نگرش بالنده به خویشتن خویش

در این جا ما قاموسی چهل منزلی را درباره بالندگی مطرح می کنیم و انتظار داریم که بعد از مطالعه آن، احساس خواننده نسبت به خویشتن خویش، متفاوت شود.
دوشنبه، 4 شهريور 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگرش بالنده به خویشتن خویش
نگرش بالنده به خویشتن خویش

نویسنده: حسین خنیفر




 
در این جا ما قاموسی چهل منزلی را درباره بالندگی مطرح می کنیم و انتظار داریم که بعد از مطالعه آن، احساس خواننده نسبت به خویشتن خویش، متفاوت شود.

باور اول: خالق جهان

خالق این جهان، خداوند گاری است بی همتا که «علی کل شیء قدیر» است(1) و در تمام ادیان الهی، مطلق و لایزال است و وقتی من و شما را آفرید، به خود آفرین گفت؛ « فتبارک الله احسن الخالقین».(2)
یکی از راه های بالندگی انسان در صحنه زندگی این جهان، نزدیکی و شناخت خداوند است؛ زیرا از بطن آیات در می یابیم که از این راه، حداقل چهار نتیجه حاصل می شود:
1-آرامش، «الا بذکر الله تطمئن القلوب».(3)
2-برآوردن خواسته ها و آرزوها؛ «انی قریب اجیب دعوة الداع اذا دعان».(4)
3-افزونی موفقیت ها؛ «لان شکرتم لازیدنکم»(5)
4-پاداش های بزرگ و بزرگ تر از دنیا و آن چه در ذهن می پروریم؛ «یبشر المؤمنین الذین یعلمون الصالحات ان لهم اجرا کبیرا».(6)

باور دوم: جهان رازها

جهان هستی، مخلوق خالق هستی است و قرن هاست که موجب حیرت اهل علم و معنی و پژوهشگران است؛ تا جایی که فیزیک دانانی مثل اینشتین، هایزنبرگ، پاسکال و صدها متخصص دیگر، از دریچه مطالعه آن، به خدا رسیده اند.
جهان هستی با گذر از دریچه نگاه انسان ها شکل می گیرد. دیدگاه و یا نگرش انسان هاست که به حقایق هستی، رنگ واقعیت می پوشاند تا حقایق، آن طور که باید، دیده و دریافت شوند نگرش انسان، مرز بین حقایق و واقعیت هاست. انسان می بیند، آن چه را که می خواهد.
طالب هر چیز ای یار رشید / جز همان چیزی که می جوید ندید(7)
جهان اطرافمان گاه روشن است و امیدبخش و گاه تیره و دل آزار؛ به راستی چرا؟ و این مساله به چه چیزی ارتباط دارد؟

باورسوم: زاویه نگاه

در مساله فوق، در هر دوحالتش، بستگی دارد که در هر لحظه از زمان، چگونه به آن نگریسته ایم و نگرش ما به آن چگونه بوده است. این که گاهی اوج می گیریم و تا ماه بالا می رویم و گاهی خود را درقعر چاه می بینیم، بستگی به این دارد که از چه زاویه ای به جهان اطرافمان می نگریم و این، همان نوع نگرش یا دیدگاه ماست.
آندره ژید، فیلسوف و دانشمند فرانسوی، می گوید:«سعی کن عظمت درنگاه تو باشد؛ نه در آن چه که می نگری.»
عظمت نگاه، افق دیدگاه را بالا می برد.
انسان های ارجمند، دنیا، زیبایی ها و کمالات را بیشتر می بینند و به آن سو حرکت می کنند.

باور چهارم: نگرش

نگرش، همواره یک پای مرحله رهبری است و درکارها، نقش او را ایفا می کند.
نگرش، بخش پیش آهنگ وجود واقعی ماست.
نگرش، ریشه هایی درونی دارد و ثمرات و میوه هایی بیرونی.
نگرش، بهترین دوست، درشرایط ایده آل و بدترین دشمن، در شرایط بدبینی ماست.
نگرش، از کلام ما جلوتر، صادق تر و پابرجاتر است.
نگرش، عاملی است که سبب جذب یا دفع می شود.
نگرش، کتاب دار و بایگان گذشته ماست.
نگرش، سخن گوی وضعیت زمان حال ماست.
نگرش، پیام آور آینده ماست.

