آزمایش های تجربی در زمینه‌ی علوم رفتاری

علوم رفتاری به تجزیه و تحلیل رفتارهای انسان و حیوان در محیط‌های مختلف می‌پردازد. بیایید نگاهی بیاندازیم به برخی از آزمایشات تجربی در زمینه علوم رفتاری که شما نیز می‌توانید انجام دهید.
شنبه، 5 بهمن 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آزمایش های تجربی در زمینه‌ی علوم رفتاری
آزمایش های تجربی در زمینه‌ی علوم رفتاری

 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون



 
علوم رفتاری به تجزیه و تحلیل رفتارهای انسان و حیوان در محیط‌های مختلف می‌پردازد. بیایید نگاهی بیاندازیم به برخی از آزمایشات تجربی در زمینه علوم رفتاری که شما نیز می‌توانید انجام دهید.
آزمایش های تجربی در زمینه‌ی علوم رفتاری
علوم رفتاری همه‌ی شاخه‌هایی را که به بررسی تعاملات میان ارگانبسم‌ها در دنیای طبیعی می‌پردازند در بر می‌گیرد. این علم تجزیه و تحلیل رفتار انسان و حیوان از طریق انجام آزمایشات تجربی را شامل می‌شود. علوم رفتاری به مطالعه‌ی برقراری ارتباط در میان و در بین ارگانیسم‌های تشکیل دهنده‌ی سیستم اجتماعی اطلاق می‌شود. علوم رفتاری علوم روان شناسی و عصب شناسی را مد نظر قرار داده و رفتار انسان‌ها و حیوانات را تجزیه و تحلیل می‌نمایند. آزمایشات تجربی مرتبط با علوم رفتاری در راستای شناسایی الگوهای رفتاری در میان حیوانات یا انسان‌ها و بررسی واکنش آنها نسبت به محرک‌ها انجام می‌گیرند. الگوهای رفتاری انسان‌ها و حیوانات در یک محیط مشخص به محققین کمک می‌کنند درباره چگونگی رفتار یک ارگانیسم در یک نوع محیط خاص برداشت‌هایی داشته باشند. این فرآیند محققین را قادر می‌سازد که در باره الگو‌های رفتاری انسان‌ها و حیوانات مشاهداتی انجام داده و نتیجه گیری نمایند.
تعدادی از افراد داوطلب را انتخاب نمایید و جهت انجام آزمایشات تجربی بر روی آنها از آنها کسب اجازه کنید. به آن‌ها اطمینان دهید که صرفاً در راستای انجام تحقیق به شما کمک می‌کنند و این که آزمایشات تجربی هیچ گونه ضرر و زیانی برای آن‌ها به همراه ندارند.
از برخی آزمایشات تجربی مرتبط با علم رفتاری می‌توان جهت تجزیه و تحلیل تاثیرات رنگ‌ها از دیدگاه روان شناسی بهره گرفت. این آزمایشات تجربی مخصوصاً مناسب بچه‌ها هستند. چند توپ یک اندازه و دارای رنگ‌های مختلف را در مقابل کودکان قرار دهید. از هر کدام از آنها بخواهید توپی را که بیش از بقیه توپ‌ها می‌پسندند بردارند. رنگی را که بیش از بقیه‌ی رنگ‌ها انتخاب شده است مشاهده نمایید. این فرآیند مشاهده می‌تواند به شما کمک کند تمایل سوژه‌های یک رده‌ی سنی مشخص نسبت به یک رنگ خاص را مشخص نمایید. می‌توانید این آزمایش تجربی را بسط داده و بر روی گروه‌های مختلف مردم که از سن یا پیشینه‌ی گوناگونی برخوردارند انجام دهید. در یک آزمایش تجربی دیگر در زمینه روان شناسی رنگ‌ها می‌توانید نوشته‌ای که با دو رنگ مختلف نگاشته شده است را در مقابل سوژه‌ی مورد مطالعه قرار دهید و از وی بخواهید محتوای نوشته را خوانده و به خاطر بسپارد. محتوای نوشته بایستی یکی بوده و تنها رنگ آن فرق کند. سپس ببینید کدام نوشته رنگی بهتر از بقیه به خاطر سپرده شده است. به این نکته توجه کنید که کدام رنگ می‌تواند تأثیر بهتری بر روی مغز فرد بگذارد.
جهت تجزیه و تحلیل رفتار حیوانات می‌توانید تأثیر نور بر کرم‌ها را مورد بررسی قرار دهید. برای انجام این آزمایش به کرم‌های زنده، خاک، غذای کرم و اسلاید‌های رنگی احتیاج دارید. محیط زندگی کرم‌ها را با استفاده از خاک و غذای کرم شبیه سازی نمایید. کرم‌ها را با دقت در این محیط قرار دهید. اسلایدهای رنگی را جای گزین نمایید و هر بار یک نور دارای رنگ متفاوت را بتابانید تا بتوانید تغییرات در رفتار کرم‌ها را مشاهده نمایید. این آزمایش تجربی نیازمند یک دستور العمل دقیق می‌باشد.
آزمایش تجربی که در ادامه می‌آید به تجزیه و تحلیل تأثیر خنده بر روی فرد می‌پردازد. برای سوژه‌های تحت مطالعه یک فیلم یا کارتن خنده‌دار نمایش دهید یا به آن‌ها یک داستان طنز یا کتاب جوک بدهید تا مطالعه کنند. بعد از این جلسه‌ی پر از خنده و شادی فشار خون هر یک از سو‌ژه‌ها را اندازه گیری نمایید. آیا خندیدن بر روی فشار خون سوژه‌ها اثر گذاشته است؟ مشاهدات خود در باره‌ی چند فرد را در این زمینه یادداشت نمایید.
مطالعه‌ی رفتار مورچه‌ها با استفاده از انواع مختلف مواد شیرین می‌تواند یک ایده‌ی جالب دیگر جهت انجام آزمایشات تجربی باشد. فضای زندگی مورچه‌ها را شبیه سازی نمایید. چند نوع محلول از مواد شیرین، مثلا عسل، شیره، و شکر، تهیه نمایید. محلول‌ها را خوب هم بزنید و ظرف حاوی هر محلول را با فاصله از هم در محل مورچه‌ها قرار دهید. توجه نمایید که کدام محلول بیش‌ترین تعداد مورچه را به سمت خود جذب می‌کند. این آزمایش تجربی نیازمند دستور العمل‌های دقیق است و برخی موارد احتیاطی نیز بایستی لحاظ گردند.
رفتار حیوانات همواره برای بسیاری جالب بوده است. از آن جا که برقراری ارتباط میان حیوانات به شیوه‌ی برقراری ارتباط میان انسان‌ها نیست شناخت الگوهای ارتباطی حیوانات حتی جالب‌تر هم می‌شود. آزمایشات تجربی با این هدف بر روی حیوانات انجام می‌گیرند که مشخص شود حیوانات چه می‌گویند! حیوانات هم جزیی از طبیعت ما هستند اما با ما متفاوتند. آزمایشات تجربی جهت تجزیه و تحلیل رفتار حیوانات را می‌توان به کمک خلاقیت‌های فکری طراحی نمود. فقط اطمینان حاصل کنید که این آزمایشات به هیچ وجه باعث صدمه به این موجودات بی گناه نمی‌شوند.
واکنش انسان به سبک‌های گوناگون موسیقی یک آزمایش تجربی جالب در زمینه‌ی علوم رفتاری می‌باشد. برای انجام این آزمایش شاید لازم باشد فرد به مدت چند روز در معرض یک سبک خاص موسیقی قرار گیرد. هر یک از سوژه‌های تحقیق را وادار سازید به یک سبک متفاوت موسیقی گوش کنند. تأثیرات انواع خاص موسیقی بر روی رفتار کلی سوژه‌ها را بررسی نمایید. این آزمایش را می‌توان به همین شیوه اما با ترتیب بر عکس نیز اجرا نمود. الگوهای رفتاری در افراد مختلف را تجزیه و تحلیل کنید و نوع موسیقی مورد علاقه‌ی آنها را یادداشت نمایید. این بررسی می‌تواند به آنالیز آماری رابطه‌ی بین سبک موسیقی مورد علاقه‌ی فرد و شخصیت وی منجر گردد.
طبیعت و رفتار انسان به قدری پیچیده است که هم چنان محققین علوم رفتاری را مجذوب خود می‌نمایند. محیط به طور چشم گیری بر الگوهای رفتاری اسان‌ها تأثیر می‌گذارد. پاسخ افراد به ساده‌ترین سؤالات با هم نفاوت دارند. واکنش به موقعیت‌ها و پاسخ به محرک‌ها در میان افراد دارای ماهیت و پیشینه‌ی تحصیلی یا فرهنگی مختلف یکسان نیست. یکی از آزمایشات تجربی فوق را انتخاب کنید یا خودتان یک آزمایش تجربی طراحی نمایید. این آزمایشات مطمئناً توجه شما، سوژه‌های تحقیق و مخاطبین را به خود جلب خواهند کرد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.