مرگ ماست وانتد

نظامیان آمریکایی مدعی شدند که در یک عملیات پیچیده توانستند اسامه بن لادن را در محل زندگی اش به قتل برسانند. در این مقاله می خواهیم نگاهی به نحوه انجام این عملیات داشته باشیم و در پایان هم شبهات این ماجرای مشکوک را
يکشنبه، 24 شهريور 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مرگ ماست وانتد
 مرگ ماست وانتد

نویسنده: علی رنجبران




 
شکار بن لادن
نظامیان آمریکایی مدعی شدند که در یک عملیات پیچیده توانستند اسامه بن لادن را در محل زندگی اش به قتل برسانند. در این مقاله می خواهیم نگاهی به نحوه انجام این عملیات داشته باشیم و در پایان هم شبهات این ماجرای مشکوک را بررسی کنیم.
مردم شهرک کوچک و مرفه نشین ابوت آباد پاکستان نیمه های شب 12 اردیبهشت ماه 90 با صدای انفجار و تیراندازی از خواب بیدار شدند؛ صدای انفجارهایی که از نزدیکی یکی از مهم ترین آکادمی های نظامی پاکستان به گوش می رسید. نزدیکی انفجارها به این محل این آکادمی نظامی باعث می شد که هر کسی حدسی درباره این انفجارها موجه جلوه کند. با رسیدن صبح شایعات عجیب و غریب یکی یکی از راه رسیدند. مردم ابوت آباد شنیدند که چند وقتی را در همسایگی مرد شماره یک القاعده گذرانده اند. همین طور ژنرال های پاکستانی هم متوجه شدند بن لادن چند وقت است که درست از بیخ گوش آن ها مشغول دادن دستور و هدایت القاعده بوده. همه این شایعات وقتی رنگ واقعیت به خودش گرفت که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و اعلام کرد که عدالت اجرا شده است و کماندوهای آمریکایی موفق شدند شب گذشته اسامه بن لادن را به قتل برسانند.
حال در همه جای جهان نام ابوت آباد به گوش می رسد؛ یک شهرک کوچک در 60 کیلومتری اسلام آباد، پایتخت پاکستان. این منطقه یکی از سرسبزترین نقاط پاکستان و یک منطقه مرفه نشین است. بیشتر ساکنان این منطقه ژنرال های نظامی پاکستان هستند که در آکادمی نظامی در همین شهرک کار می کنند. جالب اینجاست که محل اختفای بن لادن درست در نزدیکی همین پایگاه نظامی قرار داشته است؛ «بن لادن و خانواده اش از پنج سال پیش در این خانه زندگی می کردند.» این را یکی از مقامات بلندپایه پاکستانی از قول یکی از همسران بن لادن به رویترز گفته است. همین موضوع باعث شده است که شک ها نسبت به رابطه بن لادن با دستگاه های امنیتی پاکستان زیاد شود؛ شکی که حتی قبل از به قتل رسیدن بن لادن هم وجود داشت. گفته می شود که همین شک هم باعث شد که گروه ویژه آمریکایی این عملیات را بدون کوچک ترین هماهنگی با مسوولان پاکستانی برنامه ریزی و اجرا کنند.

