مدل سازی سه بعدی و چالش های آموزشی در یک مسابقه

صنعت بازی به عنوان صنعتی جوان و سودآور شناخته می شود که تا چند سال پیش در کشومان بهایی زیادی به آن داده نمی شد.خوشبختانه در طی سه سال اخیر شاهد پیشرفت این صنعت در ایران هستیم و دیگر کسی با ساخت یک
سه‌شنبه، 17 بهمن 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مدل سازی سه بعدی و چالش های آموزشی در یک مسابقه
مدل سازی سه بعدی و چالش های آموزشی در یک مسابقه

نویسنده:کسری کریمی طار




 
صنعت بازی به عنوان صنعتی جوان و سودآور شناخته می شود که تا چند سال پیش در کشومان بهایی زیادی به آن داده نمی شد.خوشبختانه در طی سه سال اخیر شاهد پیشرفت این صنعت در ایران هستیم و دیگر کسی با ساخت یک Mod ساده نمی تواند خود را بازیسازبشمارد.خوشبختانه این پیشرفت ها در نهایت باعث تولید بازی بزرگی به نام گرشاسب شد (که در حال حاضر عرضه شده است و می توانید نقد آن را در همین شماره مطالعه فرمایید).هرچند گرشاسب قابل مقایسه با آثار روز دنیا نیست اما از تمامی بازی های موجود در بازار یک سرو گردن بالاتر است.(توجه داشته باشید که برای ساخت بازی همچون Gears of War مبلغی بیش از 15 میلیون دلار هزینه شده است در حالی که گرشاسب دارای بودجه ای بین 150 تا 200 هزار دلار بوده است!!!)خوشبختانه گروهی از جوانان مستعد و فعال به علاوع تنی چند از عوامل بازی گرشاسب دست به کار جالبی زده اند و سعی دارند با برگزاری مسابقات مختلف در زمینه بازی، فرصتی را برای افراد مستعد فراهم کرده اند تا استعدادهای نهفته بازی کشورمان را کشف کنند.جدیدترین مسابقه ای که سایت ww.egart.ir با کمک چند تن از سازندگان بازی گرشاسب برگزار شده، مسابقات طراحی سه بعدی محیط (3D Modeling For Game: Educational Challamge)است.شرکت کنندگان در طی 4 ماه می توانستند اثرات ساخته شده را برای مسئولین برگزاری ارسال کنند.مراسم اختتامیه این مسابقات و اهدای جوایز این مراسم در تاریخ 18 مهر در سالن بتهوون خانه هنرمندان پارک شهر برگزار شد.در ابتدای مراسم آقای امیرحسین عرفانی مسئول اصلی برگزاری مسابقات بر روی سن آمد و درباره مسائل کلی مثل برگزاری مسابقات و مشکلات موجود صحبت کرد.یکی از نکات جالبی که ایشان اشاره کردند داشتن اخلاق حرفه ای بود.وی معتقد بود داشتن همکاری بین رقابت کنندگان باعث جذابیت این مسابقات شده بود.اعضای اصلی تیم گرشاسب همچون سیروس پورلطیفی (طراح محیط گرشاسب)و سهیل دانش اشراقی (کارگردان هنری گرشاسب)سهم به سزایی در برگزاری این مسابقات داشتند و تمامی شرکت کنندان از راهنمایی های این دو شخص بهره بردند.یکی از نکات جالبی که آقای عرفانی به آن اشاره کردند همکاری مستقیم بهروز روز به طراح بافت ها (Texture Artist) بازی Among Thieves: Uncarted 2 در برگزاری هر چه بهتر این مسابقات بود.آقای روز به با هماهنگی های موجود با راب روپل کارگردان هنری U2 کاری کردند کهConcept Art رسمی بازی در اختیار شرکت کنندگان قرار بگیرد.(البته امیرحسین عرفانی به عنوان اولین منبعی هستند که ساخت بازی Uncahrted 3 را به صورت رسمی در مراسم اعلام کردند!!)آقای عرفانی در صحبت های خود به این موضوع اشاره کردند که طراحی سه بعدی محیط به عنوان اولین بخش از سری مسابقات جدیدی است که سایت CGART.IR آن را برگزار خواهد کرد و به همین دلیل از Round 1 دراسم گذاری کامل مسابقه استفاده شده بود.