مترجم: ناصر فکوهی
سوسور، فردینان دو Saussure,Ferdinand de
(1857 -1913)زبان شناس سوئیسی که او را به عنوان بنیان گذار نظریه ی زبان شناختی مدرن می شناسند. کتاب تأثیرگذار او با عنوان دروس زبان شناسی عمومی(Course de linguistique générale)(1916)، (Courses in General Linguistics)(1959) بر اساس یادداشت های دانشجویان او پس از مرگش گردآوری و منتشر شد. تفکیکی که در آثار دو سوسور میان «زبان»(Language) و «گفتار»(Parole)، میان «همزمانی»(Synchronism) و «در زمانی»(Diachronism)، میان«دال»(Signifier)و «مدلول»(Signified)می بینیم، تبدیل به بخش استانداردی از واژگان زبان شناسی ساختاری شد و از آنجا به ساختارگرایی انسان شناختی و ادبی نیز تعمیم یافت.
سوندکلر، بنگت Sundkler,Bengt
(1909- )دین شناس لوتری و تاریخ شناس کلیسا که آثار مردم نگاری مهمی درباره ی استقلال کلیساهای آفریقایی نوشت که از آن جمله می توان به پیامبران بانتو در افریقای جنوبی(Bantu Prophets in South Africa)(1948)اشاره کرد.
شاپرا، ی. Schapera,I
(1905- )انسان شناس افریقای جنوبی که از دانشجویان رادکلیف- براون در کیپ تاون و مالینوفسکی در لندن بود و چندین سال نیز در مدرسه ی علوم اقتصادی لندن تدریس می کرد. شاپرا دست به پژوهش های میدانی در افریقای جنوبی در میان بوشمن ها و تسوانا(Tswana)ها زد و نتایج خود را در آثار زیر منتشر کرد: مردم خویزان(The Khoisan Peoples)(1930)، راهنمای قوانین و رسوم تسوانا (A Handbook of Tswana Law and Custom)(1938) و کار مهاجران و زندگی قبیله ای(Migrant Labour and Tribal Life)(1956).
فای، اگزیائو- تونگ( فای هسیائو- تونگ)
(1910- )Fei,Xiao-tong(Fei Hsiao-T'ung)
شاخص ترین چهره ی انسان شناسی اجتماعی چین. فای تحصیل کرده ی مدارس غربی در چین بود و پایان نامه ی دکترای خود را با راهنمایی مالینوفسکی در مدرسه ی علوم اقتصادی لندن(L.S.E) در سال 1938 گذراند. فای پژوهش های میدانی بسیاری در چین انجام داد و از این دیدگاه دفاع می کرد که برای مبارزه با فقر روستایی باید صنایع سبک را در چین توسعه داد. هر چند فای هرگز عضو حزب کمونیست نبود و حتی انگ ضدانقلابی نیز بر او خورده بود، وی توانست پس از مرگ مائو جامعه شناسی را بار دیگر در چین تقویت کند. از جمله آثار او می توان به زندگی روستایی در چین(Peasant Life in China)(1939)و نوشته های بسیار دیگری به زبان های چینی و انگلیسی درباره ی زندگی روستایی در چین اشاره کرد.
فرگوسن، آدام Ferguson,Adam
(1723 -1816)فرگوسن، اسکاتلندی و یک فرد نظامی و استاد فلسفه ی طبیعی و فلسفه ی اخلاقی در ادینبره بود. او در کتاب خود مقالاتی درباره ی تاریخ جامعه ی مدنی(Essays on the History of Civil Society)(1767)سیر پیشرفت بشریت را از مرحله ی «خام» تا مرحله ی دولت«صیقل یافته»(polished) ترسیم کرده است، اما بر آن است که فساد جزئی ذاتی از حالت اخیر است. در نظریه ی اجتماعی فرگوسن، بر افزایش اهمیت مالکیت خصوصی و اثرات زیان بار افراط در فردگرایی تأکید شده است.
فروبنیوس، لئو Frobenius,Leo
(1873 -1938)یکی از پرکارترین نمایندگان مکتب اشاعه گرا و واضع مفاهیم«دایره ی فرهنگی»(Kulturkreise) و Paideuma(یا «روح» یک فرهنگ) است. هر چند فروبنیوس فاقد تحصیلات دانشگاهی بود اما پژوهش های میدانی گسترده ای در افریقا با هزینه ی افراد خیّر و با هزینه ی شخصی خود از محل درآمدش از کتاب ها و سخنرانی هایش انجام داد. از جمله مهم ترین آثار او می توان به منشأ تمدن های افریقایی(Der Ursprung des afrikanischen Kulturen)(1898)(The Voice of Africa)(1968)، و افریقا سخن می گوید(Und Afrika sprach)(3 جلد، 1912-1913)،آتلانتیس(Atlantis)(12 جلد، 1921-1930)، تجربه ی قاره ها(Erlebte Erdteile)(7 جلد، 1925-1930) و تاریخ تمدن افریقا(Afrikas Kulturgeschichte)(1933) اشاره کرد.
فروید، زیگموند Freud,Sigmund
(1856 -1939)روان پزشک اتریشی و بنیان گذار روانکاوی. اکثر انسان شناسان فروید را با اثرش توتم و تابو(Totem Tabu und)(1913)(Totem and Taboo)(1905) می شناسند. در آخرین صفحات این کتاب، فروید تا اندازه ای با مجادله مدعی آن می شود که جامعه ی انسانی با از میان رفتن«حق پدری» به دست گروهی از برادران که قصد زنا با مادر خویش را دارند، آغاز می شود. استدلال او از آن رو معنی دار است که غریزه ی انجام دادن زنا با محارم را طبیعی می داند و ممنوعیت این عمل را یکی از شاخص های اساسی فرهنگ به حساب می آورد. استدلال عمومی تر فروید بر توسعه ی ساختارگرایی لوی- استراوس و انسان شناسی نمادین امریکا و همچنین بر تعداد نسبتاً اندکی از انسان شناسان روان شناخت نظیر دورو (Devreux) و روهایم(Roheim) تأثیرگذاشت.
فریزر، سر جیمز Frazer,Sir James
(1854 -1941)فریزر یکی از نویسندگان کلاسیک به شمار می آید که به صورت گسترده و دلنشینی درباره ی ادیان ابتدایی و خویشاوندی دست به تألیف زده است. در یک معنی کارهای فریزر را باید باقی مانده ای از قرن 19 و جزو آخرین محصولات انسان شناسان تطورگرای «کتابخانه ای» به حساب آورد. هر چند نوشته های فریزر در بسیاری از بخش هایش به شهرت زیادی رسیده اند، اما اغلب انسان شناسان اجتماعی در نسل های جدید که دارای تجربه ی زمین تحقیق بوده اند آن آثار را به باد انتقاد شدید گرفته اند. نکته ی جالب آن که خود اصطلاح«انسان شناسی اجتماعی» را ما تا اندازه ی زیادی مدیون فریزر هستیم، زیرا این نام برای کرسی استادی افتخاری دانشگاه لیورپول ابداع شد که برای فریزر در نظر گرفته شده بود. سبک نوشتار فریزر بسیار مورد تقدیر قرار گرفته است و گفته می شود که مالینوفسکی پس از مطالعه ی شاخه ی زرین (The Golden Bough)(که ابتدا در 2 جلد در 1890 و سپس در 12 جلد منتشر شد) برای بهبود زبان انگلیسی خود، به انسان شناسی روی آورد. همچنین گفته می شود با انقلابی که مالینوفسکی در میدان پژوهش انسان شناسی آغازگر آن بود، فریزر و آثارش محکوم به فراموشی شدند. با وجود این، شاخه ی زرین پس از گذشت 100 سال هنوز هم چاپ و منتشر می شود و تأثیر زیادی بر چهره های ادبی همچون ت.س. الیوت گذاشته است. از جمله سایر آثار فریزر می توان به توتمیسم و برون همسری(Totemism and Exogamy(4 جلد، 1910) و باور به جاودانگی و پرستش مردگان(The Belief in Immortality and the Worship of the Dead)(2 جلد، 1911-1913)اشاره کرد.