پیک ویژه بن لادن

عملیات از سه سال قبل با گردآوری اطلاعات آغاز شده بود. عملیات جمع آوری اطلاعات بعد از آن آغاز شد که چند تن از زندانی های گوانتانامو پرده از هویت مردی برداشتند که پیک مخصوص بن لادن بود. این پیک مخصوص از نزدیکان خالد شیخ طراح عملیات 11 سپتامبر بود. همین موضوع نشان می دهد که او چه نقش مهمی در دستگاه القاعده داشته و به چه دقت و وسواسی انتخاب شده بود. بازداشتی ها به نیروهای آمریکایی گفته بودند که بن لادن اطلاعاتش را از طریق این مرد و بدون استفاده از اینترنت انتقال می دهد. بعد از این دو سال طول کشید تا آمریکایی ها توانستند ردپایی از این پیک مخصوص پیدا کنند. آنها در سال 2009 توانستند محل های رفت و آمد او را در نزدیکی اسلام آباد شناسایی کنند. با تعقیب این پیک سرانجام در آگوست 2010 محلی شناسایی شد که حالا شهرتی جهان دارد؛ یک خانه ویلایی در ابوت آباد. با این همه نیروهای آمریکایی از وجود بن لادن در این خانه مطمئن نبودند. مشاور امنیت ملی آمریکا، جان برینن می گوید: «ما اطلاعات زیادی در مورد پیام رسان ها و میانجی های بن لادن نداشتیم. با گذشت زمان و در عملیات جست و جو و تعقیب توانستیم اطلاعات بیشتری جمع آوری کرده و نام مستعار پیام رسان را دریابیم.» اما آنها هنوز مطمئن نبودند که اینجا محل اختفای بن لادن باشد. یکی از موضوعاتی که شک نیروهای جست و جو را بیش تر کرد، مشخصات و ویژگی های خانه بود. محل مورد نظر در زمینی بسیار وسیع قرار داشت که دور تا دور آن دیوار بلند و سیم خاردار کشیده شده بود. بررسی ها نشان داد که افراد این خانه تدابیر شدید امنیتی را به کار می برند و مسائل امنیتی را رعایت می کنند. این محل، انشعاب تلفن و اینترنت نداشت و زباله هایش به جای آنکه برای حمل بیرون گذاشته شود، سوزانده می شد. همین موارد باعث شد که پایش خانه به وسیله دوربین مادون قرمز آغاز شود، پایشی که مهر تایید بر شک ها زد. حالا محل زندگی بن لادن کشف شده بود.

عملیات مرگ

ادعا می شود بعد از قطعی شدن حضور بن لادن در خانه ویلایی ابوت آباد، باراک اوباما شش مرتبه برای تهیه نقشه با مشاوران امنیت ملی خودش دیدار کرد. در نتیجه چندین طرح برای کشتن بن لادن ارائه شد. در طرح اول پیشنهاد شده که خانه با بمب مورد هدف قرار بگیرد. بمب افکن های رادارگریز B2 می توانستند با دقت و سرعت هر مقدار بمب را روی خانه ریخته و آن را با خاک یکسان کنند. اما این طرح به دو دلیل مورد موافقت قرار نگرفت. اول اینکه این خانه در یک منطقه مسکونی قرار داشت و هر خطایی در عملیات بمباران می توانست فشارها روی آمریکا را زیاد کند. اما دلیل دیگر این بود که ویران کردن خانه با بمب هر دلیل قطعی بر مرگ بن لادن را از بین می برد و شاهدی بر جا نمی ماند. بنابراین عملیات باید به روش دیگری انجام می شد. روش پیشنهادی دیگر هلی بورن و استفاده از کماندوهای ویژه ضد تروریسم آمریکایی بود. این طرح مورد موافقت قرار گرفت و نیروهای آمریکایی، چندین بار در پایگاه آلفای آیالت وزیرستان در افغانستان عملیات را تکرار و تمرین کردند. به این ترتیب در ساعت اولیه بامداد دوشنبه 12 اردیبهشت 1390 فرمان حمله به مخفیگاه بن لادن صادر شد. این عملیات که در اصل برای دو روز قبل طراحی شده بود به دلیل خرابی هوا دو روز به تعویق افتاد. اعضای شورای ملی امنیت ایالات متحده آمریکا در واشنگتن به صورت زنده پای تلویزیون شاهد، انجام عملیات بودند. روی کلاه هلمت کماندوها دوربین هایی وصل شده بود که مستقیما تصاویر را به ایالات متحده می فرستاد. دو گروه ضربت 25 نفره با استفاده از دو بالگرد MH-60 Black Hawk وارد صحنه شدند. این بالگردها توسط دو فروند شینوک پشتیبانی می شدند. این بالگردهای جدید که علاوه بر رادارگریزی، صداخفه کن هم دارند بدون هیچ صدایی به ساختمان مخفیگاه نزدیک شدند. دو هلی کوپتر در حیاط کناری به زمین نشستند و کماندوها وارد ساختمان شدند. بعدها گفته شد که یکی از بالگردها بر اثر نقص فنی دچار حادثه شده است. هرچند بعضی شاهدان گفته اند که به محض نزدیک شدن بالگردها افراد مسلح از بام ساختمان به سوی آن تیراندازی کردند. به این ترتیب شینوک پشتیبانی سوم وارد صحنه شد. نیروهای ویژه در حیاط کناری پیاده شده و سپس وارد طبقه همکف ساختمان شدند به نوشته نیویورک تامیز کلا 79 نفر به علاوه یک سگ ویژه بمب یاب در این عملیات شرکت کردند اما افرادی که وارد ساختمان شدند، تنها 24 نفر به علاوه سگ بمب یاب بود.
افراد در طبقه همکف دو مرد و یک زن را کشته و سپس به طبقه اول هجوم می برند. در آنجا آنها ابتدا با مقاومت زنی رو به رو می شوند که از بن لادن دفاع می کرده است. آنها بعد از کشتن او، با شلیک چند گلوله به سر و سینه بن لادن، او را از پای درمی آورند.

