نقش رسانه ها در کاهش یا افزایش کودک آزاری

اخیراً در سریال های مختلفی که از سیما پخش می شوند شاهد انواع بدرفتاری ها با کودکان هستیم. کودکان در این سریال ها مورد توهین و تحقیر بزرگسالان قرار می گیرند، پس گردنی می خورند، هل داده می شوند و... بدیهی است
جمعه، 5 ارديبهشت 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش رسانه ها در کاهش یا افزایش کودک آزاری
 نقش رسانه ها در کاهش یا افزایش کودک آزاری

 

نویسنده: دکتر کتایون خوشابی




 

اخیراً در سریال های مختلفی که از سیما پخش می شوند شاهد انواع بدرفتاری ها با کودکان هستیم. کودکان در این سریال ها مورد توهین و تحقیر بزرگسالان قرار می گیرند، پس گردنی می خورند، هل داده می شوند و... بدیهی است تکرار این صحنه ها در قالب سریال های عامه پسند، نه تنها باعث می شود قبح کودک آزاری در ذهن اقشاری از جامعه که سطح فرهنگی پایینی دارند از بین برود، بلکه این گونه رفتارهای آنان به نوعی مورد تأیید قرار می گیرد.
در مقابل، نمایش دادن رفتار مناسب و درست با کودکان، موجب آموزش جامعه می شود و سطح بهداشتِ روان خانواده ها را افزایش می دهد. استفاده از نظرات کارشناسان مجرب در این زمینه برای ارائه ی روش های مثبت فرزندپروری در نمایش ها، سریال ها و برنامه های آموزشی موجب ارتقای سطح فرهنگی جامعه می شود و در درازمدت به تغییر نگرش و روش های تربیتی والدین و مربیان می انجامد.
در سال های اخیر رسانه های گروهی به ویژه مطبوعات نقش بسیار مهمی در حساس کردن جامعه نسبت به پدیده ی کودک آزاری داشته اند. انتشار گزارش های صحیح و به موقع برخی از موارد کودک آزاری جسمی همراه با ارائه ی نظرات کارشناسی، موجب افزایش توجه مسئولین و جامعه نسبت به این پدیده شده است و به دنبال افزایش این گونه گزارش ها، قوانین مربوط به مجازات مجرمین کودک آزار توسط قوه ی قضاییه تبیین شده است؛ که گام مهمی در جهت پیش گیری از کودک آزاری است.
به هر حال هم کاری همه جانبه ی ارگان ها و نهادهای دولتی و غیردولتیِ مرتبط با این مسئله و انجام دادن وظایف محوله در مورد حمایت از کودکان به عنوان آسیب پذیرترین اقشار جامعه بسیار ضروری است.
منبع مقاله :
خوشابی، کتایون؛ (1387)، کودک آزاری(انواع آزار جسمی، جنسی، عاطفی و بی توجهی به کودکان)، تهران: نشر قطره، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.