چين و چروک پوست

بالا رفتن سن مي تواند فوايد بسياري به همراه داشته باشد. از جمله کسب دانايي، داشتن نوه و گرفتن تخفيف هاي بازنشستگي. اما پيري چند چيز نه چندان هولناک نيز همچون موي سفيد و چين و چروک پوست را با خود به همراه دارد.
جمعه، 10 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چين و چروک پوست
 چين و چروک پوست

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

24 توصيه براي به تأخير انداختن پيري

بالا رفتن سن مي تواند فوايد بسياري به همراه داشته باشد. از جمله کسب دانايي، داشتن نوه و گرفتن تخفيف هاي بازنشستگي. اما پيري چند چيز نه چندان هولناک نيز همچون موي سفيد و چين و چروک پوست را با خود به همراه دارد. البته وضعيت موي سفيد را مي توان خيلي راحت و با کمي رنگ مو درست کرد. با اين وجود ماجراي چين و چروک به کلي متفاوت است. نه مي توانيد آن ها را با اطو کردن از بين ببريد و نه مي توانيد دست روي دست بگذاريد و دعا کنيد تا روزي از بين بروند. ولي متخصصان مي گويند: « راهکارهايي هست که با انجام به موقع مانع از پير شدن شما مي شوند. »

خوره ي آفتاب نباشيد

به بيان ديگر از آفتاب دوري کنيد. دکتر « نورمن ا. بروکس » مي گويد: « تمام متخصصان ما يک صدا هستند که اولين خط چين و چروک از مقابله با آفتاب پديد مي ايد. قرار گرفتن در معرض آفتاب براي مدت زياد پوست شما را در نهايت به صورت پوست يک ميوه خشکيده در مي آورد و آن را چروک مي اندازد. » امروزه، به ويژه درستي گفته هاي او را در مي يابيم. چرا که با کاهش لايه اوزون، امکان تشعشع پرتوهاي مضر خورشيد بر روي پوست حساس شما، بيشتر فراهم مي گردد. (براي اجتناب بيشتر از خطر چين و چروک هاي حاصل از تابش نور آفتاب، به مبحث « از آفتاب لذت ببريد ولي چين و چروک نخوريد » نگاه کنيد.)

به مکان هاي مخصوص برنزه کردن وارد نشويد

دکتر « جفري بين استاک » مي گويد: « چنين مکان هايي پرتوهايي ايجاد مي نمايند که مثل نور آفتاب موجب چين و چروک مي شود. »

روي، در هم نکشيد

دکتر « ماريان اودونوگ » مي گويد: « بد نيست هر از چند گاهي صورتي خنده دار به خود بگيريد. ولي اگر بخواهيد پيشاني خود را چين بيندازيد و لب هايتان را وربچينيد، يا از گوشه چشم نگاه کنيد، صورت شما پيش از موعد چين و چروک پيدا مي کند. يا چنانچه چين و چروکي داشته باشد، بدتر مي شود.

از آفتاب لذت ببريد ولي چين و چروک نخوريد

به گفته پزشکان، قرار گرفتن زياد در معرض آفتاب باعث چين و چروک پوست مي شود. البته، شما خفاش يا فيلم عکاسي نيستيد که قرار باشد به طور کامل دور از معرض آفتاب قرار داشته باشيد. پس در اينجا مي توانيد توصيه هاي متخصصان را به منظور لذت بردن از آفتاب، بدون داشتن چين و چروک، مشاهده کنيد.

از خير آفتابِ سرِ ظهر بگذريد

بنا بر گفته « استفان کورتين » نزديک به 95% پرتوهاي آفتاب که چين و چروک در پوست ايجاد مي کنند، بين ساعت هاي 10 صبح و 2 بعدازظهر (11 صبح و 3 بعدازظهر) يعني زمان حفظ نور آفتاب به زمين مي رسند.