تروریست در قعر دریا

بنابر گفته های رئیس سی آی ای بن لادن در حین عملیات مسلح نبوده است. در گوشه ای از لباس او 500 یورو پول نقد و دو شماره تلفن دوخته شده، کشف شده است. بقیه افراد مقیم در طبقه بالای خانه از جمله چند همسر بن لادن و پسران او زنده دستگیر شده اند. عملیات با موفقیت و ظرف مدت زمان 40 دقیقه به پایان می رسد. نیروهای آمریکایی با دو بالگرد باقیمانده و قبل از رسیدن پاکستانی ها، منطقه را ترک می کنند. به گفته مقامات واشنگتن جسد بن لادن به افغانستان منتقل شده و پس از آزمایش های ژنتیکی و انجام مراسم کفن و دفن اسلامی و ادای نماز میت، در دریای عرب به آب سپرده شد. از ظاهر ساختمان برمی آید که آمریکایی ها به جز جسد بن لادن، یک جسد دیگر را هم با خودشان برده و بقیه را جا گذاشته اند. احتمالاً بر اثر آسیب دیدگی یکی از بالگردها نفرات آن با دو هلی کوپتر باقیمانده رفته و به همین دلیل جا برای حمل باقی جنازه ها کم آمده است. کارشناسان حدس می زنند آن جسد دیگر متعلق به پسر بن لادن بوده است. بنابر اعلام پاکستان در این خانه هیچ تونلی دیده نشده و هیچ سلاح یا ماده منفجره ای هم از آن به دست نیامده است. بنا بر گزارش های تایید نشده محل اقامت بن لادن متعلق به دو برادر تاجر پاکستانی به نام های آرش خان و طارق خان است؛ برادرانی که مسوولان اطلاعاتی پاکستان می گویند هیچ اطلاعی از آنها ندارند. یکی از همسایه ها ادعا کرده که ساکنان این خانه شش ماه قبل به آنجا آمده اند.
این در حالی است که بنابر اعتراف کوچک ترین بیوه بن لادن، آنها از پنج سال قبل در آنجا ساکن بوده اند. نیروهای پاکستانی بعد از خاتمه عملیات 12 تا 16 نفر را زنده و چهار جسد را از محل خارج کردند. با آنکه آمریکایی ها اعلام کردند بن لادن در حین عملیات کشته شده، دختر بن لادن ادعا کرد پدرش ابتدا دستگیر و سپس به قتل رسیده است. شاید همین موضوع باعث شد که مقامات آمریکایی در اصلاحیه بگویند که بن لادن به دلیل مقاومت کشته شده است. به هر حال مطابق با اعلام رسمی (ادعای آمریکایی ها)، جسد بن لادن بعد از انتقال به افغانستان و انجام آزمایش های ژنتیکی به آب سپرده شده است.