باور پنجم: برتری و نگرش

دنیس وتیلی، نویسنده کتاب «برتری برندگان» می نویسد: «انسان های موفق، بالنده و پیشرو در مراحل مختلف زندگی، از جمله در کسب وکار، تحصیل، مقام و مسئولیت، خانه و زندگی و...در مقایسه با دیگر افراد جامعه، برتری هایی دارند که آنها را از دیگران متمایز می کند؛ ولی برتری آنها، در ولایت استثنایی، هوش بالا و استعداد ویژه نیست؛ بلکه برتری آنها در دیدگاه و نگرش آنهاست.»

باور ششم: معادله نگرش

بسیاری از آدم ها در صحبت ها، مقایسه ها، تمثیل و شاهد آوردن در کلام، دوست دارند و اصرار می ورزند که استعداد به تنهایی یا «استعداد منهای تجربه» کافی است و معتقدند که اغلب افراد موفق، استعداد بالا یا هوش بالا داشته اند؛ اما هزاران نفر را می شناسیم که با وجود عناصر متعدد، هرگز به جایی نرسیده اند. گرچه افراد مستعد، زمینه رشد بالایی دارند، اما علت رشد و بالندگی یا ناکامی و توقف، طرز فکر و نگرش افراد است؛ از این رو، معادله زیر مطرح است:
توانایی + نگرش = نتیجه
استعداد درخشان + طرز فکر راکد = بد
استعداد درخشان + نگرش بد و منفی = ضعیف و عقب رو
استعداد خوب و درخشان + نگرش متوسط = پیشرفت خوب
استعداد و باور مناسب + نگرش خوب و بالنده = عالی

باور هفتم: تغییر نگرش (مطالعه موردی)

ماجرای راجر بنیستر، یکی از نمونه های جالب عالم ورزش است که نشان می دهد نگرش انسان چگونه نگرش های دیگر را جذب و هضم می کند.
در نیمه اول قرن بیستم، بسیاری از کارشناسان ورزش عقیده داشتند که هیچ دونده ای نمی تواند یک مایل را در کمتر از 4 دقیقه بدود و مدت ها بود که هیچ کس نتوانسته بود از این مرز بگذرد؛ ولی در(6 مه 1954 م.)راجربنیستر، دانشجو و دونده انگلیسی، توانست در مسابقه ای که در آکسفورد برگزار شد، یک مایل را در 3 دقیقه و 4.59ثانیه بدود. دو ماه بعد، یک استرالیایی به نام «لندی» نیز توانست از آن مرز بگذرد و بعد یک باره، ده ها و صدها دونده دیگر، آن فاصله را در زمانی کمتر از 4 دقیقه دویدند؛ زیرا نگرش دونده های خوب عوض شده بود.

باور هشتم: قالب های ذهنی نگرش

در ماجرای فوق، تغییر نگرش، قالب های ذهنی و باورهای همتایان، همواره تحمیل می شده است؛ ولی وقتی یک مرزشکن و ذهنیت شکن پیدا می شود، باورها و نگرش ها تغییر می کند. کار بنیستر، وقتی در معرض دید دیگران قرار گرفت، پخش شد. ما غالبا اسیر قالب های ذهنی هستیم و فراموش می کنیم که انسان، موجودی نامحدود است. انسان فراتر از همه تصورات و محدودیت ها می تواند حرکت کند.

باور نهم: نشر و اشاعه نگرش

سرعت پخش نگرش بد، بیشتر از نگرش خوب است.(8) تنها چیزی که سرعت پخش آن بیشتر از سرعت انتشار نگرش خوب است، نگرش بد است؛ از این رو، بسیار تاکید شده است که آدمی باید همنشین آدم های دارای نگرش بد، نگرش منفی، سیاه بین، غلط انداز و ناامید نشود.

