آثار باران اسیدی

در این دوران گرم شدن کره زمین، باران‌های اسیدی مانند اضافه کردن سوخت به آتش می‌باشند. اثرات باران اسیدی بر روی زمین، که مادر طبیعت ما است، باعث نگرانی همه‌ی بشریت شده است. به ادامه مطلب مراجعه کنید تا در یابید
سه‌شنبه، 18 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آثار باران اسیدی
آثار باران اسیدی

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
در این دوران گرم شدن کره زمین، باران‌های اسیدی مانند اضافه کردن سوخت به آتش می‌باشند. اثرات باران اسیدی بر روی زمین، که مادر طبیعت ما است، باعث نگرانی همه‌ی بشریت شده است. به ادامه مطلب مراجعه کنید تا در یابید که باران‌های اسیدی چگونه بر طبیعت اثر می‌گذارند.
آثار باران اسیدی
وقتی باران می‌بارد، گفته می‌شود که خداوند تمام عشق و محبت خود را به مادر طبیعت نشان می‌دهد، اما زمانی که باران، اسیدی است، شاید خدا به شیوه‌ای قاطعانه، بشری را که از طبیعت سوء استفاده می‌کند، مجازات می‌کند. باران اسیدی را می‌توان به عنوان رسوب اسیدهای مضر، با مقادیر بالا، تعریف کرد. هر چند که این می‌تواند به دلیل فعالیت آتش فشان و صاعقه رخ دهد، اما از علل عمده‌ی باران‌های اسیدی، آزادی حجم بالایی از گازهای مضر توسط کار خانه‌ها و اتومبیل‌ها می‌باشد. گازهای مضر که صدها کیلو متر را طی می‌کنند، حتی قبل از تبدیل به اسید نیز باعث آسیب‌های زیست محیطی بسیار بزرگ می‌شوند. اثرات مضر باران اسیدی بر روی گیاهان و جانوران، جنگل، خاک و سلامت انسان مشاهده شده است. به غیر از تهدید سلامت انسان، باران اسیدی به عنوان یکی از دلایل اصلی انقراض اشکالی از زندگی‌های خاص، بوده است. اجازه دهید یک نگاه دقیق به برخی از اثرات باران اسیدی بر اکوسیستم، داشته باشیم.

اثرات مضر باران اسیدی

باران اسیدی گیاهان و جانوران کل اکوسیستم، از شیمی خاک گرفته تا زندگی آب زیان، را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این تخریب، حتی آثار تاریخی و سازه‌ها را نیز امان نداده است. در زیر به برخی از اثرات خطرناک باران اسیدی بر محیط، اشاره شده است.

اثرات آن بر پوشش گیاهی

باران اسیدی به عنوان عامل مخرب و خورنده‌ی پوشش محافظ برگ‌های گیاهان شناخته شده است، که فتو سنتز گیاهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به دلیل ضعف در تغذیه، گیاهان در برابر بیماری آسیب پذیر می‌شوند. این یکی از دلایل مهمی است که گفته می‌شود جنگل‌ها در آلمان رو به نا بودی هستند. یکی دیگر از دلایل عدم تغذیه مناسب درختان، ممکن است از جذب باران اسیدی توسط خاک باشد. اسیدهای مضر می توانند عوارض خطرناک در ریشه‌های درختان داشته باشند.

اثرات آن بر روی خاک

خاک دارای مقدار زیادی از فلزات مختلف و مواد معدنی است. هنگامی که این فلزات در تماس با باران اسیدی باشند، می‌تواند منجر به برخی از واکنش‌های شیمیایی مضر شود. این واکنش می‌تواند منجر به فرسایش خاک شود. باران‌های اسیدی به عنوان کاهنده‌ی میزان باروری خاک شناخته شده‌اند، و زمین را بی ثمر می‌کنند. اسیدهای مضر نیز می‌توانند میزان میکرو ارگانیسم‌های خاک را کاهش دهند، میکرو ارگانیسم‌هایی که کار بسیار مهمی چون شکستن و پوسیده کردن گیاهان مرده و دیگر موجودات را انجام می‌دهند.