بن لادن، از دوست تا دشمن

بن لادن کشته شد. این خبر را باراک اوباما اعلام کرد. القاعده هم ماجرا را تایید کرد و البته تهدید به انتقام. کشته شدن یک تروریست که با استفاده از روشهای ناجوانمردانه (به معنی خارج از آنچه در کنوانسیون ژنو آمده) دستش به خون انسان های بی گناه آلوده است، به ذاته اتفاق مبارکی است اما هنوز هم کسانی هستند که بوی توطئه را از این ماجرا استثمام می کنند. آنها نکاتی را در این باره ذکر می کنند که دولت ایالات متحده باید به خیلی هایش پاسخ دهد و البته بعضی ها را هم دقیقا یا تلویحا پاسخ گفته اند. شبهات زیاد است که ما می خواهیم در اینجا چند تایش را بررسی کنیم.
یکی از مهم ترین نکاتی که گفته می شود این است که چرا جسد بن لادن به آب انداخته شد؟ نمی دانم کسانی که انتظار داشتند جسد بن لادن به آمریکا منتقل شود، از جریان اعتراض های آمریکایی ها به برگزاری دادگاه های اعضای القاعده در گوانتانامو دقت کرده اند یا نه. یکی از مهم ترین چیزهایی که مردم آمریکا به آن حساس بودند،‌ حضور این افراد در خاک این کشور بود. مردم می گفتند که اینها اصلا نباید وارد خاک این کشور شوند و دادگاهشان را در همان گوانتانامو برگزار کنید. هرچند طبق قوانین این موضوع غیرقابل قبول بود اما هزینه زیادی در افکار عمومی برای اوباما داشت. حالا چه برسد به انتقال جسد بن لادن به آمریکا یا حتی نیمکره غربی. در اینکه حتی خاکسپاری جسد اسامه در خاورمیانه هم باعث تبدیل آن مکان به نمادی یا شاید حلقه شکل گیری جنبش های تروریستی می شد، شکی نیست.
گفته می شود که چرا عکسی که منتشر نشده است. اولا مهم تر از هر عکسی، آزمایش های ژنتیکی است که نتایجش در دسترس است و تایید می کند که او اسامه بن لادن است. فرض کنید یک عکس از یک صورت نابود شده با گلوله های M4 را هم دیدیم. این چه دردی از ما دوا می کند؟ آیا باعث سرکوب تروریسم در دنیا می شود یا اینکه ممکن است حتی شرایط را هم بدتر کند؟ در نظر بگیرید که الان نیروهای ایالات متحده (البته با برچسب ناتو) در حال جنگ با لیبی هستند و آمریکا توان مقابله همزمان در سه جبهه افغانستان - پاکستان، عراق و لیبی را ندارد و نیاز دارد که آرامش نسبی در سایر نقاط حاکم باشد. ضمن اینکه اوباما دلایل اخلاقی دیگری هم برای عدم انتشار عکس و فیلم این ماجرا دارد.
گفته می شود که این ماجرا باعث افزایش محبوبیت اوباما در انتخابات بعدی شده و به او در مبارزات کمک می کند. خب کمک بکند. اصلاً شاید یکی از انگیزه های اوباما همین بوده است. زمانی ملت آمریکا دیدند که دولتشان با آن همه دبدبه و کبکبه نظامی و امنیتی در مبارزه با یک گروه تروریستی آن قدر ناتوان بود که طرف وارد مهم ترین شهر آمریکا شد و مهم ترین ساختمان های آن شهر با استفاده از هواپیماهای خودشان و با کمترین هزینه با خاک یکسان کرد. آمریکا هم برای جبران ناکارآمدی خود در سال 2001 کاری کرده است. بدیهی است که این اتفاق به آینده انتخاباتی اوباما هم کمک می کند.
می گویند قیمت نفت کم شده و به اقتصاد آمریکا کمک کرده است. این دیگر استدلال دم دستی (چیپ) است. خب معلوم است که وقتی یکی از عوامل آشوب در منطقه نفت خیز خاورمیانه کم می شود، ریسک استخراج نفت هم کم شده و به تبع آن به اقتصاد آمریکا هم کمک می شود، حتی نه بشکه ای سه دلار بلکه شاید میلیاردها دلار سود در اثر این اتفاق به اقتصاد آمریکا برسد.
شاید هم تیم اقتصادی اوباما ای موضوع را تایید کرده باشند. اما هدف «نابودی بن لادن» برای دولت ایالات متحده بسیار پرارزش تر از اهداف اقتصادی بوده است. به هر حال این موضوع به غرور ملی مردم آمریکا و احساس ناامنی آنها بازمی گشت که هزینه اش برای اقتصاد آمریکا خیلی بیشتر از این حرف ها باشد.
اما هنوز برای من یک شبهه باقی ماند است: اسامه بن لادن روزگاری نه چندان دور، دست دوستی به سوی آمریکا دراز کرد تا در کنار برادران مجاهد افغانش علیه اشغالگران کمونیست بجنگد. چرا ناگهان و در عرض پنج، شش سال مهم ترین دوست آمریکا شد که این گونه کشته شود؟ شاید جواب این سوال پیش جورج بوش پدر باشد. شاید در زمان او بیشتر از هر رئیس جمهور دیگری در تمام تاریخ ایالات متحده، مشی دولت این کشور از آنچه روح «اعلامیه استقلال آمریکا» خوانده می شود، دور بود. امیدوارم ماجرای اسامه بن لادن این نکته را به ذهن سیاستمداران کاخ سفید آورده باشد که دیگر دنیا را از زیر دماغشان نبینند.