باور دهم: ژست و نگرش

خیلی از آدم ها خیال می کنند که داشتن ژست منفی، برازنده تر است. شاید به این دلیل که فکر می کنند، با این ژست، مهم تر یا زیرک تر جلوه خواهند کرد؛ ولی در واقع، نگرش بد، نه تنها به شخصی که صاحب آن است، کمک نمی کند، بلکه به او لطمه هم می زند.

باور یازدهم: اثر نگرش

نگرش انسان، با استعداد و ظرفیت او رابطه مستقیم دارد؛ زیرا نگرش، یک احساس درونی است و رفتار، نماد بیرونی آن است؛ به همین خاطر، بدون آن که کلامی از دهان شخص بیرون بیاید، می توان نگرش او را تشخیص داد. مسلما همه ما، حالت لب های آویزان، آدم های دمق و پریشان و دندان های به هم فشرده آدم های مصمم و سرسخت را دیده ایم. لحن و حالت ما، از هرچیز دیگری مهم تر است.

باور دوازدهم: طبیعت نگرش

گاهی وقت ها می توانیم طرز فکرو اندیشه خود را در ظاهر پنهان کنیم؛ اما عمر پرده پوشی چندان دراز نیست. نگرش انسان، آن قدر با حجاب می جنگد تا به طور طبیعی جلوه کند.

باور سیزدهم: نگرش منفی

نگرش های سخت، منفی و مقاوم، خبر از بیماری های ترسناک می دهند. نگرش منفی و ُصُلب، عامل کورذهنی و تیرگی افق های آینده است.
اگر نگرش ما سودمند، سازنده و مساعد برای رشد باشد، ذهن، باز می شود و زمینه پیشرفت را فراهم می کند؛ به همین دلیل است که روان شناسان می گویند: گاهی نیز به فهرست موفقیت ها، توانایی ها، شادی ها و برازندگی های خود فکر کنید و احساس خوب بودن، مفید بودن و بالنده بودن بکنید.

باور چهاردهم: نگرش و رشد

نگرش ما، نمایانگر توقعات ما از زندگانی است. ما هم، از جهتی مانند هواپیما هستیم. اگر سرمان رو به بالا باشد و ذهن ما مشغول جزئیات زیر پا نباشد و رو به صعود باشیم، رشد همه جانبه در انتظار ماست و اگر رو به پایین باشد، خطر سقوط در پیش است. نگاه ما به زندگانی و کردار ما، تعیین کننده حوادثی است که بر ما می گذرند.

باور پانزدهم: نگرش و ارتباطات

تمام زندگانی ما متأثر از شیوه روابط ما با مردم است؛ اما برقراری رابطه با افراد، کاری دشوار است. برقراری رابطه مثبت، بالنده، صادقانه و پیشرو با دیگران، در جهان پرهیاهوی کنونی، کاری است واجب؛ ولی دشوار.
مؤسسه پژوهشی استنفورد، معتقد است که 12/5 درصد هرپول، درآمد و موفقیتی، ناشی از فعالیت انسان و دانایی اوست؛ ولی 87/5 درصد آن بر اثر توانایی راه آمدن با مردم به دست می آید.
باور شانزدهم: نگرش و فرمول موفقیت
می توان فرمول موفقیت را چنین پنداشت:
87/5% مردم شناسی + 12/5% علم = تولید موفقیت
یکی از سیاستمداران چنین گفته است:«مهم ترین عنصر فرمول موفقیت، عبارت است از « شیوه کنار آمدن با مردم.»

باور هفدهم: نگرش خود مدارانه

گاهی نگرش ما، ناشی از خود محوری و خود مداری ماست. اگر ما مردم را مهم بدانیم، در چشم انداز خودمان، دیدگاه های آنها را لحاظ می کنیم، نه دیدگاه های خودمان را. تازمانی که پای دیگران را له می کنیم و تا زمانی که دنیا رااز چشم دیگران می بینیم، وضعمان شبیه آن راننده ای است که پس از تصادف از خودرو بیرون پرید و فریادکنان به راننده مقابل گفت: شماها چه مرگتان شده است؟ امروزتو چهارمین نفری هستی که من به ماشینش زده ام!

