بستر خشک نهر جهت زه کشی

مشکلات زه کشی در باغچه‌تان می‌تواند چمن‌ها را از بین ببرد و برای زیر بنای خانه‌‌ی شما نیز مشکلاتی ایجاد نماید. اگر چه جهت زه کشی یک حیاط چندین راه حل وجود دارد، اما همه‌ی این راه حلها کار ساز نیستند. چنان چه به دنبال
شنبه، 22 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بستر خشک نهر جهت زه کشی
بستر خشک نهر جهت زه کشی

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
مشکلات زه کشی در باغچه‌تان می‌تواند چمن‌ها را از بین ببرد و برای زیر بنای خانه‌‌ی شما نیز مشکلاتی ایجاد نماید. اگر چه جهت زه کشی یک حیاط چندین راه حل وجود دارد، اما همه‌ی این راه حلها کار ساز نیستند. چنان چه به دنبال کانال آبی به دور از یک مکان خاص باشید، یک آب راه خشک شده، به خوبی پاسخ گوی نیازتان است.
بستر خشک نهر جهت زه کشی
آب راکد در حیاط یا باغچه‌ نه تنها منظره‌ی زیبایی ندارد، بلکه پتانسیل آن را دارد که به زیر بنای خانه‌ آسیب برساند. مواجهه با این مشکلات امری اجتناب نا پذیر خواهد بود، به خصوص اگر خانه از یک سیستم زه کشی خوب برخوردار نباشد. غیر از باغچه‌ی رطوبت زده، این آب می‌تواند از طریق زمین نفوذ کرده و به زیر بنا و ساختمان خانه‌ آسیب برساند. چنان چه ملک شما در منطقه سراشیب ساخته شده باشد این مشکل حادتر می‌شود. راه‌های بسیاری وجود دارد که از طریق آن می‌توانید این آب را از حیاط خود تغییر مسیر دهید. نصب یک زه کش خشکه و یا قرار دادن لوله‌های زیر زمینی، دو راه از بهترین گزینه‌های زه کشی هستند. با این حال، هر دوی این روشها به کار فشرده و حفاری گسترده‌ای نیاز دارند. یک راه حل نسبتاً ساده‌تر، بستر نهر خشک است، به این دلیل که نصب آن کار خیلی سختی نیست و می‌تواند جزئی از محوطه سازی شما شود.

فرآیند نصب و راه اندازی

نصب یک بستر نهر خشک کار چندان سختی نیست. با این حال، قبل از خرید تجهیزات مورد نیاز، لازم است برای مسیر آن طرحی را مشخص نمایید. بهترین کار این است که مسیر را پیچ و خم دار و منحنی بسازید تا طبیعی به نظر برسد. این طرح بایستی از دور نمای مناسبی برخوردار باشد. به دل خواه می‌توانید از نقطه‌ی بالاتر شروع و به سمت پایین حرکت کنید. یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که باید در نظر گرفته شود، نقطه‌ی خروج نهایی آب هدایت شده است. شما نمی‌توانید نهر خشکی بسازید که انتهای آن از ملک همسایه‌تان خارج می‌شود، مگر این که مسئولیت یک دعوای دادگاهی را قبول کنید. بهترین راه حل این است که آن را به یک چشمه خشک تغییر مسیر دهید. جایی که به آرامی به داخل زمین نفوذ می‌کند. هنگامی که در مورد نقطه‌ی خروجی آب تصمیم گرفتید و مسیری را برای بستر نهر طراحی کردید، می‌توانید دست به کار شوید.

وسایل مورد نیاز

• منسوج پوشاننده‌ی سطح زمین
بستر خشک نهر جهت زه کشی
• سنگ رود خانه یا سنگ ریزه
• رنگ محوطه سازی
• بیل بزرگ
• ملات
• تخته سنگ رود خانه
• بست و گیره‌های مخصوص باغ
بستر خشک نهر جهت زه کشی

روش

اول از همه مسیر بستر نهر را با استفاده از رنگ محوطه سازی علامت گذاری کنید. طول مسیر علامت گذاری شده را با استفاده از بیل گود کنید. اگر خاک متراکم بوده و حاوی سنگ و سنگ ریزه‌های کوچک است، لازم است با استفاده از یک بیل کوچک‌تر آنها را بردارید. نهرهای خشک به طور سنتی بیشتر پهن می‌باشند تا این که عمیق باشند و نسبت مناسب حفر آنها 2:1 می‌باشد. برای مثال، اگر عرض نهر خشک 3 اینچ باشد، بنا بر این عمق آن باید ½ 1 اینچ باشد. حفر تمام مسیر، بسته به اندازه حیاطتان و زمین آن، حدود یک روز طول خواهد کشید.
هنگامی که شیار را حفر کردید، منسوج پوششی را روی آن بیاندازید. از گیره‌ها استفاده کرده و منسوج را در دو طرف شیار محکم کنید. لایه‌ای ضخیم از ملات را روی قسمت منسوج پوششی بریزید و سپس تعدادی سنگ رودخانه روی آن بگذارید. به این دلیل که ملات به سرعت خشک می‌شود، باید ملات را در مساحت اندکی روی پوشش مالیده و به سرعت کار کنید. هنگامی که کل شیار با سنگهای رودخانه‌ای به خط شدند، مقداری سنگ ریزه در مرکز شیار بپراکنید تا آن را پر کند. سنگهای کوچکتر و گردتر را می‌توان برای وسط آن استفاده کرد و سنگهای بزرگتر و تخته سنگها را در گوشه‌های آن قرار دهید تا چشم اندازی هنری ایجاد شود.
با این کار ایجاد و راه اندازی بستر نهر خشک به اتمام می‌رسد. برای این که طبیعی به نظر برسد، مقداری چمن زینتی، بوته و درختچه را در طول مسیر بکارید. این کار ظاهر آن را لطیف ساخته و باغچه‌ی شما جذاب‌تر به نظر می‌رسد. بستر نهر خشک گزینه‌ای عالی برای هدایت آب باران و یا آب راکد از ملک شما است. حتی می‌توانید آن را به نقطه کانونی باغچه یا حیاط پشتی خانه‌تان بدل کنید و باغچه‌ی خود را در اطراف آن طراحی کنید. این کار راه حلی عالی و کار آمد برای زه کشی محوطه سازی است.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.