد. در آن موقع او مقاله ای با عنوان «اندازه گیری های ریاضی جریان های الکتریکی» انتشار داده بود. اُهم انتظار داشت که آن مقاله با استقبال روبه رو شود ولی چنین نشد. آن هایی که آن مقاله را خوانده بودند عقیده داشتند که اُهم کمک مؤثری به دنیای دانش و ریاضیات نکرده است. این معلم ریاضی فعال که می خواست با این مقاله ترفیع مقام یابد با وزارت فرهنگ درافتاد و در نتیجه کارش را از دست داد.
گئورگ زیمون اُهم در 16 مارس 1787 در باواریا واقع در جنوت شرقی آلمان به دنیا آمد. پدرش قفل ساز و تفنگ ساز بود که آن ها را از پدرش آموخته بود. این شغل چند نسل از پدر به پسر به ارث رسیده بود ولی یوهان اُهم توالی را شکست. تا سن چهل سالگی در شهرهای آلمان و فرانسه سرگردان بود و به کار پدرش اشتغال داشت. چندی بعد در ارلانگن، زادگاه خود، اقامت گزید و در همین شهر ازدواج کرد و صاحب دو فرزند به نام گئورگ و مارتین شد. در همین زمان به مطالعه علوم ریاضی پرداخت. علاقه او به دانش و یادگیری به حدی بود که فرزندانش را نیز به ادامه تحصیل دانش تشویق کرد نه پرداختن به شغل اجدادی، و هر دو پسرش بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی در محل معلم ریاضی شدند.
در هجده سالگی گئورگ در شهر گوتشتات، از نواحی برن سوئیس، معلم ریاضی شد. سرپرست گئورگ که او را نادیده استخدام کرده بود از مشاهده قیافه لاغر و کوچک ریاضی دان جوان ناامید شد ولی به زودی به استعداد او پی برد و او را تحسین کرد. اُهم به مطالعات ریاضی خود ادامه داد و در سال 1811 درجه دکترای ریاضیات گرفت. در آن هنگام می خواست که وارد ارتش مخالف ناپلئون شود و بجنگد؛ ولی اصرار و التماس پدر کار خودش را کرد و او معلم ریاضی ماند. در سی سالگی جزو استادان در کالج ژوزوئیت کلنی به تدریس ریاضی مشغول شد.
مهم ترین خدمات اُهم به عالم الکتریسیته در سال 1827 به چاپ رسید. این مطالب، که در آن روزگار چنان که باید وشاید مورد توجه قرار نگرفت، اساس محاسبه مدارهای الکتریکی می باشد. مطالب به ظاهر چنان ساده هستند که عده ای آن را یک امر آشکار دانستند و به اصالت فکری اُهم پی نبردند. در صورتی که امروز هر دانش آموز دبیرستان محاسبه ریاضی او را به نام قانون اُهم در فیزیک می داند و به صورت ریاضی چنین نوشته می شود
امرار معاش سخت است
. مطابق این فرمول در مدار هر قدر نیروی محرکه (E) افزوده شود و یا مقاومت (R) کم گردد به همان نسبت بر (I) جریان الکتریکی افزوده خواهد شد. البته این موضوع تقریباً یک قانون کلی و جهانی است که هر قدر انجام کاری مشکل باشد به همان نسبت برای انجام آن باید نیروی زیاد به کار برد.
اُهم پس از استعفا از شغل خود در دانشگاه متوجه شد که امرار معاش سخت است بنابراین به تدریس خصوصی پرداخت. بعد از شش سال تصمیم گرفت که به کار اولش برگردد. با این که در آلمان از کارهای او استقبال نشد ولی در انگلستان کشفیات او مورد توجه قرار گرفت. در سال 1841 از انجمن سلطنتی انگلستان مدال کاپلی گرفت.
گئورگ اُهم در سال 1854 به سن شصت و هفت سالگی در مونیخ درگذشت. در سال 1881 در کنگره بین المللی مهندسان الکتریسیته در پاریس قرار گذاشتند که واحد مقاومت الکتریکی را اُهم بنامند. این افتخار بعد از مرگ برای جبران فراموشی ارزش کار او در آن چند سال بود. خوشبختانه سه واحد مهم الکتریسیته یعنی آمپر، ولت و اُهم بنا به قرارداد بین المللی به نام سه دانشمند فرانسوی، ایتالیایی و آلمانی نام گذاری شده است. در حقیقت اُهم آلمانی بوده که رابطه بین این سه واحد الکتریکی را چنین بیان کرد:
امرار معاش سخت است

منبع: کان، فیلیپ؛ (1389) دانشمندان بزرگ، ترجمه سید مهدی امین و عباسعلی رضایی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما