حماسه یازدهم: انتخابات
یکی از مهمترین ابزارهای مشارکت سیاسی مردم و تحقق نظام جمهوری اسلامی، انتخابات است که میتواند «جمهوری اسلامی» را در برابر تمامی توطئه ها بیمه کند و از آسیبها و خطرهای داخلی و خارجی مصون دارد. در اینجا به برخی توصیهها در عرصه انتخابات و همچنین وظایف دولت، مردم، علما و نامزدها از دیدگاه معمار کبیر انقلاب اشاره میکنیم.الف) ضرورت انتخابات
یک اهمیت
مسئله دیگر، قضیه انتخابات است ... تذکر میدهم به همه ملت که همه این شرارت ها که در سطح کشور الان میشود، ممکن است برای این باشد که شما را از رفتن به پای صندوق بترسانند و شما را از خدمت به اسلام و خدمت به مسلمین سست کنند؛ و باید همه ما در این امر توجه داشته باشیم که این یک امر حیاتی است برای جمهوری اسلام.... شما چنانچه سطح رأیتان از زمان سابق خدای نخواسته کمتر بشود، بوقهای تبلیغاتی خارج و شکستخوردههای فراری به خارج خواهند گفت که ایران از اسلام رو برگردانده و از جمهوری اسلامی روبرگردانده است؛ و این تبلیغ در همه جا خواهد شد و این ممکن است در دنیا پایههای این جمهوری را سست کند؛ و این یک تکلیفی است که ما نگذاریم این نهضت و این انقلاب سست بشود تا آنکه به آن پیروزی نهایی برسد و اسلام و احکام قرآن به همه معنا، در این کشور پیاده بشود.9
از هرگونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد، خودداری کنید. از آقایان کاندیداها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامی انسانی را در تبلیغ برای کاندیدای خود مراعات، و از هر گونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد، خودداری نمایند، که برای پیشبرد مقصود، ولو اسلامی باشد، ارتکاب خلاف اخلاق و فرهنگ، مطرود و از انگیزههای غیراسلامی است.10
دو تجلی وحدت
انتخابات یکی از عرصههای تجلی وحدت و نمایش وحدت مردم است و باید تمامی تلاشها و اقدامات در این راستا صورت گیرد. احزاب و جناحهای سیاسی باید مواظب عوامل و دستهای ناپاک باشند که در آنها نفوذ نکنند. امام راحل در این خصوص فرمود:«من احتمال میدهم که عوامل و دستهای ناپاکی بخواهند از رقابتهای انتخاباتی در رسیدن به آرزوهای خود استفاده کنند و با طرح مسائل پوچ و بیمعنا دلها را از یکدیگر جدا سازند».11
ب) وظایف
یک دولت (حسن اجرا)
صندوق رأی، امانت ملت در دست مسئولان است و باید با حساسیت تمام از این امانتهای مردم نگهداری کنند. نباید هیچ مصلحتی موجب خدشهدار شدن آرای مردم شود و انگیزههای شخصی و تمایلات فردی و گروهی و جناحی بر مصالح عمومی مقدم گردد.امام خمینی رحمت الله علیه در این باره به مسئولان میفرمود:
«ما خودمان، بین خودمان و خدای تبارک و تعالی باید فکر بکنیم که شما مسئول این مسئله هستید، هم مسئول کار خودتان و هم مسئول مسئولین دیگری که تحت نظر شما هستند، هستید که جریان انتخابات یک جریان صحیح باشد».12
دو علما
اول ضرورت حضور علما
امام خمینی رحمت الله علیه کناره گیری علما را از جامعه، عامل جدا شدن دولت ها از مذهب می داند و از علما می خواهد مثل سابق عمل نکنند. ایشان در سخنرانی 27 آبان 1361 فرمود:همان طوری که در زمان سابق از [این] کنارهگیری علمای مذاهب، اسباب این شد که ملت ما و بزرگانشان جدا شدند و هر کاری خواستند دولتها کردند و دولتها را به حال خود گذاشتند و هر طور سرکشی خواستند کردند، چنانچه شما از صحنه بیرون بروید و علما، دانشمندان از صحنه بیرون بروند، این اسباب این میشود که باز آن مسایل سابق پیش بیاید.13
دوم تبین انتخاب اصلح
چند وقت دیگر هم انتخابات شروع میشود. از قراری که من شنیدم به طور حاد دارند اشخاص عمل میکنند. اشخاصی هستند که به جمهوری اسلامی هیچ اعتقاد ندارند، لکن برای خاطر شکستن جمهوری اسلامی در تبلیغات انتخاباتی میخواهند شرکت کنند. نه از باب اینکه میخواهند وکیل بشوند؛ از باب اینکه میخواهند شکست بدهند جمهوری اسلامی را. اشخاصی هستند که به وسوسه، اشخاص مؤمن را وادار میکنند که به طور حاد دخالت بکنند در این امور. ممکن است که اگر اشخاص هوشمند تنبّه ندهند و بیدار نشوند، این انتخابات موجب این بشود که دو دستگیهای زیادی ایجاد بشود و این همان مسئله مشروطه است. باید مردم توجه کنند، و خصوصاً روحانیون، روحانیون مبارز تهران، مدرسین محترم قم، روحانیون مشهد، اصفهان، همه جا توجه کنند که مسئله، مسئله مشروطه نشود. مسئله این نشود که یک دسته برای خاطر این که یک کاندیدایی دارند، دیگران را بکوبند، آن دسته هم برای همین کاندیدای خودشان، این را بکوبند.14سه مردم
اول حضور حداکثری
امام خمینی رحمت الله علیه درباره اهمیت شرکت مردم در انتخابات میفرماید:«این وظیفهای است الهی؛ وظیفهای است ملی؛ وظیفهای است انسانی؛ وظیفهای است که ما باید به آن عمل بکنیم؛ همهمان باید در انتخابات شرکت بکنیم».15
دوم انتخاب اصلح
انتخابات یک محکی هم برای خودتان است که ببینید آیا میخواهید انتخاب اصلح بکنید برای خودتان، یا برای اسلام؟ اگر برای خودتان باشد، شیطانی است. اما اگر انتخاب اصلح برای مسلمانهاست، «کی و از کجاست» مطرح نیست. از هر گروهی باشد، حزب باشد یا غیرحزب. نه حزب اسباب این میشود که غیر آن فاسد، و نه صددرصد حزبی بودن باعث صلاح آنهاست.انتخاب اصلح برای مسلمین، یعنی انتخاب فردی که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد و همه چیز را بفهمد. ... اگر اصلح را انتخاب کردید، کاری اسلامی میکنید و این یک محکی است برای خودتان که تشخیص بدهید انتخاب برای اسلام است یا برای صلاح خودتان.16
سوم انتخاب نکردن مرفّهان
توجه داشته باشند رئیس جمهور و وکلای مجلس از طبقه ای باشند که محرومیت و مظلومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند، نه از سرمایه داران و زمین خواران و صدرنشنیان مرفه و غرق در لذات و شهوات که تلخی محرومیت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمیتوانند بفهمند.17چهارم مقابله با تبلیغات مسموم
دشمنان اسلام و نهضت، در خارج و داخل، تبلیغات زهرآگین خود را شروع کردند و چنین وانمود میکنند که مردم در این انتخابات بیتفاوتاند و به سردی و سستی گراییدهاند. میخواهند شما را متهم کنند که از جمهوری اسلامی رو برگردانیده اید. از شما ملت مبارز انتظار دارم که با شرکت همگانی خود، یاوه سرایان را رسوا کنید.18پنجم معیار انتخاب
من متواضعانه از شما میخواهم که حتیالامکان در انتخاب اشخاص با هم موافقت نمایید و اشخاصی اسلامی متعهد غیرمنحرف از صراط مستقیم الهی در نظر بگیرید و سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست کسانی دهید که به اسلام و جمهوری اسلام و قانون اساسی معتقد و نسبت به احکام نورانی الهی متعهد باشند و منفعت خود را بر مصلحت کشور مقدم ندارند.19ششم شناخت ویژگیها
