کار بردهای رادیوم

رادیوم یک عنصر رادیو اکتیو است که کار بردهای مختلفی در صنعت دارد. ما برای شما جزئیاتی از این کار بردها را آماده کرده‌ایم، نگاهی به ادامه مقاله بیاندازید.
پنجشنبه، 10 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کار بردهای رادیوم
کار بردهای رادیوم

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
رادیوم یک عنصر رادیو اکتیو است که کار بردهای مختلفی در صنعت دارد. ما برای شما جزئیاتی از این کار بردها را آماده کرده‌ایم، نگاهی به ادامه مقاله بیاندازید.
عنصر رادیوم توسط ماری کوری و شوهرش پیر کوری در سال 1898 کشف شد. آن‌ها این عنصر را در کانی اورانیت (یک کانی معدنی پرتو زا) در شمال بوهمیا پیدا کردند. کلمه رادیوم از یک کلمه یونانی (ray) به معنی پرتو مشتق شده است. این عنصر سنگین‌ترین عنصر در جدول تناوبی در میان فلزات قلیایی خاکی است. نماد رادیوم در جدول تناوبی Ra است که نشان دهنده رادیو اکتیویته شدید است. عدد اتمی رادیوم 88 و وزن اتمی آن 226 است. این عنصر رادیو اکتیو کار بردهای زیادی در پزشکی و صنایع دارد.
کار بردهای رادیوم
رادیوم بیشتر در سنگ معدن اورانیت یافت می‌شود و مقادیر زیادی از آن در Joachimsthal, Bohemia (شهری در آلمان) یافت می‌شود. سنگ معدن غنی رادیوم در مناطقی مانند: دریاچه های بزرگ، کانادا، و جمهوری زئیر یافت می‌شود و هم چنین از ماسه‌های کارنوتیت کلرادو نیز استخراج می‌شود. به منظور به دست آوردن رادیوم، چون این عنصر همراه با اورانیوم است، باید سنگ معدن اورانیوم طی یک فرآیند گسترده فرآوری شود تا رادیوم آن بیرون کشیده شود. هم چنین ذخایر بزرگ سنگ معدن اورانیوم در نیو مکزیکو، یوتا، انتاریو و استرالیا یافت شده‌اند. رادیوم هم چنین به صورت تجاری از کلریدها و برومیدها به دست می‌آید.

آمار (اطلاعاتی) در مورد رادیوم

دمای نقطه ذوب رادیوم 973 درجه کلوین و دمای نقطه جوش آن 2010 درجه کلوین می‌باشد. ساختار کریستالی (سیستم تبلور) آن مکعبی یا شش گوش است. چگالی آن در دمای 293 درجه کلوین 5 گرم بر سانتی متر مکعب است. ما اطلاعات و نکات جالبی در مورد این عنصر را در زیر آورده‌ایم:

رادیوم در زیر گروه دو فلزات قلیایی خاکی جدول تناوبی قرار دارد.
رادیوم دارای 25 ایزوتوپ است، که در میان آن‌ها، رادیوم 226 فراوان‌تر است و نیمه عمر آن 1622 سال است. رادیوم پایدارترین عنصر رادیو اکتیو است.
وقتی در معرض تابش نور قرار می‌گیرد، مانند یک عنصر سفید درخشان دیده می‌شود و وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرد، تیره رنگ می‌شود.
در حالت رادیواکتیو (پرتو زایی)، ذرات آلفا و بتا و هم چنین اشعه گاما منتشر می‌کند. و وقتی با بریلیوم مخلوط می‌شود، نوترون تولید می‌کند.
مطالعات شیمیایی نشان می‌دهد که 1 گرم رادیوم 226 در هر ثانیه، به 1010 × 7ر3 ذره تجزیه می‌شود.

کار بردهای رادیوم

پیش از این رادیوم در ساخت، رنگ‌های شب نما، کلیدهای هوا پیما، ساعت‌های شب نما، صفحات سوختی هسته‌ای، صفحات نشان گر (مثلاً کیلو متر ماشین)، استفاده می‌شد. با این حال استفاده از آن در قانون ممنوع شد، چون به خاطر رادیواکتیو و پرتو زا بودن، این رنگ‌ها، باعث مرگ بسیاری از کسانی که از این وسایل استفاده کرده بودند، شده بود. با توجه به عدم انجام اقدامات حفاظتی، این عنصر عوارض جانبی و مشکلات بسیاری ناشی از تجزیه رادیو اکتیو را از خود نشان داد.