به طور مرتب از کرم ضد آفتاب استفاده کنيد

دکتر « کورتين » مي گويد:
« توصيه مي شود در صورت خارج شدن از منزل و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، هميشه از کرم يا لوسيون ضد آفتاب استفاده کنيد. هر چه شماره ي عامل محافظت از نور خورشيد (SPF) آن بالاتر باشد، بهتر است. براي اين که حداکثر استفاده ي مطلوب را از اين کرم ها يا لوسيون ها برده باشيد، بهتر است حداقل نيم ساعت قبل از خارج شدن از منزل آن ها را مصرف کنيد و پس از شنا دوباره استعمال نماييد. »

از سطوح منعکس کننده فاصله بگيريد

دکتر « جفري بين استاک » مي گويد: « اين سطوح هميشه مثل نور خورشيد عمل مي کنند. اما شرايط روي زمين، متفاوت عمل مي کنند. به خاطر داشته باشيد که شديدترين اثرات نور خورشيد در ايجاد چين و چروک پوست از انعکاس روي سطوح داراي رنگ روشن نظير برف، شن و بتون مي باشد. »

به موقعيت جغرافيايي خود توجه داشته باشيد

آگاه باشيد که قوي ترين پرتوهاي چين و چروک دهنده پوست که از نور خورشيد ساطع مي شوند، در ارتفاعات بالا (جايي که هوا رقيق تر است) و عرض هاي جغرافيايي جنوبي (نزديک تر به خط استوا) قرار دارند.

از رساندن ويتامين D لازم به بدن خود مطمئن شويد

دکتر « ماريان اودونوگ » مي گويد: « اگر مصمم شده ايد که دور از نور آفتاب باشيد، فراموش نکنيد که نور آفتاب ويتامين D ضروري بدن را به طور طبيعي تأمين مي کند. هر چند شما مي توانيد تمام ويتامين D لازم خود را از انواع ويتامين D شير غني شده يا يک مولتي ويتامين- به دست آوريد. »

صورت خود را امتحان کنيد

چطور از درهم کشيدن صورت خود آگاه مي شويد؟ دکتر « بين استاک » توصيه مي کند که هنگام صحبت تلفني، خود را در آينه نگاه کنيد. يا يک نوار سلفوني بر روي پيشاني خود قرار دهيد. (البته وقتي که در منزل هستيد). هر بار که پيشاني خود را چين مي اندازيد، احساس مي کنيد نوار چروک مي شود.

با زدن عينک آفتابي، مانع از ايجاد مشکل پشت مشکل شويد

يکي از روش هاي عالي براي چين و چروک انداختن پوست صورت، اين است که بدون عينک آفتابي يا کلاه لبه دار بيرون و زير آفتاب برويد. دکتر « اودونوگ » مي گويد: « در اين هنگام نه تنها پرتوهاي مضر نور خورشيد روي صورت شما قرار مي گيرند و شما را به مبارزه وا مي دارند، بلکه شما تمايل خواهيد داشت تا از گوشه چشم نگاه کنيد. که در نهايت باعث ايجاد چين و چروک پوست اطراف چشم هايتان مي شود. »

صورت خود را از بالش فاصله دهيد

دکتر « بين استاک » مي گويد: « هنگام خواب مراقب چين و چروک افتادن صورت خود باشيد. » چنين چين و چروک هايي، شب ها در اثر فشار دادن صورت به داخل بالش پديد مي آيد. اگر چنين عادتي داريد، خوابيدن به پشت را تمرين کنيد. يا موقعيتي براي سرتان پيدا کنيد که صورت شما، بالش را فشار ندهد. آنگاه شايد متوجه ناپديد شدن خط هاي کوچک صورت خود شويد.

يک برنامه غذايي ثابت داشته باشيد

اضافه نمودن زياد وزن مي تواند باعث کشيده شدن پوست شما شود. پس کم کردن وزن (به ويژه اگر سن و سالي از شما گذشته باشد و خاصيت کش ساني پوست شما کمتر شده باشد) مي تواند موجب شکل گيري چين و چروک شود. زيرا به گفته دکتر « استفان کورتين » پوست به طور کامل در قالب اندازه اوليه خود جمع نمي شود. به قول دکتر « کورتين » بهترين کار آن است که در وهله نخست هيچ گاه اضافه وزن پيدا نکنيد. يا چنانچه اضافه وزن داريد، چربي اضافه را تا قبل از 40 سالگي آب کنيد.