همچنین به خاطر آموزشی بودن این دوره مسابقات که مستقیم زیر نظر اعضای تیم گرشاسب برگزار می شد از واژه Educatioal نیز استفاده شده بود.بعد از عرفانی آقای پور لطیفی سخنرانی خود را شروع و از حال و هوای مسابقه و چهار ماه اخیر صحبت کردند.ایشان اظهار کردند که کارهای ارائه شده بسیار بالاتر از سطح انتظارات وی و دیگر اعضای تیم بوده است و فکر نمی کردند استعدادهای شرکت کنندگان تا این سطح بالا باشد.بعد از سخنرانی نسبتا طولانی پورلطیفی، آقای سهیل دانش اشراقی با تشکر از زحمات آقای عرفانی و مسئولان سایت CGART.IR سخنرانی خود را شروع کردند و یکی از عوامل موفقیت این مسابقات را همکاری بین اعضا عنوان کردند.نکته جالب این است که هر سه سخنران برداشتن همکاری تیمی و اخلاق حرفه ای تاکید ورزیدند.بعد از اتمام سخنرانی آقای دانش اشراقی بار دیگر آقای عرفانی بر روی سن رفتند تا از برندگان مراسم تجلیل کنند.وی اعلام کرد که از بین 90 شرکت کننده 17 نفر توانستند به مرحله نهایی راه پیدا کنند که تصور چنین موضوعی بسیار سخت بوده است.در ابتدا وی نام 11 نفر آخر را اعلام کرد و همگی آن ها بر روی سن رفتند (البته 2-3 نفر نیز غایب بودند).عرفانی به این موضوع اشاره کرد که همگی این 17 نفر می تواند شغل های بسیار خوبی در زمینه بازی داشته باشند و با توجه به شرکت در این مسابقه فرصت شغلی بسیار در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت.بعد از این 5 نفر نهایی (به جز نفر اول)معرفی شدند که هر کدام به صورت جدا بر روی سن آمدند و از تجربیات گذشته و خاطرات خود در طول مسابقه صحبت کردند.نکته جالب اینجاست که بین 6 نفر اول نام دو خانم به چشم می خورد که باعث تعجب حداقل خود من شد و البته آقای عرفانی هم اشاره کرد که در ابتدا فکر نمی کرد طراحان زن دارای چنین استعداد بالایی باشند.آقایان:محمد خالقی، محسن داینالی و حمید جلیلی به ترتیب رتبه ها 6، 5 و 3 را به دست آوردند و خانم ها:سمیه صفار و اکرم کسروی فرد به رتبه ها چهارم و دوم دست پیدا کردند.تمامی 5 نفر به نکات جالبی اشاره کردند.به طور مثال آقای خالقی اعلام کرد که تا 4 ماه پیش حتی نمی دانسته به چه چیزی Engine می گویند و با این حال توانسته مقام ششمی را کسب کند!در نهایت آقای محمدرضا شجاعی به عنوان نفر برتر معرفی شد که انصافا با توجه نمایش طرحشان استحقاق چنین رتبه ای را داشتند.ایشان توانستند جایزه اول را که شامل یک دستگاه PS3 و یک عدد بازی Unchrted 2 می شد را کسب کنند.آقای عرفانی در اواخر سخنرانی اعلام کردند که علاوه بر مسابقات جدید کارگاه های بازیسازی بیشتری برگزار خواهند شد و همچنین از حضور آقای روزبه در اکتبر سال آینده در ایران خبر دادند.وی همچنین در نهایت از تمامی شرکت کنندگان و دست اندر کاران تشکر کردند و اعلام کردند که علاقه مندان می توانند منتظر دور بعدی این مسابقات باشند.در پایان باید به این موضوع اشاره کرد که تمامی طرح های موجود توسط UDK (Unreal Developmnet KIL)ساخته شده بودند.
مدل سازی سه بعدی و چالش های آموزشی در یک مسابقه
منبع:بازی رایانه شماره39

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط