معرفی بزرگترین خبرگزاری های دنیا

خبرگزاریها از جمله وسایل ارتباط جمعی جهان هستند که نسبت به دیگر مراکز و شبکه های اطلاع رسانی، نقش بسیار مهم و اساسی دارا می باشند. وظیفه اصلی خبرگزاریها جمع آوری اخبار و اطلاعات در سریع ترین وقت ممکن و انعکاس آن به
دوشنبه، 24 تير 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی بزرگترین خبرگزاری های دنیا
معرفی بزرگترین خبرگزاری های دنیا

نویسنده: مجید صفاتاج




 

تسلط صهیونیزم بر رسانه و رسانه بر دنیا

خبرگزاریها از جمله وسایل ارتباط جمعی جهان هستند که نسبت به دیگر مراکز و شبکه های اطلاع رسانی، نقش بسیار مهم و اساسی دارا می باشند. وظیفه اصلی خبرگزاریها جمع آوری اخبار و اطلاعات در سریع ترین وقت ممکن و انعکاس آن به مخاطبان و مشترکان خود در میان جوامع بشری است، اگر بخواهیم اهمیت این نقش و وظیفه و تاثیری را که این خبرگزاریها می تواند در تغذیه مطبوعات و سپس افکار عمومی جهان داشته باشد همواره توصیف کنیم باید بگوییم که رابطه میان مطبوعات و سپس افکار عمومی جهان داشته باشد. همواره توصیف کنیم باید بگوییم که رابطه میان مطبوعات و خبرگزاریها مانند رابطه اسلحه و مهمات است. یعنی اگر تفنگ بدون مهمّات کارآیی داشته باشد مطبوعات نیز بدون اخبار خبرگزاریها می تواند کارایی و در افکار عمومی جهان تاثیر داشته باشد. در حالی که چنین نیست و همان طور که سازنده مهمات بر کسی که اسلحه در دست دارد چیره است؛ خبرگزاریها نیز بر مطبوعات سیطره دارند.
در حقیقت خبرگزاریها خبر را به دست می آورند و آن را پرورش و به آن جهت می دهند و سپس آن را تحویل مطبوعات و رسانه های گروهی رادیو و تلویزیون می دهند، رادیو و تلویزیون و مطبوعات، این اخبار را پخش می کنند و به نقاط گوناگون می رسانند. به عبارت دیگر خبر اسلحه ای است تبلیغاتی که خبرگزاریها آن را تهیه و ذخیره می کنند و مطبوعات سربازانی هستند که این سلاحها را به سوی خوانندگان خود شلیک می کنند. در پروتکل صهیونیست ها این عبارت آمده است:
هیچ خبری به جامعه نمی رسد مگر اینکه ما اجازه داده باشیم. بنابراین، باید خبرگزاریهایی را که خبرهای سراسر جهان را تأمین می کنند در دست بگیریم. بدین ترتیب هیچ خبری مخابره نمی شود مگر آنچه ما انتخاب کرده باشیم.
این وظیفه و جایگاه مهم خبرگزاریها و تاثیر آنها در افکار عمومی جهان باعث شده تا سلطه گران صهیونیستی درصدد حاکمیت و سلطه بر این آژانسهای خبررسانی جهان باشند و بتوانند افکار و اندیشه مردم جهان را همان طور که می خواهند بسازند و در جهت اهداف خود سوق دهند. لذا آنچه که امروزه از خبرگزاریهای جهان به ویژه چند خبرگزاری عمده بین المللی مشاهده می شود این است که این بنگاه های خبررسانی نتوانسته اند وظیفه اصلی خود را که اطلاع رسانی شفاف به مردم جهان است به نحو مطلوب و احسن انجام دهند. زیرا این خبرگزاریها بنابر مصالح و مطامع رؤسا و حاکمان خویش از میان انبوه اخبار، گزارش، اطلاعات و رویدادهای جهانی، فقط آنهایی را که متناسب با سلیقه ها و اهداف و نگرش آنها باشد به جهان مخابره می کنند. در نتیجه بیشتر رسانه های گروهی و وسایل ارتباط جمعی جهان از مطبوعات و رادیو و شبکه های تلویزیونی گرفته تا حتی بسیاری از خبرگزاریهای محلی و منطقه ای که به طور مستقیم و غیرمستقیم به این آژانسهای خبری جهان وابسته هستند مجبورند فقط اخباری را به مردم کشور خود منعکس کنند که از فیلتر خبرگزاریها گذشته باشد. افزون بر آن یکسری از رسانه های گروهی جهان نیز به طور مستقیم زیر نظر مستقیم این خبرگزاریها اداره می شوند و بخشی از آنها را تشکیل می دهند. بر اساس آمار مستند، از هرچهار خبری که در سطح بین المللی توسط رسانه های گروهی و وسایل ارتباط جمعی، نقل و گزارش و ارائه می شود، سه مورد آن به وسیله خبرگزاریهای فوق مخابره می شوند. یعنی سه چهارم کل اخبار و گزارشهای دریافتی آنها از خبرگزاریهای معروف بین المللی می باشد و این سرشت و سرنوشت شومی است که امروزه بر مجموعه وسیعی از وسایل ارتباط جمعی و رسانه های گروهی جهان حاکم می باشد.(1)
این وضعیت باعث شده تا صهیونیسم جهانی پس از گذشت مدت زمانی کوتاه چنان بر کنترل اخبار و گزارشهای خبری جهان چیره شود که کمتر بتوانیم روزنامه و یا مجله ای و خبرگزاری محلی را بیابیم که صهیونیستها بر نحوه تنظیم و پخش خبرهای آن بی تاثیر باشند و یا از درون آن را هدایت نکنند. عمده ترین این خبرگزاریها عبارتند از:
رویتر در انگلستان، فرانس پرس در فرانسه، آسوشیتد پرس و یونایتد پرس در آمریکا و تاس در روسیه (اتحاد جماهیر شوروی سابق).