باور هجدهم: نگرش و ترقی

معمولا کسانی درسازمان ها، جامعه، بازار، نهادها و حرفه های مختلف ، ترقی می کنند که نگرش سازنده دارند. ترفیعات داخل سازمان ها و حرفه و شغل، به این افراد، نگرش برجسته نمی دهد؛ بلکه نگرش برجسته آنها، سبب اوج گیری آنها می شود.

باور نوزدهم: نگرش و اصل برتری جزئی

بزرگ ترین دستاورد های تاریخ، کار انسان هایی بوده که فقط اندکی از انبوه همتایان خود پیش تر بوده اند. شاید بتوان این وضع را «اصل برتری جزئی» نامید. در بسیاری از موارد، این تفاوت اندک، در مورد نگرش بوده است.
نخست وزیر مالزی گفته است:«تنها سرمایه کشور من، اراده و روحیه مردم ماست که می خواهند پیش بیفتند. ما دلار نفتی نداریم؛ ما در دل زمین، معادن گران بها نداریم؛ تنها چیزی که داریم، اراده و روحیه است و اگر روحیه خود را از دست بدهیم، قدرتمندترین کشورها هم نمی توانند به ما کمک کنند.»

باوربیستم: نگرش و ذهن

شایستگی ولیاقت، در موفقیت انسان، نقش مهمی دارد؛ اما موفقیت یا شکست در هر کار، بیشتر تابع نگرش ذهنی است و نه شایستگی ذهنی محض.
تفاوت آدم ها با هم جزئی است؛ اما همان تفاوت جزئی، سبب اختلاف های کلی می شود. تفاوت جزئی آنها هم همان نگرش و نوع نگاه آنهاست. بزرگی و کوچکی اختلاف آدم ها در این است که نگرش آنها سازنده است یا تباه کننده.

نوید اول: نگرش اولیه

نگرش نخست در انجام هرکار، در ادامه هرکار و درنتیجه هرکار، اثرقطعی دارد؛ اثری مهم تراز هر اثر دیگر.
سعی کنیم نگرش های اولیه ما مثبت، منطقی، دقیق، امیدوارانه، به دور از یأس و همواره بالنده، پاینده، قوی و جامع باشند.
بذر امید در نگاه، ریشه رشد و ترقی در ذهن، کلام مثبت برزبان و گوش وحواسی همواره جویای سرزندگی و رشد را در خود زنده کنیم. نباید فراموش کنیم که «نگرش های خوب به نتیجه خوب ختم می شوند»و «چیزهای خوب باشروع خوب، ملازمند.»

نوید دوم: معجزه نگرش

نگرش ما می تواند گرفتاری ها و ناملایمات را به خیر و رحمت تبدیل کند. سدلو بکستر در کتاب «بیدارشو»(9)نوشته است:
«فرصت و مانع، با هم چه فرقی دارند؟ فرق آنها دردید ماست. هرفرصتی، مشکلی دارد و هر مشکلی، فرصتی.
آن کس که نگرشی برجسته دارد، به هنگام رویارویی با دشواری ها،با دفع جنبه های زیان آور و بد، از آن وضعیت بهترین فرصت ممکن را فراهم می سازند. زندگی را می توان به سنگ چاقو تیز کنی تشبیه کرد؛ تیزشدن چاقو یا بریدن دست، حاصل نیت و قصد ماست.

نوید سوم: نگرش و فرصت ها

صاحبان دید بلند و نگرش بالنده، به هنگام رویارویی با مشکلات، با تحمل جنبه های ناگوار و دفع آنها، مشکلات را به فرصت مبدل می کنند.

نوید چهارم: نگرش و تحصیل

صاحب نظری می گفت: وقتی خدا می خواهد کسی را تربیت کند، او را به مدرسه های پر زرق وبرق نمی فرستد؛ بلکه او را در مدرسه احتیاج، تعلیم می دهد.
تحصیل در شرایط سخت یا شرایط پرتلاش، برنگرش واقعی انسان نسبت به جامعه، آینده، امکانات، دارایی ها و رشد اثر می گذارد.