فریمن، ج. دریک Freeman,Derek.J
(1916- )انسان شناس و روانکاو زاده ی زلاندنو که سال ها به دلیل مطالعات مردم نگارانه اش در آسیای جنوب شرقی به سهمش در مطالعه ی جوامع Cognatic شهرت داشت. در سال 1983 کتاب او با نام مارگارت مید و ساموا (Margaret Mead and Samoa)که حاوی انتقاد گزنده ای علیه مطالعه ی مید درباره ی روابط جنسی نوجوانان ساموا و به طور کلی درباره ی نسبی گرایی فرهنگی بود، شهرت زیادی به او داد. این کتاب در پی آن بود که به انسان شناسان درباره ی خطاهای ناشی از روش غیرعلمی آن ها هشدار دهد و آن ها را به سوی حقیقت رویکردهای عمدتاً جامعه -زیست شناختی(سوسیو- بیولوژیک) به مسائل انسان شناختی بکشاند. در واقع، شیوه ی مناقشه ای فریمن هر چند بسیاری از خوانندگان عام را علیه مید قانع کرد، اما بر انسان شناسان اثری نامطلوب و خنثاکننده باقی گذاشت.
فورتس، مایر Fortes,Mayer
(1906 -1983)یکی از چند انسان شناس زاده ی افریقای جنوبی که با مهاجرت خود به بریتانیا به انسان شناسی در این کشور شکل دادند. فورتس حوزه ی اصلی خود، روان شناسی را کنار گذاشت و به سوی انسان شناسی اجتماعی آمد و بدل به یکی از مهم ترین نمایندگان کارکردگرایی ساختاری و نظریه ی تبار(descent)شد. او توانست در دانشگاه کمبریج دو نسل از پژوهشگران کارکردگرا را برای پژوهش های میدانی تربیت کند. با وجود این فورتس هرگز اصلیت روان شناختی خود را فراموش نکرد و مقالات مهمی درباره ی دین، مفهوم شخص و احساس های او منتشر کرد. میدان اصلی پژوهش او در ساحل طلا(غنای کنونی)بود. از جمله آثار معروف او می توان به پویایی کلان در نزد تالنسی ها(The Dynamics of Clanship among the Tallensi)(1945)، شبکه ی خویشاوندی در نزد تالنسی ها(The Web of Kinship among the Tallensi)(1949) و خویشاوندی و نظم اجتماعی (Kinship and the Social Order)(1969) اشاره کرد. فورتس همچنین به همراه اوانس- پریچارد ویراستاری کتاب نظام های سیاسی افریقا(African Political Systems)(1940) را برعهده داشت.
فورتون، رئو ف. Fortune,Reo F
(1903 -1979)انسان شناس زاده ی زلاندنو که شهرتش بیشتر به دلیل مطالعات مردم نگارانه ی او بر جزیره ی دوبو(Dobou) و ازدواج کوتاه مدتش با مارگارت مید بود. کتاب مهم او ساحران دوبو(Sorcerers of Dobou)(1932)است.
فورد، داریل Forde,Daryll
(1902 -1973)فورد سالیان دراز ویراستار نشریه ی افریقا(Africa) و شاخص ترین چهره ی افریقاشناسی در بریتانیا به حساب می آمد. او که دارای تحصیلات جغرافیایی بود تلاش کرد گروهی از مفاهیم آن حوزه را وارد انسان شناسی اجتماعی کند. کتاب او موسوم به زیستگاه، اقتصاد و جامعه (Habiat, Economy and Society)(1934) یکی از نخستین آثاری بود که به رابطه ی میان محیط زیست و ساختار اجتماعی پرداخت. از جمله آثار مردم نگاری او می توان به ازدواج و خانواده در میان یاکوها(Marriage and Family among the Yakö)(1941) و مطالعات یاکو(Yakö Studies)(1964)اشاره کرد. فورد همراه با رادکلیف- براون دست به ویراستاری کتاب نظام های افریقایی خویشاوندی و ازدواج(African Systems of Kinship and Marriage)(1950) زد.
فورر- هایمندورف، کریستف فون- Fürer Haimendorf,Christoph von نگاه کنید به هایمندورف کریستف فون فورر.
فوستل دوکولانژ، نوما- دنیس
(1830-1889) Fustel de Coulanges,Numa-Denysجامعه شناس فرانسوی که بر دورکیم تأثیرگذار بود. مهم ترین کار او شهر باستان(The Ancient City)(1864)بود.
فوکو، میشل Foucault,Michel
(1926 -1984)فیلسوف و مورخ فرانسوی. مطالعات او بر موضوع هایی چون تاریخ روان شناسی، پزشکی، کیفرشناسی و روابط جنسی، تأثیر بسیار زیادی در علوم انسانی گذاشتند و سبب برانگیختن دیدگاه های انتقادی نسبت به تبارشناسی انسان گرایانه ی مدرن و شک و تردید نسبت به دیدگاه های لیبرالی شدند. استدلال های فوکو درباره ی رابطه ی قدرت و دانش و تولید موضوع های مدرن، در انسان شناسی فمینیستی، انسان شناسی پزشکی، نقد شرق شناسی و ظهور انسان شناسی مقاومت، مؤثر بود. از جمله آثار فوکو می توان به کلمات و اشیا(Les mots et les choses)(1966)، مراقبت و تنبیه(Surveiller er punir)(1975) (Discripline and Punish)(1978) و تاریخ روابط جنسی(Histoire de la sexualité)(3 جلد، 1976-1984) (The History of Sexuality)(1979-1990)اشاره کرد.
فیرث، سر ریموند Firth,Sir Raymond
(1901- )انسان شناس زاده ی نیوزیلند که سهم بزرگی در مطالعات انسان شناسی اقتصادی، نظریه ی کنش و مردم نگاری پولینزی داشت. فیرث یکی از نخستین دانشجویان مالینوفسکی بود که کرسی انسان شناسی در مدرسه ی علوم اقتصادی لندن(L.S.E) را از سال 1944 تا سال 1968 به خود اختصاص داد و تا دهه ی 90 به نوشتن و انتشار آثار خود ادامه داد. در طول این مدت، فیرث پیگیرانه به مطالعه بر موضوعات مورد علاقه ی مالینوفسکی از جمله اولویت دادن به سازمان اجتماعی(در مقابل ساختار اجتماعی) و به تشویق پژوهش های میدانی از جمله در شرق لندن پرداخت. او به عنوان یک انسان شناس اقتصادی از رویکرد صوری گرا(Formalist)دفاع می کرد و رویکردهای جوهرگرا(Substantivist) و مارکسیست را مورد انتقاد قرار می داد. شهرت فیرث پیش از هر چیز به دلیل مطالعات مردم نگارانه اش- که شاید بتوان او را درخشان ترین مردم نگار در میان هم نسل هایش به حساب آورد- بود، به خصوص مردم نگاری های او در مورد تیکوپیا(Tikopia)ها. از جمله این آثار می توان به ما، تیکوپیاها(We, the Tikopia)(1936)، عمل خدایان در نزد تیکوپیاها(The Work of the Gods in Tikopia)(1940)، تغییر اجتماعی در نزد تیکویاها (Social Change in Tikopia))1959) و فرهنگ تیکوپیای انگلیسی(Tikopia-English Dictionnary)(1985) اشاره کرد. از سایر آثار فیرث می توان به اقتصاد ابتدایی مائوری های زلاندنو(Primitive Economics of the New Zealand Maori)(1929)، ماهی گیران مالایی(Malay Fishermen)(1946)، عناصر سازمان اجتماعی(Elements of Social Organization)(1951)، مقالاتی درباره ی سازمان اجتماعی و ارزش ها(Essays on Social Organization and Values)(1964)، نمادها: عام و خاص(Symbols: Public and Private)(1973) و دین(Religion)(1966)اشاره کرد.
فیزون، لوریمر Fison,Lorimer
(1832 -1907)مردم نگار و مبلغ مسیحی و یکی از نخستین پژوهشگرانی که نظام های خویشاوندی بومیان استرالیایی را ثبت کرد و برای این کار بیشتر از رابطه با ساکنان سفیدپوست استفاده کرد تا مطالعه ی عمیق بومیان. مهم ترین کار او، که همراه با ا.و. هاویت (A.W.Howitt) نوشته شد، کامیلاروی و کورنای(Kamilaroi and Kurnai)(1880)نام داشت.
کئون، کارلتون س. Coon,Carleton S.
(1904 -1981)نویسنده ای بسیار پرکار که متون باستان شناسی، مردم شناسی، انسان شناسی زیستی و سفرنامه ها و آثار داستانی بی شماری ارائه کرده است. کئون در منشأ نژادها(The Origin of Races)(1962)موضوعی مورد بحث را مطرح می کند که امروز اعتبار خود را از دست داده و آن تحول موازی نژادهای انسانی است. از جمله سایر آثار شناخته شده ی او می توان به مبانی انسان شناسی(Principles of Anthropology)(1942)، داستان انسان(The Story of Man)(1954) و مردمان شکارچی(The Hunting Peoples)(1971)اشاره کرد.
کاردینر، آبرام Kardiner,Abram
(1891 -1981)روانکاو امریکایی که سهم بزرگی در پیشبرد انسان شناسی روان شناختی داشت. سمینار آموزشی او در دهه ی سی درباره ی «فرهنگ و شخصیت» در نیویورک با همکاری انسان شناسانی چون ساپیر، بندیکت، کورا دو بوا و لینتون اجرا می شد. او در کتابش موسوم به فرد و جامعه ی او(The Individual and his Society)(1939) به بحث درباره ی تفاوت میان نهادهای اولیه و ثانویه و مفهوم ساختار «شخصیت پایه» در هر جامعه ای می پردازد. کاردینر شاگرد فروید بود و بیشتر عمر خود را به عنوان یک روانکاو بالینی گذراند.
کاشینگ، فرانک Cushing,Frank
(1857 -1900)کاشینگ از نخستین مردم نگارانی است که به توصیف قوم زونی(Zuñi)پرداخت و برای این کار چندین سال در بین آن ها زندگی کرد. پژوهش میدانی عمیق او که شامل رازآموزی به عنوان کشیش باو (Bow) نیز می شد برای کارفرمای او، انستیتوی اسمیتسونین،( Smithsonian Institute) قابل تحمل نبود و او را به دفتر مردم شناسی امریکا (Bureau of American Ethnology) منتقل کرد.
کانکلین، هارولد ث. Conklin,Harold C
(1926- )یکی از نمایندگان برجسته ی انسان شناسی شناختی یا دانش قومی(Ethnoscience)که بر پایه ی درک زبان شناختی مقولات رایج میان مردم مورد مطالعه قرار دارد. کانکلین در فیلیپین به تحقیق پرداخت و سال ها در دانشگاه ییل تدریس می کرد. از جمله مهم ترین آثار او می توان به بررسی واژگان شناختی رده گان شناسی های مردمی(Lexicographical Treatement of Folk Taxonomies)(1962) اشاره کرد که در انسان شناسی شناختی(Cognitive Anthropology(1969) اثر ا.تایلور(A.Tylor)تجدید چاپ شده است.
کتروفاژ، آرمان دو Quatrefages,Armand de
(1810 -1992)آناتومیست و انسان شناس مهم فرانسوی. او از طرفداران سرسخت مونوژنیسم بود اما با پنداره ی منشأ نخستی انسان مخالف بود.
کروبر، آلفرد لوئیس Kroeber,Alfred Louis
(1876 -1960)کروبر در کنار لاوی از نخستین دانشجویان بوآس بود. کروبر در همکاری با لاوی دانشکده ی انسان شناسی را در دانشگاه برکلی برپا کرد و آن را به موفقیت رساند. تا او دست به پژوهش های مردم نگارانه در میان سرخ پوستان کالیفرنیا زد و سهم زیادی در شکل گرفتن میراث گسترده ی نظریه های بوآسی داشت که از آن جمله می توان به نفوذ او در محیط شناسی فرهنگی، انسان شناسی تاریخی و الگوهای فرهنگی و فرایندها اشاره کرد. کارهای مهم او شامل فراارگانیک(The Superorganic)(1917)، انسان شناسی(Anthropology)(1923)، راهنمای شناخت سرخ پوستان کالیفرنیا (Handbook of the Indians California)(1925)و پیکربندی های رشد فرهنگی(Configuration of Cultural Growth)(1944) می شوند.
کروپوتکین، پتر Kropotkin,Peter
(1842 -1921)جغرافی دان، فیلسوف و آنارشیست روس و (لااقل بنابر برخی از روایت ها) راهنمای رادکلیف- براون. کروپوتکین در همیاری(Mutual Aid)(1902)دست به توصیف تطور جامعه به مثابه ی فرایندی هماهنگ، متداوم و کارکردی، زده است.
کریگ، آیلین جنسن Krige,Eileen Jensen(1940 -1995)
انسان شناس افریقای جنوبی که از دانشجویان هورنله بود و به عنوان نخستین استاد انسان شناسی اجتماعی در دانشگاه ناتالِ دوربان، نقش تأثیرگذارنده ای داشت. از جمله آثار او می توان از نظام اجتماعی زولوها(The Social System of the Zulus)(1937)و کتابی که همراه جک کریگ نوشت با عنوان سلطه ی ملکه ی باران(The Realm of the Rain Queen)(1943)نام برد.کریگ، ج.د.(جک) Krige,J.D.(Jack)
(1896 -1959)انسان شناس افریقای جنوبی. علاقه مندی او به انسان شناسی تا اندازه ای تحت تأثیر دایی اش بود که یک نظامی و سیاستمدار به نام یان سموتس(Jan Smuts) بود که توانست رادکلیف-براون را به افریقای جنوبی بکشاند. آیلین کریگ توصیفی رومانتیک و کارکردگرا از ساختار اجتماعی لووندو (Lovendu) عرضه کرد که سلطه ی ملکه ی باران(ن.ک: آیلین کریگ) بدل به یکی از آثار کلاسیک در زمینه ی خود شد.
کلاستر،پیر Clastres,Pierre
(1934 -1977)انسان شناس فرانسوی و متخصص منطقه ی آمازون. شهرت کلاستر به دلیل گرایش سیاسی آنارشیستی او و مطالعات مردم نگاری او بر سرخ پوستان گوایاکی(Guayaki) است. کلاستر این دو جنبه از اندیشه ی خود را در کتاب معروف خود جامعه علیه دولت(Société contre l`Etat)(1974)،( Society against the State)(1977)گرد آورده است. در این کتاب کلاستر استدلال می کند که بدترین دشمن اجتماعی برای فرهنگ های بومی کوچک، دولت است.
کِلِم، گوستاو Klemm,Gustav
(1802 -1867)فیلسوف اجتماعی آلمانی که به صورت گسترده ای درباره ی مفهوم فرهنگ به بحث پرداخت و تلاش کرد رابطه ای میان نویسندگان رومانتیک نخستین نظیر هردر و تحول مفهوم فرهنگ در قالب گسترده و انسان شناختی از این مفهوم در نزد بوآس ایجاد کند. مهم ترین اثر کِلِم تاریخ فرهنگی(تمدن)انسانی(Kulturgeschichte der Menschheit)(1843-1852)بود که در 10 جلد به چاپ رسید.
کلوکهون، کلاید Kluckhohn,Clyde
(1905 -1960)انسان شناس امریکایی که بیشتر به دلیل مطالعاتش بر فرهنگ سرخ پوستان ناواهو(Navaho)و در شکلی عمومی تر به دلیل پژوهش هایش درباره ی فرهنگ و شخصیت، دین و ارزش های فرهنگی شهرت دارد. او همراه با تالکوت پارسونز مؤسس دانشکده ی روابط اجتماعی در هاروارد بود که دانشجویانی چون کلیفورد گیرتز و دیوید اشنایدر از آن فارغ التحصیل شدند. از جمله آثار او می توان به جادوگری ناواهو(Navaho Witchcraft)(1944)، آینه ای برای انسان (Mirror for Man)(1947) و فرهنگ و رفتار(Culture and Behavior)(1961) و همچنین به کتابی که با آ.ل. کروبر نوشت موسوم به فرهنگ: یک بازنگری انتقادی از مفاهیم و تعاریف(Culture: A Critical Review of Concepts and Definitions)اشاره کرد.
کنت، اگوست Comte,Auguste
(1798 -1857)فیلسوف و طبیعت شناس فرانسوی و یکی از بنیان گذاران جامعه شناسی. کنت ابداع کننده ی واژه ی Sociologie بود. علمی که در آن زمان شامل آنچه امروز انسان شناسی اجتماعی می نامیم نیز می شد. کنت بر یک رویکرد اثبات گرا یا پوزیتویستی(واژه ی دیگری که او ابداع کرد) در شناخت واقعیات اجتماعی تأکید می کرد. او همچنین جزو نخستین کسانی بود که مفهوم تطور اجتماعی را به مثابه ی پدیده ای شبیه به تطور زیستی عنوان کردند. جامعه شناسی اثبات گرای کنت از جمله بر دورکیم و تایلور تأثیرگذار بود. از جمله آثار او می توان به دروس فلسفه ی اثباتی(Cours de philosophie positive)(6 جلد، 1830-1842)که جلد چهارم آن(1839)به جامعه شناسی اختصاص دارد، اشاره کرد.
کندورسه، ژان- آنتوان- نیکلا دو کاریتا، مارکی دو
(1743 -1794) Condorect,Jean-Antoine-Nicolas de caritat,Marquis deفیلسوف فرانسوی که با برداشت خود از مفهوم «پیشرفت» تأثیر زیادی بر کنت و دیگران گذاشت. اثر کلیدی کندورسه طرحی از نمودار تاریخی پیشرفت اندیشه ی انسانی (Esquisse d`un tableau historique des Sketch of (1795)progrès des l'espirt humain a Historical Picture of the Progress of the Human Mind)(1955) است.
کنیاتا، جومو(جانستون کِمو)
(1889-1978) Kenyatta,Jomo(Johnston Kemau)کنیاتا بیشتر به عنوان رهبر شورش مائو مائو(Mau Mau) و نخست وزیر و رئیس جمهور بعدی کنیا شناخته شده است. با وجود این او همچنین از اعضای سمینار مالینوفسکی در مدرسه ی علوم اقتصادی لندن بود و مطالعه ی مردم نگارانه ی خود را درباره ی کیکویو(Kikuyu) با عنوان در برابر کوه کنیا (Facing Mount Kenya)(1938)زیر نفوذ مالینوفسکی نوشت.
کوپر، هیلدا بیمر KUper,Hilda Beemer
(1911 -1993)یکی از مردم نگاران برجسته ی بریتانیایی ساکن افریقای جنوبی. او یکی از دانشجویان مالینوفسکی بود که برای کار میدانی خود به افریقای جنوبی و به طور خاص به سوازیلند رفت و آثاری چون یک اشرافیت افریقایی(An African Aristocracy)(1947) و مردم سرخ پوست ناتال(Indian People of Natal)(1960) را به انتشار رساند. کوپر همچنین در سیاست فعال بود و به همراه همسرش، لئو کوپر، از بنیان گذاران حزب لیبرال افریقای جنوبی به شمار می آمد.
کولسون، الیزابت Colson,Elizabeth
(1917- )انسان شناس امریکایی که پژوهش های میدانی خود را در افریقای جنوبی، امریکای شمالی و استرالیا به انجام رساند. کولسون که در ایالات متحده و بریتانیا تحصیل کرده بود، پژوهش های میدانی درازمدتی را در دشت تونگا(Tonga) و گومبه ی تونگا(Gwembe Tonga زامبیا، در ابتدا به عنوان همکار انستیتوی رودس- لیوینگستون(Rhodes-Livingstone)اجرا کرد. آثار کولسون عمدتاً درباره ی تغییر و جابه جایی به ویژه درباره ی اثرات مهاجرت و استعمار است.
کوهلر، ژوزف Kohler,Josef
(1849 -1919)حقوق دان آلمانی و یکی از نخستین نظریه پردازان درباره ی ازدواج ابتدایی. از جمله آثار او می توان به «درس هایی درباره ی انتقام»(Zur Lehre von Blutrache)(1885)، حقوق آزتک ها(Rechte des Azteken)(1892) و درباره ی ماقبل تاریخ ازدواج(Zur Urgeschicht der Ehe)(1897)، (On the Prehistory of Marriage)(1975)اشاره کرد.
کوهن، توماس Kuhn,Thomas
(1922- )فیلسوف امریکایی علم. کوهن در ساختار انقلاب های علمی(The Structure of Scientific Revolutions)(1962)علم را به منزله ی جماعت هایی از عالمان توصیف می کند که فعالیت های آن ها به وسیله ی مجموعه هایی از تعهدات مشترک، که او آن ها را پارادایم می نامد، محدود می شوند. در دوره های «علم بهنجار»(Normal Science)این پارادایم ها به صورت مؤثری پژوهش ها را هدایت می کنند و محدود می سازند، اما زمانی که آن پارادایم ها با شکست رو به رو شوند، کار به بحران کشیده می شود و می تواند منجر به «انقلاب» و جایگزین شدن یک پارادایم قدیمی با یک پارادایم جدید گردد. هر چند کوهن اذعان می کند که مطالعه ی او صرفاً به علوم طبیعی اختصاص دارد و فکر این مطالعه را از علوم اجتماعی اخذ کرده است(که در آن وجود توافق بر تعهدات، که خصوصیت علوم«سخت» است، وجود ندارد)، با این همه کار او تأثیر زیادی بر علوم اجتماعی و از جمله بر انسان شناسی داشته است.
کیبری، فیلیس م. Kayberry,Phyllis M
(1910 -1977)انسان شناس بریتانیایی زاده ی امریکا که در سیدنی و به عنوان دانشجوی مالینوفسکی در مدرسه ی علوم اقتصادی لندن تحصیل کرد. کیبری دست به مطالعات میدانی در غرب استرالیا، پاپوای گینه ی نو و کامرون زد. از کتاب های او می توان به زنان بومی(Aboriginal Women)(1939) و زنان چمنزارها(Women of the Grassfiels)(1951) اشاره کرد. کیبری از پیشتازان مطالعات انسان شناسی زنان بود و به لقب خود« ملکه ی مادر نزو»(Queen Mother Nso)، که فون(Fon) پادشاه نزوها به او داده بود تا از مطالعات وی بر مردم خویش قدردانی کند، افتخار می کرد.
کیرشهوف، پل Kirchhof, Paul
(1900 -1972)انسان شناس آلمانی که شهرت او شاید بیشتر به دلیل طبقه بندی او در سال 1927 از واژگان خویشاوندی (که در اواخر دهه ی بیست و آغاز دهه ی سی در چندین نشریه به چاپ رسید) است که مقدمه ای بود بر مطالعات بعدی لاوی و مورداک در این زمینه. کیرشهوف در سال 1939 از ملیت آلمانی خود محروم شد و به شهروندی مکزیک درآمد و بیشتر عمر خود را در این کشور گذراند. او در سال 1955 به تأسیس یک «مدرسه ی انسان شناسی و تاریخ»(Escula Nacional de Antropologiá e Historia) اقدام کرد.
گادامر، هانس- گئورگ Gadamer,Hans-Georg
(1900- )فیلسوف آلمانی که نفوذ زیادی بر انسان شناسان داشته است و این رشته را از لحاظ روش بسیار به هرمنوتیک نزدیک می داند. گادامر و پیروانش، هرمنوتیک را نه یک تفسیر منفعلانه بلکه نوعی بازآفرینی شناخت تحت تأثیر فرهنگ می دانند. از جمله آثار گادامر می توان به حقیقت و روش(Wahrheit und Methode)(1960)، (Truth and Method)(1984)اشاره کرد.
گافمن، ایروینگ Goffman,Erving
(1922 -1982)جامعه شناس کانادایی که بر تحلیل وقایع زندگی روزمره تأکید داشت. گافمن دست به پژوهش های میدانی در جزایر شتلند(Shetland Islands)و در یک بیمارستان روانی در واشینگتن زد. مهم ترین آثار او عبارت اند از: نمود خویش در زندگی روزمره(The Presentation of Self in Everyday Life)(1959) و بیمارستان روانی(Asylums)(1961).
گرامشی، آنتونیو Gramsci,Antonio
(1891 -1937)نظریه پرداز و مبارز سیاسی مارکسیست ایتالیایی که در زندان رژیم فاشیستی موسولینی درگذشت. در کتاب او موسوم به یادداشت های زندان(Prison Notebooks)( که در سال 1971 به زبان انگلیسی منتشر شد) گرامشی دست به تشریح نمونه ای از نظریه ی مارکسیستی می زند که در آن از طریق تحلیل فرایند برتری جویی(هژمونی) در جامعه ی مدنی بر مکانیسم های فرهنگی استیلای طبقاتی تأکید می کند. اندیشه های گرامشی نقش مؤثری در شکل گیری مطالعات فرهنگی داشتند و به صورت گسترده ای به وسیله ی انسان شناسانی که بر موضوع قدرت و مقاومت مطالعه کرده اند، مورد استفاده قرار گرفته اند.
گرانه، مارسل Granet,Marcel
(1884 -1940)جامعه شناس و چین شناس فرانسوی که از دورکیم تأثیر پذیرفت و از همکاران نزدیک مارسل موس بود. از جمله آثار متعدد او می توان به دین چینی ها(La Religion des chinois)(1922)، (The Religion the Chinese People of )(1975)، تمدن چین(La Civilisation chinoise)(1923)(Chinese Civilization)(1930) و «مقولات زناشویی و روابط همجواری در چین باستان»(Catégories matrimoniales et relations de proximité dans la Chine ancienne)در سالنامه ی جامعه شناختی (1939) اشاره کرد. مقاله ی اخیر تأثیر زیادی در شکل گیری نظریه ی خویشاوندی در نزد لوی- استراوس داشت.
گربنر، فریتس Graebner,Fritz
(1877 -1934)یکی از چهره های شاخص اشاعه گرایی که با بهره گیری از مفهوم«دایره ی فرهنگی»(Kulturkreise)فروبنیوس در سال 1904«مکتب»(Kulturkreiselehre)خاصی بر محور این فکر به وجود آورد. گربنر نیز همچون مالینوفسکی در طول جنگ جهانی اول در استرالیا بود و ناچار به اقامتی پنج ساله در آن کشور شد. اما برخلاف مالینوفسکی و به رغم دانش و علاقه ی زیاد خود به فرهنگ ها و دایره های فرهنگی اقیانوسیه از فرصت انجام دادن کار میدانی برخوردار نشد. او در سال 1925 به مدیریت موزه ی کلن منصوب شد اما سه سال بعد به دلیل بیماری عصبی ناچار به بازنشستگی و بازگشت به زادگاهش برلین شد. از جمله آثار او می توان به دایره ی فرهنگی و تاریخ فرهنگی اقیانوسیه(Kulturkreise und Kulturgeschichten در گاهنامه ی مردم شناسی)(1905)، روش مردم شناسی(Methode der Ethnologie)(1911) و جهان بینی بدویان(Das Weltbild der Primitiven)(1924) اشاره کرد.
گروتانلی، وینیجی Grotanelli,Vinigi
(1912- )مهم ترین مردم شناس ایتالیایی. گروتانلی دارای پژوهش های میدانی در اتیوپی، سومالی، کنیا و غنا و در برخی دیگر از نقاط جهان است و آثار او تحت تأثیر مکتب«دایره ی فرهنگی»قرار دارند. از میان آثار عمومی تر او می توان به تاریخچه ی جهانی هنر: استرالیا، اقیانوسیه، افریقای سیاه:(Storia universale dell`arte Australia Oceania,Africa nera) اشاره کرد.
گرینبرگ، ژوزف Greenberg,Joseph
(1915- )یکی از بزرگ ترین انسان شناسان زبان شناخت که در سنت بوآس و ساپیر قرار می گیرد. هر چند گرینبرگ پایان نامه ی دکترای خود را بر موضوع نفوذ اسلام بر ادیان سودانی نوشت، تقریباً تمام آثار او به توصیف های زبان شناختی و طبقه بندی زبان ها اختصاص دارند. از جمله مهم ترین آثار او می توان از زبان های افریقا(The Languages of Africa)(1963)، کلیات زبان(Universals of Language)(1963) و ویرایش اثر چهار جلدی کلیات زبان انسانی(Universals of Human Language)(1978)نام برد.
گریول، مارسل Griaule,Marcel
(1898 -1956)انسان شناس فرانسوی که شهرت او بیشتر به دلیل مطالعات مردم نگارانه ی گسترده ای است که بر روی قوم دوگون(Dogon) در مالی انجام داده است. گریول نخستین بار در طول مأموریت داکار-جیبوتی در سال 1931(که از جمله اعضای آن میشل لیریس نیز بود) با دوگون آشنا شد و در سال های بعد بارها به آن منطقه بازگشت. اوج مطالعات او در پژوهش عمیقی بود که درباره ی کیهان شناسی دوگون با کمک یک اطلاع رسان پیر به نام اگوتملی(Ogotommêli) انجام داد. از جمله آثار او می توان به روش مردم نگاری(Méthode de l'ethnographie)(1937)، نقاب های دوگون(Masques Dogons)(1938)، هنرهای افریقای سیاه(Arts de l`Afrique noire)(1947)و خدای آب، گفت و گویی با اگوتملی(Dieu d`eau entrtiens avec Ogotommêli)(1948)(Convesations with Ogotommeli)(1965) و اثری که همراه با ژ.دیترلن با نام روباه رنگ پریده(Le Renard pâle)(1965) نوشت، اشاره کرد.
گُزیند، مارتین Gusinde, Martin
(1886 -1969)مردم نگار و مبلغ مسیحی. از آثار او می توان به سرزمین آتش هند(Die Feuerlandindianer)(3 جلد، 1931-1939)، پیگمه های کنگو در تاریخ و امروز (Die Kongo-pygmaën in Geschichte und Gengenwart)(1942) و درباره ی بوشمن های زرد و سیاه(Von gelben und schwarzen Bushmännern)(1966)اشاره کرد.