من امیدوارم که اشخاصی که کاندیدا شدند برای ریاست جمهوری، شما توجه کنید و کسی که از همه متعهدتر به اسلام، سوابق، سوابقِ خوب، پیوسته به هیچ طرفی، نه شرقی باشد، نه غربی باشد، نه غربزده باشد، نه شرقزده باشد، مسلمان باشد، پیرو احکام اسلام باشد، ملی باشد، دلسوز به ملت باشد، خدمتگزار به ملت باشد، سوابقش خوب باشد، در رژیم سابق هیچگاه وارد نشده باشد و با اجانب پیوند نداشته باشد، از خودتان باشد و برای خودتان. اختیار دست شماست.20چهار کاندیدا
اول رعایت اخلاق انتخاباتیطرفداران هر دو گروه باید بدانند که همه این امور اعتباری و زودگذر است و همه در محضر حق هستیم و آنچه در صحیفه کردار ما ماندنی است، اعمال و رفتار ما و آنچه موجب سعادت و جاودانگی ما میشود، صفای معنویت و ثمرات خلوص بندگی است، و ما هم نباید خلوص عمل و جامعه اسلامی خودمان را به زنگار کدورتها و اختلافات آلوده کنیم و رقابتهای گذشته انتخاباتی هم هرگز نباید موجبات تفرقه و جدایی را فراهم نماید.21
دوم- رعایت اخلاق، در صورت رأی نیاوردن
به مجرد اینکه یکی میخواهد وکیل بشود ... و ملت او را وکیل نکردند، نباید یک دفعه قلمها را بردارند و بر ضد اصل انتخابات چیز بنویسند، حمله کنند به اصل انتخابات. شکایتی دارند، خوب شکایتشان را رسیدگی میکنند. هیاهو درست کردن، جز اینکه دامن زدن به این است که خیانتکارها راهشان باز بشود، چیز دیگری نیست. اگر شما خدمتگزار به کشور هستید، در مجلس یک جور خدمت میتوانید بکنید، در خارج از مجلس هم یک جور خدمت دیگر. مگر همه اهالی ایران توی مجلس میروند؟22
سوم- پرهیز از تخریب
معلوم نیست چرا عده ای برای رسیدن به پست و مقام و به اصطلاح خدمت به مردم! اینگونه بیمبالاتی نموده و حاضر میشوند هر گونه اتهام تهمت و ناسزا را به دیگران ببندند. حیثیت و آبروی مؤمن در اسلام از بالاترین و والاترین مقام برخوردار است؛ چه رسد به مؤمن عالم که از بزرگترین گناهان است و موجب سلب عدالت است.23
سعی کنید تبلیغات انتخاباتی شما در چارچوب تعالیم و اخلاق عالیه اسلام انجام شود و از کارهایی که با شئون اسلام منافات دارد، جلوگیری گردد. باید توجه داشت که هدف از انتخابات، در نهایت حفظ اسلام است. اگر در انتخابات حریم مسائل اسلام رعایت نشود، چگونه منتخب، حافظ اسلام میشود. باید سعی شود تا خدای ناکرده به کسی توهین نگردد.24
چهارم- تمکین به قانون
بعد از این که رئیس جمهور تعیین شد، همه اعانت کنید از او. ... قهر نکنید و رشد خودتان را نشان بدهید به دنیا که شما رشید هستید و شما میتوانید که یک مملکتی را با هم اداره بکنید.25
پینوشتها:
9. صحیفه امام، ج15، ص261.
10. همان، ج12، ص 13.
11. همان، ج 21، ص 47.
12. همان.
13. همان، ج17، ص 10.
14. همان، ج18، ص 173.
15. همان، ص 318.
16. همان، ص 197.
17. وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی(ره)، ص 19.
18. صحیفه امام، ج9، ص 259.
19. همان، ج ۱۲، ص ۴۹.
20. همان، ج11، ص484.
21. همان، ج21، ص50.
22. همان، ج12، ص 199.
23. انتخابات در اندیشه امام خمینی(ره)، تبیان دفتر اول، ص ۳۳۴.
24. همان، ص 134.
25. صحیفه امام، ج12، ص128.
/ج