خبرگزاری رویتر

وقتی نامی از خبرگزاریها برده می شود، نخست نام خبرگزاری رویتر به ذهن متبادر می شود. اگر هم به جدول نام خبرگزاریهای جهان نگاه کنیم، نام خبرگزاری رویتر را در صدر جدول می بینیم. این خبرگزاری در سطح بین المللی از شهرت بالایی برخوردار است و توانسته سایه خود را بر مطبوعات و سایر رسانه های جمعی خبری و تبلیغی بگستراند. بنیانگذار و مؤسس این خبرگزاری ژولیوس پاول رویتر متولد 12 ژوئیه 1816 میلادی در شهر کاسل آلمان شخصی یهودی بوده است.(2)مقر این خبرگزاری هم اکنون در انگلستان است و تحت سلطه و قیمومیت صهیونیستها اداره می شود و از طرف سرمایه داران یهودی به ویژه صهیونیست های انگلیسی حمایت مالی شده و در راستای خواسته های آنها فعالیت می کند. و 147 کشور جهان را تحت پوشش خبری خود دارد.(3)

خبرگزاری آسوشیتدپرس

یکی دیگر از خبرگزاری های جهانی که صهیونیستها بر آن تسلط دارند خبرگزاری آسوشیتدپرس است. این خبرگزاری به سال 1848 در ایالات متحده آمریکا توسط پنج روزنامه تاسیس شد و خیلی سریع گسترش یافت تا جایی که در سال 1900 میلادی به شرکت خبررسانی عظیمی تبدیل شد و اکثر روزنامه ها و مجلات آمریکایی قسمت اعظم آنها تحت سیطره صهیونیسم بودند در این شرکت عضو شدند. این خبرگزاری که مرکز آن در نیویورک است دارای گسترده ترین فعالیت در سطح بین المللی بوده و سرمایه گذاران آن کارتلهای صهیونیست آمریکا می باشند. این خبرگزاری به طور متوسط روزانه حدود یازده میلیون کلمه خبر به سراسر جهان مخابره می کند(4) به طوری که «بیش از ده هزار(10/000)روزنامه در 109 کشور جهان را با اخبار خود تغذیه می کنند (5)» و «کلیه روزنامه های منتشره در آمریکای لاتین به وسیله این خبرگزاری تغذیه می شوند.»(6) سه چهارم اخبار این خبرگزاری از کشورهای مختلف دنیا تأمین می شود. مشترکین و وسایل ارتباط جمعی وابسته به این خبرگزاری که در نقاط مختلف جهان پراکنده هستند عبارتند از:(7)
- روزنامه های مشترک، 1239
- تلویزیونهای مشترک، 485
- رادیوهای مشترک، 5762
- تعداد دفاتر در خارج، 77
- تعداد دفاتر در آمریکا، 123
خبرگزاری آسوشیتدپرس که اخبار خود را به روزنامه ها می فروشد، تحت کنترل یک یهودی به نام مایکل سیلورمن است. سیلورمن در بخش اخبار مربوط به آمریکا (اخبار ملی)از سال 1992 به عنوان رئیس مشغول فعالیت بود. وی از سال 2000 به عنوان مدیر کل خبرگزاری منصوب شد. ولی جاناتان ولمن یهودی را به عنوان سردبیر خبرگزاری برگزیده است.(8)