نوید پنجم: نگرش ورهبران بزرگ

نگرش بلند رهبران بزرگ، زاییده تلاش ها و رویایی های بزرگ است. انسان بزرگ، محصول زحمات طاقت فرساست؛ به همین خاطر است که وی دارای نگرشی متفاوت، دیدی نافذ، تحلیلی عمیق و افقی دور و روشن می گردد.
به قول ماکسول(10)«رهبران بزرگ، درهنگام گرفتاری ها، پدید می آیند و این رهبران، می توانند حتی پدر یک خانواده یا مدیر یک قسمت یا معلم یک کلاس یا کارمند یک سازمان باشند.»
بارها در شرح زندگانی انسان های فرهیخته خوانده ایم که گرفتاری ها و مشکلات، باعث رشد آنها شده است؛ زیرا به دنبال راه حل بوده اند.

نوید ششم: نگرش و زندگی

در ادبیات غنی و سرشار ایرانی چنین می خوانیم:
به دریا خطرها بی شمار است / اگر خواهی سلامت برکناراست
دیوید سارنف گفته است:«در گورستان، امنیت فراوان است؛ من دربه در، دنبال حادثه و فرصت های تحول هستم»؛ زیرا بسیاری از انسان ها، تابع زندگی خطی، جبری و حیوانی محض هستند و در یک محیط کاملا سطحی، حیاط را به پایان می رسانند. زندگی و نگرش عمیق به آن، انسان را نا آرام، فعال و حتی به خداوند نزدیک تر می کند.

نوید هفتم: نگرش و آینده

نگرش ما، حرکت دهنده یا متوقف کننده ما است. هرچه نگرش ها عمیق، سازنده و بالنده باشند، آینده نوید بخش تر است و هرچه نگرش ها،ضعیف، کاهنده و پس رو باشند، آینده، تاریک و ناامید کننده است.

نوید هشتم: دو نگرش متضاد

می توان مقایسه ساده ای بین دو نگرش انجام داد؛ بارها شما رویکردها و نتیجه کار کسانی را که نگاهی بلند و سازنده داشته اند و کسانی را که درچنگال ترس و نگرانی اسیر بوده اند، دیده اید. در نبرد طالوت و جالوت، دونفر در صحنه حضور داشتند؛ از یک طرف طالوت که انسانی عادی و معمولی بود و از طرف دیگر جالوت که بسیار قوی هیکل و مثل هیولا بود یاران و دوستان طالوت، وقتی جالوت را مشاهده کردند، وحشت زده گفتند:این هیولا آن قدر بزرگ است که نمی توان او را کشت؛ اما طالوت همین غول را دید و گفت:«ضربه های من حرام نمی شوند؛ چون به هر جا بزنم، به بدن او می خورد.»

نوید نهم: نگرش کارآمد

نگرش درست و امیدوارانه، کوه ها را جابه جا می کند؛ همان طور که ارشمیدس ریاضی دان نامی می گفت:«اگر اهرمی از ایمان و امید به من بدهید، من کره زمین را بدون نیاز به محاسبات ریاضی جابه جا خواهم کرد.»
اگر نگرش ما مثبت باشد و از واپس گرایی به دور باشد، نه تنها آینده درخشان است، بلکه حال نیز لذت بخش است.

نوید دهم: نگرش و کار

اغلب کارهای هنری، معماری، آثارماندگار، جاودانه های عرصه ادبی، شعر، نقاشی و حتی هنر هفتم، زاییده نگرش به نفس کار است.
نویسنده ای با نگرشی جهانی و جاودانی، اثری می آفریند و ده ها بارچاپ می شود. دانشجویی در کار تحصیل، خیلی قوی و محققانه ظاهر می شود و در ذهن هم دوره ای ها باقی می ماند و عاملی برای موفقیت و پیشرفت های افرادی بعدی می شود؛ چون همه چیز در نوع نگرش ما نهفته است. هیچ کار و فعالیتی در نظر ما، نباید حقیر باشد؛ حتی اگر کار کوچکی در منزل باشد.

نوید یازدهم: نگرش و محیط

محیط، یکی از عوامل مهم درشکل گیری و تأثیر بر نگرش های آدمی است و در شکل گیری رفتارهای انسانی، اثر مستقیمی دارد. تغییر محیط، بسیاری از انسان ها را دگرگون کرده است. محیط های بزرگ تر، محیط های علمی و محیط های سالم و بالنده، در رشد و تعالی آدمی نقش مهمی دارند و جالب این که دوران دانشجویی، فرصت خوبی برای تجربه های بزرگ و ایجاد نگرش های جدید است؛ چون در هر محیط تازه ای، فرصت های مثبت و مفید زیادی وجود دارد.

نوید دوازدهم: نگرش و کلام

کلام و سخنانی که می شنویم، برنگرش و عقاید و برداشت های ما اثر مستقیمی دارند. روان شناسان می گویند که شما در طول شبانه روز، سخنان مهیج، ادبی و امید دهنده بخوانید یا بشنوید و از سخنوران ناامید کننده و دوستان منفی باف و سیاه نگر، بپرهیزید؛ چون اگر چند صباحی با آنها مأنوس شوید، آن گاه شما نیز براثر کلام و سخنان مأیوس کننده آنها، دچار نگرش منفی می شوید.

نوید سیزدهم: نگرش و بازتاب

دیگران همیشه آن افرادی نیستند که ما فکر می کنیم؛ بلکه گاهی بهتر و مثبت تر از چیزی هستند که درخیال ما می گذرد. اندرو میتوس می گوید:«وقتی نگرش خود را نسبت به دیگران عوض می کنم، آنها شروع به تغییر رفتار خود می کنند»؛ گویی در همان لحظه ای که تصمیم به تغییر زاویه دید خود می گیریم، دیگران هم به انتظارات تغییر یافته ما پاسخ مثبت می دهند.

نوید چهاردهم: نگرش و تغییر

رمز برخورداری از نگرش خوب، داشتن شوق تغییراست. در دنیای فعلی، تغییر، یک اصل جدایی ناپذیر اززندگی است.
در سفری که به سازمان آیسیسکو(11)(ISESCO)در کشور مغرب(MOROCO) داشتم، در آن جا، یکی از صاحب نظران مصری به نام دکتر سعید اسماعیل علی (12) گفت:«من لم یتغیر یتاخر؛ کسی که همگام با تغییرات، نگرش و زاویه های دید خود را عوض نکند، عقب می ماند.»
پیتر دراکر(13)نیز در آغاز هزاره سوم می نویسد:«نمی توان تغییر را متوقف کرد؛ ولی می توان از آن پیشی گرفت.» چگونه؟ با تغییر نگرش، امروزی شدن و فعال کردن فرصت های راکد و توانایی های ذخیره شده.

نوید پانزدهم: نگرش و گزینش

ما یا خداوندگار نگرش های خویش هستیم و یا برده آنها. گزینش یکی از این دو، با ماست. این که امروز کی هستیم، پیامد گزینش دیروز ماست و فردا هم همان خواهیم شد که امروز برمی گزینیم. تغییر کردن، یعنی انتخاب و میل به تغییر و تغییر از خود ما شروع می شود و به ما ختم می شود. قرآن در این باره می فرماید:
«ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم؛ (14)خداوند هیچ قومی را تغییر نمی دهد؛ مگر این که تغییر را از درون خود شروع کنند.»

نوید شانزدهم: نگرش و ارزیابی

نگرش عالی، ارزیابی عالی را ایجاد می کند و ارزیابی عالی، زندگی عالی را رقم می زند و اینها باخوش خیالی و از خود راضی بودن، فرق می کند. همه ما انسان ها قابلیت این را داریم که زندگی را در سطحی ارزیابی کنیم که نتایج فوق العاده ای به بار آورد.
به قول کیم ایل چوونگ، در کتاب(سنگفرش هر خیابان ازطلاست):«زندگی ما مملو از فرصت های طلایی است». یکی از این فرصت های مهم، فرصت تغییر و ارزیابی مجدد زندگی است. بسیاری از افراد که اززندگی فعلی راضی نیستند یا آن را سزاوار خویش نمی دانند، تأمل و ارزیابی خویش را فراموش کرده اند.