به طور مرتب ورزش کنيد

پوست افرادي که تناسب اندام بيشتري دارند، سالم تر و کش سان تر از ساير افراد مي باشد. بر اساس يکي از پژوهش هاي انجام شده در فنلاند، پوست ورزشکاران ميانسال متراکم تر، ضخيم تر و قوي تر از پوست غير ورزشکاران اين گروه سني بود. علاوه بر آن، خاصيت برگشت پذيري پوست آن ها پس از کشيده شدن نيز به طور قابل ملاحظه اي بهتر بود.

از غذاهاي مناسب استفاده کنيد

براي حفظ شادابي پوست، مصرف انواع ويتامين و مواد معدني نقش مهمي دارند. مجموعه ويتامين هاي B (موجود در گوشت گاو، مرغ، تخم مرغ، گندم کامل و آرد غني شده و شير) و ويتامين A و C (موجود در سبزيجات و ميوه هاي تازه)، از مهم ترين ويتامين ها در اين زمينه مي باشند. دکتر « اودونوگ » مي گويد: « بهترين غذاها براي شادابي پوست عبارتند از: سبزيجات با برگ سبز، هويج و ميوه ي تازه. »

سيگار نکشيد

سيگار کشيدن علاوه بر اين که براي سلامتي عمومي شما مضر است، مي تواند باعث ايجاد چين و چروک نابهنگام در اطراف دهان شما شود. زيرا سال ها لب هاي خود را به دود سيگار ور چيده ايد. به گفته دکتر « جرالد ايمبر » سيگار کشيدن جريان خون رگ هاي کوچک زير پوست را کاهش داده و مي تواند به وخيم شدن چين و چروک پوست منجر شود.

مشروب نخوريد حتي در ميهماني هاي شب جمعه

افراد اهل گردش و مهماني که بيش از حد مشروبات الکلي مصرف مي کنند، فکر مي کنند که الکل ناراحتي هاي آنان را از بين مي برد. ولي در عين حال باعث ايجاد چين و چروک در پوست صورت آن ها مي شود. چرا؟ چون پس از اين که مشروب فراوان مصرف شد، صورت به طور کلي ورم مي کند و به طور زودگذر پوست را مي کشد. دکتر « ايمبر » مي گويد: « باد کردن و جمع شدن متعاقب آن، مي تواند درست مثل اضافه وزن و کم کردن ناگهاني وزن، چين و چروک هايي را ايجاد نمايد. »

از يک کرم مرطوب کننده استفاده کنيد

هيچ کرم مرطوب کننده اي در بازار يافت نمي شود که بتواند جلوي فرآيند کهولت را بگيرد. با اين حال دکتر « کورتين » مي گويد: « اگر پوست شما خشک است، استفاده از لوسيون مرطوب کننده مي تواند برخي از چين و چروک هاي کوچک را که روي سطح پوست شکل مي گيرند، پنهان کند. » او تأکيد مي کند که لازم است قبل از استعمال کرم مرطوب کننده پوست را مرطوب کنيد.

روشي متفاوت

درمان چين و چروک ها به روش شرقي
آيا مي توان از ايجاد چين و چروک ها جلوگيري به عمل آورد. يا اندازه هايشان را کمتر کرد؟ دکتر « مارشال هواو » مي گويد: « ما در اينجا هميشه چنين مي کنيم. روش درمان چين و چروک ها در طب شرقي از داخل به بيرون است. » شايان ذکر است که بيماران وي تمرين هايي را آموزش مي بينند که به منظور تقويت و تقارن در صورت و گردن آن ها طراحي شده است. شايد درمان هاي ماساژ با طب سوزني براي آن ها اجرا شود. اما بدون آموزش ويژه دکتر « هواو » چه کاري مي توانيد در منزل انجام دهيد؟ او مي گويد: « صورت خود را ماساژ دهيد. براي اين منظور از نوک انگشتان، انگشتان شست و کف دست ها استفاده کنيد و تمام نقاط صورت و گردن خود را بماليد. هر نوع ماساژ به افزايش ميزان تحريک و جريان خون کمک خواهد کرد. اين کار هم چنين تقارن ماهيچه اي صورت را که اغلب در قيافه هاي خشک و ثابت از ميان مي رود، باز مي گرداند. » دکتر « هواو » ضرورت يک زندگي با نشاط و خالي از فشارهاي روحي رواني را مورد تأکيد قرار مي دهد. مردم چين که خانواده هاي پر جمعيتي دارند و زياد مي گويند و مي خندند، صورت هايشان کمتر چين و چروک مي افتد و هنگامي که چروکي در چهره هايشان پيدا مي شود، از جذابيت آن ها کم نمي شود.