گلدن وایزر، آلکساندر ا.
(1880 -1940) .Goldenweiser,Alexander Aانسان شناس و فیلسوف اوکراینی که جزو شاگردان بوآس بود و آثار زیادی درباره ی آموزش، اخلاق و مهاجرت به انتشار رساند. اما شهرت او امروز بیشتر به دلیل مقاله ای است با عنوان «توتمیسم، یک مطالعه ی تحلیلی»(Totemism,an Analytical Study)در مجله ی فولکلور امریکایی(Journal of American Folklore)(1910) که در آن پیش از لوی- استراوس، این استدلال که توتمیسم تنها یک ابداغ ذهنی غربیان است را عنوان کرد. از جمله سایر آثار او می توان به تمدن نخستین(Early Civilization)(1923)، تاریخ، روان شناسی و فرهنگ(History Psychology and Culture)(1933)و انسان شناسی(Anthropology)(1937)اشاره کرد.
گلنر، ارنست Goldenweiser,Ernst
(1925 -1995)فیلسوف، نظریه پرداز اجتماعی و انسان شناس. گلنر دست به پژوهش های میدانی در شمال افریقا زد و نوشته های زیادی درباره ی جامعه ی اسلامی منتشر کرد. اما شهرت او برای کارهایش درباره ی فلسفه ی علوم اجتماعی نیز کم تر از موارد نخست نیست. او پیش از بازنشستگی، کرسی فلسفه(در مدرسه ی علوم اقتصادی لندن) و انسان شناسی اجتماعی( در کمبریج) را در دست داشت. گلنر یک جهان وطن واقعی بود و از نخستین انسان شناسانی بود که دست به برقراری رابطه با همکارانش در اروپای شرقی زد و تلاش زیادی برای تشویق انسان شناسی در اروپای شرقی و مرکزی کرد. گلنر یک جدل گر قدرتمند بود و هرگز از حمله بردن به آنچه اندیشه های بد می دانست، هراس نداشت. از جمله آثار متعدد او می توان به واژگان و اشیا(Words and Things)(1959)، قدیسین اطلس(Saints of the Atlas)(1969)، شیطان در فلسفه ی مدرن(The Devil in Modern Philosophy)(1974)، ملت و ملت گرایی(Nation and Nationalism)(1983، نسبی گرایی و علوم اجتماعی(Relativism and The Social Sciences)(1985) اشاره کرد.
گلوکمن، ماکس Gluckman,Max
(1911 -1975)گلوکمن، انسان شناس افریقای جنوبی، پس از مهاجرت به بریتانیا تبدیل به چهره ای بارز در انسان شناس حقوقی، تعارض، مناسک و به خصوص در موزه ی مردم نگاری افریقای جنوبی و مرکزی شد. گلوکمن استاد دانشگاه منچستر و از نمایندگان اصلی مکتب انسان شناسان منچستر بود و از نمایندگان اصلی مکتب انسان شناسان منچستر بود و توانست از طریق این مکتب، انسان شناسی را از الگوهای کارکردگرایانه ی ساده انگارانه خارج کند و به سوی پویایی های اجتماعی ببرد. از جمله آثار مهم او می توان به رسوم و تعارض در افریقا (Custom and Conflict in Africa)(1955)، نظم و شورش در قبایل افریقا(Order and Rebellion in Tribal Africa)(1963) و سیاست، حقوق و مناسک در جامعه ی قبیله ای(Politics,Laws and Ritual in Tribal Society)(1965)اشاره کرد.
گودا یناف، وارد هـ. Goodenough,Ward H
(1919- )انسان شناس امریکایی که شهرت او به دلیل مطالعاتش بر خویشاوندی و به خصوص پژوهش های او در تحلیل مؤلفه ای است. از جمله آثار او می توان از مقاله ی تحلیل مؤلفه ای و مطالعه بر معنی (Componential Analysis and the Study of Meaning) در نشریه ی زبان(Language)(1957)، توصیف و مقایسه در انسان شناسی فرهنگی(Description and Comparision in Cultural Anthropology)(1970) و فرهنگ، زبان و جامعه(Culture,Language and Society)(1971) نام برد.
گودی، جک Goody,Jack
(1919- )انسان شناس بریتانیایی که آثار نخست او در سنت کارکردگرایانه ی مایر فورتس در کمبریج قرار می گرفت. گودی پژوهش های میدانی گسترده ای در غرب افریقا انجام داد و تحلیل های مردم نگارانه ای درباره ی موضوعاتی چون خویشاوندی، مناسک و نیاکان عرضه کرد. از آغاز دهه ی 70 گودی تقریباً یک تنه سنت مطالعات تطبیقی کلان را حفظ کرده است و دائماً به مقایسه ی تقابل گسترده میان افریقا و آسیا دست زده است. شهرت گودی به خصوص به دلیل مطالعاتش بر خویشاوندی و خانواده(ن. ک: تولید و بازتولید Production and Reproduction، 1976، توسعه ی خانواده و ازدواج در اروپا The Development of the Family and the Marriage in Europe(1983) و همچنین مطالعاتش درباره ی ادبیات است. (ن.ک: رام کردن ذهنیت وحشی Domestication of the Savage Mind، 1977، منطق نوشتار و سازمان جامعه The Logic of Writing and the Organization of Society، 1968).
گیرتز، کلیفورد Geertz,Clifford
(1926- )گیرتز یکی از تأثیرگذارترین انسان شناسان فرهنگی امریکا بوده است. او پس از فارغ التحصیل شدن از هاروارد به تدریس در دانشگاه برکلی و دانشگاه شیکاگو پرداخت و سپس در موقعیت نخستین(و تنها) انسان شناس در مؤسسه ی مطالعات پیشرفته ی پرینستون قرار گرفت. گیرتز دست به پژوهش های میدانی در جاوه، بالی و مراکش زد و مطالعات مهمی درباره ی دین( دین جاوه The Religion of Java(1961) محیط شناسی فرهنگی(پسرفت کشاورزی Agricultural Involution)(1963)، اسلام(مشاهده ی اسلام Islam Observed)(1968) و داستان نوشته های مردم نگارانه(آثار و زندگی ها Works and Lives)(1973)به انتشار رساند. اما شهرت او بیشتر به دلیل مجموعه ی مقالاتش به خصوص تفسیر فرهنگ ها(The Interpretation of Cultures)(1973)است. موضع گیری های نظری گیرتز از ماکس وبر یا از نمونه ای که تالکوت پارسونز از وبر ارائه می دهد، ریشه گرفته اند. گیرتز این تأثیر را با تأثیرات دیگری که از انسان شناسان مکتب «فرهنگ و شخصیت»، نظریه پردازان ادبی همچون کنت بورک(Kenneth Burke)و فیلسوفانی چون پل ریکور(Paul Ricoeur)و ویتگنشتاین(Wittgenstein) می پذیرد، در نثر باروک وار و غیرقابل تقلید خود درهم می آمیزد. گیرتز را بیش از هر چیز به عنوان نظریه پردازی می شناسند که انسان شناسی را نوعی تفسیر یا هرمنوتیک می داند که باید در پی روشن کردن چیزی باشد که او آن را«توصیف انبوه»(Thick Description)می نامد.
گیفورد، ادوارد و. Glifford,Edward W
(1887 -1959)گیفورد که سالیان سال مسئول موزه ی انسان شناسی دانشگاه کالیفرنیا بود، بیشتر به دلیل مطالعاتش در زمینه ی باستان شناسی کالیفرنیا و به دلیل«کشف»نظام دودمان شاخه ای، مفهومی که بعدها اوانس-پریچارد از آن استفاده کرد، شهرت داشت. مقاله ی معروف او «دودمان میواک و واحد سیاسی در کالیفرنیای بومی»(Political Unit in(Miwok Lineage and The Aboriginal California) در سال 1926 در نشریه ی امریکن آنتروپولوژیست منتشر شد.
گیلن، ف.ج. Gillen,F.J ن.ک : اسپنسر، سر بالدوین.
لافیتو، ژوزف- فرانسوا
(1681-1740) Lafitau,Joseph-Francoisمبلغ مسیحی( میسیونر) و مردم نگار ایروکویزها. لافیتو پیش از مورگان دست به کشف واژگان طبقه بندی خویشاوندی زد و آن ها را در کتاب آداب و رسوم وحشیان امریکایی در مقایسه با آداب و رسوم دوران بدوی(Les Moeurs des sauvages américains comparés aux moeurs des premiers temps(2 جلد، 1724)، (Customs of American Indians Compared with the Customs of Primitive Times)(1974-1977)ارائه داد.
لاکان، ژاک Lacan,Jacques
(1901 -1983)روانکاو فرانسوی که برخلاف بسیاری از هم دوره ای های خود استدلال می کرد که فرویدیسم و به خصوص نظریه ی اولیه ی فرویدیسم( یعنی تحلیل رؤیا) باید به عنوان پایه و اساس روانکاوی باقی بماند. او همچنین واضع این استدلال معروف بود که ناخودآگاه ساختاری شبیه به زبان دارد و بنابراین جای عناصر مکانیکی فراروانکاوی(Metapsychology)فرویدی را به اشکال سخنورانه و حرکات معنایی بسیار نامحسوس می داد. نظریات لاکان به رغم سبک بسیار خودخواهانه و مشکلی که در نوشتار خود داشت، اهمیت روزافزونی یافتند به خصوص در نظریه های فمینیستی با موضوع جنسیت. مجموعه ی نوشته های لاکان با عنوان نوشته ها(Ecrits) به زبان فرانسه در سال 1966 و به زبان انگلیسی در سال 1977 منتشر شدند.
لاک، جان Locke,John
(1632 -1704)فیلسوف بریتانیایی که در روش شناسی خود بر مشاهده ی دقیق زندگی روزمره ی مردم تأکید می کرد. شهرت او بیشتر به دلیل دفاعی است که از مفهوم شخص به عنوان یک«لوح پاک»(Tabula rasa) می کرد. این پنداره پیش درآمدی بود بر انسان شناسی نسبی گرای فرانتس بوآس در قرن بیستم. در کتاب رساله ای در باب ادراک بشری(Essay Concerning Human Understanding)(1690) او یک نظریه را درباره ی آموزش مطرح می کند و در کتاب اندیشه هایی در باب آموزش(Some Thoughts Concerning Education)(1963)به فرایند اجتماعی شدن می پردازد. سرانجام می توان به کتاب دو رساله در باب حکومت(Two Treaties on Government)(1690)اشاره کرد که در آن لاک به موضوع سیاست می پردازد.
لانزبری، فلوید ج. Launsbury,Floyd G
(1914- )زبان شناس و انسان شناس که همراه با گودایناف مبحث تحلیل(componential)را در سال 1956 در مطالعات مربوط به واژگان خویشاوندی (relationship) وارد کردند. آثار بعدی او درباره ی واژگان خویشاوندی بیشتر بر منطق صوری موجود در پشت«تقلیل» واژگان خویشاوندی به محورهای تبارشناسانه ی اولیه ی آن ها پرداخته اند. از جمله آثار مهم او می توان به مطالعه ای بر معناشناسی ساختاری(A Study in Structural Semantics)(1971) که آن را به همراه هارولد شفلر Harold Scheffler تألیف کرد) اشاره کرد که در آن روش های صوری خود را در تحلیل نمونه ی کروا(Crow) در واژگان خویشاوندی سیریونو(Siriono)های ونزوئلا به کار برده است.
لانگ، آندرو Lang,Andrew
(1844 -1912)فولکلورشناس اسکاتلندی که شهرت خود را بیشتر مدیون حملاتی است که به ف.ماکس مولر و ج.گ. فریزر و ا.ب. تایلر و چند تن دیگر انجام داد. مهم ترین بحث های او عبارت بودند از آن که اسطوره گویای تاریخ واقعی است و تک خداپرستی ابتدایی پیش از پیشرفت هایی فنی قرار دارد که نویسندگان دیگر گمان می بردند منشأ آن ها بوده است. لانگ همچنین درباره ی پدیده ی فیزیکی نوشته هایی دارد و با ه.رایدر هگرد(H.Rider Haggard) در تمایل جهان(The World`s Desire)(1890)که داستانی خیالی از ماجرایی در مصر باستان بود، همکاری کرد. از دیگر کارهای مهم او می توان به رسوم و اسطوره ها(Custom and Myth)(1884)، اسطوره، مناسک و دین (Myth Ritual and Religion)(1887)، پیدایش دین( The Making of Religion)(1898)، جادو و دین(Magic and Religion)(1901) و رمز توتم(The Secret of the Totem)(1905)اشاره کرد.
لاوی، رابرت هـ. Lowie,Robert H
(1883 -1957)لاوی نخستین دانشجوی دکترا بود که تحصیلاتش را با راهنمای بوآس به پایان رساند. او از جمله مدافعان نظریه ی خاص گرایی تاریخی بود و خود به یکی از مهم ترین انسان شناسان در تاریخ این رشته تبدیل شد. لاوی از طریق مطالعات نظام مند خود درباره ی خویشاوندی، تاریخ فرهنگی و پژوهش های تطبیقی فرهنگی تأثیر بسیار زیادی در توسعه ی اندیشه های نظری در انسان شناسی امریکا داشت. میدان اصلی پژوهش او در میان سرخ پوستان دشت های امریکا و همچنین فرهنگ های امریکای جنوبی و اروپا بود. از جمله آثار بسیار زیاد او می توان به جامعه ابتدایی(Primitive Society)(1920)، دین ابتدایی(Primitive Religion)(1924)، منشأ دولت(The Origion of the State)(1927)، سرخ پوستان گروا(The Crow Indians)(1935)، تاریخچه ی نظریه مردم شناختی(The History of Ethnological Theory)(1937)، مردم آلمان(The German People)(1945)، سازمان اجتماعی(Social Organization)(1948) و سرخ پوستان دشت ها(Indians of the Plains)(1954) اشاره کرد.
لایارد، جان Layard,John
(1891 -1972)لایارد در کمبریج و با شاگردی و.هـ. ر. ریورز انسان شناسی را آموخت و کار میدانی خود را در جزایر هبریدزنو(New Hebrides) یا جزایر وانواتو(Vanuatu)ی کنونی در سال های 1914-1915 انجام داد. او بعدها ابتدا بیمار تحت معالجه و سپس شاگرد کارل یونگ شد و روان شناسی یونگی را وارد مردم نگاری ملانزی خود کرد. شناخته شده ترین کار او مردان سنگی ماله کولا (Stone Men of Malekula)(1942)است.
لسر، الکساندر Lesser, Alexander
(1902 -1982)انسان شناس امریکایی که دانشجوی بوآس بود و پژوهش های میدانی خود را در چندین گروه از فرهنگ های سرخ پوستان دشت ها انجام داد و از جمله منتقدان سرسخت کارکردگرایی رادکلیف- براون بود. مجموعه ی مقالات او با عنوان تاریخ، تحول و مفهوم فرهنگ(History,Evolution and the Concept of Culture)در 1985 منتشر شد.
لوبوک، سرجان(لرد آوبری)
(1834-1913) Lubbock,Sir John,(Lord Avebury)بانکدار، سیاستمدار، حشره شناس، پارینه شناس و انسان شناس که در نخستین مرحله ی فعالیت مؤسسه ی انسان شناسی بسیار فعال بود. مهم ترین تأثیر او در زمینه ی انسان شناسی، ترویج و شناخت نظریه ی تطور به عموم بود که آن را با سبک بی نظیری در میان هم عصران خود انجام داد. از جمله آثار او می توان به منشأ تمدن و موقعیت ابتدایی انسان(The Origin of Civilization and the Primitive Condition of Man)(1870) و دوران های ماقبل تاریخ(Prehistoric Times)(1872) اشاره کرد.
لورنتز، کنراد Lorenz,Konrad
(1903 -1989)دانشمند اتریشی که رشته ی رفتارشناسی(Ethnology) را بنیان گذاشت. مطالعات لورنتز درباره ی پرخاشگری و سایر ابعاد رفتارهای حیوانی بر تحول بعدی جامعه-زیست شناختی(سوسیو- بیولوژی) تأثیرگذار بود.
لوروا- گوران، آندره Leroi- Gourhan,André
(1911 -1986)انسان شناس زیستی، پارینه شناس و مردم شناس فرانسوی. مهم ترین مطالعه ی او در زمینه ی روش شناسی و نظریه ی هنر و فنون ماقبل تاریخ بود. از جمله آثار او می توان به باستان شناسی اقیانوس آرام شمالی(Archaeologie du Pacifique du Nord)(2 جلد، 1964-1965)اشاره کرد.
لوی- استراوس، کلود Levi-Strauss,Claude
(1908- )انسان شناس فرانسوی زاده ی بلژیک و بنیان گذار ساختارگرایی انسان شناختی. آثار او نفوذ زیادی در انسان شناسی و در سایر حوزه های علوم اجتماعی، و همچنین در نظریه ی ادبی، برجای گذاشتند.
لوی- برول، لوسین Lévy-Bruhl,Lucien
(1857 -1939)فیلسوف فرانسوی که عقاید او درباره ی اندیشه ی ابتدایی نه فقط بر همعصران او تأثیر گذاشت بلکه متفکرانی چون اوانس- پریچارد نیز به آن ها اهمیت می دادند، چنانچه اوانس- پریچارد اثر خود درباره ی جادوگری در میان آزانده ها را با هدف رد استدلال های اصلی لوی- برول نوشت. مهم ترین تک نگاری از مجموعه ی شش تک نگاری لوی- برول در این موضوع ذهنیت ابتدایی(La Mentalité primitive)(1922)(Primitive Mentality)(1923) بود. پس از مرگ لوی- برول، دفترچه ی یادداشت او به چاپ رسید و در این یادداشت ها مشخص گردید که او در افکار خود تغییری به وجود آورده بود و به این باور رسیده بود که آنچه را که«ذهنیت ابتدایی» می نامید می توان در بعضی از جنبه ها در تمام جوامع مشاهده کرد.
لویس، اسکار Lewis,Oscar
(1914 -1970)انسان شناس آمریکایی که شهرتش بیشتر به دلیل مفهوم«فرهنگ فقر» و مطالعه ی مجدد او بر زمین تحقیق رابرت ردفیلد است و جایی که ردفیلد بر ضوابط هنجارمند تأکید کرده است، لویس بر رفتارها انگشت می گذارد و به نتایجی متفاوت درباره ی زندگی در روستای مکزیکی موردمطالعه می رسد. از جمله آثار او می توان به زندگی در یک روستای مکزیکی(Life in a Mexican Village)(1951)، لاویدا: یک خانواده ی پورتوریکن در فرهنگ فقر(La Vida: A Puerto rican Family in the Culture of Poverty)(1966) و کودکان سانچز(The Children of Sanchez)(1961)اشاره کرد.
لیچ، سر ادموند ر. Leach,Sir Edmond R
(1910 -1989)یکی از برجسته ترین چهره های انسان شناسی بریتانیا. لیچ ابتدا به تحصیلات مهندسی پرداخت اما بعدها با مالینوفسکی و فیرث همکاری کرد. کار میدانی او در برمه با جنگ جهانی دوم قطع شد، و بعدها پایه ی کتاب نظام های سیاسی ارتفاعات برمه(Political Systems of Highland Burma)(1954)قرار گرفت. او در این کتاب به تشریح موازنه ی نوسانی میان دو الگوی ساختار اجتماعی، که آن ها را گومزا(Gumsa)و گوملائو(Gumlao)می نامید، پرداخت. این تحلیل شگفت انگیز و پرفکر در تقابل روشنی با کارکردگرایی غالب در انسان شناسی بریتانیا قرار داشت، به همان صورت که مطالعات لوی- استراوس نیز، که لیچ در دهه های 50 و 60 به شدت آن ها را تحسین می کرد، چنین رویکردی را داشتند. زمانی که لیچ از مدرسه ی علوم اقتصادی لندن به کمبریج رفت، با روش روشنفکرانه و مبارزه جویانه ی خود در مقابل استدلال های همکارانی چون فورتس و ج.گودی ایستادگی کرد و دانشجویان درخشانی را به گرد خود جمع کرد. پژوهش های میدانی بعدی لیچ در سریلانکا به مواضع مادی گرایانه و تجربی سختی انجامیدند که در کتاب پول الیا(Pul Eliya)(1961) مطرح شدند. مقالات انتقادی و درخشان لیچ در دهه ی 50 و ابتدای دهه ی 60 در کتابی با عنوان بازاندیشی انسان شناسی(Rethinking Anthropology)(1961)گرد آمده اند.
لیریس، میشل Leiris,Michel
(1901 -1990)شاعر و انسان شناس فرانسوی. او از موقعیت خود در مشارکت در مأموریت داکار-جیبوتی در ابتدای دهه ی 20 به عنوان پایه ای برای تألیف کتابش شبح افریقا(L`Afrique Fantôme)(1934)، استفاده کرد که آن را باید نوعی تمرین اولیه در بازتابندگی(reflexivity)فرانسوی زبان دانست. فعالیت های ادبی لیریس، عضویت او به همراه ژرژ بتای در «کالج جامعه شناسی» سوررئالیستی و مباحث ضداستعمار او سبب شدند که لیریس در سال های دهه ی 80 در امریکای پسامدرن به شهرت برسد.
لیکی، ل. س. ب. Leaky,L.S.B
(1903 -1972)پارینه شناس، باستان شناس و انسان شناس بریتانیایی. لیکی از پیشگامان دستیابی به منشأ انسان در افریقا از خلال چندین سفر علمی به شرق این قاره بود. او توانست با موفقیت مرکز ماقبل تاریخ و پارینه شناسی را به صورت بخشی از موزه های ملی کنیا برپا کند. آثار او در طیف گسترده ای از عصر سنگ در افریقا(Stone Age Africa)(1936) و پیشرفت و تحول انسان در افریقا( The Progress and Evolution of Man in Africa)(1961) گرفته تا کنیا؛ تناقض ها و مشکلات(Kenya: Contrasts and Problems)(1936) و خودزندگینامه ی او با عنوان افریقایی سفیدپوست White African) گسترده است.
لین، ادوارد ویلیام Lane,Edward William
(1801 -1876)از نخستین شرق شناسان و مؤلف کتاب های آداب و رسوم مصری های مدرن (Manners and Customs of the Modern Egyptians)(1836) و واژگان عربی (Arabic Lexicon)(1890-1863).
منبع مقاله :
فکوهی، ناصر؛(1390)، تاریخ اندیشه و نظریه های انسان شناسی، تهران، نشر نی، چاپ هفتم