اثرات در گیاهان و جانوران آب زی

باران اسیدی دارای اثرات طولانی مدت است که به طور مستقیم می‌تواند بر زندگی آب زیان تأثیر بگذارد، چرا که میزان بالایی از اسید سولفوریک و اسید نیتریک موجود در باران‌های اسیدی به طور مستقیم توسط حیوانات و گیاهان آب زی مصرف می‌شود. اسیدهای مضر، توانایی ماهی را در جذب مواد غذایی، نمک، و اکسیژن، تحت تأثیر قرار می‌دهد. حیوانات آب زی، اکسیژن را از آب داخل آب شش‌های خود می‌گیرند، ولی اسیدهای مضر منجر به شکل گیری ماده‌ی مخاطی در آب شش‌ها می‌شوند، که درنتیجه توانایی آب شش‌ها را برای تنفس کاهش می‌دهد. باران‌های اسیدی بر سطح PH آب تأثیر می‌گذارند که باعث کاهش ظرفیت جذب مواد مغذی ضروری در آب زیان می‌شود. هم چنین روند تولید مثل ماهی را مختل می‌کند که منجر به تولید تخم ضعیف و شکننده می‌شود.

اثرات آن بر سلامت انسان

اثر باران‌های اسیدی در همه‌ی موردهای فوق، قطعاً بر زندگی انسان نیز تأثیر گذار است. همان‌ طور که باران اسیدی بر خاک تأثیر گذاشته و آن را سمی می‌کند، مواد غذایی که در این خاک رشد می‌کنند نیز آلوده هستند. این مواد غذایی به طور جدی می‌توانند سیستم بدن ما را مختل کنند و یا ممکن است منجر به مرگ شوند. باران‌های اسیدی می‌توانند آب آشامیدنی را آلوده کنند که منجر به خطرات مختلف بهداشتی شود. انتشار گازهای مختلف در جو نیز منجر به مشکلات ریوی می‌شود. برخی از دانشمندان علت مرگ زود رس را به آلودگی‌های زیست محیطی مرتبط دانسته‌اند.

تأثیر بر روی آثار تاریخی

باران اسیدی پنجره‌های شیشه‌ای رنگی را تخریب می‌کند، باعث خوردگی فلزها می‌شود و هم چنین رنگ نقاشی‌ها را خراب می‌کند. باران اسیدی با کلسیم واکنش می‌دهد تا بی کربنات کلسیم تولید شود، که می‌تواند به راحتی شسته شود. یکی از اثرات شدید باران اسیدی را می‌توان در یکی از عجایب هفت گانه جهان، تاج محل، در هند دید. دیوارهای سنگ مرمر و ستون‌های این بنای بزرگ تاریخی ساخته‌ی بشر، توسط باران‌های اسیدی خورده شده است. حتی کلیسای جامع سنت پل در لندن و مجسمه آزادی در نیویورک نیز چند نمونه از این تخریب‌ها هستند.
با نگاهی به برخی از اثرات باران اسیدی در بالا، مشخص است که، اگر ما به برخی از راه حل‌های باران‌های اسیدی بها ندهیم، می‌تواند به بحران‌های جدی زیست محیطی منجر شود. باران‌های اسیدی ممکن است هشداری از خداوند برای انسان باشد، که ما باید تخریب طبیعت را متوقف کنیم، که در غیر این صورت ممکن است برای انجام این کار خیلی دیر شود. دولت‌های کشورهای مختلف باید از خواب بیدار شوند و برخی از اقدامات محکم را برای جلو گیری از آن، انجام دهند. هر فرد باید در حد توان خود برای کاهش آلودگی تلاش کند، تا این که بتوانیم زمین را به یک جای امن‌تر و پاک‌تر تبدیل کنیم.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.