خبرگزاری یونایتدپرس

در سال 1907 ادوارد اسکریپس و رای ویلسن هوارد یک خبرگزاری تاسیس کردند که اسکریپس هوارد یونایتد پرس لقب گرفت. این خبرگزاری جای یک بنگاه خبرپراکنی ضعیف را که در سال 1897 تاسیس شده بود گرفت.
در سال 1909 م. نیز ویلیام راندولف هرست (9) یک خبرگزاری تاسیس کرد که به اینترنشنال نیوزسرویس I.N.S (10)مشهور شد. این دو خبرگزاری نیز در سال 1958 با یکدیگر متحد شدند و تحت عنوان یونایتد پرس اینترنشنال کار جدید خود را آغاز کردند. مقر این خبرگزاری در نیویورک بوده و همانند خبرگزاری آسوشیتد پرس دارای فعالیت گسترده تری در سطح بین المللی می باشد و کارتلهای صهیونیست آمریکایی از آن حمایت مالی می کنند. «یونایتدپرس 650 مشترک در بیش از 100 کشور جهان دارد»(11) و کلیه روزنامه های منتشره در آمریکای لاتین از این خبرگزاری تغذیه خبری می کنند. سه چهارم اخبار آن نیز به کشورهای مختلف دنیا اختصاص دارد. مشترکین و وسایل ارتباط جمعی وابسته به این خبرگزاری عبارتند از:(12)
- روزنامه های مشترک، 1036
- رادیوهای مشترک، 3237
- تلویزیونهای مشترک، 445.
- روزنامه های مشترک در آمریکا، 633
- کشورهای مشترک، 100

خبرگزاری فرانس پرس

یکی از یهودیان فرانسه از خانواده هاواس در سال 1835 آژانس هاواس (13)را در این کشور بنیان نهاد. پس از آن در سال 1851 هاشیت یهودی خبرگزاری هاشیت را تاسیس کرد. این خبرگزاری بعدها خبرگزاری دولت فرانسه فرانس پرس شد. تا پیش از جنگ جهانی دوم، شارل لوئیس هاواس یهودی این خبرگزاری را اداره می کرد.(14) این خبرگزاری همانند دیگر خبرگزاری های عمده بین المللی، نقشی که در سطح جهانی ایفا کرده در راستای اهداف صهیونیسم جهانی است. حدود «152 کشور جهان تحت پوشش خبری این خبرگزاری می باشند.»(15)این خبرگزاری همچنین «برای بسیاری از تلویزیونهای جهانی برنامه تهیه کرده و در اختیار آنان قرار می دهد. این برنامه ها متعلق به سندیکای مطبوعات فرانسه است. این سندیکاها از طرف کارتلهای بزرگ فرانسه اداره شده و ماهیت وجودی صاحبان و حامیان آنها چون دیگر خبرگزاری های فوق الذکر می باشد.»(16)
خبرگزاری های فوق الذکر نه تنها بیشتر کشورهای جهان را تحت پوشش خبری، تحلیلی خود قرار می دهند، بلکه رسانه های جمعی بسیاری از جمله رادیو و برنامه های تلویزیونی در ممالک مختلف را از طریق دفاتر و دیگر آژانسهای خبری وابسته به خود تغذیه کرده و همواره تلاش کرده اند با سلطه بر افکار و فرهنگ ملتها، اندیشه های عمومی مردم جهان را در جهت اهداف صهیونیسم جهانی سوق دهند. این خبرگزاری ها هیچ گاه حقایق مربوط به رویدادها و حرکتهای انسانی و قیامهای مردم علیه مستکبران را به جهان منعکس نکرده بلکه برعکس سعی می کنند تا با تحریف و وارونه جلوه دادن حقایق و یا کتمان کردن آنها، اخبار و گزارشها و تحلیلهای دروغینی را به خورد ملتها دهند.

