علادم آزار جسمی کودکان

علایم متعددی روی بدن کودکانی که مورد آزار جسمی قرار گرفته اند دیده می شود که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
جمعه، 5 ارديبهشت 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علادم آزار جسمی کودکان
 علادم آزار جسمی کودکان

 

نویسنده: دکتر کتایون خوشابی




 

چه علایمی روی بدن کودکانی که مورد آزار جسمی قرار گرفته اند، دیده می شود؟

علایم متعددی روی بدن کودکانی که مورد آزار جسمی قرار گرفته اند دیده می شود که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1) کبودی بدن، که دلیل منطقی برای ایجاد آن ارائه نمی شود.
2) زخم های متعدد در اندام ها.
3) اختلال در وضعیت هوشیاری کودک، مانند گیجی و خواب آلودگی.
4) سوختگی های ناشی از آب جوش یا گذاشتن آتش سیگار روی بدن کودک.
جراحات و ضایعات در اندام ها، رد یا اثر دست والدین روی بدن و صورت کودک، اثر ابزار مورد استفاده مثل کمربند، تسمه، طناب و... علایمی دال بر گاز گرفتن، کبودی با اندازه های متفاوت در نقاط مختلف بدن و آثار ناشی از لگد زدن، از مواردی هستند که روی بدن کودکان قربانی کودک آزاری دیده می شود. در موارد حادتر، آثاری وجود دارد که نشان می دهند دست یا پای کودک در آب جوش یا روغن داغ فرو برده شده. در این موارد، سطح سوخته، شبیه رد دستکش یا جوراب است، به شکلی که پوست سوخته با خط مشخصی از پوست سالم جدا می شود. هم چنین علایم ناشی از چنگ زدن و خراشیدگی با ناخن، فرو کردن سوزن در بدن و کشیدن مو که غالباً منجر به کچلی موضعی می شود، روی بدن این کودکان وجود دارد.
معمولاً در معاینات بدنی می بینیم که آثار آزار جسمی و تنبیه بدنی شدید، به صورت قرینه ای هستند. به عنوان مثال سوختگی های کوچک و دایره شکلی روی بدن کودکان می بینیم که مشخص است در اثر تماس آتش سیگار با بدن کودک به وجود آمده اند و ممکن است روی هر دو دست یا هر دو پای کودک دیده شوند. یا هر دو دست کودک، تا بالای مچ، دچار سوختگی شده و اثری مثل دستکش به جا گذاشته است. این مسئله می تواند به دلیل این باشد که فرد آزاردهنده، شخصیت آزارگر (سادیستیک) دارد و از آزار دادن کودک لذت می برد.
روی صورت و بدن کودکان بیش فعال تعداد زیادی آثار زخم، جراحت و کبودی دیده می شود که معلوم نیست کدام یک ناشی از کودک آزاری و تنبیه شدید، و کدام یک ناشی از حادثه است. این کودکان به دلیل فعالیت زیادی که دارند مستعد این هستند که در اثر حوادث مختلف آسیب ببینند. بنابراین در صورت مشاهده ی آثار جراحت روی بدن کودک، ضروری است از کودک و والدین، به طور جداگانه درباره ی آن ها سؤال شود.
از سوی دیگر، به دلیل این که والدین خیلی دیر کودک آسیب دیده را به مراکز درمانی می رسانند، این کودکان وقتی به مراکز فوریت های پزشکی می رسند که دچار تشنج یا وضعیت های اورژانسی شده اند. خود این مسئله می تواند سبب شود که کودک از نظر جسمی و حتی روان شناختی دچار آسیب های بیش تری شود.
منبع مقاله :
خوشابی، کتایون؛ (1387)، کودک آزاری(انواع آزار جسمی، جنسی، عاطفی و بی توجهی به کودکان)، تهران: نشر قطره، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.