کول کرم هاي « معجزه گر » را نخوريد

به ويژه از موقعي که رتين A در صفحه ي اول روزنامه ها تبليغ مي شد- آگهي هاي دروغين درباره لوسيون هاي بدون نسخه، مثل قارچ همه جا سبز مي شود- رتين A، دارويي موضعي است که مي تواند في الواقع باعث کاهش چين و چروک ها شود و بدون نسخه فروخته نمي شود. « اميل کوروين » مي گويد: « طبق بررسي هاي انجام شده توسط سازمان غذا و دارو FDA، شرکت هاي آرايشي که ادعاي ساختن کرم هاي ضد پيري را دارند، فريب کاراني بيش نيستند. »

زياد از کف صابون استفاده نکنيد

دکتر « کورتين » مي گويد: « مردم اجتماع ما عادت دارند هر چيزي را بيش از اندازه بشويند. شستن بيش از اندازه مي تواند به خشکي پوست منجر شود. که ممکن است به طور موقت، چين و چروک هايي پديد آورد. » چاره چيست؟ کمتر پوست خود را شستشو دهيد و فقط از صابون هاي بسيار ملايم استفاده کنيد و کاملاً خوب، آبکشي نماييد. دکتر « کورتين » توضيح مي دهد که يک لايه نازک کف صابون بر روي پوست، خشکي را وخيم تر خواهد کرد. او مي گويد: « مردم بايد وقت بيشتري را به آبکشي اختصاص دهند و کمتر به شستشو بپردازند. »

از يک دستگاه مرطوب کننده (بخور) استفاده کنيد

مرطوب شدن هواي خانه براي پوست مفيد بوده و مي تواند از چروک هاي کوچک و موقتي که گاهي اوقات در اثر خشکي پوست ايجاد مي شوند. پيشگيري کند.

به يک چهره پرداز مراجعه نماييد

دکتر « پاول لازار » مي گويد: « استفاده معقول از آرايش مناسب مي تواند چين و چروک هاي صورت را خيلي خوب بپوشاند. » او توصيه مي کند، به فکر يافتن يک چهره پرداز حرفه اي باشيد و مي گويد: « چهره پردازان حرفه اي همانقدر که ظاهر شخص را براي بازي در فيلم پير مي کنند، مي توانند به همان نسبت شما را جوانتر نشان دهند. »

صورت خود را با کمي پودر جلا دهيد

« جک ماير » مي گويد: « بعضي مواقع وقتي که مردم براي پوشانيدن چين و چروک هايشان از لوازم آرايش استفاده مي کنند، آن ها را به چروک هاي کاملاً برجسته تبديل مي نمايند. دليل اين مسئله استفاده اين افراد از کرم يا مواد آرايشي حاوي روغن است که تمايل دارد چروک ها را به هم بچسباند و بين آن ها را پر کند. او مي گويد: فقط استفاده از فرآورده هاي پودري (ماننده آرد ذرت) راه حل اصلي پوشانيدن اين چين و چروک هاست. « ماير » مي گويد: « در اينجا نيز مثل کرم هاي مرطوب کننده، انتظار معجزه نداشته باشيد. »

به اعصاب خود فشار نياوريد

دکتر « لازار » مي گويد: « شايد بين چين و چروک و عواطف انسان يک رابطه سطحي وجود داشته باشد. اما انسان هاي خوشرو اغلب لبخند مي زنند و با اين کار توجه مردم ديگر به چين و چروک پوست صورت آن ها معطوف نمي گردد.
منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.