عملیات 11 سپتامبر به روایت آمریکایی ها

صبح روز 11 سپتامبر 2001، 19 نفر از افراد القاعده چهار هواپیما را از فرودگاه های لوگان اینترنشنال، دالاس اینترنشنال و نیویورک به مقصد کالیفرنیا دزدیدند. آنها در ساعت 8:46 صبح همان روز هواپیمای اول را به یکی از برج های دوقلوی تجارت جهانی کوبیدند.
17 دقیقه بعد هواپیماهای دیگر هم به برج دوم برخورد کرد. در اثر این برخورد دو برج به صورت کامل ویران شدند. افراد القاعده در سال 9:37 صبح هواپیمای دیگر را به ساختمان پنتاگون کوبیدند اما هواپیمای چهارم هیچ وقت به مقصدی که القاعده برایش در نظر داشت، نرسید. این هواپیما در ساعت 10 صبح در شانکسویل ایالت پنسیلوانیا به زمین برخورد کرد. شواهد نشان می دهند که تعدادی از مسافرین و خدمه پرواز قبل از سقوط، تلاش کرده بودند تا کنترل هواپیما را که هواپیماربایان آن را به سمت واشنگتن دی سی هدایت می کردند، به دست بگیرند اما موفق نشدند و هواپیما به زمین برخورد کرد و همه سرنشینان آن کشته شدند. 2974 شهروند آمریکایی و غیرآمریکایی به همراه 19 هواپیماربا در این حمله کشته شدند. آمریکا در واکنش به این عملیات که بزرگ ترین عملیات تروریستی در این کشور بود به افغانستان حمله کرد. هدف آنها از این حمله برکناری طالبان از قدرت بود؛ چون شواهد نشان می دادند که آنها به تروریست های القاعده پناه داده اند. کارشناسان عقیده دارند که حملات 11 سپتامبر درست مثل حمله ژاپنی ها به بندر پرل هاربر در تاریخ این کشور تاثیرگذار بوده است. ایده اصلی این حملات اولین بار توسط خالد شیخ محمد در سال 1996 به بن لادن پیشنهاد شد. در سال 1993 بن لادن رهبری و تامین مالی عملیات ترور را برعهده گرفت. او حتی محمد عطا رهبر هواپیمارباها را هم خودش به سرپرستی تیم عملیات انتخاب کرد. در حال حاضر در محل برج های دوقلو یک ساختمان تجاری با بیشتر از 500 ارتفاع در حال ساخت است و انتظار می رود تا پایان سال 2011 یعنی یک دهه بعد از فروریختن برج های تجاری افتتاح شود.