پی نوشت ها :

1. محمد تقی پور، توطئه جهانی، پژوهشی پیرامون صهیونیسم جهانی، (تهران: مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی، بهمن 1367)، ص 163.
2. رویتر (Retuer)در 12 ژوئیه 1886م. در شهر کاسل آلمان متولد شد. تا سال 1844 «اسرائیل بییرجوزف» (Israel Beer Josphot)نامیده می شد وی زندگانی شغلی خود را از استخدام در بانکی در شهر روتنگن آلمان آغاز کرد. وی از اولین کسانی بود که در اواسط قرن نوزدهم تلاش کرد تا با خریدن زمین و باغهایی در فلسطین سنگ اول بنای رژیم اشغالگر قدس را پایه گذاری کند. وی در عین حال به موازات این حرکت برای غارت ملتها از طریق ایجاد تراستهای مالی و تحمیق مردم از راه ایجاد سیستم خبری دست به تدابیری زد. در همان اول بود که فکر تاسیس یک خبرگزاری به ذهن او خطور کرد تا در آن اخبار و گزارشهای بانکها و فعالیتهای اقتصادی را با نظم و سرعت جمع آوری نموده و منتشر سازد. او این کار را کرد و حوزه خبرگزاری او شهرهای بزرگ آلمان را دربرگرفت و تا بروکسل پایتخت بلژیک گسترش یافت. آن گاه تا سال 1851م فعالیت خبرگزاری او در پاریس متمرکز بود تا آنکه در این سال مجبور شد سازمان مرکزی خبرگزاری خویش را به علت سختگیری دولت فرانسه به لندن منتقل سازد. وی پس از اختراع تشکیلات تکامل یافته برق و سیستم مخابرات پیشرفته در آن زمان زمینه کار خبرگزاری خویش را توسعه داد تا کلیه اخبار سیاسی و اجتماعی را نیز دربر بگیرد. پس از آن مطبوعات انگلستان با اعتماد و اتکای همه جانبه ای که به خبرگزاری او داشت شکل ویژه ای به خود گرفت.
خبرگزاری رویتر در سال 1858م با در اختیار قرار دادن متن سخنرانی ناپلئون سوم، تنها یک ساعت پس از ایراد سخنرانی، به مطبوعات انگلستان توانست در سطحی بین الملی، گوی سبقت را از دیگران برباید. این خبرگزاری همچنین موفق شد اخبار جنگ داخلی آمریکا را در آن زمان با سرعتی بی نظیر به جهان مخابره کند. رویتر در سال 1857 م. تابعیت انگلستان را پذیرفت و سپس در سال 1871م. لقب پارون به او اعطا شد.
رویتر در سال 1872 با وساطت سفیر انگلستان در تهران، با دادن 40،000 لیره استرلینگ به ناصرالدین شاه قاجار امتیاز کشیدن راه آن و حق اکتشاف انحصاری کلیه معادن به جز طلا و نقره به اضافه تأسیس بانک شاهنشاهی در ایران به خود اختصاص داد. جالب این است که این 40000 لیره استرلینگ بابت مسافرت ناصرالدین شاه به اروپا پرداخت شد و مجدداً این پول به اروپا بازگشت. رویتر در 20 فوریه 1899 در شهر نیس فرانسه درگذشت.
به نقل از:
- زیاد ابوغنیمه، «رسانه های جهان در پوشش مرئی و نامرئی صهیونیسم»، ترجمه فتاح احمدی، نشریه میراث جاویدان سال اول، شماره اول، ص 138.
- میرالوالفتح، دعوتی: نفوذ صهیونیسم در مطبوعات، (تهران: نشر ایام، 1376)، ص 138.
3. تقی پور: پیشین، ص 170 به نقل از: روزنامه ابرار 1364/12/15.
4. همان، ص 168.
5. همان، ص 169 به نقل از:مجله پیام انقلاب، شماره 53، 1360/12/15.
6. همان، به نقل از: روزنامه جمهوری اسلامی، شماره 871، 1361/3/12.
7. روزنامه کیهان، شماره 11635، 1361/11/16.
8. روزنامه کیهان، 1384/8/5 شماره 18367، ص 12 به نقل از: خبرگزاری ایسنا.
9. او با یک زن یهودی به نام ماریون دیویس (Marion Davies)یکی از مشهورترین رقاصه های آن زمان ازدواج کرد. همین امر باعث شد تا صهیونیستها او را در تبلیغات انتخاباتی اش به عنوان فرماندار نیویورک حمایت کنند (به نقل از ابوغنیمه، پیشین)
10. International News service
11. مجله پیام انقلاب، همان.
12. روزنامه کیهان، شماره 11635، 1361/11/16.
13. Agence Havas
14. ابوغنیمه، پیشین.
15. تقی پور، پیشین، ص 170.
16. روزنامه ابرار، 1364/12/15.

منبع :صفاتاج، مجید (1387)، صهیونیسم و رسانه، تهران: سفیر اردهال، چاپ دوم

 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.