نوید هفدهم: آزمون نگرش

چهار جمله زیر، نگرش شما را برملا می کند و نوعی تست نگرش سنج باورها و عقاید روانی است:
1-هرگاه گرفتن تصمیم مهمی را دشوار یافتید، بدانید که علتش فقط یک چیز است و آن این که نگرش و تصور روشنی از ارزش های زندگی خود ندارید. به قول رابینز، «عادت کنید و تصمیم بگیرید.»
2-هرگاه اجازه دادید افراد منفی نگر، از سیاهی ها و شکست ها برای شما صحبت کنند، بدانید که نگرش شما نسبت به توانایی هایتان مخدوش است.
3-هرگاه کارهای نیمه تمام یا اصطلاحا سرمایه گذاری های زخمی، مثل مطالعه ناقص و کار رها شده، دور و برشما را پر کرده است، بدانید زمان تصمیم قاطع و تغییر نگرش است.
4-هرگاه احساس می کنید شادی های گم شده دارید، بدانید که ذهن به تاریکی ها گرایش دارد و باید عنصر تغییر را وارد کنید.

نوید هجدهم: نگرش و راه

یک درخت هر چقدر هم که بزرگ باشد، با یک دانه آغاز می شود. طولانی ترین سفره ها، فعالیت ها و مسیرها، با اولین قدم پایان می یابد. تمام راه های رشد و تعالی، به نگرش ما ختم می شوند. انسان های بلند نظر، مسیرهای طولانی را با قدم اول به پایان می رسانند و انسان های کوتوله، در مسیرهای کوچک و شیارهای ریز زندگی، متوقف می شوند.

نوید نوزدهم: نگرش و پالایش

برای تغییر نگرش های راکد و متوقف، پالایش ذهنی لازم است و برای خلق یک جریان سالم، تمام چیزهایی را که نمی خواهید و یا استفاده نمی کنید یا نیاز ندارید، رها کنید؛ ناگهان می بینید که مانند یک آهن ربا، چیزهای تازه تری را به خود جذب می کنید.

نوید بیستم: ده راز نگرش ساز

1-برای ایجاد نگرش موفقیت آمیز، از «ده راز» صحبت می شود که عبارتند از:
2-همیشه از خویش سؤالات مناسب بپرسید(خود ارزیابی).
3-خواسته های خود را هوشمندانه مطرح کنید.
4-به دنبال کارهایی باشید که شما را به سوی فعالیت های مثبت و بالنده بکشاند.
5-شور و هیجان را در زندگی تان گسترش دهید.
6-همیشه از انسان های دیگر بیاموزید. به قول پیامبر اکرم(ص) « انسان ها، معدن های طلا و نقره اند.»
7-همیشه باور داشته باشید که غیرممکن ها، ممکن خواهند شد.
8-سعی کنید با افراد موفق معاشرت داشته باشید.
9-مسئولیت پذیر باشید و انجام کارها را به عهده بگیرید.
10-زیاد فکر کنید.
11-معنویت را در زندگی تان جاری سازید؛ زیرا سرچشمه نگرش های مثبت، اتصال به معبود است؛ و خداوند سرچشمه آرامش است.

پی نوشت ها :

1-بقره(2)، آیه106.
2-مؤمنون(23)، آیه14.
3-رعد(13)،آیه 28.
4-بقره(2)، آیه 186.
5-ابراهیم(14)، آیه 7.
6-اسراء(17)، آیه 9.
7-مولانا جلال الدین(1362)مثنوی معنوی، تهران: یساولی
8-همان ص 20.
9- sidlow.j(2003)My Attiude .P37,l.Baxter
در ادبیات شیرین فارسی هم می خوانیم «بهوش تا نرود عمر بر فسوس».
10-ماکسول، جان (1382)مدیریت نگرش، تهران: انتشارات فراروان.
11.ISESCO, Lslamic Educutional Scientific and Cultural Organization
12-اسماعیلی علی، سعید (2005)استراتژیهای آموزش در جهان اسلام، سازمان آیسیسکو، مغرب، مرکز رباط.
13-دراکر، پیتر(1383)ص 38.
14-قرآن کریم، سوره رعد، آیه 11.

منبع: حسین، خنیفر، (1348)، جوان در آینه جهان( مهارت های مدیریت بر خویشتن در عصر تغییر)،‌ تهران: موسسه نشر شهر، چاپ اول 1389.

 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.