استفاده‌های پزشکی

استفاده از رادیوم در زمینه پزشکی در قرن 19 آغاز شد و از خود اثرات شفا بخشی را در درمان بسیاری از اختلالات نشان داد. با این حال، استفاده از رادیوم برای درمان اختلالات روانی و روماتیسم باعث به وجود آمدن خطراتی برای سلامتی شد و عوارض خطرناکی را از خود نشان داد و استفاده از آن، تا زمانی که تحقیقات مداومی در مورد آن، ایمن بودن استفاده از رادیوم را تأیید کرد، ممنوع بود. از آن جا که رادیوم، اشعه گاما از خود ساطع می‌کند، از آن در درمان سرطان استفاده می‌شود.
لازم به یاد آوری است که، رادیوم برمید، یک ترکیب اساسی و حیاتی است که در پزشکی کار برد گسترده‌ای دارد، که در درجه اول برای درمان سرطان‌های خوش خیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای درمان، هم چنین از ترکیب برمید رادیوم با کلرید رادیوم استفاده می‌شود. درمان با استفاده از تابش پرتوهای رادیو اکتیو، در بسیاری از بیمارستان‌ها به کمک عنصر رادون ( با عدد اتمی 86) انجام می‌شود، که رادون از طریق تجزیه اورانیوم تولید می‌شود.
در سال 2006 تزریق کلرید رادیوم 224 برای درمان اسپوندیلیت آنکیلوزان (که عبارت است از یک بیماری مفصلی پیش رونده، مزمن و خود ایمنی که اغلب ستون فقرات و استخوان‌های لگن را در گیر می‌سازد و بیمار به دلیل التهاب و سفتی ستون فقرات ممکن است حالت «خم شدن به جلو» داشته باشد) در آلمان به تصویب پزشکان رسید. اما در حال حاضر از این نوع درمان استفاده نمی‌شود. در ایالات متحده آزمایشاتی برای تولید بیسموت 212 و سرب 212 از اورانیوم 224 انجام شده است و پادتن‌های تولید شده با این دو محصول در درمان ملانوم و سرطان تخم دان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پادتن‌های رادیو اکتیو، سطح سلول سرطانی را مورد هدف قرار می‌دهند و ذرات بتای ساطع شده از سرب 212 و ذرات آلفا از بیسموت - 212 قادر به از بین بردن خود سلول های سرطانی هستند. از این روش برای درمان ایمن سلول‌های بنیادی در مقابل سرطان استفاده می‌شود.

استفاده های صنعتی

از رادیوم در تولید صنعتی گاز رادون استفاده می شود. یک گرم از این عنصر قادر به تولید 0001ر0 میلی لیتر (STP) گاز رادون است. رادیوم 226 به صورت گسترده‌ای در تولید تجهیزات پزشکی مانند: کالیبراتورها (ابزار دقیق یا تنظیم کننده‌ها)، برق گیرها و غیره، کار برد دارد. رادیوم در ترکیب با پلوتونیم به یک مجموعه یا موتور تولید کننده نوترون تبدیل می‌شود. بریلیم نیز هنگامی که با رادیوم مخلوط شود، به عنوان یک منبع نوترون عمل می‌کند و دارای کار برد گسترده‌ای در آزمایش‌های فیزیک است. در هنگام کار با رادیوم، ایمنی را رعایت کنید، چون رادیوم قبلاً هم در ساخت رنگهای نورانی (شب رنگ) استفاده شده است و عواقب آن را خواندید.
از آن جا که رادیوم یک عنصر رادیواکتیو است، تجزیه می‌شود و به عناصری با عدد و وزن اتمی کم‌تر تبدیل می‌شود. این ویژگی کمک می‌کند تا انواع دیگری از عناصر نیز تولید شود. شایع‌ترین محصولی که پس از فرو پاشی رادیوم تولید می‌شود، سرب است. به تازگی ایزوتوپ‌هایی مانند سزیم (Cs 137) و کبالت (Co 60) کشف و جای گزین رادیوم شده‌اند، که برای استفاده، قوی‌تر هستند و کار با آن‌ها ایمن‌تر است. مطمئن هستیم که شما پس از خواندن این مقاله، به دانش و فهم بهتری در مورد عناصر دست یافته‌اید. اقدامات ایمنی ویژه‌ای برای جلو گیری از دست زدن مردم به عناصر رادیو اکتیو صورت گرفته است. حد مجازی برای قرار گرفتن در معرض عناصر پرتو زایی مثل رادیوم، وجود دارد. فراتر از آن حد، رادیوم می‌تواند موجب سرطان و سایر خطرات بالقوه شود.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.