ترتیب مراحل روش های علمی

ترتیب مراحل انجام روش های علمی چه هستند؟ چگونه می توان از روش های علمی در حل هر گونه مسئله ای کمک گرفت؟ متن زیر را مطالعه فرمایید تا به پاسخ این پرسش دست یابید.
يکشنبه، 19 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ترتیب مراحل روش های علمی
ترتیب مراحل روش های علمی

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
ترتیب مراحل انجام روش های علمی چه هستند؟ چگونه می توان از روش های علمی در حل هر گونه مسئله ای کمک گرفت؟ متن زیر را مطالعه فرمایید تا به پاسخ این پرسش دست یابید.
نگاهی به اطراف خودتان بیندازید. پیرامون شما با همه نوع ابزارهای تکنو لوژیکی و محیطی که حاصل از فکر بشر است، احاطه شده است. هر یک از اختراعات و اکتشافات تکنو لوژیکی از روی کنجکاوی ذهن انسان آغاز شده است. آن چه که ما را موجودات منحصر به فرد بر روی زمین کرده است، توانایی ذاتی ما در فکر کردن و سؤال کردن در مورد همه چیز است. این توانایی از تیز هوشی افراد بروز می یابد و اصلاح دنیای اطرافمان را امکان پذیر می نماید. این فرایند نه تنها بشر را قادر می سازد که با اکتشافات و پیش رفت های جدید درک بیشتری از جهان کسب کند، بلکه امکان باز سازی مواد و موضوعات را طبق میل بشر به او می دهد، که به آن روش علمی می گویند. هدف از نوشتن این مقاله معرفی کردن مراحل روش علمی است. اگر شما بتوانید ذهن خود را طوری نظم دهید که بر طبق روش های علمی فکر کنید، حل کردن هیچ مشکلی برای شما به مدت زیاد طول نخواهد کشید. این در نتیجه راه حلی است که تیغ تیز جراحی روش های علمی به آن اعمال می کند. در ادامه هر شش مورد از مراحل روش علمی را مطالعه نموده و در یابید که این روش چگونه باعث از بین بردن شک و تردید و افزایش دانش می گردد.
ترتیب مراحل روش های علمی

شش مرحله روش علمی چه هستند؟

روش علمی فرایند تحقیقی در جستجوی حقیقت است. به عبارت دیگر، روش علمی یا روش تحقیق علمی فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نا معین است. شش مرحله روش علمی به هیچ وجه قابل جا به جایی نمی باشد. ما ادعا نمی کنیم که این روش شش مرحله ای تنها راه حل مسائل باشد. روش های غیر متعارف دیگری نیز وجود دارد که ممکن است راه حل های دیگری برای شما فراهم کند. با این حال، اگر شما می خواهید به اعتبار راه حل شک نداشته باشید، هیچ راهی بهتر از این وجود ندارد. در ادامه لیست مراحل اساسی روش علمی ارائه شده است.

مشاهده و پرسش یک سؤال معین و دقیق

مشاهده کردن و پرسیدن سؤالاتی که با "چرا" و "چگونه" شروع می شود، مرحله اول از روش علمی می باشد. برای دریافت پاسخ مناسب، باید سؤالات درستی پرسید. فرمول بندی كردن یک مسئله با پرسیدن سؤالات درست، مرحله اول روش علمی است. برای این که قادر به انجام این کار شوید، شما باید همه جزئیات را به صورت کاملاً دقیق مشاهده نموده و در صورت لزوم آنها را یاد داشت نمایید. در مورد مسائل علمی، شما باید از طریق آزمون های مختلف تحلیلی به اندازه گیری و مشاهده هر پدیده بپردازید.
هنگامی که شما مسئله خود را به وضوح بیان می کنید، درک بیشتری از آن پیدا می کنید و می توانید به راه حل نزدیک تر شوید. برای انجام این کار، شما باید ماهیت مسئله و یا پدیده را تحت بررسی و مشاهده قرار داده، و با سؤالات دقیق و معین، به لب کلام و جان مطلب دست پیدا کنید.