سایه روشن های تروریست

اسامه بن لادن در ریاض، پایتخت عربستان متولد شد. از تاریخ دقیق تولد او اطلاعی در دست نیست اما مطابق اعلام منابع مختلف احتمالا در سال 1955 یا 1957 به دنیا آمده است. با این همه خود او در یک مصاحبه در 1998 تاریخ تولدش را 10 مارس 1957 عنوان کرده است. او یکی از 50 فرزند محمد بن عود بن لادن میلیونر عرب بود و شاید به همین دلیل تاریخ دقیق تولدش معلوم نیست. بعد از دانشگاه به صورت داوطلب به جنگ نیروهای روسی در افغانستان رفت و چند سال بعد القاعده را بنیانگذاری و عملیات تروریستی خود بر ضد آمریکایی ها را شروع کرد. البته او اولین دستور ترورش را بر ضد احمدشاه مسعود رهبر جبهه متحد افغانستان صادر کرد. با هم نگاهی می کنیم به سایه روشن های زندگی او.

1957

اسامه در ریاض، پایتخت عربستان سعودی به دنیا آمد.

1976

به دانشگاه جده رفت و به تحصیل مدیریت و اقتصاد مشغول شد.

1984

بن لادن به حمایت از داوطلبان عربی پرداخت که به جنگ با ارتش سرخ شوروی رفته بود.

1986

القاعده را پایه گذاری و آن را به مرکزی برای تروریسم تبدیل کرد.

1991

در اعتراض به هم پیمانی عربستان با آمریکا در جنگ عراق کشورش را ترک و به سودان رفت.

1993

به دلیل فعالیت های سیاسی و تروریستی خانواده اش حمایت مالی از او را قطع کرد.

1994

به دلیل فعالیت های ضد سعودی از شهروندی عربستان خلع شد.

1996

به خاطر فشارهای آمریکا او سودان را ترک و به افغانستان رفت. در آنجا با صدور فتوایی خواستار کشتن همه آمریکایی ها شد.

1998

القاعده با استفاده از کامیون های بمب گذاری شده، سفارتخانه های آمریکا را در نایروبی و دارالسلام را منفجر کرد.

2000

17 ملوان در حمله القاعده به ناو آمریکایی یو اس اس کول در بندر عدن کشته شدند.

2001

با ربودن چهار هواپیمای مسافری بزرگ ترین عملیات تروریستی قرن را رقم زد. برج های تجارت جهانی، پنتاگون و کاخ سفید از جمله اهداف او بودند. در یک فیلم ویدئویی منتشر شده، بن لادن تخریب برج های دوقلو را بیشتر از انتظار دانست. جورج بوش به طالبان فرصت داد بن لادن را تحویل بدهند؛ زنده یا مرده.

2004

بن لادن با انتشار یک فیلم ویدئویی در آستانه انتخابات به مسخره کردن جورج بوش پرداخت.

2008

بن لادن خواستار جنگ با کشورهای عربی ای شد که با اسرائیل در رابطه هستند.

2010

بن لادن بمب گذاری نافرجام در یک هواپیمای آمریکایی در روز 25 دسامبر را بر عهده گرفت.

2011

اول ماه می، باراک اوباما اعلام کرد که بن لادن در پاکستان کشته شده و جسدش در اختیار نیروهای آمریکایی است.

تلاش های نافرجام

1994

یک تیم از کماندوهای لیبیایی به خانه بن لادن در سودان حمله کردند. او از این حمله جان سالم به در برد.

1998

نیروی دریایی آمریکا با 66 موشک کروز پایگاه بن لادن در کوه های خوست را مورد حمله قرار داد. 30 نفر در این حمله کشته شدند اما بن لادن جان سالم به در برد.

2000

سازمان سیا کاروانی را که تصور می شد بن لادن در آن حضور دارد، در کوه های افغانستان هدف قرار داد اما بن لادن در آنجا نبود.

2001

در طول جنگ افغانستان آمریکایی ها با موشک و بمب کوه های تورا بورا را که محل اختفای بن لادن بود، هدف قرار دادند اما بن لادن از آنجا رفته بود.
منبع: دانستنیها شماره 29

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.