تحقیق بر دانش موجود و تجزیه و تحلیل

پس از شروع مسئله به طور صریح و شفاف، گام بعدی بررسی پژوهش های قبلی است که در رابطه با این مسئله انجام شده است. بخشی از هر تحقیق پیدا کردن و خواندن کتاب ها و مجلات، روزنامه ها، اطلاعات رایانه ای و پژوهش های مربوط به موضوع تحقیق است. مطالعه پیشینه، به نو بودن تحقیق شما و عدم تکرار پژوهش دیگران توسط شما کمک می‌کند. ممکن است قبل از شما تعداد زیادی همین سؤال را پرسیده و چشم اندازهایی برای راه حل های ممکن ارائه داده باشند. و یا ممکن است که روی کرد شما کاملاً بکر و متفاوت بوده باشد، به طوری که پژوهش های قبلی بتواند سر نخ های مهمی را آشکار کند.

تدوین و فرموله کردن فرضیه

اکنون شما می توانید بر اساس تجزیه و تحلیل، مشاهدات و دانش موجود، فرضیه را فرموله کنید، طوری که بتواند این پدیده را شرح داده و یا راه حل ارائه دهد. این فرضیه یک فرضیه علت و معلولی است که دقیقاً می تواند همه اثرات یک پدیده و یا مسئله ای را که شما در حال تلاش برای تجزیه و تحلیل آن هستید در بر بگیرد. یک نظریه تنها زمانی معتبر خواهد بود که به طور قطعی از طریق مشاهدات تجربی به اثبات برسد.

آزمون فرضیه از طریق آزمایشات

هر کسی می تواند فرضیه ای به عنوان یک توضیح امکان پذیر برای پدیده های مختلف ارائه دهد. ممکن است صدها حدس و گمان وجود داشته باشد که بتواند یک پدیده را به اندازه کافی شرح دهد، اما کدام یک درست است، این تنها پس از انجام آزمایش قابل درک می باشد. برای آزمودن فرضیه خود، شما باید آزمایش هایی انجام دهید که بتواند آن را اثبات کند. این آزمایش باید طوری باشد که باعث موفقیت یا شکست حدس و فرضیه شما باشد. ابداع یک آزمایش و انجام آن با موفقیت نیز می تواند باعث اثبات یا رد نظریه شما باشد. نتیجه آزمایش هر چه باشد، هرگز مردود و قابل تغییر نیست. یک آزمایش همیشه یک نظریه را اثبات و یا رد می کند. از این طریق یا به دانش ما اضافه می شود و یا تعداد فرضیه اشتباه کاهش می یابد! به همین دلیل است که در کلاس های فیزیک، شیمی، زیست شناسی و علوم دیگر بر آموزش آزمایش کردن تمرکز می کنند.

ارائه نتیجه گیری و اجرای آن چه که آموخته اید

آخرین بخش مهم ترین مرحله است. این مرحله ترکیبی از مرحله 5 و 6 است، که نتایج را بررسی و نتیجه گیری می نماید. این مرحله به تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از آزمایش های علمی شما و چگونگی درست و غلط بودن آنها می پردازد! اگر حق با شما بود و حدس و گمان شما به درستی به اثبات رسید، می تواند به وضعیت یک تئوری ارتقا یابد. پس از آن شما قطعاً می توانید بگویید که پدیده را درک نموده‌اید. اگر نظریه رد شد، این روش دو باره شما را به گام اول بر می گرداند، به عبارتی دوباره بر می گردید سر پله اول! شما باید دو باره مشاهدات دقیق انجام داده و نظریه جدید دیگری ارائه دهید. روش علمی در مطالب ذکر شده در بالا می تواند در یک جمله خلاصه شود: 'مشاهده ، تجزیه و تحلیل، آزمایش'. شما از طریق این فرایند آن قدر باید تلاش کنید تا زمانی که به یک راه حل دست یابید. به گفته تنیسون، روحیه علمی 'تلاش، جستجو، پیدا کردن و نرسیدن است'!
کودکان و نوجوانان در مورد همه چیز کنجکاوی ذاتی دارند و برای بسیاری از آنها، روند تجزیه و تحلیل علمی به طور طبیعی پیش می آید. باید به برخی از افراد بزرگ سال این مورد یاد آوری شود. برخی از آنها سؤال کردن را در مقطعی از زندگی خود متوقف می کنند و دچار یک نوع هیپنوتیزم سازگاری می شوند، به گونه ای که همه چیز را آن طور که هست می پذیرند. اجازه ندهید که حس کنجکاوی ذاتی و جویا بودنتان از دست برود. این با ارزش ترین چیز شما است!



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط